بازدید 14469

خورشت پرنده‌های کمیاب!

فریدون کنار با جمعیتی حدود 40 هزار نفر در حالی رکورد شکار بیش از نیم میلیون پرنده را در سال دارد که به گفته مسئول انجمن حمایت از پرندگان مهاجر تنها ده درصد از جمعیت این شهر از کنار این شکار روزگار می گذرانند.
کد خبر: ۶۶۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱ 05 February 2017
جام جم نوشت: فریدون کنار با جمعیتی حدود 40 هزار نفر در حالی رکورد شکار بیش از نیم میلیون پرنده را در سال دارد که به گفته مسئول انجمن حمایت از پرندگان مهاجر تنها ده درصد از جمعیت این شهر از کنار این شکار روزگار می گذرانند.
 
هر چند محمودی به خبرنگار ما می گوید بسیاری از این شکارچی ها اگر شغلی با درآمد تننها یک میلیون داشته باشند شکار را کنار می گذراند.

محمودی می گوید: بدون شک تعطیلی بازار پرنده فروش های فریدون کنار صورت نمی پذیرد. مدت هاست که این کار را می خواهند انجام بدهند و نمی توانند ضمن اینکه تعطیلی این بازار تفاوتی در وضعیت شکار نخواهد داشت و دامگاه ها همچنان برقرارند. وضعیت به گونه ای است که ما تنها راضی هستیم که پرنده های کمیاب را شکار نکنند.
رد بسیاری از این پرنده ها را به راحتی می توانید در بازار پرنده های فریدون کنار بیابید اگر آدرسی از آن ندارید خیلی راحت تر می توانید در منوی رستوران های این شهر پرندگانی را مشاهده کنید که در کشور شمالی جزو گونه های کمیاب معرفی شده اند و تنها چند صد کیلومتر آنورتر بر سر میز غذای ایرانی ها یافت می شوند!
محمد الله‌قلی، کارشناس و فعال محیط‌ زیست هم معتقد است که در شرایط کنونی که ویروس آنفلوآنزای پرندگان شایع شده، باید مراقبت از پرنده‌های مهاجر افزایش پیدا کند و اقداماتی صورت گیرد تا این پرنده‌ها پخش نشوند، حال آن‌که شکار همچنان متوقف نشده و فروش پرندگان حتی کنار خیابان هم اتفاق می‌افتد. این درحالی است که «پس از فروش این پرنده‌ها، خطر شیوع بیماری بیشتر می‌شود، چون اهالی، امعاء و احشای پرندگان را به سگ و گربه‌هایشان می‌دهند و این احتمال انتقال بیماری را چند برابر می‌کند.»
او می گوید «الان بعضی از این شکارچیان در یخچال‌های صندوقی‌شان، ١٠‌هزار پرنده نگهداری می‌کنند و به رستوران‌ها می‌فروشند، حتی شنیده می‌شود که این پرنده‌ها را با بار کیوی به جمهوری آذربایجان هم می‌فرستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
اگر شکار این پرندگان قانونمند باشد باعث اشتغال و کارآفرینی برای جوانان غیور و مظلوم این خطه خواهد شد
این پرندگان وقتی به کشور ما مهاجرت می کنند و آب و دانه های کشور ما را می خورند متعلق به مردم ما هستند دلیلی ندارد ما آنها را تیمار کنیم ولی خوراک روس های خبیث شوند
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
با قسمت حبیثش موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
اینهم از مهمان نوازی ایرانیها
فرهنگ و اقتصاد اوضاعش خرابه
باید فرهنگ سازی شود تا مردم از خرید این پرندگان خودداری نمایند البته کار بسیار سختیست زیرا گوشت لذیذ این پرندگان و ذائقه ، عادت و مهمان نوازی خانواده های بومی از مهمانان با غذای پرندگان شکاری سبب شده که براحتی مردم دست از استفاده آنها بر نخواهند داشت ، لذا اگر بتوان در سطح جامعه بومی خصوصا روستائیان منطقه در خصوص عدم استفاده و خرید این پرنده ها اقداماتی را انجام داد تا جایی که فروش آنها صرفه اقتصادی برای شکارچیان نداشته باشد شاید بتوان این مشکل را برطرف نمود .
كوفت بوخورين
با سلام
همین شکارچی ها دارای زمینهای کشاورزی هستند که کشت برنج در بهار و تابستان حداقل معادل ماهانه بیش از 1.5 میلیون تومان برایشان درامد دارد.
دامگاههای شکار اغلب در زمینهای کشاورزی این شکارچیان واقع شده است.
براورد میشود که سالانه بین 1 الی 1.5 میلیون قطعه پرنده مهاجر در ایران شکار میشود.
در بازه زمانی 3 الی 4 ماهه حدود 30 الی 75 میلیارد تومان درامد حاصل شکارچیان و زنجیره دلالان و فروشندگان میکند
. حداقل هر شکارچی در فریدونکنار در 3-4 ماه فصل شکار بیش از 30 میلیون تومان درامد مازاد از محل شکار پرندگان مهاجر در زمینهای کشاورزی خود درامد دارد.
گزارش تکان دهنده ای از وضعیت شکار پرندگان مهاجر بود. اما تکان دهنده بودن گزارش وقتی جشمگیرتر است که نشریات که رسالت آنها یکی هم باید بسط و پیشرفت زبان فارسی باشد خورش را خورشت بنویسد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
سلام حداد عادل
انسان بی درک وبی فهم
امیدوارم همه شون آنفلوانزا بگیرن که دیگه پرنده های بدبخت رو شکار نکنن.. شکم پرست ها..
فلامینگو مگه خوردنیه
نوع بشر، مخصوصا ایرانیس اگر هر چی دوست داره نخوره میمیره. شما یه ساندویج خیراتی پخش کن ببین چه ولعی برای اضافه خوردنش بین مردم پیش میاد.
حالا اونی که پول داره مگه میتونه از گوشت پرنده کمیاب بگذره. کلاس داره!!!!
خدا برخی بندگانش رو جوری خلق کرد که برخی دیگه انگشت به دهان بمونن از این همه ولع و حرص و چشم و دل گرسنگی اونها...
مثل اینه که بگیم هر کسی کار نداره آزاده دزدی کنه
پرندگان سرمایه ملی و شکار چی ها هم از بیت المال دزدی می کنند و باید محاکبه شوند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار