بازدید 8492
۲
پیمانه اقتصادی

از «بدهی۹۰هزارمیلیاردی درشبکه بانکی» تا «خبربنزین1200تومانی و تکذیب آن»

این پیمانه اقتصادی پانزدهمین، موضوعاتی همچون: تغییرات هفتگی دلار، یورو و درهم امارات در بازار آزاد، نمودار فراز و فرود نرخ فروش انواع سکه، بازار جهانی طلا و نقره، قیمت انواع نفت خام، ساز مخالف نفتی عراق، پیش بینی میانگین قیمت نفت، بدهی در شبکه بانکی، عرضه بنزین 1200 تومانی و تکذیب آن و افزایش گوشت قرمز در هفته گذشته را در بر دارد.
کد خبر: ۶۲۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰ 07 October 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار طلا، ارز، نفت و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، پیمانه اقتصادی شانزدهمین روز از پاییز، موضوعاتی همچون: تغییرات هفتگی دلار، یورو و درهم امارات در بازار آزاد، نمودار فراز و فرود نرخ فروش انواع سکه، بازار جهانی طلا و نقره، قیمت انواع نفت خام، ساز مخالف نفتی عراق، پیش بینی میانگین قیمت نفت، بدهی در شبکه بانکی، عرضه بنزین 1200 تومانی و تکذیب آن و افزایش گوشت قرمز در هفته گذشته را در بر دارد.


در نیمه نخست امسال چه تعداد عرضه اولیه انجام گرفت؟

در شش‌ماهه نخست سال 1395، سهام 9 شرکت برای اولین بار در بازارهای بورس و فرابورس برای اولین بار مورد معامله قرار گرفت. ارزش پایین بازار و کوچک بودن، مهم‌ترین نقطه مشترک تمامی عرضه‌های صورت‌گرفته در سال جاری است، این مهم از آن جهت قابل توجه است که سهم هر کد آنلاین از عرضه‌های مذکور به رقمی کمتر از 300 هزار تومان می‌رسید. به  گزارش اقتصادنیوز، عرضه سهام چنین شرکت‌هایی به‌رغم اینکه موجبات تشویق بخش خصوصی را برای عرضه شرکت‌های خود در بورس اوراق بهادار فراهم ساخته همچنان نتوانسته انتظارات فعالان اقتصادی را برآورده کند چرا که شرکت‌های بزرگ کشور همچنان متعلق به دولت بوده و حتی آنهایی که در بورس اوراق بهادار عرضه شده‌اند، کماکان از سوی دولت مدیریت می‌شود. این عامل مهم‌ترین دلیل تعلل سرمایه‌گذاران برای مشارکت در بازار سرمایه محسوب می‌شود.

حال و روز دلار، یورو و درهم در هفته گذشته

به گزارش تابناک اقتصادی، در هفته گذشته قیمت فروش دلار، یورو و درهم امارات در بازار آزاد با تغییراتی همراه بود. به طوریکه هر دلار آمریکا در بازار آزاد، در روز شنبه و پنج شنبه قیمتی ثابت داشت و تنها در بین این دو روز افزایش و کاهش یافت. و بیشتر در محدوده 3 هزار و 580 تومان فروخته شد. همچنین هر یورو در بازار آزاد، در انتهای هفته نسبت به روز شنبه، افزایش قیمت را تجربه کرد. و درهم امارات به عنوان سومین ارز مهم در بازار آزاد، با 979 تومان هفته را به پایان رساند.



از «بدهی۹۰هزارمیلیاردی درشبکه بانکی» تا «خبربنزین1200تومانی و تکذیب آن»

نمودار فراز و فرود فروش انواع سکه

به گزارش تابناک اقتصادی، هفته ای که گذشت، بازار سکه دچار تغییراتی در نرخ فرشو شد. به طوریکه سکه تمام طرح قدیم از ابتدا تا انتهای هفته، 290 هزار ریال کاهش قیمت داشت. همچنین سکه تمام بهار آزادی نیز در هفته گذشته، 266 هزار ریال کاهش قیمت را ثبت کرد. نمودارهای زیر این روند را برای انواع سکه در بازار نشان می دهد.


کشتی‌آرای رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در مورد پیش‌بینی‌ها در مورد بازار طلا و سکه طی هفته‌ آینده عنوان کرد: با توجه به همزمانی با ایام تاسوعا و عاشورا قطعا با کاهش میزان تقاضا همراه خواهیم بود و این مسئله در وضعیت قیمت‌ها اثرگذار است.

تغییرات قیمت در بازار جهانی طلا و نقره

به گزارش «تابناک اقتصادی» در بازار جهانی معاملات فلزات گران بها، بر اساس آخرین اطلاعات بازار، هر اونس طلا با افزایش 8 دلار و 7 سنتی نسبت به آخرین گزارش، با 1262 دلار و 1 سنت قیمت گذاری شد. همچنین هر اونس نقره در بازار جهانی، با 19 سنت افزایش به رقم 17 دلار و 58 سنت رسید. 

قیمت انواع نفت خام

در بازار جهانی، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا WTI با کاهش 8 سنت نسبت به روز قبل با 50 دلار و 31 سنت فروخته شد. هر بشکه نفت خام برنت نیز با قیمت 52 دلار و 32 سنت معامله شد که نسبت به روز گذشته با کاهش 24 سنت همراه بود. ولی بر خلاف برنت و WTI هر بشکه نفت خام اوپک با افزایش 1 سنت نسبت به آخرین گزارش، با 47 دلار و 84 سنت قیمت گذاری شد.

نارضایتی عراق از طرح کاهش تولید نفت اوپک

به گزارش پایگاه خبری سی ان بی سی، تا همین اواخر، این ایران بود که به عنوان مانع اصلی بر سر راه توافق اوپک در مورد محدود کردن تولید تلقی می شد، اما اکنون عراق به نحو فزاینده ای در حال مطرح شدن به عنوان مخالف در جمع 14 کشور عضو این سازمان است. روز چهارشنبه خبرگزاری ها گزارش دادند که عراق، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک از مجموعه ای از سازمان های تاثیرگذار و گروه های رسانه ای دعوت کرده تا در اواخر ماه اکتبر برای ارزیابی سطح تولید نفت این کشور به عراق سفر کنند. این اقدام در آستانه نزاع های احتمالی بین اعضای اوپک در مورد سهمیه تولید، پس از توافق منعقده در الجزایر در مورد محدود کردن تولید صورت می گیرد. اعضای اوپک هفته گذشته توافق کردند که تولید خود را به 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

پیش‌بینی میانگین قیمت نفت در سال آینده

به گزارش «تابناک اقتصادی» به نقل از خبرگزاری مارکت رئالیست، فرانسیسکو بلانش، رئیسِ بازارِ کالای جهانی و محقق بانک آمریکایی مریل لینچ، میانگین قیمت نفت را در سال 2017، 61 دلار برآورد کرده است.

بدهی ۹۰ هزار میلیاردی در شبکه بانکی

اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و بدهی مخرب آن‌ها در این رابطه ماجرای جدیدی نیست و سال‌هاست که به هر دلیلی بانک‌های ایرانی درگیر این موضوع بوده و در مقاطع مختلف با رویکردهایی که بانک‌های مرکزی داشته‌اند، این معضل گاها کمتر شده اما همیشه در جریان بوده است. به گزارش ایسنا، در حال حاضر شبکه بانکی رقمی بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی داشته و این رقم در طول سال‌های اخیر هرچند که در برخی دوره‌ها با سرعتی کمتر رشد کرده و حتی در معدود مواردی کاهش داشته ولی بازهم به دور صعودی خود برگشته است. این در حالی است که طبق گزارش بانک مرکزی این حجم از بدهی ازتیرماه ۱۳۹۳ تا همین دوره در سال جاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد و در این مدت فقط در یک مقطع و از اسفند ۱۳۹۳ با کاهش حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومانی از ۸۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد به ۸۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده اما در ادامه بازهم روند صعودی طی کرده است.

احتمال عرضه بنزین ۱۲۰۰ تومانی

بیژن حاج محمدرضا در جمع خبرنگاران درباره تغییرات جدید قیمت فرآورده‌های نفتی، گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۵، دولت تا پیش از به پایان رسیدن سال، قیمت فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل را افزایش می‌دهد. به گزارش مهر، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور با اعلام اینکه امسال قطعا شاهد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در کشور خواهیم بود، تصریح کرد: بر این اساس افزایش قیمت هر لیتر بنزین معمولی از ۱۰۰۰ تومان فعلی به لیتری ۱۲۰۰ تومان و بهای هر لیتر بنزین سوپر از ۱۲۰۰ تومان فعلی به ۱۵۰۰ تومان محتمل به نظر می‌رسد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به این قسمت مراجعه کنید.

افزایش قیمت سوخت تکذیب شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تکذیب خبر افزایش قیمت سوخت تا پایان امسال گفت: دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوییل ندارد. به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت نفت، منصور ریاحی افزود: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان متولی سوخت رسانی در کشور موضوع افزایش قیمت سوخت را از پایه بی اساس و فضاسازی می داند. این مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره سخنان اخیر جایگاه‌داران درباره دستور جمع آوری کارت سوخت بنزین تا ١٠ روز آینده، اظهار کرد: موضوع ذکر شده صحت ندارد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به هیچ جایگاهی دستوری مبنی بر جمع آوری کارت سوخت نداده است.

افزایش هزار تومانی هر کیلو گوشت قرمز در هفته گذشته

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: قیمت گوشت گوسفند در دو ماه گذشته 4 هزار تومان در هرکیلوگرم افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی اصغر ملکی افزود: تنها در هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در بازار هزار تومان افزایش یافته است. وی افزود: باتوجه به افزایش قیمت و فاصله گرفتن قیمت از قدرت خرید مردم رکود خاصی در بازار حاکم شده است و همین امر خود به مانعی برای افزایش بیشتر قیمتها تبدیل شده است در غیر اینصورت با توجه به کاهش محسوس عرضه دام باید شاهد افزایش بیش از این می بودیم.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
نگذارید شایعه درست کنند دیگه
بهترین راه کاهش تردد وسایل در حال حاظر افزایش قیمت سوخت است باید ۴ برابر بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار