بازدید 4555

مختومه‌شدن بزرگ‌ترین پرونده فساد در میراث‌‌فرهنگی

کد خبر: ۶۴۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱ 14 November 2016
مسعود سلطانی‌فر در روز تودیعش به‌عنوان رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بزرگ‌ترین پرونده فساد در این سازمان را با حکم دادگاه مختومه اعلام کرد و سپس به جانشین خود در این سازمان توصیه‌هایی کرد تا کارهای در‌حال‌انجام روی زمین نماند.روزیر کنونی ورزش و جوانان که صبح روز یکشنبه، ۲۳ آبان برای شرکت در مراسم تکریم و تودیعش به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفته بود، درباره جزئیات پرونده بزرگ فساد در این سازمان توضیحاتی ارائه کرد.
 
به گزارش ایسنا، سلطانی‌فر در این رابطه گفت: مبارزه با فساد در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجموعه شرکت‌های وابسته به آن یکی از مأموریت‌های ما بود. روزی که به این سازمان آمدم، آقای نجفی - رئیس اسبق میراث فرهنگی و گردشگری - پرونده قطوری را پیش‌رویم گذاشت و گفت: «خدا به دادت برسد»، اما با تلاش همکاران و همکاری قوه قضائیه، سازمان میراث فرهنگی در این پرونده درحالی‌که حکم محکومیتش به‌ناحق در دو دادگاه صادر شده بود، تبرئه شد.
 
وی افزود: شرکت توسعه گردشگری که به صورت صوری در دولت گذشته تشکیل شده بود، قرارداد خاصی داشت که براساس آن برای ساخت سه هتل کمتر از ۵۰۰‌ میلیون تومان هزینه کرد، اما در دادگاه شکایتی را علیه سازمان مطرح و اعلام ضرر ۱۰۸‌میلیاردتومانی کرد. ما در ادامه تقاضای اعمال ماده ۱۸ قانون را کردیم که با صلاحدید قوه قضائیه این پرونده به دیوان‌عالی رفت و پس از ٢,٥ سال پیگیری، حکم تبرئه آن دو هفته پیش صادر شد و به‌این‌ترتیب از وقوع بزرگ‌ترین فساد در این سازمان جلوگیری شد. وی ادامه داد: ما با پرونده‌هایی از این دست بسیار مواجه بودیم. نمونه دیگرش پرونده بهره‌بردار عمارت مسعودیه بود که تخلفاتی داشت و ما الزام داشتیم جلو فساد آن را بگیریم. مسعودیه در یک قرارداد پرحرف‌وبحثی واگذار شده بود، ولی خوشبختانه در این مورد نیز دستگاه قضائی حامی ما بوده است. رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس با شرحی از وضعیت گذشته این سازمان در زمان واگذاری اظهار کرد: این سازمان سه سال قبل وضعیت نابسامان و ناامیدکننده‌ای داشت. خیلی‌ها فکر می‌کردند بعد از تلاطم‌ها و نابسامانی‌های دو، سه سال اخیر دولت گذشته و صدمات گسترده‌ای که ناشی از جابه‌جایی و انتقال به شیراز و اصفهان بوده است، بنده شش ماه بیشتر در این مسئولیت دوام نیاوردم، اما با عنایت خدا و تلاش همه همکاران و دوندگی مدیران، نه‌تنها سازمان در سال ۹۵ در همایش شهید رجایی به‌عنوان دستگاه نمونه انتخاب شد، بلکه روی آرامش را دید.
 
او در ادامه چند محور را در انجام امور مربوط به این سازمان مورد تأکید قرار داد و گفت: ما روش کاری در طول این سال‌ها داشتیم که آن را به رئیس جدید پیشنهاد می‌کنم. نخستین محور که در دستور کار ما قرار گرفت، این بود که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که حدود ۱۰ سال گرفتار سیاسی‌کاری شده بود، از این هیاهو و جنجال‌سازی‌ها دور نگه داشته شود و صرفا کار تخصصی انجام دهد. فکر می‌کنم در این بخش موفقیت زیادی داشتیم و سازمان را تخصصی و حرفه‌ای کردیم.
 
سلطانی‌فر سپس با تأکید بر لزوم تعامل گسترده با تمام دستگاه‌ها ازجمله شهرداری‌ها، وزارت امور خارجه و صندوق توسعه ملی گفت: در این مدت نزدیک به ۸۰۰‌میلیارد تومان اعتبار برای ۷۰ طرح هتل‌سازی از صندوق توسعه ملی دریافت شد که طبق توافق قرار است حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰‌میلیارد تومان دیگر از منابع این صندوق استفاده شود. در این مدت ۳۶ هتل چهار و پنج‌ستاره به ظرفیت قبل اضافه شده و تا پایان دولت دوم آقای روحانی، ۱۷۰ هتل چهار و پنج‌ستاره دیگر آماده خواهد شد. وی سپس توصیه‌هایی را برای «احمدی‌پور»، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ارائه کرد و گفت: پیگیری تهیه برنامه جامع گردشگری که از سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز شده، به‌عنوان سند بالادستی می‌تواند حرکت منظم و منسجمی را به صنعت گردشگری بخشد. این یکی از اقداماتی است که لزوما باید ادامه داشته باشد. وی همچنین درخواست کرد، در قوانین و مقررات میراث فرهنگی که مربوط به سال‌های ۱۳۰۹ و ۱۳۵۹ است و تاکنون مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده، بعد از ۴۰ سال بازنگری شود. البته مشاور حقوقی برای این مورد تعیین و مرحله نخست انجام شده تا بازنگری دقیق در بخشی از قوانین، متناسب با شرایط امروز مردم، تقدیم دولت و مجلس شود. سلطانی‌فر همچنین از رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست طرح اشتغال ضربتی ۱۴۰‌هزار‌نفره را که برنامه آن آماده شده و هماهنگی‌هایش با سیستم بانکی و مراجع مربوط صورت گرفته، ادامه دهد. او گفت: این طرح با تعیین تسهیلات محدود میانگین ۴۰‌ میلیون تومان اجرا خواهد شد.
 
در این مراسم که اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور و «شهیندخت مولاوردی»، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و تمامی مدیران کل میراث فرهنگی استان‌های کشور در آن حضور داشتند «سیدمحمد بهشتی»، رئیس پژوهشگاه سازمان، نخست توصیه‌هایی به رئیس جدید این سازمان کرد و در ادامه نیز «سعید شیرکوند»، معاون سرمایه‌گذاری سازمان، به بیان اقدامات انجام‌شده در سه سال گذشته این سازمان پرداخت. «سیدمحمد بهشتی» در ابتدا اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی در زمان تحویل به «محمدعلی نجفی» و در ادامه «مسعود سلطانی‌فر»، نخست یک بیمار اورژانسی و صدمه‌دیده بود که زخم خورده بود، اما حالا خیال‌مان راحت است که این سازمان فرهنگی دوره سخت را گذراند و باید به بخش، منتقل تا به ‌طور کامل مداوا شود. وی در ادامه سلطانی‌فر را به نادرشاه افشار تشبیه کرد که به همه کشور سفر کرده و پیگیری‌هایش را در جایگاه خود انجام داده؛ بنابراین باید مدال دوندگی بگیرد. وی افزود: امیدوارم خانم احمدی‌پور با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، موفق باشد. از سوی دیگر، ما بنا به دلایلی باید از حضور وی در این سازمان پشتیبانی کنیم. از سال ۱۳۰۹ هیچ خانمی به ریاست این سازمان انتخاب نشده است.
 
بهشتی در ادامه با معرفی بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در این سه حوزه موضوعات مختلفی وجود دارد. از سوی دیگر سه موضوع حقوق‌ بشر، محیط‌ زیست و میراث فرهنگی در جهان وجود دارد که اگر هر کشوری به آنها اهمیت دهد، نشانه توسعه‌یافتگی کشورهاست که این سه شاخه، نشان می‌دهد توسعه‌یافتگی، فرهیختگی و جایگاه اصلی کشورها کجاست. او با تأکید بر اینکه نباید از اهمیت گردشگری نیز ‌غافل شد، افزود: این صنعت علاوه‌ بر اینکه در ایجاد اشتغال و درآمدزایی اهمیت دارد، در دیپلماسی عمومی نیز بسیار مهم است؛ چون هیچ‌چیز به اندازه گردشگری نمی‌تواند تصویر واقعی ایران را نشان دهد. این در حالی است که ما از تصویری که قبلا از ایران به دنیا نشان داده شده، خسارت‌های زیادی دیدیم.
 
«زهرا احمدی‌پور»، رئیس جدید این سازمان نیز در مراسم معارفه‌اش بیان کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های این سازمان همچنان ادامه خواهد یافت و با خلاقیت و تحرک بیشتری سعی می‌کنم این سازمان مراحل بهبود خود را طی کند. تمام تلاشم را به کار می‌گیرم تا با توجه به تعهدی که به عرصه فرهنگ، ملت بزرگ، سرزمین کهن و دولت تدبیر دارم، با تحرک، خلاقیت و نوآوری بیشتری به دولت کمک کنم تا در تحقق اهدافش موفق شود.
 
وی در سخنانی با تأکید بر ضرورت انسجام بین سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری گفت: گستره عملکرد این سازمان از درِ منزل هر ایرانی یا حتی داخل آن آغاز می‌شود و تا کیلومترها بیرون از مرزهای کشور را درمی‌نوردد. اگر قرار باشد مسئولیتی به کسی محول شود، قرار نیست متولی اداره امور، این سازمان باشد. تولیگری، هر آنچه به این سرزمین تعلق دارد، است. احمدی‌پور اظهار کرد: ما با رویکرد حاکمیتی، حمایتی و مشارکتی، سعی می‌کنیم ابعاد مختلف فعالیتی این سازمان را به هم پیوند دهیم، بدون اینکه فکر کنیم نگاه‌کردن به هر یک از عناصر، می‌تواند به سایر ابعاد فعالیتی این سازمان خللی وارد کند. او با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیر، خلاقیت‌بخشی و نوآوری است، افزود: انتصاب‌های این دولت نیز متأثر از این تفکر است که سعی بر این داشت دولت تحویل گرفته و سازمان اداری تحویل گرفته و آسیب‌‎دیده را به سامان برساند که غیر از نگاه تدبیر، امکان به‌سرانجام‌رساندن این نابسامانی‌ها فراهم نبود. احمدی‌پور تأکید کرد: برای به‌‍‌سرانجام‌رساندن رسالت‌های دولت در قالب قوه‌ مجریه، کارآمدی و خلاقیت به ‌عنوان یک اصل مورد نظر قرار گرفت و این مواردی بود که دولت در تغییر کابینه نیز به آن اشاره کرد که سیاست‌ها در قالب منشور اخلاقی و برنامه‌های تدوین شده با سرعت، تحرک و خلاقیت بیشتری به اجرا درآید. دولت همان دولت تدبیر و امید است، اما این تغییر بنا به ترمیمی است که به صلاحدید رئیس‌جمهور صورت گرفته است.
 
رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین در پایان مراسم و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه‌ریزی‌هایش برای تغییر معاونان و مدیران این سازمان در پاسخی کوتاه گفت: اولویت من فعلا تغییرات نیست، بلکه تحرک در اجرای برنامه‌های این سازمان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر