بازدید 18689
۶
پیمانه اقتصادی؛

از«پیش‌بینی تولید نفت و جایگاه ایران تا ٢٠٢٠» تا «ابتکار چین و روسیه در واکنش به تهدیدهای ترامپ»

این پیمانه موضوعاتی همچون فراز و فرود بازار آزاد ارز در ماه آبان، روزگار طلای سیاه، روی آوردن کویت به آمریکا برای خرید گاز، آماری تأمل‌برانگیز از قاچاق کالا به ایران، رد پای آمریکا و هند در ریزش قیمت طلا، اختصاص مشوق صادراتی برای پرتقال، قیمت برخی محصولات هیوندای در بازار تهران و اما و اگرهای راه اندازی صندوق طلا را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 21 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از رخدادها و مطالب مهم و با اهمیت روز پیرامون موضوعاتی همچون، تغییرات شاخص‌های بورس و تحلیل  بازار سرمایه، روند قیمت گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در بازار آزاد ارز و قیمت سکه و طلا را گردآوری می‌کنیم. همچنین نگاهی به بازارهای جهانی فلزات گرانبها و معاملات نفت خام داریم و در ادامه، خبرها و موضوعات مهم داخلی و خارجی حوزه اقتصاد را پوشش می‌دهیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون فراز و فرود بازار آزاد ارز در ماه آبان، روزگار طلای سیاه، روی آوردن کویت به آمریکا برای خرید گاز، آماری تأمل‌برانگیز از قاچاق کالا به ایران، ردپای آمریکا و هند در ریزش قیمت طلا، اختصاص مشوق صادراتی برای پرتقال، قیمت برخی محصولات هیوندای در بازار تهران و اما و اگرهای راه اندازی صندوق طلا را در بر دارد.



آبان؛ ماه صعود قيمت دلار آمريكا؛ درهم امارات و پوند انگليس

آبان‌ماه امسال در حالي به پايان رسيد كه قيمت ارزهاي خارجي شامل دلار آمريكا، درهم امارات، پوند انگليس و البته دلار استراليا بيشترين افزايش را نسبت به نخستين روز ماه تجربه كرد، از سوي ديگر نرخ برابري لير تركيه، ين ژاپن، كرون نروژ و كرون سوئد در برابر ريال ايران كاهش يافت. حالا 4 ماه تا پايان امسال باقي مانده و برنامه بانك مركزي براي يكسان‌سازي نرخ ارز با 2 چالش جدي مواجه شده است. ورود دونالد ترامپ به كاخ سفيد و ترديد درباره زمان آغاز تك‌نرخي كردن ارز در ايران.



دلار آمريكا به عنوان شاخص تعيين كننده و اثرگذار بر ارزش ساير ارزهاي خارجي در بازار آزاد ارز ايران در آبان ماه امسال رشد 2.4 درصدي را تجربه كرد. برای کسب اطلاع بیشتر از روند قیمت گذاری انواع ارز در بازار آزاد آبان ماه، اینجا را کلیک کنید.

پیش‌بینی تولید نفت خاورمیانه تا سال ٢٠٢٠ و جایگاه ایران

کارشناسان انرژی خاورمیانه پیش بینی کردند که تولید نفت کشورهای این منطقه تا سال ٢٠٢٠ میلادی به حدود ٣٠ میلیون بشکه در روز می‌رسد و در این میان، تولید نفت ایران و عراق بالاترین میزان رشد را خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری تاس از مسکو، تحلیل گران شرکت مشاوره رایشتاد انرژی نروژ پیشتر گفته بودند که کل تولید روزانه منطقه خاورمیانه از سال ٢٠١٠ تا ٢٠١٥ از ٢٤ میلیون بشکه به ٢٦ میلیون بشکه خواهد رسید. این شرکت مشاوره‌ای افزود: هر چند که عربستان سعودی حدود ٤٠ درصد نفت منطقه را تولید می کند، اما پیش بینی می شود که تولید نفت عراق و ایران در دهه آینده بالاترین میزان رشد را داشته باشد. به نقل از شانا، بر اساس گزارش رایشتاد انرژی، حدود ٦٥ درصد منابع نفت کشف شده از سال ٢٠٠٠ در خاورمیانه هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است که بدان معنا است که حدود ١٣ میلیارد بشکه نفت در انتظار آغاز تولید در آینده است.

روزگار طلای سیاه، سفید می‌شود؟

روزشماری برای اجلاس اعضای سازمان اوپک در حالی آغاز شده که زنگنه به عنوان نماینده و سردمدار نفت ایران دائما بر خوش‌بینی خود درمورد نتیجه این نشست تأکید می کند و اخیرا اعلام کرده که احتمال این که در نشست نوامبر وزیران نفت و انرژی اوپک به توافق برسند زیاد است. به گزارش ایسنا، کمتر از دو هفته دیگر، در ۳۰ نوامبر (۱۰ آذرماه)، اعضای اوپک در وین (دبیرخانه دائمی این سازمان) گرد هم جمع می‌شوند تا تصمیمی که در نشست الجزایر مبنی بر سهمیه بندی تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک گرفته شد را اجرا کرده و سهم تولید هر عضو را تعیین کنند. در این راستا محمد بارکیندو، دبیر کل سازمان کشورهای نفت (اوپک)، یک به یک به دیدار وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک رفته و با آن ها گفت و گو می کند. زنگنه نیز که پیشتر بارها اعلام کرده بود به نشست وین خوش‌بین است، پس از دیدار با بارکیندو مجددا اعلام کرد احتمال این که در نشست نوامبر وزیران نفت و انرژی اوپک به توافق برسند زیاد است.

کویت به خرید گاز از آمریکا روی آورد/همسایه های کویت 40 درصد منابع گازی جهان را دارند

دولت آمریکا در حال حاضر صادرات فرآورده های انرژی خود به تعدادی از کشورهای خاورمیانه را افزایش داده و کویت به دلیل مذاکره نکردن با تهران تحت فشارهای عربستان سعودی و همچنین پایین بودن سطح همکاری ها با طرف عراقی، واردات محموله های گاز از ایالات متحده را آغاز کرده است. به نوشته نشریه الرای، کمپانی 'چینری انرژی ' که مقر آن در ایالت لویزیانای آمریکا قرار دارد، نسبت به صادرات محموله های گاز به کویت اقدام کرده تا کویت که یکی از اعضای برجسته سازمان اوپک تلقی می شود، یک وارد کننده لقب گیرد. به گزارش ایرنا، روزنامه الرای کویت در این زمینه نوشت : تبدیل شدن کویت به یک وارد کننده گاز از آمریکا یک امر تعجب برانگیز است چرا که کشورهای همسایه این کشور از جمله ایران و قطر، 40 درصد منابع گازی جهان را در اختیار دارند، اما به دلایل سیاسی وارد کردن گاز از این دو کشور امکان پذیر نیست.


آماری تأمل‌برانگیز از قاچاق کالا به ایران

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: طبق محاسباتی که داشتم اگر میزان کالای قاچاق وارد شده به کشور را براساس اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی حدود 20 میلیارد دلار در نظر بگیریم، حدود 800 هزار کامیون برای جا به جایی این کالاها لازم است. وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 80 هزار واحد تولیدی در کشور فعالیت دارند، افزود: متأسفانه قاچاق پوشاک تا حد زیادی در کشور ریشه دوانده است. به گزارش تسنیم، پوشاک قاچاق یکی از عمده ترین اجناسی است که از مرزهای مختلف به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

ردپای آمریکا و هند در ریزش قیمت طلا

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تصمیم هند برای حذف اسکناس های درشت، برای طلا بسیار گران تمام شده و ریزش بیش از ۱۳۰ دلاری قیمت این فلز در دو هفته گذشته را به دنبال داشته است.به گزارش ایسنا، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سرمایه گذاران انتظار داشتند پیروزی دونالد ترامپ از قیمت طلا حمایت کند و پیش بینی می کردند ابهام پیرامون سیاستهای وی، تقاضا برای دارایی‌های مطمئن شامل این فلز زرد را تقویت کند. اما با گذشت دو هفته از پیروزی ترامپ، طلا با خروج سرمایه گذاران از صندوقهای سرمایه گذاری تحت حمایت این فلز و معاملات آتی، به پایین‌ترین قیمت در ۹ ماه اخیر سقوط کرده است و نزدیک مرز ۱۲۰۰ دلار ایستاده است. نخست وزیر هند به منظور مقابله با جعل اسکناس، فرار مالیاتی و مبارزه با رشوه، تصمیم گرفته است اسکناس ۵۰۰ روپیه و اسکنانس ۱۰۰۰ روپیه ای که درشت‌ترین اسکناس‌های هند هستند و به ترتیب ۷.۵۰ و ۱۵ دلار ارزش دارند را حذف کند. رییس انجمن شمش و جواهر هند در این باره به وال استریت ژورنال گفت: کل تجارت متوقف شده است و به نظر می رسد هند به سوی یک اقتصاد فاقد نقدینگی حرکت می کند. علاوه بر بحران نقدینگی، هند ممکن است واردات طلا را به طور موقت ممنوع کند تا مانع تبدیل پولهای نقدی غیرقانونی شود.

گوشت گوسفندی از تب و تاب افتاد

علی اصغر ملکی از کاهش هزار تومانی گوشت گوسفندی در هفته جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو شقه گوشت گوسفندی با کاهش هزار تومانی به قیمت 31 الی 32 هزار تومان به مغازه دار و 33 تا 35 هزار تومان به مشتری عرضه می شود. وی افزود: با توجه به کاهش تقاضا در برابر عرضه و رکود حاکم بر بازار، نرخ گوشت گوسفندی از ثبات نسبی در بازار برخوردار است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بیان کرد: با توجه به رکود حاکم بر بازار و عرضه مناسب دام در میادین پیش بینی می شود که گوشت گوسفندی با افزایش قیمتی در بازار روبرو نشود.

اختصاص مشوق صادراتی برای پرتقال

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی از احتمال اختصاص مشوق برای صادرات پرتقال خبر داد و گفت: درخواست اختصاص ۵۰۰ تومان یارانه صادراتی برای هرکیلوگرم پرتقال به دولت ارایه شده است. شاهرخ شجری در گفتگو با مهر گفت: بر اساس سیاست «بازار در برابر بازار»، افرادی که قصد دارند از نیمه اردیبهشت ماه ۹۶ تا نیمه شهریورماه همین سال، اقدام به واردات پرتقال و نارنگی کرده و از سیاست فوق بهره‌مند شوند، باید هم اکنون اقدام به صادرات مرکبات کنند تا در زمان یاد شده، به آنان اجازه واردات داده شود. 

قیمت برخی محصولات هیوندای در بازار تهران

 ردیفنام خودرو + توضیحاتقیمت بازار (تومان)
 1 سانتافه DM . فول نیوفیس . اتوپارک 2017 230,000,000
 2 سانتافه DM . فول نیوفیس . اتوپارک 2016 213,000,000
 3 سانتافه DM . فول نیوفیس . 2016 199,000,000
 4 سانتافه DM . دوایربگ نیوفیس . 2016 176,000,000
 5 سانتافه DM . فول . اتوپارک 2016 200,000,000
 6 توسان 2017 - فول نیوفیس + اتوپارک 193,000,000
 7 توسان 2017 - فول نیوفیس 186,000,000
 8 توسان 2016 - فول نیوفیس + اتوپارک 186,000,000
 9 توسان 2016 - فول نیوفیس 176,000,000
 10 توسان 2016 - دوایربگ دو دف نیوفیس 162,000,000
 11 سوناتا LF . فول کامل با رادار 2017 187,000,000
 12 سوناتا LF . فول کامل با رادار 2016 177,000,000
 13 سوناتا LF . فول کامل با رادار 2015 163,000,000
 14 سوناتا LF . بدون پاناروما . نیمه فول 146,000,000
 15 النترا 2.0 نیوفیس فول 2017 140,000,000
 16 النترا فول 2016 با کیت جدید 137,000,000
 17 النترا فول 2016 134,000,000
 18 النترا دو ایربگ - 2016 126,000,000
 19 ولستر . 6 ایربگ 2016 122,000,000
 20 اکسنت 2017 فول / Blue 112,000,000
 21 اکسنت فول 2017 108,000,000
 22 اکسنت فول 2016 103,000,000
 23 اکسنت نیمه فول 93,700,000
 24 I20 تیپ 6 85,300,000


اما و اگرهای راه اندازی صندوق طلا

سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص راه اندازی صندوق طلا  گفت: برای راه اندازی این صندوق ابتدا باید ضریب اطمینان عمومی کشور را ارتقا داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی تصریح کرد: این اقدام بیش از هر چیز نیازمند بررسی و رفع نقاط ضعف، فرهنگ سازی مناسب، برنامه ریزی اساسی و مدت دار است. وی در ادامه گفت:مردم اعتقادی برای در اختیار گذاشتن سرمایه و طلای خود در صندوق طلا ندارند؛ بنابراین، باید با ارائه تسهیلات خاص بر اقبال عمومی و سپرده گذاری در این صندوق تاثیر گذاشت. دلخوش با اشاره به اینکه نوسانات موجود در بازار طلا مردم را به سمت آن سوق داده است،اظهار داشت:طلا نوعی سرمایه راکد محسوب می شود و نگهداری آن در خانه به اقتصاد کشور ضربه می زند.

چین و روسیه در واکنش به تهدیدهای ترامپ پیمان تجارت آزاد امضا می‌کنند

معاهده ترانس پاسیفیک (تی پی پی) با هدف یکسان سازی استانداردهای تجاری بین آمریکا و ۱۱ کشور حاشیه اقیانوس آرام ۵ اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی نهایی شد تا به تعبیر اوباما افزایش سطح مبادلات اقتصادی در پویاترین منطقه جهان، آغازگر فصل جدیدی در سیاست گذاری واشنگتن نسبت به آسیا – پاسیفیک باشد. چین به عنوان دومین کشور بزرگ اقتصاد جهان نگران است که خروج از تجارت آزاد ترانس پاسیفیک وضعیت اقتصادی آینده این کشور را به خطر اندازد. بر این اساس، بلومبرگ اعلام کرد: در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا ـ اقیانوسیه موسوم به اپک، رؤسای جمهور چین و روسیه با هم دیدار کردند و قرار است پیمان تجارت آزاد بین دو کشور در واکنش به تهدیدهای ترامپ امضا شود. به گزارش فارس، پیش از این ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا بارها و بارها به سیاست‌های تجارت آزاد اوباما ایراد گرفته و اعلام کرده بود که تجارت آزاد ترنس پاسیفیک را لغو می‌کند. 


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
نزدیک به یک چهارم تولیدات جهان در امریکا مصرف میشود این یعنی این پیمان نامه ها نمیتواند با بازار مصرف داخلی امریکا رقابت کند
با این امار یعنی مرز مثل کارتون مورچه خوار سوراخ فوری داره
نگراني روسيه از دولت جديد امريكا بيمورد است چون ترامپ دوست پوتين است و در بسياري از مسايل ديدگاه هاي مشتركي دارند.
اگرچه بسياري فكر ميكنند كه دوستي ترامپ و پوتين به نفع ايران است (چون انتظار دارند كه امريكا به توصيه روسيه، تحريمها را به تدريج بردارد و با ايران همكاري كند) اما طرف ديگر سكه آن است كه ترامپ از پوتين بخواهد تا همكاري هاي روسيه با ايران را محدود كند، كه البته اين دومي ميتواند اتفاق شومي در صحنه سياست خارجي جمهوري اسلامي قلمداد گردد.
اين خبر اخر رو احتمالا بيست سال پيش در ستون "چهل سال بعد در اين هفته" گل اقا ميخوانديم! كه روسيه و چين براي مقابله با تحديد امريكا عليه تجارت ازاد همپيمان شده اند!!!
اگراواقعا امار قاچاق صحت داره پس اين همه ايست وبازرسي توراهها وجاده ها چيكار ميكنند ؟ وايا باوجود اين همه ايست وبازرسي بازم قاچاق ميشه ؟واگرميشه عيب از كجاست ؟ضمنا تا اين كاغذ بازيها و قوانين دست وپا گير گمركي هست اين كارا ادامه دارد
چقدر تفاوت قیمت برای سانتافه یا حتی بقیه خودروها وجود داره!!! با چند آپشن کلی قیمت بالا میره!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر