بازدید 11151
۵

قیمت تمام‌شده بنزین ۲۷۰۰ تومان

مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه بعد از تک نرخی شدن بنزین تقاضای بنزین در شهرهای مرزی افزایش داشته است،گفت: بنزین را رها کنیم، قاچاقچی که بیکار نمی‌نشیند و از قاچاق نفت­گاز به سمت بنزین شیفت می‌کند.
کد خبر: ۶۵۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵ 21 January 2017
مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه بعد از تک نرخی شدن بنزین تقاضای بنزین در شهرهای مرزی افزایش داشته است،گفت: بنزین را رها کنیم، قاچاقچی که بیکار نمی‌نشیند و از قاچاق نفت­گاز به سمت بنزین شیفت می‌کند.

سید محسن روحانی، مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران  در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: اگر براساس دلار حساب کنیم هم اکنون نرخ بنزین خیلی ارزان تر از سال 89 است که 700 تومان به فروش می‌رسید، اما با توجه به جهش 3 الی 4 برابری قیمت دلار نسبت به ریال، شرایط متفاوت است. در واقع، الان در صورتی که تعداد خودرو افزایش پیدا کرده است، بنزین ارزان‌تر فروخته می‌شود و شاید هم به اسم نرخ آزاد آدرس غلط به مردم می‌دهیم چون نرخ آزاد یعنی نرخ تمام شده برای دولت.

وی افزود: به صورت دقیق‌تر، بر اساس مصوبه مجلس قبلی در بودجه 95 نرخ تمام شده یعنی قیمت فوب خلیج فارس به اضافه هزینه حمل و نقل، تبخیر، کارمزد جایگاه داران و مالیات‌های مترتب بر آن.

روحانی با بیان اینکه با توجه به قیمت جهانی فعلی نفت خام یعنی 51 یا 52 دلار، نرخ واقعی و تمام شده بنزین برای دولت بیش از 2700 تومان است، تصریح کرد: در واقع، با نرخ آزاد 1000 تومانیِ بنزین مردم را به اشتباه می ‌اندازیم که به اسم نرخ آزاد هر کس مجاز است هر اندازه که می‌خواهد مصرف کند. اگر می‌خواهیم مردم گمراه نشوند، آنها باید بدانند که روی قیمت فعلی بنزین، دولت نزدیک به 1500 تومان یارانه می‌دهد. 

وی با اشاره به گفته وزیر نفت که اعضای  اوپک به تفاهم جمعی رسیده‌اند که افق آینده قیمت جهانی نفت خام بین  60 تا  65 دلار ثابت بماند، نرخ تمام شده بنزین و راه حل کنترل مصرف با این محدوده قیمت نفت خام را اینگونه تشریح کرد: سه راه بیشتر نداریم. اولین راه، راهکار صرفاً قیمتی؛ یعنی مردم باید نان را به نرخ روز بخورند و اگر بنزین 3000 تومان برای دولت تمام شد، مردم نیز باید 3000 تومان بپردازند.

مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت راه دوم را  راهکار غیرقیمتی دانست و گفت: این راهکار یعنی بنزین را 1000 تومان عرضه کنیم ولی در سهمیه بندی آن سخت‌گیر باشیم

وی اضافه کرد: راه سوم، راهکار تلفیقی است که سامانه هوشمند سوخت در اختیار مسؤولان و سیاست‌گذار‌ان قرار می‌دهد؛ اینکه به صورت کنترل شده، میزان مشخصی بنزین یارانه­‌ای در اختیار مردم قرار دهید و مازاد بر آن را پر مصرف‌ها، هزینه واقعی مصرفشان یعنی قیمت تمام شده بنزین را بپردازند. 

وی بیان کرد: البته سامانه هوشمند سوخت برای افزایش قیمت بنزین طراحی نشده بود اما بخاطر شرایط عرضه چند نرخی که سامانه شامل سه نرخ اول، دوم و نیز نرخ مؤثر شد، بیشترین گرانی در دوران این سامانه اتفاق افتاد و عملاً از سال 86 تا 94 یعنی در طول 9 سال، قیمت بنزین 1150درصد گران شد و از 80 تومان به 1000 تومان رسید.

روحانی اضافه کرد: در دوره 9 ساله سامانه هوشمند سوخت، قیمت بنزین 1150 درصد افزایش یافته و تقاضای بنزین یعنی مجموع مصرف بنزین و CNG فقط 5.5 درصد افزایش پیدا کرده است.

این مدیر باسابقه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مدیون سامانه هوشمند سوخت است، گفت: «تنها یک بار در تاریخ جهان این اتفاق افتاده است که دولتی قیمت نفت‌گاز (گازوئیل) را 9 برابر کرده ولی صدایی از جایی بلند نشده است و آن هم در سال 89 در جمهوری اسلامی ایران بود؛ چون دولت به ابزار مدیریتی و حاکمیتی، یعنی سامانه هوشمند سوخت مجهز شده بود».

*با شیوه فعلی قیمت‌گذاری و عرضه بنزین، امکان کنترل مصرف آن وجود ندارد

وی  با بیان اینکه بنزین در حال حاضر با نرخ به ظاهر آزاد 1000  تومان عرضه می‌شود، گفت: در چنین شرایطی و با وجود آزادسازی نرخ بنزین گفته می‌شود که دیگر کارت‌های سوخت بلااستفاده است و نیازی به کنترل مصرف بنزین نیست و سیاست قیمتی خود کنترل کننده مصرف خواهد بود. بنده معتقدم امکان کنترل مصرف با این شیوه قیمت گذاری و عرضه بنزین وجود ندارد و در ادامه این روند، قیمت بنزین تمام شده به 3000 تومان خواهد رسید.

مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به موضوع قاچاق سوخت و اجرای موفق طرح پیمایش بر بستر این سامانه، عنوان کرد:  اگر بنزین را رها کنیم، قاچاقچی بیکار نمی‌­نشیند و از قاچاق نفت­‌گاز به سمت بنزین شیفت می‌کند.

روحانی با بیان اینکه بعد از تک نرخی شدن عرضه بنزین پس از خردادماه 94، تقاضای بنزین در برخی شهرهای مرزی خیلی بیشتر از میانگین ملی افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: وقتی با افزایش 2 تا 3 درصدی تقاضای ملی بنزین روبه­‌رو هستیم ولی در یک نقطه حساس مرزی تقاضای بنزین رشد 41 درصدی دارد، این وضعیت طبیعی نیست.

وی در ادامه گفت: در تمام این سال‌هایی که با سیاست صرفاً قیمتی تصمیم به جلوگیری از رشد مصرف سوخت داشتیم یعنی از  سال 55، به این نکته توجه نشد که اقتصاد، با نرخ جدید خودش را فوراً وفق می‌دهد؛ کما اینکه در همین مدت از خرداد 94 تا به امروز با عرضه بنزین 1000 تومانی رشد مصرف این فرآورده نفتی، افزایش پیدا کرده است.

روحانی اضافه کرد: در سه ماه اول تک نرخی شدن، در حقیقت قیمت بنزین از 700 تومان به 1000 تومان رسیده و لذا با کاهش مصرف روبه­رو شدیم. اما مردم پس از مدتی خود را با این قیمت مطابقت دادند.

وی با بیان اینکه اکنون مردم احساس می­کنند باید بنزین 1000 تومانی را مصرف کنند و هیچ خود کنترلی هم در کار نیست، بیان کرد: قیمت غلط، فرهنگ غلط به همراه خواهد داشت. ما به عنوان سیاست­گذار، باید با قیمت­‌گذاری صحیح به مردم آدرس صحیح بدهیم درحالی که  با قیمت غلط، مردم گمراه خواهند شد.

 مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت به این پرسش که آیا هزینه نگهداری سامانه هوشمند سوخت خیلی زیاد است، اینگونه پاسخ داد: وقتی زیاد یا کم به عددی اطلاق می‌شود که مشخص شود که آن عدد با چه چیزی مقایسه شده است. باید «هزینه نگهداری سامانه» را با نبود آن مقایسه کنید و اگر این موضوع با چیزی غیر از «نبود سامانه» مقایسه شود،  مقایسه غیرقابل قبولی انجام گرفته است.

روحانی ادامه داد: در کل، باید گفت که قطعاً نگهداری سامانه هوشمند سوخت هزینه دارد؛ ولی باید توجه داشته باشیم که اگر روزی این سامانه نباشد که تحویل و توزیع و تراکنش‌های آن را نشان بدهد، آن وقت این احتمال وجود دارد که شتر با بارش گم شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
متاسفم ... ،ایا حقوق های مردم را به دلار میدهید که بنزین را به نرخ دلار محاسبه میکند
نمیدونم جرا در ایران همه قیمت های تمام شده از همه دنیا بالاتر است .
پس به احتمال فراوان باز بنزین گرون میشه
لطفاً حقوق ها را بر اساس دلار محاسبه نماييد سپس بنزين را بر اساس دلار به مردم بفروشيد
با گران كردن قيمت بنزين جلوي قاچاق بنزين را مي گيريد، در حاليكه مشكلات بسياري را بر مردم وارد مي آوريد، اين كار دور از عقل سليم است.
به جاي اين كار مرزها را كنترل كنيد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر