بازدید 3703

چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۹۶

کد خبر: ۶۸۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ 17 April 2017
عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه صورتهای مالی شرکتها نویدبخش روزهای خوب برای بورس است، گفت: اگر نقدشوندگی بازار بالا باشد، مردم به جای سپرده‌گذاری سهام می‌خرند.

به گزارش مهر، حمیدرضا مهرآور در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: در سال گذشته، دولت برای تامین منابع مالی لازم برای پوشش مخارج خود، بازار بدهی را رونق داد و همین اوراق، رقیب جدی برای سهام در بازار سرمایه شد؛ البته از دید بازار سرمایه، معاملات اوراق بدهی هم در این بازار انجام می‌گیرد؛ اما مردم سهام خود را فروختند و در بازار بدهی سرمایه‌گذاری کردند و به همین دلیل، بازار سهام رشد خوبی نداشت.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس در پاسخ به سوال خبرنگار مهر افزود: در عین حال، انتظار کارگزاران بورس این است که قوانین و مقررات مورد نیاز برای فعالیت این حوزه وضع شود و البته مسئولان در تدوین آن، دیدگاه بلندمدت داشته باشند؛ به نحوی که اتفاقاتی همچون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یا اقدام بانک مرکزی برای اصلاح صورتهای مالی بر اساس استانداردهای IFRS بر روی بازار اثرگذار بود.

وی تصریح کرد: الزام بانک مرکزی به بانکها برای تطبیق صورتهای مالی خود بر اساس IFRS بانکها را که سالهای سال، سودآور بودند، زیان‌ده کرد و بنابراین چنین موضوعاتی باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران بازار سهام، نسبت به آینده تردید داشته باشند.

مهرآور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه کارگزاران بورس در اصلاحیه جدید قانون بازار سرمایه، چه انتظاراتی را از سازمان بورس و اوراق بهادار دارند، خاطرنشان کرد: تمامی قوانین و مقررات دست و پاگیر باید از میان برداشته شود که البته سازمان بورس و اوراق بهادار، در حال ساماندهی مقررات و حذف حجم مبنا و محدودیتهای معاملات برای کارگزاران است؛ ضمن اینکه باید برای باز و بسته شدن نمادها نیز باید فکری کرد.

وی افزود: باید شرایطی را فراهم کرد که سهامداران به آینده بازار امیدوار بوده و به نقدشوندگی سهام خود اطمینان داشته باشند. این امر سبب می شود که آنها به جای سپرده‌گذاری در بانکها، سهام بخرند و مطمئن باشند که پول آنها بلوکه نمی‌شود؛ در حالیکه هم اکنون نقدشوندگی در بازار سهام ایران به شدت پایین است و همین امر، سبب می‌شود که مردم به جای اینکه در بازار سهام وارد شوند، سپرده گذاری در بانکها را ترجیح دهند.

مهرآور خواستار دوطرفه شدن بازار سهام ایران شد و گفت: حیف است که بازار سرمایه ایران در الگوی جهانی کار کند و بازار آن یکطرفه باشد. این درحالی است که اخبار خوشی از بازار سرمایه در سال ۹۶ به گوش می‌رسد و صورتهای مالی شرکتها که منتشر می‌شود، نویدبخش روزهای خوب به خصوص در آستانه انتخابات است.

وی در خصوص وضعیت اقتصادی فعلی کارگزاران بورس گفت: در حال حاضر وضعیت کارگزاری‌های بورس به لحاظ اقتصادی بد نیست؛ البته در یک سری معاملات سنتی که از سوی کارگزاران انجام می‌گردد، برخی هزینه‌ها تحمیل می‌شود؛ ضمن اینکه برخی اقدامات و تصمیمات منجر به افزایش هزینه‌های کارگزاری‌های بورس می‌شود که برای آنها از قبل پیش‌بینی نشده بود. نمونه آن هم هزینه پسماند است که به این کارگزاری‌ها تحمیل شده است.

مهرآور افزود: کانون کارگزاران در این رابطه بارها و بارها با مکاتبه با دستگاههای ذیربط از جمله مجلس، موضوع مذکور را پیگیری کرده و امیدواریم که حل شود؛ اما به هرحال چنین تصمیمی، سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه را به کارگزاران تحمیل می‌کند.

وی یکی از مشکلات اصلی شرکتهای کارگزاری را ارتباط با oms یا شرکتهای ارایه دهنده خدمات IT دانست و گفت: مشکل دیگر این بود که آنچه کارگزاری‌های بورس می‌خواستند، یا این شرکتها نمی‌توانستند ارایه دهند یا اینکه به صلاحشان نبود که به همه این اطلاعات را بدهند، چراکه معمولا پشت این شرکتها، کارگزاری‌های بزرگ قرار دارند. بر همین اساس سامان هم اکنون سامانه‌ای طراحی کرده که هر شرکت می تواند عملیات شرکت کارگزاری خود را متناسب با سلیقه خود بچیند. در واقع، قابلیت‌های این سامانه به نحوی است که نیازهای مشتری برآورده می‌شود و او می‌تواند تمام اطلاعات مورد نیاز خود برای یک سرمایه گذاری را در یک داشبور واحد داشته باشد.

به گفته مهرآور، در این سامانه بیشترین اوسیلاتوری که یک سرمایه گذاری می خواهد را در اختیارش قرار داده ایم که این، بر اساس استانداردهای روز دنیا است و شرایطی را فراهم می کند که استفاده بهینه از اطلاعات برای خرید سهام داشته باشد؛ به نحوی که معامله گر، بر روی یک صفحه می تواند به ۵ بورس اصلی دسترسی داشته باشد و حتی معاملات آتی سکه را هم انجام دهد. این نرم افزار کاملا رایگان است و حتی آخرین اخبار را هم در اختیار متقاضیان خرید سهام قرار می دهد.

وی مزیت این نرم افزار را اینطور عنوان کرد که اگر معامله گر، همزمان که در یک معامله، خرید انجام می‌دهد، می‌تواند به ۵ بازار موجود همزمان دسترسی داشته و معامله انجام دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان