بازدید 4932

استاد ممتاز عضو کمیسیون حقوق بین‌الملل نشد

کد خبر: ۶۳۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴ 04 November 2016
انتخابات مربوط به تعیین 34 حقوقدان عضو کمیسیون حقوق بین‌الملل وابسته به مجمع عمومی سازمان ملل متحد دقایقی پیش پایان یافت.

به گزارش آنا، جمشید ممتاز، حقوقدان برجسته ایرانی که از سوی کشورمان برای عضویت در کمیسیون حقوق بین‌الملل نامزد شده بود، نتوانست در میان 7 حقوقدانی قرار بگیرد که از گروه کشورهای آسیایی و پاسفیک صاحب بیشترین آرا شدند. او در این انتخابات 114 رای کسب کرد.

دولت عربستان طی روزهای گذشته تلاش زیادی کرده بود تا از حضور نماینده ایران در کمیسیون حقوق بین‌الملل جلوگیری کند.

حقوقدان ژاپنی صاحب 148 رای شد. او بیشترین رای را از گروه کشورهای آسیایی و پاسیفیک به دست آورد. حقوقدان کشورهای هند، اردن، چین، کره و قطر به ترتیب حائز 116، 146، 146، 136و 128 شدند.

کمیسیون حقوق بین‌الملل، وظیفه تدوین و توسعه تدریجی حقوق بین‌الملل را برعهده دارد. بسیاری از کنوانسیون‌های مهم بین‌المللی از سوی این کمیسیون تدوین شده است.

این کمیسیون متشکل از 34 حقوقدان بین‌الملل برجسته از سراسر جهان است که عضویت اعضای دوره حاضر در پایان سال 2016 خاتمه می‌یابد. حقوقدانان عضو این کمیسیون از سوی دولت‌ها نامزد می‌شوند اما پس از عضویت در آن، نماینده دولت خود به شمار نمی‌آیند. مدت عضویت اعضا در این کمیسیون 5 سال است که مطابق با تقسیم‌بندی جغرافیایی زیر انتخاب می‌شوند:

الف) 8 حقوقدان از کشورهایی آفریقایی؛
ب) 7 حقوقدان از کشورهای منطقه آسیا پاسیفیک؛
پ) 3 حقوقدان از کشورهای اروپای شرقی؛
ت) 6 حقوقدان از کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب؛
ث) 8 حقوقدان از اروپای غربی و دیگر کشورها؛
ج) یک حقوقدان از کشورهای آفریقایی یا کشورهای اروپای شرقی که به طور چرخشی انتخاب می شوند؛

چ) یک حقوقدان از منطقه آسیای پاسفیک یا آمریکای لاتین و کارائیب که به طور چرخشی انتخاب می شوند.

در دوره اخیر (2011 تا 2016) و در ردیف ج و چ حقوقدان‌های آفریقا و منطقه آسیا پاسیفیک عضویت داشتند، در نتیجه برای دوره جدید (2016 تا 2021) حقوقدانان اروپای شرقی و آمریکای لاتین یا کارائیب جانشین آن‌ها خواهند شد.

بنا به ماده 2 اساسنامه کمیسیون حقوق بین‌الملل، حقوقدانانی که از سوی دولت‌ها برای عضویت در این نهاد مهم نامزد می‌شوند باید چهره‌های شناخته شده‌ای در حقوق بین‌الملل باشند. همچنین هیچ دولتی نمی‌تواند در یک دوره، 2 عضو در کمیسیون داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار