بازدید 5650

سردار سلامی: غربی‌ها به دنبال تجزیه سوریه بودند

کد خبر: ۶۵۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۴ 25 December 2016
سردار سلامی گفت: آزادسازی حلب یک پیروزی آشکار و یک فتح المبین و نشانه ای از ظهور نصرت های الهی برای جبهه مقاومت در عرصه نبردهای میدانی سوریه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح آخرین تحولات منطقه و برخی موضوعات داخلی پرداخت.وی در ابتدای این برنامه به تشریح اهمیت آزادسازی شهر حلب در عرصه های سیاسی و نظامی پرداخت رو گفت: آزادسازی حلب یک پیروزی آشکار و یک فتح المبین و نشانه ای از ظهور نصرت های الهی برای جبهه مقاومت در عرصه نبردهای میدانی سوریه است.

سردار سلامی افزود: آنچه که برای بررسی و نشان دادن ابعاد عظیم این واقعه شگفت انگیز و در عین حال دل انگیز و شیرینی توان بیان کرد ، این است که سوریه به لولای دروازه رویاهای راهبردی آمریکا و متحدان منطقه ای او در شش ساله اخیر تبدیل شده بود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: یک ائتلافی از آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای متحد آن ها در منطقه شکل گرفته بود که رویای راهبردی هریک از این کشورها برای دست یابی به هدف های بزرگ بر بستر بحران سوریه متکی بود.وی تصریح کرد: به عبارتی آمریکایی ها برای ورود مجدد به سرنوشت سیاسی منطقه نقطه ای را به عنوان قلب تحول به نام سوریه انتخاب کردند که از آن زاویه بتوانند تحولات در حلقه کانونی و محوری جبهه مقاومت اسلامی را تشکیل دهند، نظام سوریه را ساقط و جغرافیای سوریه را تجزیه کنند و در یک حرکت پلکانی این موفقیت ها را به سمت لبنان ادامه دهند.

سردار سلامی افزود: آن ها در ادامه قصد داشتند از لبنان به سمت عراق بیایند و پس از یک بازسازی مجدد سیاسی در عراق، در فینال کار به جمهوری اسلامی ایران برسند و بتوانند یک نظم سیاسی نوینی را در خاورمیانه شکل دهند و مجدد سیطره سیاسی، اقتصادی و امنیتی خودشان را در منطقه گسترش دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: در منطقه جهان اسلام، آمریکایی ها، جمهوری اسلامی ایران را همواره به عنوان فینال نبردها، مبارزه نهایی تلقی می کنند؛ یعنی در چشم انداز راهبردی آن ها قطع کردن دامنه های تاثیر جمهوری اسلامی ایران ، تبدیل کردن جمهوری اسلامی ایران از یک قدرت منطقه ای به یک قدرت ملی، نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی ایران و انتقال بحران به این کشور جزء اهداف راهبردی و به زعم بنده رویاهای راهبردی آمریکایی هاست.

سردار سلامی با تاکید بر اینکه این رویاها تحقق نخواهد کرد، خاطرنشان ساخت: همانطور که مشاهده کردید آمریکایی ها در مرحله مقدماتی این سناریو کاملا متوقف و به شکست کشیده شدند و قادر به مدیریت درست تحولات نیستند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: بنابراین سوریه را می توان پاشنه و لولای تحولات سیاسی نوین در منطقه جهان اسلام و غرب آسیا قلمداد کرد که عربستان سعودی قصد داشت از طریق ایجاد تحول در سوریه یک رقابت راهبردی را با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مطرح آغاز کند و ترکیه نیز همین خواب و رویا را در ذهنیت رهبران خود پرورش می داد.

وی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی نیز به دنبال این بود که به دنبال تغییر نظام در سوریه و به دنبال فضای ژئوپولتیک و تجزیه این کشور یک آرامشی را در شرایط امنیتی خودش برای سفرهای سال تجربه کند.

سردار سلامی در ادامه به امنیت شهر حلب اشاره کرد و گفت: اساسا در جغرافیای سیاسی سوریه هر کسی که کنترل حلب را داشته باشد، کنترل شمال سوریه را در اختیار دارد و هر کسی که کنترل دمشق را در اختیار داشته باشد، کنترل جنوب سوریه را در اختیار خواهد داشت و اگر کسی این دو منطقه مهم و راهبردی را در اختیار داشته باشد در شمال و جنوب سوریه، سیطره سیاسی، اجتماعی و امنیتی دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه آن چه که جغرافیای تحولات حلب را برجسته می کند شخصیت این شهر است گفت: حلب یک شهر ریشه دار تاریخی است و تاریخ پیدایش آن به شش هزار سال قبل به میلان مسیح بر می‌گردد ، یک شهری است کاملا جهانی که در بسیاری از مقطع تاریخ به عنوان یک هاب اقتصادی در منطقه وسیعی از جهان مطرح است.

وی با بیان اینکه در برخی از مقاطع تاریخی نام حلب بیش از نام سوریه شناخته می شود ادامه داد: در دوره جدید نیز حلب به عنوان یک پایتخت فرهنگی و اقتصادی در سوریه مطرح است لذا ویژگی ها ، مختصات و هویت این شهر عاملی است بر این که حلب به عنوان یک مبدا دستگاه مختصات برای موقعیت یابی هر قدرتی که در آنجا جنگ می کند تلقی شود.

سردار سلامی ادامه داد: بر این اساس حلب به عنوان نقطه تراکم آرایش سیاسی و نظامی قدرت های جهانی مثل آمریکا و متحدان منطقه ای علیه نظام سیاسی سوریه و جبهه مقاومت و متحدان سوریه تلقی می شود و بر این اساس است که پیروزی در حلب از لحاظ افق فیزیکی و وسعت جغرافیای در محدوده یک شهر است اما از لحاظ سیاسی و راهبردی کاملا جهانی است، لذا میدان تاثیر و نفوذ قدرت های بزرگ را به میزان زیادی تحت تاثیر خود قرار می دهد.

با آزادسازی حلب، آمریکا و عربستان یک سقوط آزاد را در سوریه تجربه کردند

وی با تاکید بر اینکه سیاست آمریکا در سوریه با شکست بزرگی مواجه شد خاطرنشان ساخت: آمریکایی ها و رژیم آل سعود یک سقوط آزاد را در سوریه تجربه کردند و رژیم صهیونیستی نیز با یاس و ناامیدی عمیقی مواجه شد و در مقابل آن ها جبهه مقاومت به یک اعتماد به نفس جدیدی دست یافت.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: تا مدت ها قبل حذف یکی از مفروضات راهبردی و کلیدی و جامع آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه این بود که نظام بشار اسد باید از صفحه جغرافیای سیاسی سوریه حذف شود، این فرض یکی از مفروضات راهبردی طرح های آمریکا و متحدان او بود که امروز باطل شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر