بازدید 44948
اقتصاد ایران و جهان از دریچه زمان؛

13 بهمن / 1 فوریه

از دیرباز گفته اند که گذشته چراغ راه آینده است؛ و در این میان تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ایست تمام نما از پدیده های اقتصادی که در گذشته رخ داده است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان از دریچه زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سوم بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۶۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴ 02 February 2017

از دیرباز گفته اند که گذشته چراغ راه آینده است؛ و در این میان تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ایست تمام نما از پدیده های اقتصادی که در گذشته رخ داده است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان از دریچه زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سوم بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

سال 1289 : مجلس شورای ملی قرارداد استخدام مستشاران آمریکایی را برای وزارت مالیه به مبلغ 5600 لیره مواجب در سال تصویب کرد.

سال 1310 : در این روز مهرآوران رئیس هیئت تفتیشیه مالی کرمان در گزارشی به رضا خان تحت عنوان « راپورت اوضاع عمومی و اقتصادی کرمان » ضمن برشماری ویژگی های مهم ، منابع طبیعی و استعدادهای کشاورزی کرمان در بخشی از گزارش خود به وضعیت رعایای کرمانی می پردازد. مهرآوران در بخشی از گزارش خود آورده است: « وضعیت رعایا خیلی رقت آور است و اغلب به حدی فقیر و پریشان هستند که جز اشخاصی که از نزدیک آن ها را دیده اند نمی توانند درجه فقر و پریشانی آن ها را به خوبی احساس نمایند. می توان گفت اغلب تقریبا لخت و عور هستند و غذای آن ها در غالب قسمت های سال ، علف صحرایی است. زیرا اغلب املاک این ایالت متعلق به منتفذین و خوانین و روسای ایالات است که با زور اراضی و املاک دیگران را مالک شده و حتی از دادن قوت لایموتی به رعایا مضایقه می نمایند. » متن کامل این گزارش و دیگر اسناد به جای مانده از دوران رضا خان در کتاب « اسنادی تاریخی از گزارش های ایالات و ولایات از اوضاع اجتماعی ـ اقتصادی ایران در سال 1310 » به چاپ رسیده است.

سال 1326 : دولت وقت ایران  در سیزدهم بهمن ماه سال 1326 در پاسخ به نامه ی مسکو خطاب به دولت ایران که نسبت به همکاری نظامی ایران با آمریکا ابراز نگرانی کرده بود و آن را مخل امنیت شوروی می دانست ، یادداشتی اعتراضی و شدید اللحن صادر کرد. ایران در این یادداشت منکر عقد قرارداد نظامی محرمانه با آمریکا شد. همچنین دولت ایران در این یادداشت از مقامات مسکو به خاطر پناه دادن به مخالفان تمامیت ارضی ایران در خاک خود انتقاد کرد. دولت ایران اعتراض کرد که چرا بخشی از وظایف مارکسیست های حزب توده به عنوان کارگزاران مسکو مداخله در امور ایران است ؟

سال 1347: امیرعباس هویدا بودجه سال 1348 را تقدیم مجلس کرد. این بودجه بالغ بر 330 میلیارد ریال است. سرما و توفان تمام کشورهای خاورمیانه را فلج کرد. سیل و بارندگی در نیشابور 500 خانه را ویران نمود.

سال 1352 : محمد تقی قاضی عضو انجمن شهر پایتخت در پیشنهادی به انجمن پایتخت خواستار آن شد که از تازه واردها و مهاجرین به تهران عوارض اقامت سنگین اخذ گردد. وی دلیل این امر را کنترل رشد جمعیت و نجات مردم تهران از خطر کم آبی و نیز آلودگی هوا دانست. هم چنین در پیشنهاد محمد تقی قاضی آمده است به کسانی که در کار و حرفه ای تخصص نداشته باشند و نتوانند به گردش کار و زندگی در تهران کمک بکنند نیز نباید اجازه ی اقامت در این شهر داده شود.

به عقیده ی شهرداری تهران صدور ورقه اقامت برای مهاجران شهرستانی در شهر تهران کاری مشکل ولی در عین حال ضروری است.

سال 1357 : خبرگزاری فرانسه در خبری اعلام کرد که مقامات ایران به دولت انگلستان اطلاع داده اند که قرارداد 500 میلیون لیره ای خرید اسلحه به ویژه تانک های چیفتن لغو می گردد همچنین خبرگزاری تاس خبر داد: بازگشت آیت‌الله خمینی به ایران مبارزه در آن کشور را وارد مرحله سرنوشت ساز نمود.


وقایع خارجی تاریخ ـ 1 فوریه


1802 : پارلمان انگلستان در پی اعتراضات جنبش کارگری ، قانون محدودیت ساعات کار برای کودکان و زنان را تصویب کرد. این قانون که ابتدا فقط به صنایع نساجی محدود می شد ، رفته رفته به سایر صنایع نیز گسترش پیدا کرد. جنبش کارگری انگلستان به رهبری ریچارد استلر با هدف کاهش ساعت کار کودکان به ده ساعت آغاز به کار کرد.

1904 : دولت ایسلند در یکم فوریه ی 1904 از دولت دانمارک مستقل شد و در یکم دسامبر 1918 حکومت مستقل پیدا کرد. ایسلند تا قرن بیستم از فقیرترین کشورهای جهان بود . در سال های پس از جنگ جهانی دوم به کمک طرح مارشال به رفاه دست یافت و نهایتا در دهه ی 1990 به یکی از کشورهای مرفه و توسعه یافته تبدیل شد. درسال 2008 نظام بانکداری ایسلند با دشواری عظیمی روبه رو شد و این امر به ناآرامی سیاسی انجامید که آثار آن هنوز به طور کامل رفع نشده است. با این وجود در سال 2011 ایسلند چهاردهمین کشور توسعه یافته ی جهان بود.

2003 : شاتل فضایی کلمبیا ( Space Shuttle Columbia ) نام یکی از فضاپیماهای سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا ، ناسا ، بود. این شاتل حامل هفت نفر از آمریکا ، هندوستان و رژیم صهیونیستی بود که در این تاریخ هنگام بازگشت از ماموریت خود و در حال بازگشت به جو زمین منفجر شد و تمام سرنشینان آن کشته شدند. بروز این سانحه باعث شد سفرهای فضایی ناسا به تعویق بیفتد و این تعویق تا ژوئن 2005  ادامه یافت.

دلیل این حادثه جدا شدن قطعه ای از شاتل و برخورد آن به بال چپ شاتل بود که باعث ایجاد شکاف در بدنه ی شاتل شد و در نهایت منجر به انفجار در جو زمین و تکه تکه شدن گشت.

منابع: آرشیو دنیای اقتصاد / ویکی پدیا / خبرگزاری های داخلی و خارجی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل