بازدید 4015

۹۷ درصد ایران در معرض خطر زلزله است

کد خبر: ۶۸۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵ 22 April 2017
معاون حوادث و بلایای اورژانس کشور گفت: ۹۷ درصد ایران در معرض خطر زلزله است، خصوصا گسل هایی که در زیر کلانشهرهایی مانند تهران قرار دارد.

به گزارش مهر، دکتر حمیدرضا خانکه در برنامه نبض شبکه خبر که جمعه شب روی آنتن رفت، اظهارداشت: زلزله، سیل و ریزگردها برای کشور ما از نظر خسارت های جانی و مالی دغدغه محسوب می شود به خصوص زلزله که از دیرباز گریبانگیر مناطق مختلف بوده است.

وی افزود: ۹۷ درصد ایران در معرض خطر زلزله است خصوصا گسل هایی که در زیر کلانشهرهایی مانند تهران قرار گرفته اند بخاطر حضور جمعیت بسیار خطرناک هستند.

معاون حوادث و بلایای اورژانس کشور، گفت: در حال حاضر در کشور سیستم ثبت مرگ ناشی از حوادث وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر حادثه ای شاخصه بین المللی دارد، افزود: ضریبی در دنیا داریم به این شکل که هر منطقه ای که دچار حادثه می شود ۱۰ درصد جمعیت آن منطقه دچار حادثه می شوند، ۱۰ درصد جمعیت آن دچار مرگ و میر و به همین ترتیب ۱۰ درصد هم متاثر خواهند شد.

خانکه افزود: باید مشخص کنیم سهم مسئولین و ارگان های مربوطه در کنترل و مدیریت بحران حادثه چقدر است تا بتوانیم به موقع تقسیم کار و وظایف کنیم.

معاون حوادث و بلایای اورژانس با انتقاد از اینکه ما در کشور با تعدد گروه های امدادی مواجه ایم، گفت: در حال حاضر وقتی اتفاق ناخوشایند و حادثه طبیعی رخ می دهد مردم حادثه دیده یا شاهدان یک حادثه نمی دانند به چه گروه و یا شماره تلفن امدادی اطلاع دهند.

وی افزود: اکثر کشورهای دنیا هنگام حادثه فقط یک شماره دارند در کشور ماه ۲۰ شماره و نهاد امدادی وجود دارد.

خانکه با پیشنهاد به استفاده از برنامه جامع نرم افزاری تهیه شده در اورژانس کشور سطح و میزان حوادث ها پیش بینی شود افزود: تا کنون سعی کرده ایم بیشتر امدادرسانی کنیم بطور حتم با وجود حادثه های مختلف شاید به بخش امداد رسانی نتوانیم بیفزایم بنابر این باید توان پیش بینی حوادث و بلایای طبیعی را تقویت کنیم بنابر این باید از یک نقشه راه و برنامه جامع استفاده کنیم و تقسیم وظایف کنیم.

وی ادامه داد: حوادث از ما جلو می زنند و قابل پیش بینی ما نیستند اما باید در چارچوب مشخص شده عمل کنیم و تقسیم وظایف از صفر تا صد صورت بگیرد.

خانکه با اشاره به ضعیف بودن زیر ساخت ها در زمان های خطر افزود: حتی هواشناسی ما نیز مانند سایر نقاط حادثه خیز در دنیا به زبان مردم با مردم حرف بزنند. اگر بتوانیم سطح حادثه را تخمین بزنیم و یا مشخص کنیم، مابقی امداد و مدیدریت بحران را هم مشخص می کنیم بعنوان مثال حادثه پلاسکو یک حادثه محلی بود ولی ما در سطح ملی عمل کردیم.

وی گفت: شناخت، پایش، اطلاع رسانی و ... باید به موقع و درست صورت بپذیرد.

 معاون حوادث و بلایای اورژانس کشور عملکرد اخیر ارگان های امدادی در حادثه سیل اخیر در استان های شمال غرب کشور را خوب توصیف کرد.

آسیب پذیری ایران در حوادث بالاست
 
مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر، گفت: بحث پیشگیری از ارکان مهم و محوری برنامه هلال احمر برای افزایش آمادگی جامعه در مواجهه با حوادث است.

دکتر افشین علیخانی نیز در این برنامه اظهارداشت: ما کشوری هستیم که آسیب پذیری بالایی داریم و این باعث می شود بعد از هر حادثه ریسک بالایی متوجه مردم باشد و در کنار آن بسیاری از زیرساخت های کشور در این حوادث و بلایا از بین می رود.

وی افزود: مناطق حادثه خیر در کشور ما مطابق مناطق ۹ گانه مشخص شده اند و باید همزمان با این اقدامات جامعه را آماده کنیم تا بتوانیم به واسطه آن میزان خسارت ها را کاهش دهیم.

علیخانی گفت: نقشه مخاطرات کشور باید به روش های علمی پیاده سازی شود و بر اساس آن برنامه ریزی ها انجام شود زیرا با توجه به حوادث سال های اخیر در مناطق مختلف کشور باید بر میزان آگاهی و آمادگی مردم افزوده شود.

مدیر کل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر با اشاره به طرح خادم در هلال احمر، اظهارداشت: بحث پیشگیری از ارکان مهم و محوری برنامه هلال احمر برای افزایش آمادگی جامعه در مواجهه با حوادث است که مطابق برنامه باید در افق ۱۴۰۰ میزان جمعیت آماده در جامعه به عدد ۳۰ از ۱۰۰ برسد.

وی افزود: ما برنامه های آموزشی خود را با اولویت آسیب پذیر ترین مناطق کشور اجرایی کردیم و استقبال خوبی هم از طرف مردم با این آموزش ها شده است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار