بازدید 13315
۹
پیمانه اقتصادی

از «گلایه دوباره سیف از بدعهدی آمریکا» تا «برداشت عراقی‌ها از گنج ایرانی»

این پیمانه اقتصادی، موضوعاتی همچون: رشد شاخص همراه با تحلیل و حاشیه، قیمت امروز دلار، یورو و درهم، بازار جهانی طلا و نقره، کاهش قیمت سکه، بازار نفت خام، برداشت عراقی ها از میدان مشترک نفتی، گلایه سیف از بد عهدی آمریکا، گزارش تولید خودروها، نرخ جدید مرغ و کشوری که بودجه امسالش 6 برابر پارسال است را در بر دارد.
کد خبر: ۶۳۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶ 15 October 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار طلا، ارز، خودرو و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، پیمانه اقتصادی بیست و سومین روز از پاییز، موضوعاتی همچون: رشد شاخص همراه با تحلیل و حاشیه، قیمت امروز دلار، یورو و درهم، بازار جهانی طلا و نقره، کاهش قیمت سکه، بازار نفت خام، برداشت عراقی ها از میدان مشترک نفتی، گلایه سیف از بد عهدی آمریکا، گزارش تولید خودروها، نرخ جدید مرغ و کشوری که بودجه امسالش 6 برابر پارسال است را در بر دارد.


رشد شاخص در اولین روز هفته

به گزارش تابناک اقتصادی، با اتمام ساعات معاملات روز شنبه  95.07.24 شاخص بازار اول با 271.93 واحد افزایش به رقم 54689.90 واحد و شاخص بازار دوم برخلاف شاخص بازار اول، با کاهش 143.79واحد به رقم 169215.20 واحد رسیدند. شاخص قیمت بورس(وزنی- ارزشی) نيز در روز جاري با 82.10 واحد افزایش  به رقم 27649.90 واحد رسيد. شاخص کل بورس در اولین روز کاری بورس در هفته جاری با افزایش 231.33واحدی به رقم 77886.40 واحد رسید و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 2.30 واحد به رقم 825.70 واحد رسید. گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 6099 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1534میلیارد ریال رسید.



تحلیل بازار سرمایه 24 مهرماه

در گروه فرآورده های نفتی،شاهد بودیم که همه سهام شرکت های موجود در این گروه با افزایش قیمت روبرو شدند. در گروه فلزات اساسی ، شاهد معاملات اکثرا منفی همراه با کاهش حجم معاملات بودیم.در گروه محصولات شیمیایی ،امروز شاهد معاملات اکثرا منفی بودیم و نیز حجم معاملات نسبت به روز کاری قبل در این گروه کاهش یافت. در گروه خودرو و قطعات ساخت ، امروز شاهد بودیم که معاملات سهام اکثر شرکت های این گروه با کاهش قیمت روبرو شدند. حجم معاملات  نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت. در گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی ، شاهد معاملات اکثرا مثبت و نیز  حجم معاملات نسبت به روز کاری قبل افزایش نامحسوسی داشت.

در حاشیه تالار شیشه ای

از شنیده ها و شایعات بازار امروز می توان به موارد زیر اشاره کرد. در نماد کفپارس بر اساس شنیده ها شرکت یک معدن جدید خریداری کرده است که بزودی شفاف سازی میکند.در نماد سمگا «پائلو آلبانو» که به تازگی طراحی چهار هتل بزرگ در شهر لندن را به پایان رسانده، با بسته‌ پیشنهادی خود به تهران آمد تا برای طراحی ۱۰۰ رستوران به سبک ایتالیایی در ۱۰۰ هتلی که قرار است ساخته شود، اعلام آمادگی کند.در گروه خودروئیها گمرک با خودروسازان برای افزایش صادرات خودرو جلسه ویژه ای برگزار کرد. این جلسه همزمان با قراردادهای جدید خودروسازان با شرکای خارجی برگزار شد تا صادرات خودرو در گمرکات با سرعت بیشتری انجام شود. موضوع صادرات خودرو یکی از بندهای مهم قرارداد خودروسازان با شرکای خارجی به‌شمار می‌رود.

نبض قیمت دلار، یورو و درهم امارات

در پایان معاملات امروز شنبه 24 مهرماه، قیمت هر دلار آمریکا نسبت به پنج شنبه هفته قبل با 42 ریال رشد، 35 هزار و 945 ریال و هر یورو با 71ریال افزایش 40 هزار و 219 ریال ارزش گذاری شد. همچنین هر درهم امارات هم نسبت به پنج شنبه یک ریال گرانتر شد و 9 هزار و 828 ریال قیمت خورد.


بازار جهانی طلا و نقره

بر اساس آخرین اطلاعات معاملات جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا با کاهش 6 دلار و 4 سنت نسبت به روز قبل با قیمت 1251 دلار و 5 سنت فروخته شد. همچنین هر اونس نقره نیز با 17 دلار و 48 سنت قیمت گذاری شد که نسبت به روز گذشته با کاهش 7 سنت همراه بود.

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار آزاد

در پایان معاملات امروز شنبه ۲۴ مهرماه، هرقطعه سکه بهار آزادی با ۳۰۰ تومان کاهش قیمت، ۱میلییون و ۸۴ هزار و 400 تومان داد و ستد شد.

از «گلایه دوباره سیف از بدعهدی آمریکا» تا «»

بازار نفت خام

در بازار جهانی معاملات نفت خام، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا WTI با 50 دلار و 37 سنت معامله شد که نسبت به روز قبل با افزایش 25 سنت همراه بود. همچنین هر بشکه نفت خام برنت، نسبت به روز گذشته با افزایش 33 سنت به رقم 52 دلار رسید. و هر بشکه نفت خام اوپک با قیمت 48 دلار و 7 سنت فروخته شد که نسبت به روز قبل با کاهش 74 سنت همراه بود.

برداشت عراقی‌ها از گنج ایرانی

پس از آغاز تولید گاز از میدان مشترک فرزاد توسط عربستان در خلیج فارس، عراق هم با مشارکت شرکت‌های آمریکایی و روسی تولید نفت از دومین میدان مشترک نفتی با ایران را آغاز کرد. به گزارش مهر، کیوان یاراحمدی مجری طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر در شرکت مهندسی و توسعه نفت با تایید آغاز تولید نفت عراق از این میدان مشترک یکی از دلایل تاخیر ایران در آغاز برداشت نفت از آذر را پیچیده بودن ساختار زمین شناسی و مخزنی این میدان مشترک نفتی با عراق اعلام کرده است. به عبارت دیگر این روزها شاهد تکرار تجربه تلخ عقب ماندگی‌های پارس جنوبی در میدان مشترک نفتی آذر هستیم و همان طور که در توسعه و تولید گاز و میعانات گازی پارس جنوبی از قطر عقب افتاده‌ایم، این روزها عراق هم تولید نفت از میدان آذر در غرب ایران را آغاز کرده است.

کدام شغل‌ ظرف یک ساعت زندگی را تامین می‌کند؟

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور می‌گوید: شاغل بودن فردی که یک ساعت در هفته کار می‌کند را قبول ندارد مگر اینکه آن فرد پزشک یا جراح متخصص باشد که درآمد او به واسطه رده بالای شغلی تامین کننده معیشت یک ماهش باشد. فتح‌اله بیات در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروزه کارگران با بیش از ۸ ساعت کار و دریافت پایه حقوق ناچیز از عهده تامین حداقل‌های زندگی برنمی‌آیند و معاش خود را به سختی می‌گذرانند؛ به نحوی که اگر کارگری اضافه کاری نداشته باشد و یا مستاجر باشد و شغل دومی برای خود پیدا نکند قادر به ادامه زندگی نیست چون حقوق و دستمزدی که می‌گیرد به سختی تا پانزدهم برج او و خانواده‌اش را تامین کند.

گلایه دوباره سیف از بدعهدی آمریکا در پسابرجام

ولی الله سیف در حاشیه سفر رئیس جمهور به کشورهای جنوب شرق آسیا در گفتگویی درباره آخرین وضع سوئیفت و همکاری بانک‌های کشورهای غربی با بانک‌های ایرانی گفت: شرایط موجود نسبت به انتظاراتی که قبل از برجام وجود داشت رضایت بخش نیست. به گزارش فارس، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی و خود بانک ها، علاقمندی لازم را برای همکاری با بانک های ایرانی دارند گفت: منتها آمریکا تعهداتی را که در برجام پذیرفته، هنوز به صورت کامل عملیاتی نکرده و در حقیقت به دلیل نگرانی‌هایی که بانک‌های غربی و اروپایی از برخوردهای بعدی آمریکا دارند، برای برقراری ارتباط با نظام بانکی ایران دارای نگرانی و تردیدند.

تولید خودروها در شهریور

در شهریور امسال 56 هزار و 943 دستگاه خودرو سبک در کشور تولید شد که 93 درصد از میزان این تولید به خودروهای سواری و 7 درصد دیگر به خودروهای وانت اختصاص داشته است. خودروهای سبک تولیدی در شهریور ماه شامل 35 مدل خودرو در گروه سواری و 6 مدل در گروه وانت است. به نقل از فارس، در بخش وانت، خودروهای وانت نیسان دوگانه سوز و وانت تندر به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید را به خود اختصاص داده‌اند. طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در بخش سواری، خودروهای پژو 206 و برلیانس H330 به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را در شهریور ماه به خود اختصاص دادند.

نرخ جدید مرغ

مهدی یوسف‌خانی در گفتگو با مهر نرخ جدید مرغ و انواع مشتقات آن را اعلام کرد و اظهارداشت: امروز شنبه، نرخ مرغ  زنده  در تهران ۴۰۰۰ تومان و قیمت مرغ آماده طبخ در عمده فروشی درب کشتارگاه ۵۸۰۰ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۵۹۵۰ تومان و فروش درب واحدهای صنفی ۶۵۵۰ تومان است. وی نرخ هرکیلوگرم  ران مرغ با کمر را نیز  ۵۵۵۰ تومان و ران مرغ بدون کمر را برابر با قیمت مرغ و ۶۶۵۰ تومان اعلام کرد.

کشوری که بودجه امسالش ۶ برابر پارسال است

نیکولاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا روز جمعه بودجه سال ۲۰۱۷ این کشور را باوجود مخالفت اعضای اپوزیسیون دولت در مجلس که اعتقاد داشتند این کار دور زدن پارلمان است، به امضا رساند. این بودجه در حدود ۸ هزار میلیارد بولیوار، معادل ۸ میلیارد دلار (معادل قیمت ارز در بازار سیاه این کشور) است. این بودجه همچنین ۶ برابر بودجه سال جاری میلادی این کشور است که با تورم بسیار بالایی دست‌وپنجه نرم می‌کند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
با توجه به پیشرفت علمی ومهندسی کشور .کشورهای جنگ زده هم ازمخازن مشترک نفت جلو افتادهاند تاکی ...
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
خوبه گفته روسیه و آمریکا دارن براش استخراج می کنن!!!!!
خدایش یه تیکه که فقط پزشک و جراح می تونن با یه ساعت کار هزینه یه ماه رو در بیارن خیلی معنی دار بود
فک کن طرف استاد دانشگاه هیت علمی اگه یه ماه نره سر کار تو خرج شبش مونده اونوقت طرف یه ساعت کار میکنه می تونه یه ماه بخابه. کلا عدالت موج میزنه تابناک هم طبق معمول درج نمی کنه. به نظرم تابناک بیشتر طرفدار پزشکاس تا مخالفشون
نفت مملکت را میبرند آنوقت آقایان دغدغه فرهنگی دارند و.....
واقع خیلی زور میگه کشوری مثل عراق که درگیر جنگ داخلی و مشکلات پیچیده ای هست، تازه میاد توی میدان مشترک نفتی ایران را دور میزنه. حالا قطر جای خود داره. عراق خیلی عجیبه!!! به امید اینکه مسئولین به فکر باشن!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
شک نکنید که مسئولین به فکر هستند
دوستان خود کفایی در برخی مواقع بی معنییه


مثال بارز آن حوزه های مشترک نفت و گاز است که ایران بی دلیل و به خاطر سماجت برخی ها تو فکر خودکفاییه غافل از این که قطر و آذربایجان و عراق و و... حوزه های مشترک نفتی ما را غارت می کنند
به نظر من باید با قرارداد با شرکت های معتبر و بزرگ و درآمدهای حاصل را سرمایه زاری اصولی کرد
الان قطر حداقال 40 سال از هر جهت از ایران جلو افتاده ....خواب نمونید
اگر سیف راست میگه از میدانهای گازی مشترک با کویت وعربستان وقطر صحبت کنه چرا از عراق صحبت میکنه حتما حساب خاصی است و دارن ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
استاد رضا، شما متن خبر را اصلا خوندی؟؟!! یا همینجوری توی خواب نظر دادی؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل