بازدید 2833

سرانه مصرف آبزیان در ایران، نصف میانگین جهانی

رئیس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: از ۶۰۰هزار تن صید ماهی در کشور، تنها کمتر از ۱۰۰هزار تن آن به مصرف انسانی می‌رسد؛ یعنی با تبدیل مصرف حیوانی به انسانی، سرانه مصرف ماهی هر ایرانی ۳ تا ۴ کیلو افزایش میابد.
کد خبر: ۶۷۵۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴ 10 March 2017
رئیس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: از ۶۰۰هزار تن صید ماهی در کشور، تنها کمتر از ۱۰۰هزار تن آن به مصرف انسانی می‌رسد؛ یعنی با تبدیل مصرف حیوانی به انسانی، سرانه مصرف ماهی هر ایرانی ۳ تا ۴ کیلو افزایش میابد.

به گزارش ایسنا، حسن صالحی، امروز در چهارمین جشنواره طبخ آبزیان در قم، با اشاره به حضور هیئتی از کره جنوبی در ایران و تعجب آنها از اینکه در منوی صبحانه هتل‌های ایران آبزیان قرار ندارند، عنوان کرد: در کشور کره حداقل سرانه هر نفر ۷ کیلو گیاهان آبزی، بخصوص جلبک‌های دریایی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حالی که امروز بیش از ۲۲ میلیون تن مصرف غذایی و دارویی خانواده‌ها را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد، این میزان در ایران صفر است.

رئیس سازمان شیلات کشور افزود: ۳ دهه پیش توسط یک شرکت کره‌ای تحقیقاتی انجام شد که در نتیجه آن اعلام شد، بیش از ۱۶ میلیون تن از گونه‌ای ماهی به نام فانوس ماهی در حوزه آبی مشترک ایران و عمان وجود دارد. یک شرکت نروژی در تحقیقاتی میزان آن را ۲۰ میلیون تن عنوان کرد. در برنامه ششم تصمیم گرفتیم ۱۰۰هزار تن از این گونه را صید کنیم، لکن سال گذشته ۱۰هزار تن و امسال ۱۶ هزار تن صید داشته‌ایم.

صالحی با بیان اینکه در سال‌های گذشته موفقیت در برداشت این گونه نداشته‌ایم، گفت: عمر فانوس ماهی دو سال است و ۳ تا ۴ سانت رشد می‌کند، با این حال سرشار از پروتئین است.

وی ادامه داد: در کشور بیش از ۷۰هزار تن ماهی ساردین صید می‌کنیم اما متاسفانه مقدار زیادی از آن به مصرف حیوانی می‌رسد. در جنوب کشور این ماهی را خشک می‌کنند و به گاو می‌دهند.

رئیس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: از ۶۰۰هزار تن صید ماهی در کشور تنها کمتر از ۱۰۰هزار تن آن به مصرف انسانی می‌رسد؛ یعنی با تبدیل مصرف حیوانی به انسانی، سرانه مصرف ماهی هر ایرانی ۳ تا ۴ کیلو افزایش میابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱ میلیون تن برداشت آبزی داشته‌ایم، اظهار داشت: از این مقدار ۶۰۰هزار تن برداشت از دریا و ۴۰۰هزار تن از آبزی پروری بوده است که با این مقدار برداشت مصرف سرانه برای هر ایرانی به ۱۰ کیلوگرم افزایش یافت، در حالی که این مقدار در سال ۵۷ یک کیلوگرم بوده است. هرچند که این مقدار با ۲۰ کیلوگرم میزان جهانی و ۳۰ کیلو گرم مصرف سرانه در کشورهای توسعه یافته فاصله دارد اما نشان از حرکت رو به رشد دارد و امیدواریم در برنامه ششم و هفتم توسعه به میانگین جهانی برسیم.

صالحی در پایان با بیان اینکه جشنواره طبخ آبزیان، یکی از فعالیت‌ها در راستای بالابردن میانگین سرانه مصرف آبزیان در کشور است، گفت: اگر ماهی در سبد مصرف خانوار قرار گیرد بیماری‌های مختلف کاهش و در نتیجه هزینه‌های درمان نیز کاهش پیدا می‌کند، کودکان باهوش و استحکام استخوان‌های سالمندان زیاد می‌شود. از استاندار، شهردار، شورای شهر و علوم پزشکی می‌خواهیم مساعدت کنند که در شهر بازارهای مناسب و پیشرفته فروش آبزیان در راستای ترغیب شهروندان ایجاد شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر