بازدید 5099

زنان در حصار شیشه‌ای هستند

کد خبر: ۶۴۸۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰ 14 December 2016
«زنان با سقف و حصار شیشه‌ای و کف‌های چسبنده مواجه هستند.» این اظهار نظر را روز گذشته معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشست هم اندیشی زنان فعال و نخبه سیاسی که با حضور وزیر کشور و تعدادی از مسئولان و فعالان حوزه زنان برگزار شد انجام داد. در این نشست وزیر کشور نیز با بیان اینکه اکنون بیش از ۶۰ معاون فرماندار زن در وزارت کشور فعالیت می‌کنند، گفت: «این اقدامات موجب کادرسازی می‌شود و می‌توان از این نیروها در دوره بعد بهره برد.»

به گزارش آرمان، همیشه تبعیض جنسیتی در ابعاد مختلف در سطح کشور دیده شده و همین مساله موجب نادیده گرفتن حقوق زنان شده است، تا جایی که بسیاری از مسائل زنانه نیز توسط مردان اداره می‌شود و این در جای خود نیز تبعاتی به دنبال دارد، در حالی که اگر از زنان در ساختار‌ها استفاده شود موجب رشد و بالندگی آنها نیز خواهد شد. از این رو مدت‌هاست که حرف از نبود فرصت‌‌های برابر برای توسعه و حضور و مشارکت زنان به میان می‌آید و در نشست‌های صورت‌گرفته نیز به این مسائل توجه ویژه شده است. روز گذشته معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشست هم اندیشی زنان فعال و نخبه سیاسی با بیان اینکه زنان با سقف و حصار شیشه‌ای و کف‌های چسبنده مواجه هستند، عنوان کرد که منظور از کف‌های چسبنده اعتماد به نفس پایین برخی از زنان است که اجازه فعالیت در عرصه‌های مختلف را به آنها نمی‌دهد. در مجموع سقف‌های شیشه‌‌ای و کف‌های چسبنده مانع تحرک شغلی و مدیریتی زنان در کشور می‌‌شود. به گفته شهیندخت مولاوردی برخی تبعیضات می‌تواند منجر به شرایط استخدامی و دستمزد نابرابر و وجود امکانات نابرابر برای زنان شود. او اظهار کرد: هدف ما عدالت جنسیتی است و یکی از شاخص‌های توانمندسازی زنان توانمندسازی سیاسی محسوب می‌شود که تلاش می‌کنیم در این جهت عمل کنیم. او با اشاره به وجود محدودیت‌هایی برای زنان در سطح دنیا و از جمله ایران برای پیشرفت سیاسی و حضور در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی اظهار کرد: این موانع موجب شده که صدای زنان به گونه‌ای مطلوب شنیده نشود. این در حالی است که اگر زنان هم سکاندار برخی حوزه‌ها در ایران شوند شرایط خوبی رقم خواهد خورد و از ظرفیت‌های آنان نیز در امور مختلف استفاده می‌شود. با وجود این، حرف از عدالت در میان است؛ اینکه فارغ از نگاه جنسیتی باید با تجمیع فکر و اندیشه سیاست‌های تشویقی و ترغیبی را پیرامون زنان و مردان اجرا کرد و در راستای پیشرفت ایران گام برداشت.

مانعی برای فعالیت زنان وجود ندارد


قرار است که تعداد زنان در هیات‌های اجرایی افزایش یابد. از این رو از زنان فعال در این زمینه نیز استفاده خواهد شد. این در حالی است که در گذشته بستر برای حضور زنان فراهم نبود و به تازگی ورودشان به عرصه‌های مختلف چشمگیر شده است، تا جایی که برای جبران این کمبود باید برنامه ریزی‌های دقیقی صورت بگیرد و زنان بیشتر از پیش به حوزه‌های مختلف ورود پیدا کنند تا به کمک آنها برخی مسائل حل شود. «انتصاب مشاور امور بانوان و خانواده و فرمانداری‌ها اقدام خوبی است که این کار دنبال شده است.» این اظهارنظر روز گذشته توسط وزیر کشور در نشست هم اندیشی زنان فعال و نخبه سیاسی انجام شد. عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به مشارکت زنان در عرصه اجتماع بیان کرد: در اعتقادات دینی ما هیچ مانعی برای فعالیت زنان در عرصه اجتماع نیست، در قانون اساسی، فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری منعی دیده نمی‌‌شود، اما در برخی از قوانین موضوعه ممکن است تبعیض‌هایی دیده شود که می‌‌تواند در مجلس اصلاح شود. او اضافه کرد: زمینه‌‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی در زمینه مشارکت زنان در عرصه اجتماعی نقش دارند. با وجود این، برای رفع تبعیض‌ها باید اقدامات راهبردی صورت گیرد تا هر چه زودتر موانع اصلاح شود.

حضور ۴۵ مدیر ارشد زن در کشور


باید همواره راه عدالت را پیش گرفت. این خواسته محقق‌نشده زنانی بود که به تازگی دیده شده اند، چرا که اگر به حقوق افراد فارغ از هر نوع جنسیتی توجه کنیم نه تنها کشور به حالت تعدیل خواهد رسید، بلکه جلو انواع خشونت‌ها نیز گرفته می‌شود. از سوی دیگر، هر چه عدالت در جامعه محقق شود افراد به خواسته‌های خود رسیده و بهتر می‌توانند درخواست گروه‌های مختلف را در سطح مدیریتی علنی کنند. «مجلس دهم گوی سبقت را از نظر تعداد منتخابات زن ربود و در حال حاضر ۱۶ نماینده زن در خانه ملت حضور دارند. البته این آمارها در مقایسه با شاخص‌های جهانی بسیار پایین است و باید در جهت افزایش آنها تلاش کنیم.» این اظهار نظر روز گذشته توسط مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در نشست هم اندیشی زنان فعال و نخبه سیاسی انجام شد. به گفته فهیمه فرهمندپور مشارکت زنان در شوراهای شهر و روستا نشان ‌دهنده علاقه بیشتر آنها در زمینه مشارکت در حوزه تصمیم ‌سازی محلی است. او بیان کرد: در دولت یازدهم نیز در مجموع چهار زن به عنوان معاون رئیس‌جمهور انتخاب شدند و برای نخستین بار مسئولیت سازمان ملی استاندارد به یک زن واگذار شد. در حال حاضر ۴۵ مدیر ارشد، چهار شهردار و پنج رئیس دانشگاه زن هستند. آمارها نشان می‌دهد که زنان هم درعرصه‌های مختلف حرفی برای گفتن دارند و تنها نیازمند شرایطی هستند که توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانند. بنابراین هر چه بیشتر به این مهم توجه شود فارغ التحصیلان دانشگاهی که نیمی از آنها را زنان تشکیل داده اند نتیجه سال‌ها تلاش خود را خواهند دید.

از زنان در حوزه تصمیم گیری استفاده شود


گرچه نگاه مردانه به زنان درست نیست، اما با توجه به این مساله باید برای زنان جایگاهی قائل شد که آنها علاوه بر وظایف مدیریتی بتوانند گرمابخش کانون خانواده نیز باشند و بر همین اساس باید با تامین زیرساخت‌ها بستر را برای بروز استعدادهای زنان فراهم کرد. در این نشست دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش خاطرنشان کرد: ما شاهد سیاستگذاری مردان در زمینه‌‌هایی مانند اعتیاد زنان هستیم. این در حالی است که از زنان باید در حوزه تصمیم‌‌گیری و تصمیم‌‌سازی نیز استفاده شود. فاطمه راکعی با تاکید بر ضرورت نقش فعال‌تر زنان در شوراهایی مانند شورای اجتماعی کشور بیان کرد: زنان یا در چنین جلساتی نیستند یا تعداد اندکی از آنان حضور دارند یا مجال صحبت به آنان داده نمی‌‌شود. در این شرایط از وزیر کشور می‌‌خواهیم که از ظرفیت زنان در شورای اجتماعی بیشتر استفاده کند. عضو شورای شهر تهران هشدار داد: وضعیت زنان و کودکان کشور شوخی‌بردار نیست و زیرساخت‌های لازم را برای بهبود وضعیت آنان نداریم.

وزیرکشور: موافق حضور زنان در هیات اجرایی انتخابات هستم


وزیر کشور گفت: با حضور زنان در هیات اجرایی انتخابات به طور کامل موافق هستم. در این زمینه دستوراتی داده شده بود و تعداد زنان در هیات‌های اجرایی را می‌توان افزایش داد.وی از تعیین تکلیف تمامی درخواست های مجوز احزاب خبر داد و گفت: همه درخواست‌های مجوز تعیین تکلیف شده و برای آن‌هایی که شرایط لازم را داشته اند، مجوز صادر شده است. رحمانی فضلی افزود: کارنامه وزارت کشور در مباحث سیاسی به صورت کلان قابل قبول است و با همه ملاحظات و معذوراتی که داشتیم، توانستیم سیاست‌های دکتر روحانی را که به عنوان منشور انتخاباتی اعلام کرده بودند محقق کنیم. رحمانی فضلی افزود: بحث خانه احزاب راکه به عنوان یکی از مشکلات حوزه سیاسی بود، با منتخبان و موثران احزاب دنبال کردیم و خانه احزاب افتتاح شد و امکانات در اختیارشان قرار گرفت. خانه احزاب هم به دلیل اختلاف احزاب تعطیل شده بود. رحمانی فضلی افزود: در انتخابات سال گذشته توانستیم انتخاباتی آرام و کاملا قانونی و سالم برگزار کنیم و هیچ اعتراضی از هیچ گروه سیاسی و فردی نسبت به برگزاری انتخابات نشد. وی ادامه داد: برخی‌ها ردصلاحیت شدند که این در صلاحیت وزارت کشور نبود، وزارت کشور تمام تلاش خود را کرد تا حداکثر تایید صلاحیت و حداقل ردصلاحیت اتفاق بیفتد.قانون انتخابات اشکالاتی دارد که ما در حال اصلاح آن هستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان