بازدید 4377
۲

سین مرگ‌آور جاده‌ها، آمار تلفات سفرهای نوروزی

کد خبر: ۶۷۴۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷ 07 March 2017
964 نفر در تعطیلات نوروزی 95 جان باختند، یعنی هر روز به طور میانگین حدود 50 نفر آخرین سفرشان را به پایان نرسانده روانه سفر آخرت شده‌اند.

به گزارش جام جم، مرور حوادث هشت سال گذشته و وجود 3400 نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور ثابت می‌کند این روند برای مسافران نوروزی 96 نیز تکرار خواهد شد، بنابراین تنها رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و کمی شانس می‌تواند تضمین‌کننده سفری سلامت برای مسافران نوروزی باشد.

خانواده‌ها برنامه‌ریزی سفر خود را شروع کرده‌اند؛ خوزستان، فارس، گیلان، اصفهان و خراسان رضوی استان‌هایی هستند که مسافران بیشتری آنها را به‌عنوان مقصد انتخاب می‌کنند مقصد‌هایی که در تعطیلات نوروزی سال گذشته بیشترین سوانح ترافیکی منجر به فوت در جاده‌های آنها رقم خورده است.

آنچه در این میان می‌توان به عنوان علل تصادفات از آن یاد کرد، چیزی نیست جز رانندگی هنگام خستگی و خواب آلودگی و قانون‌شکنی‌هایی مانند سبقت و سرعت غیرمجاز.

3400 نقطه در کمین مسافران

جاده‌های کشور حال و روز خوبی ندارد. تا چند سال پیش گفته می‌شد حدود 8000نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور شناسایی شده اما این روزها پلیس راهور ادعا می‌کند تعداد آنها به 3400 نقطه حادثه خیز کاهش پیدا کرده است.

اگر درباره محل دقیق این مکان‌ها پرس و جو کنید پلیس می‌گوید این نقاط حادثه خیز در تمامی جاده‌های کشور پخش هستند، به همین دلیل فقط مسافران باید با توجه به علائم و تابلوهایی که در حاشیه جاده قرار داده شده از وجود آنها باخبر شوند.

برای ایمنی بیشتر مسافران، پلیس راهور نیز هر سال عزم خود را جزم می‌کند تا با اجرای طرح نوروزی از 25 اسفند تا 15فروردین شرایط امنی را درجاده‌های کشور حاکم کند.

سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید: در طرح نوروزی از بخش‌های مختلف نیروی انتظامی استفاده می‌شود.

آن‌طور که او می‌گوید بیشترین سوانح ترافیکی در تعطیلات نوروزی گذشته در روزهای پنجم و هفتم فروردین ثبت شده است.

به گفته سردار مهری، قرار است ماموران پلیس با تخلفات حادثه ساز مانند‌ سرعت، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ یا هر اقدام دیگری که باعث استرس و ناراحتی شهروندان شود به شکل جدی برخورد کنند.‌

تابلوهای فسفری ‌

نگرانی بیشتر شهروندان در سفرهای نوروزی، نقاط حادثه خیزی است که هر سال جان هزاران مسافر را می‌گیرد؛ نقاطی که به نظر می‌رسد مسئولان آن‌طور که باید اراده‌ای برای برطرف کردنشان ندارند، زیرا معتقدند این کار هزینه بر و بلند مدت است.

وقتی این مساله را با سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه نیروی انتظامی در میان می‌گذاریم، او از این می‌گوید که در کوتاه مدت با نشانه‌گذاری سعی شده که شهروندان نسبت به این محل‌ها آگاه شوند.

آن‌طور که حمیدی توضیح می‌دهد برای امنیت شهروندان 3400محل حادثه‌خیزی که در جاده‌های کشور ‌وجود دارد به وسیله نصب تابلو‌های فسفری و تعیین سرعت آشکارسازی شده است.

او می‌گوید: دلایل مختلفی مانند شیب تند، پرتگاه و نواقص سطح راه‌ سبب حادثه‌خیزی این نقاط می‌شود و در کوتاه‌مدت کاری به‌جز نصب علائم هشداردهنده نمی‌توان انجام داد.

تحلیل تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروزی گذشته نشان می‌دهد حدود 40درصد از تصادفات نوروزی از نوع واژگونی بوده و بیشتر در جاده‌های آزادراهی و بزرگراهی اتفاق افتاده و علت بیشتر آنها‌ خستگی و خواب آلودگی راننده‌ها بوده است؛ مساله‌ای که با استراحت بموقع می‌توان مانع وقوع آن شد‌.

به گفته رئیس پلیس راه نیروی انتظامی حدود 20 درصد تصادفات نوروزی گذشته نیز در راه‌های دو طرفه اتفاق افتاده و دلیل آنها چیزی نبوده جز عجله و سبقت‌های غیرمجاز رانندگان؛ خطاهایی که منجر به وحشتناک‌ترین نوع تصادف یعنی تصادف رخ به رخ می‌شود‌.

1000 دوربین در کمین متخلفان

پلیس راهور برای ایمن کردن سفرهای نوروزی سعی در استفاده بیشتر از تجهیزات و فناوری دارد،اما طول جاده‌های کشور که حدود 200هزار کیلومتر برآورد می‌شود اعتبار مورد نیاز برای این کار را سنگین می‌کند، بنابراین پلیس برنامه‌ای ویژه برای حدود 80 هزار کیلومتر از مسیر‌های پرتردد کشور دارد، جاده‌هایی که اکنون پلیس حدود هزار دوربین در آنها کار گذاشته است، دوربین‌هایی که دست کم نیمی از آنها می‌توانند سرعت لحظه‌ای و میانگین سرعت خودروها را ثبت و تخلف متخلفان را در حافظه‌شان ذخیره کنند.‌

سردار حمیدی می‌افزاید:‌ اتوبوس‌های مسافربری نیز به سامانه هوشمند پایش تردد مجهز شده‌اند و تمامی اتوبوس‌ها به شکل آنلاین از سوی پلیس کنترل می‌شوند‌.

تعطیلات نوروزی از چند روز دیگر در کشورمان آغاز می‌شود؛ تعطیلاتی که برخی کارشناسان گردشگری تاکید دارند باید در طول سال توزیع شود تا شهروندان به‌جز نوروز فرصت‌های دیگری نیز برای سفر داشته باشند و بتوان به این شکل آمار تلفات سوانح ترافیکی را کاهش داد، اتفاقی که به نظر می‌رسد فقط با تغییر ‌اولویت‌های مسئولان امکان‌پذیر است.

آمار تلفات سوانح ترافیکی نوروزی (25 اسفند تا 15 فروردین)

سال

تعداد (نفر)

88

1368

89

1391

90

1322

91

1141

92

1227

93

1084

94

968

95

964

جمع

9465

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
تعطیلات نوروز کلا 5 روز هست
علت نود درصد عامل انسانی یعنی راننده است ..
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان