بازدید 31232

طلبه‌های مسلط به تاریخ باستان در تخت‌جمشید

کد خبر: ۶۸۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 04 April 2017
یکی از مبلغان حاضر در مجموعه تخت جمشید گفت: چون دوستان برای اولین بار به عنوان طلبه وارد این مجموعه شدند، مردم برایشان عجیب بود که چند تا طلبه در اینجا حضور دارد، می‌گفتند: اینجا چه ربطی به شما دارد؟

به گزارش فارس، ایام عید بهترین فرصت برای همگان است که در کنار دید و بازدید و مسافرت به امکان تاریخی نیز سری بزنند و از نزدیک با تاریخ وطن آشنا شوند، یکی از این مناطق گردشگری، مجموعه تاریخی و باستانی تخت جمشید است، بیش از هشت سال است که گردشگران و توریست‌های حاضر در این مجموعه با حضور روحانیونی مواجه می‌شوند که با برپایی یک خیمه کوچک به سؤالات آنان درباره تاریخ باستان پاسخ می‌دهند،حضور مبلغان در این مجموعه تداعی استفاده از شیوه‌های گوناگون تبلیغ است که از قدیم تا کنون ادامه داشته است که استفاده از روش چهره به چهره و حضور مستقیم در میان مردم در مجموعه جهانی تخت جمشید بیشتر نمود دارد.

گروه «میثم» گروهی چهار نفره از طلاب حوزه علمیه قم نخستین کسانی بودند که عزم خود را جزم کردند تا با حضورشان، شیوه نوین تبلیغشان را در معرض دید گردشگران قرار دهند، این گروه از سال 87 عملاً کار خود را آغاز کردند و با گذشت زمان این راه همچنان با حضور طلاب دیگر و با همکاری اداره اوقاف ادامه دارد، به همین مناسبت با حجت‌الاسلام مهدی کاویانی از مبلغان حاضر در این مجموعه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:

*گروه میثم از چه زمانی فعالیت خود را در مجموعه جهانی تخت جمشید آغاز کرده است؟


  -از سال 87 کار فرهنگی ما در این مجموعه با حضور چهار نفر شروع شد که این چهار نفر به صورت مستمر دوره‌های مرتبط با تاریخ اسلام را گذاردند، ما بدون حمایت از جایی با هدف پاسخ به سؤالات و کارهای تبلیغی وارد این مجموعه شدیم.

*این مبلغان از کدام شهر بودند؟

-کرج، مرودشت و ضرغام استان فارس و برازجان استان بوشهر، در این گروه حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی مدیر گروه بودند و آقایان علی مصلح، عبدالقادر همایون و بنده حضور داشتند.

*حضور طلاب و روحانیون در تخت جمشید سؤال برانگیز نبود؟


-بله. چون دوستان برای اولین بار به عنوان طلبه وارد این مجموعه شدند، مردم برایشان بسیار عجیب بود که چند تا طلبه در اینجا حضور دارد، می‌گفتند: اینجا چه ربطی به شما دارد؟! البته در ابتدا حضور ما به صورت اقامه نماز جماعت بود، اما به ذهن گردشگران خطور نمی‌کرد که ما مسلط به تاریخ ایران باستان و اسلام باشیم و یکسری طلبه وجود داشته باشند که درباره ایران باستان بدانند.
 
*واکنش مجموعه اداری تخت جمشید چگونه بود؟

-آن‌ها نیز تصور داشتند حضور ما هم صرفاً برای برپایی نماز جماعت است، آرام آرام که ما با مجموعه آشنا شدیم، متوجه شدند که یکسری اطلاعات از تاریخ دوره هخامنشی داریم که از افرادی که در مجموعه هستند، حتی بیشتر است، در گذر زمان مجموعه،‌ کارمندان و لیدرهای تور آنجا متوجه شدند که ما به این مسائل آگاه هستیم.
 
*شیوه تبلیغتان را توضیح می‌دهید؟

-یک ایستگاه کوچک داشتیم که میان مردم می‌رفتیم و آن‌ها با ما در مورد تاریخ باستان بحث می‌کردند، تبادل اطلاعات اتفاق می‌افتاد و ما هم حرف‌های مردم را می‌شنیدم و دیدگاه خودمان را نیز مطرح می‌کردیم. البته این چهار نفر در میان جمعیت چند ده هزار نفری که در ایام نوروز از مجموعه دیدن می‌کردند، حساب نمی‌آمد، حضور ما موجب شد که مشکلات مرتبط با خدمات‌دهی مرتفع شود، برای اینکه روحانی بودن ما موجب شد که راحت‌تر بتوانیم مشکلات را به گوش مسئولان مربوطه برسانیم، همچنین توانستیم بر این تفکر نائل آییم که میان تاریخ باستان ایران و اسلام ارتباطی وجود ندارد، در حالی که معتقد هستیم میان تاریخ اسلام و ایران ارتباط وجود دارد و تاریخ را به صورت مستمر می‌بینیم، در واقع حضور روحانیون در مجموعه‌ای باستانی این یخ را شکست.
 


*و اما ماجرای حفظ بنای تخت جمشید در اوایل انقلاب.......


-در فضای مجازی این شبهه مطرح شده است که آیت‌الله خلخالی در ابتدای انقلاب می‌خواست تخت جمشید را تخریب کند، اما در بررسی‌هایی که انجام دادیم،‌ متوجه شدیم یک روحانی در همان ابتدا، تخت جمشید را از غارت و چپاول حفظ می‌کند، این شخص حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود موسوی‌نژاد مسئول حوزه علمیه شهرستان مرودشت معروف به پیر محافظ تخت جمشید در قبل و بعد از انقلاب نماینده امام خمینی(ره) در مرودشت است، ایشان در دادگاهی که ریاست آن را برعهده داشت شاپور شهبازی و علی سامی را از اتهاماتشان در خصوص تخت جمشید تبرئه می‌کنند، علی سامی باستان‌شناس و رئیس مؤسسه باستان‌شناسی تخت جمشید، علیرضا شاپور شهبازی باستان‌شناس، متخصص در باستان‌شناسی دوران ایران هخامنشی و بنیانگذار بنیاد تحقیقات هخامنشی بود که به جرم شرکت در جشن 2500 ساله و صرف دست‌دادن با محمدرضا پهلوی دستگیر شده بودند.

*بیشترین سؤالی که مردم از شما می‌پرسند، چیست؟

-شما به عنوان یک طلبه در مجموعه تخت جمشید چه کار می‌کنید؟ مجموعه تخت جمشید چه ارتباطی با طلبه‌ها و دین دارد؟ چرا اینجا را آباد نمی‌کنید؟ چرا کاخ‌های تخت جمشید را راه نمی‌اندازید؟ چرا تخت جمشید بعد از انقلاب تخریب شده، در حالی که قبل از انقلاب سالم بوده است؟ علت افول ایران باستان چیست؟ چرا اسکندر پیروز شد؟ البته در مجموعه پاساگارد هم 75 کیلومتر با تخت جمشید فاصله دارد، بیشترین سؤال به این موضوع اختصاص دارد آیا کوروش ذوالقرنین است؟

*رفتار توریست‌ها را چگونه دیدید؟


-در اینجا روحانیون مسلط به زبان خارجی فعال هستند که در این مدت محدودی که در ارتباط هستند اطلاعات کوتاهی درباره تاریخ ایران و اسلام ارائه می‌دهند، بیشتر این ارتباط با ایمیل یا شبکه‌های مجازی دنبال می‌شود، به طور مثال یکی از توریست‌های که سال گذشته ایام عید به شیراز آمده بود، نامه‌ای برای یکی از همکارانم فرستاده است، وی ضمن تمجید از فرهنگ ایران و نوع رفتار ایرانی‌ها، آرزو کرده است که دوباره به ایران بیاید.


 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۳
انتشار یافته: ۳۹
صحنه بسیار زیبا در عکس آخر که گردشگران در تخت جمشید نماز جماعت میخوانند در نوع خود جالب بود
پاسخ ها
دایی جان ناپلئون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
تن کوروش توی قبر میلرزه طفلی
خيلي عالي
متاسفانه ایران از معدود کشورهایی هست که دوست داره تاریخ کشورشا نابود کنه. البته تاریخ قبل از اسلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
اشتباه منفی زدم
خيلي هم عاليست. احسنت به اين ابتكار
خوب اگه تاریخ باستان بده چرا از تو مدارس حذف شده ،اگه خوبه چرا تحصیلات تاریخ باستان یه رشته است واسه طلبه های عزیز
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
دمت گرم بزرگوار
خوب فرمودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
حذف شده ؟ توی کتاب درسی بچه های ما که هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
دوست من یک سری به اجتماعی کلاس هفتم بزن
شاهین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
بله در سطح راهنمایی به بهانه ی ادغام کتاب خیلی از مطالب مهم در باره تاریخ ایران باستان حذف شد
.......................................................................................................................................................................................... حرفی نمیشه زد !
عجبا.خدا توفیق بده
دمشون گرم . کاشکی زودتر به این فکر ها می افتادن. بعد 38 سال . البته ماهی هر وقت از آب بگیری تازه است
قول میدهم برنامه برای تحریف تاریخ تخت جمشید دارند! قبول ندارید؟ صبر کنید.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
قول میدم شما آدم بسیار بدبینی هستی !!!یه کار خوب هم که انجام میشه خرابش کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
توهم توطئه که میگن یکیش همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
یک جواب ساده برای شما و همفکران شما دارم: نیمرخ یک آخوند و نیمرخ خودتون رو با نقشهای تخت جمشید مقایسه کنید ببینید کدوم شبیه ترید به اونها و کدومتون ایرانی ترید. اگه فهمیدید دیگه رفتارتون رو از این به بعد عوض کنید
بلاخره کوروش بزرگ با روشی دیگر خدا رو میپرستید و شما با این روش در هر دو صورت اعتقاد به یگانگی خدا و پرستیدن اون در این مکانه. جالبه
پاسخ ها
بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
دلیل منفی زدن بعضیارو نمیفهمم
به عنوان یک دکترتاریخ که عضوهیات علمی هم هستم ازاین عزیزان تشکرمی کنم....ازصدای سخن عشق ندیدم خوشتر...به قول دوستمون دمشون گرم...
خدا قوت! به فکرتوسعه این کار باشید.تمام شئونات زندگی جدید نیاز به ورود تخصصی و نه سطحی عالمان دینی دارد.
حتما حاج آقا که دارد از اون چند نفر عکس میگیره بنا بر درخواست خود این عزیزان بوده وگرنه اگر برای خودش میگیره داره یک نوع منکر انجام میدهد!
منظورم حجابای آن خانم ها بوده!!!
اشکالی نیست
اما شاید اگر روحانیون بجای توضیح تخت جمشید به توضیح مساجد و اماکن مذهبی بپردازند بهتر باشد.
مثلا ما در تهران در دانشگاه تهران نماز جمعه می خوانیم و در مصلی نمایشگاه برگزار می کنیم. هر چیزی سر جایش باشد بهتر است.
فقط به خاطر انتخاباته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
برادر برای بافتن آسمون به ریسمون خیلی زحمت کشیدی
امیدوار بود آدمی به خیر کسان
مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان.
اینکارو کردن که دیگه مردم آنجا نروند چون اینا از ترویج ملی گرایی خوششان نمی آید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
شما نماینده یا سخن گوی اینا هستی یا اینا پژوهی که اینطور از خودت نظر در می کنی؟
ایرانیان از هر قشر و قوم و مسلکی که در راه ایران خدمت کنند، استقبال می کنند. ضمن دست مریزاد به این دوستان باید به عرض برسانم که در مراسم سال تحویل در پاسارگاد حضور داشتم، آنقدر بی کیفیت بود که نه ربطی به مقام کوروش داشت و نه واقعه نوروز!
پاسخ ها
نیک اندیش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
جناب افشین ، می توانید اشاره بکنید که دولت ها تاکنون برای تخت جمشید و سایر آثار باستانی چه تمهیداتی لحاظ کردند مگر غیر اینکه مردم قدرشناس در حد مقدورات نسبت به شخصیت کوروش بزرگ و تخت جمشید ادای احترام کردند آیا صدا و سیما یکبار برای تخت جمشید یا سیار آثار باستانی برنامه درخور و شایسته ای داشته است ؟
با سلام به نظر من با تمام ارادتی که خدمت طلبه های عزیز و روحانیون دارم ولی لزومی نداره که طلبه ها در همه جا حضور داشته باشند چون اثر منفیش بیشتره و مردم احساس میکنند که در همه جا نفوذ و دخالت دارند و ممکن حرمت شکنی هم نسبت بهشون بشه و شان روحانیت و وظیفه اصلیشون فدای فرعیات بشه
هر کسی را بهر کاری ساخته اند ایشون بهتره مروج دین باشند ....وتخت جمشید را به باستانشناسان وتاریخ دانان وادبیاتی ها که متخصص فرهنگ اصیل ایرانی هستند بسپارند .
اول اینکه اسلام و ایران هیچ ارتباطی به هم نداشتن اسلام قومی بادیه نشین در عربستان و ایرانی کشوری مدرن و شهر نشین بوده که از نظر دین و مذهب و فرهنگ تمام جوانب دیگر با هم تضاد داشته اند. ایرانی دین اسلام را دیده منطقی بوده و قبول کرده و این دلیل نمیشه تاریخ قبل اسلاممان را تحریف کنیم . همونجور که تاریخ بعد اسلام را نیز نباید تحریف کرد. با این حال فکر میکنم تا چند سال دیگر برای پاسارگاد گنبد بزنیم و بگیم کوروش روحانی بزرگی بوده !!! متاسفانه ملت ما یا از اینورش میوفتن یا از اونورش خط تعادل نداریم یا آزاد آزاد میخواهیم یا بسته بسته
سلام همه كامنت هارا خوندم و فهميدم كه اين مردم پاك سرشت ما تا چه اندازه در اين دنيا عجيب هنوز پاك و ساده اند . كامنت يكي از دوستان بسيار هوشمندانه بود كه اگر تاريخ قبل از اسلام جذابيت داره چرا در متون دروس فرزندان همين مملكت حذف شده !!!
بياد خاطره سفر شيراز يكي از دوستان افتادم كه همين نوروز 96 به تخت جمشيد رفته بود . ايشان ميگفتن كسي كه راهنماي اين اماكن تاريخي بود طوري پرزنته ميكرد تخت جمشيد را كه براي شنونده بصورت افسانه تدايي بشه يادمه ميگفت طرف گفته اگه تخت جمشيد مال 3500 سال پيشه چرا سعدي و حافظ يا حتي فردوسي چيزي از ان ننوشته اند .
نتيجه ميگيريم كه فرزندانم هم وطنانام خواهرانم برادرانم حضور اين اقايان در اين جور اماكن هدف ند است و لا غير .
من جهت اطلاع عزيزان بگويم اين اثار تنها نزديك به 200 سال است كه از زير خاك بيرون امده و اصلا به عمر حضرت حافظ و سعدي نكونام و فردوسي پارسي قد نمي دهد .
احتمالا فقط در مورد جنبه های منفی ایران باستان اطلاعات جمع آوری کردند.
من كاري به كسي ندارم اما قلبا به ايران زمان كوروش كبير، اعتقادي ناگسستني دارم. زنده باد ايران و ايراني
كاشكي توي بانكامون هم چند تا طلبه داشتيم مردم رو راجع به ربا آگاه ميكردن.فكركنم مسائل راجع به ربا بيشتر تو تخصصشون باشه تا تاريخ هخامنش
عشق منی تو با نظریه ات. ناز شصتت عزیز دل. قربونت برم. بیستی عزبز بیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر