بازدید 7342
۶
معاون امور زنان رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با «تابناک»:

بر اساس نظر شهید بهشتی، زنان هم می‌توانند «رجل سیاسی» باشند

در مذاكرات خبرگان قانون اساسي به اين دليل كه بعدها اين اختلاف نظرها بوجود نيايد از عبارت «رجل سياسي» استفاده كردند و مثل قانون مربوط به قضاوت «زن نبودن» را شرط نكردند، اما با نظري كه آيت الله بهشتي داشته، از واژه رجل استفاده كردند كه به زبان عربي به معني شخصيت سياسي و مذهبي به كار مي رود، نه شخص مرد.
کد خبر: ۶۶۲۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵ 04 February 2017
با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري، باز هم بحث مربوط به «رجل سياسي» سر باز مي‌كند. هرچند در ادوار گذشته، اين رويه به اين نحو پذيرفته شده كه زنان نمي‌توانند در انتخابات رياست‌جمهوري به عنوان كانديدا حضور پيدا كنند،‌ ابلاغ سياست‌هاي كلي انتخابات و وظايفي كه بر عهده شوراي نگهبان در تبيين اين مورد گذاشته شد، باز هم اميدها را براي حضور زنان در عرصه انتخابات رياست‌جمهوري زنده كرد.

به گزارش «تابناک»، هرچند هنوز جزئیات تلاش برای تبيين موضوع «رجل سياسي» از جلسات شوراي نگهبان خارج نشده است، از هم اكنون مي‌ توان حدس هايي در مورد نظر اعضا داشت. با اين حال، معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهور همچنان اميدوار به نتيجه بخش بودن اين مذاكرات براي حضور زنان در مرحله پاياني انتخابات ریاست جمهوری است.

«شهين دخت مولاوردي» در گفت و گو با خبرنگار «تابناک»، با اشاره به اينكه بحث رجل سياسي پس از ابلاغ سياست‌هاي كلي انتخابات بالا گرفته، چون يكي از بندهاي اين سياست ها اشاره به تبيين مسأله «رجل سياسي» دارد، يادآور شد: بايد مؤلفه هاي رجل سياسي و مذهبي بودن مشخص شود.

هیچ جای دنیا صدها تن کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شوند


وی افزود: تبيين موضوع «رجل سياسي و مذهبي» تنها اختصاص به زنان هم ندارد، چون ما در انتخابات مختلف ریاست جمهوری مي بينيم كه صدها نفر نام نویسی مي‌كنند، در حالي كه در هيچ كجاي دنيا به اين گونه نيست.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه تصريح كرد: شايد هدف از ضرورت تبيين «رجل سياسي» براي اين بود كه دامنه ثبت نام ها محدود شود و مختص به افرادي شود با ويژگي هاي خاص تا هركسي به خود اجازه ندهد خودش را در قد و قواره رئيس جمهور كشور بزرگي مثل ايران ببيند و پا به عرصه انتخابات بگذارد.

گویا می‌خواهند موضوع «رجل سیاسی» را دوباره بررسی کنند


مولاوردي با اشاره به سخنان سخنگوي شوراي نگهبان مبني بر اينكه كار تبيين موضوع «رجل سياسي» را شروع كرده ايم، گفت: با توجه به پيش زمينه اي كه در اين خصوص وجود دارد با اين سخنان، ذهن ها به سمت اين رفت كه مي‌ خواهند دوباره بررسي هایی را انجام دهند كه آيا زنان جز «رجل سياسي» هستند يا خير؟ در حالي كه هدف اين نبود؛ هرچند يكي از ابعاد آن همين موضوع باشد.

وي با اشاره به سخنان اعضاي شوراي نگهبان كه اعلام كرده بودند، زنان مي توانند در انتخابات ثبت نام كنند، تأكيد كرد: در ادوار مختلف هيچ گاه مانعي براي اين امر نبود. مسأله اينجاست كه هيچ یک از زنان به مرحله نهايي انتخابات يعني حضور به عنوان كانديداي اصلي نرسيدند. كمااينكه خيلي از آقايان هم نرسيدند.

هیچ گاه فردی به دلیل زن بودن ردصلاحیت نشده است


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یادآوری کرد: البته هيچ وقت هم مطرح نشد كه اين افراد به دليل زن بودن رد صلاحيت شده اند. در واقع همان بحث كلي رجل سياسي و مذهبي مطرح شد و زنان از اينكه به مرحله نهايي رقابت ها برسند محروم شدند.

شهید بهشتی معنای رجل را شخصیت می‌داند نه مرد!


مولاوردي در ادامه با بيان اينكه براي تبيين اين امر (موضوع رجل سیاسی) اختلاف نظر وجود دارد، به مذاكرات قانون اساسي اشاره كرد و گفت: در مذاكرات خبرگان قانون اساسي به اين دليل كه بعدها اين اختلاف نظر ها بوجود نيايد و اعمال سليقه ها بر قضيه حاكم نشود از عبارت «رجل سياسي» استفاده كردند و مثل قانون مربوط به قضاوت زن نبودن را شرط نكردند، كه البته مي توانستند اين كار را بكنند، اما با نظري كه آيت الله بهشتي داشته از واژه رجل استفاده كردند كه به زبان عربي به معني شخصيت سياسي و مذهبي به كار مي رود، نه شخص مرد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: نظر اكثريت شوراي نگهبان در نهايت مشخص مي كند كه آيا زنان مي‌توانند در انتخابات شركت كنند يا خير. البته حركت هايي را دیديم و شايعاتي را هم در اين مورد شنيده ايم، اما بايد ببينيم كه چه پيش خواهد آمد؛ چون این موضوع قابل پيش بيني نيست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۶
اگر آیت الله بهشتی هم نمی گفتند نباید ما براساس شرایط زمان و به روز شدن نظرمان را نسبت به برخی از موضوعات تعدیل یا تغییر بدهیم!
سلام بر همگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
علیک سلام
ما که از این خانم، حرکتی مثبت در جهت احقاق حتی حقوق ابتدایی زنان ندیدیم! احتمالا چون خودشون مصداق رجل سیاسی هستند در سر سودای ریاست جمهوری دارند که به این مقوله وارد شده اند....
زن جماعت باید بشینن تو خونه و بچه بزررگ کنن و با عروسک هاشون سرگرم بشن

زنو چه به این حرفا
ای کاش یک نفر در این مملکت پیدا میشد و به گوش مسولان میرساند که بهترین و بالاترین و باارزشترین وظیفه زنان به فرموده رسول اکرم ص که بمانند جهاد در راه خداست ، خوب شوهرداری کردن و تربیت نسل آینده و گرم کردن کانون خانواده است نه کارهای دیگر .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل