بازدید 23467
عصرانه اقتصادی

از «مقصد سپرده‌های بانکی پس از کاهش نرخ سود» تا «کم فروشی به جای افزایش قیمت»

در این عصرانه، از کالاهای ایرانی در بازار روسیه، پیش بینی بازار طلا و سکه در این هفته، بازداشت 10 نفر از کارکنان گمرک و از جایگاه کیفیت خودروی ایران در جهان نوشته‌ایم. همچنین در ادامه از آخرین قیمت اونس طلا و نفت همراه با تحلیل کاهش نرخ سود و حجم سپرده ها و نمودار تغییرات هفتگی انواع ارز گفته‌ایم. در پایان به دلایل گرانی دوباره مرغ و همچنین کم فروشی به جای افزایش قیمت در این روزها در شرایط کم شدن نرخ تورم می‌پردازیم.
کد خبر: ۶۱۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲ 02 September 2016
در عصرانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار سکه، طلا، ارز، نفت، خودرو و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، در این عصرانه، از کالاهای ایرانی در بازار روسیه، پیش بینی بازار طلا و سکه در این هفته، بازداشت 10 نفر از کارکنان گمرک و از جایگاه کیفیت خودروی ایران در جهان نوشته‌ایم. همچنین در ادامه از آخرین قیمت اونس طلا و نفت همراه با تحلیل کاهش نرخ سود و حجم سپرده ها و نمودار تغییرات هفتگی انواع ارز گفته‌ایم. در پایان به دلایل گرانی دوباره مرغ و همچنین کم فروشی به جای افزایش قیمت در این روزها در شرایط کم شدن نرخ تورم  می‌پردازیم.


بازار کدام کالاهای ایرانی در روسیه پرکشش‌تر است؟

بر اساس آمارهای رسمی گمرک، اقلام عمده صادراتی ایران به این کشور در چهار ماهه آغازین سال جاری عبارتند از: «گاز طبیعی مایع‌شده»، «میعانات گازی»، «روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین»، «پروپان مایع‌شده»، «گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع‌شده»، «بوتان مایع‌شده»، «محصولات از آهن یا فولاد»، «محصولات آهنی حاصل از احیای مستقیم کلوخه‌های معدنی آهن»، «کاتد و قطعات کاتد از مس» و «پلی اتیلن».

پیش‌بینی ثبات تقریبی در بازار طلا و سکه

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به اینکه طلا و سکه در داخل هفته نسبتا آرامی را پشت سر گذاشتند، اظهار کرد: ابتدای هفته قیمت سکه یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان بود که تا یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان نیز کاهش پیدا کرد اما در مجموع شاهد نوسان بسیار کم قیمت سکه بودیم.وی در گفت‌وگو با ایسنا همچنین در مورد وضعیت بازار طلا و سکه در ایران طی هفته پیش رو عنوان کرد:‌ با توجه به شرایط پیش آمده به نظر می‌رسد کماکان با ثبات قیمت طلا و سکه در داخل همراه باشیم و باید تا دوشنبه هفته جاری منتظر تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دنیا بمانیم.

بازداشت ۱۰ نفر از کارکنان گمرک با اتهام تخلف ۱۵ هزار میلیارد تومانی + سند

تاکنون 10نفر از کارکنان گمرک پرویز خان کرمانشاه به دلیل تخلفات گسترده گمرکی دستگیر شده‌اند و طبق اطلاعات بدست آمده با توجه به حجم بالای تخلفات روی داده، تعداد دستگیرشدگان افزایش می‌یابد. به گفته برخی منابع، این افراد در سالهایی که به تخلفات گوناگون در گمرک پرویز خان مشغول بوده‌اند بیش از 15000میلیارد تومان از حقوق دولتی را تضییع کرده‌اند. به گزارش تسنیم،  یکی از اتهامات این افراد تسهیل در قاچاق بیش از 800 تن الکل سفید به داخل کشور بوده است. هچنین دستگیرشدگان  برای بیش از 2000کانتینر که تنها مجاز به ورود موقت به کشور بوده‌اند، امکان قاچاق کالا به داخل را فراهم کرده‌اند.

عصرانه اقتصادی

بر اساس سندی گمرکی، این افراد به دستور مرجع قضایی احضار و با توجه به ناتوانی در تامین وثیقه راهی زندان  دیزل آباد کرمانشاه شدند. لازم به ذکر است برای این افراد بیش از 200میلیارد تومان وثیقه در نظر گرفته شده بود.

جایگاه ایران در رنکینگ جهانی کیفیت خودرو

شاخص IQS به بررسی کیفیت اولیه خودروهای تولیدی از دیدگاه مشتریان پرداخته و به عبارتی تعداد عیوب مشاهده شده در هر ۱۰۰ خودروی تولیدی در سه ماهه اول مالکیت آن را از نظر مشتریان، بررسی می‌کند.

براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در میان شش کشور مورد بررسی، ایران جایگاه آخر را از نظر میانگین کیفیت اولیه خودروهای تولیدی به دست آورده است. به گزارش ایسنا، در این زمینه وضعیت شاخص IQS در شش کشور آلمان، ژاپن، کره جنوبی، چین، فرانسه و ایران بررسی شده است.

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

به گزارش رویترز، قیمت طلا پس از رسیدن به پایین ترین رقم بیش از 2 ماه اخیر در جلسه قبل، امروز نوسان قیمت چندانی را شاهد نبود. در حالی که انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد آمریکا که تردیدها در مورد سلامت اقتصاد این کشور را افزایش داده موجب کاهش ارزش دلار شده است. در این شرایط، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.3 درصد کاهش به 1310 دلار و 23 سنت رسید. همچنین قیمت فلز زرد در جلسه قبل به پایین ترین رقم از 24 ژوئن یعنی 1301 دلار و 91 سنت رسید و هم اکنون در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی قرار دارد.

قیمت نفت در آستانه ثبت بیشترین کاهش هفتگی

قیمت نفت پس از اینکه دیروز 3 درصد از ارزش خود را از دست داد، امروز اندکی بالا رفت. به گزارش رویترز، روز گذشته در اثر معاملات محتاطانه سرمایه گذاران در آستانه انتشار آمار استخدام آمریکا، قیمت نفت کاهش یافته بود. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 24 سنت افزایش 45.70 دلار معامله شد. در حالی که نفت خام آمریکا با 19 سنت افزایش 43.35 دلار به ازای هر بشکه فروخته شد. هرچند قیمت این 2 شاخص نفتی امروز افزایش یافته است اما هر دو در آستانه ثبت بیشترین کاهش هفتگی از نیمه ماه ژانویه تاکنون قرار دارند.

کاهش نرخ سود، حجم سپرده‌های بانکی را کاهش نداد

بانک مرکزی در گزارشی حجم سپرده‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری در خردادماه سال 1395 را اعلام کرد. حجم سپره‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری در خردادماه سال 1395 به رقم 1155.7 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل از آن (خردادماه 1394) 25.7 درصد رشد نشان می‌دهد و نکته جالب آن است، با وجود آنکه در یک سال اخیر شاهد کاهش نرخ سود سپرده بانک‌ها بوده‌ایم، اما با این حال این موضوع تاثیری در روند رو به رشد سپرده‌گذاری‌های بانکی ایجاد نکرده است، چرا که در گذشته(از خردادماه 1393 تا خردادماه 1394 ) شاهد رشد 18.1درصدی میزان سپرده‌گذاری‌ها بوده‌ایم و این میزان رشد در یک سال اخیر بیشتر شده است.

از «بازداشت ۱۰ نفر از کارکنان گمرک با اتهام تخلف ۱۵ هزار میلیارد تومانی» تا «کم فروشی به جای افزایش قیمت»

به گزارش اقتصادنیوز، همچنین این حجم سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری در مقایسه با اسفندماه سال 1394 رشد 7.3درصدی داشته است.

فیات در آلمان به فریبکاری متهم شد

دیده بان خودروی آلمان (KBA) پس از افشای رسوایی آلایندگی دیزلی فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، تست خودروهای خودروسازان متعدد را آغاز کرد. نشریه آلمانی "ویرتسشافتس ووچه" گزارش داد وزارت حمل و نقل آلمان اواخر ماه اوت نامه ای به کمیسیون اروپا ارسال کرده است. به گزارش ایسنا، در این نامه گفته شده تستهای آلایندگی نشان داده اند فیات کرایسلر از یک دستگاه غیرمجاز برای خاموش کردن سیستم تصفیه اگزوز استفاده کرده است. بعلاوه کاتالیزور ویژه اکسید نیتروژن پس از چند دور اندک پاکسازی، غیرفعال می شود.

کم فروشی به جای افزایش قیمت

دستاورد سیاستهای انقباضی دولت، کاهش نرخ تورم بود؛ البته این دستاورد،  آنگونه که باید، در سبد هزینه خانوارها مشهود نیست. براساس آمار مرکز آمار، نرخ تورم از ابتدای امسال تاکنون روندی کاهشی داشته به طوری که نرخ تورم در فروردین ١١.٢ درصد، اردیبهشت ١٠.٤ درصد، خرداد ٩.٧ درصد، تیر ٩ درصد و مرداد ٨٠٩ درصد بوده و طبق پیش بینی معاون وزیر اقتصاد، در شهریور ماه جاری نیز از ٨٠٧ درصد فراتر نخواهد رفت.  در کنار این سیاست‌ها تورم کاهش پیدا کرده و تک رقمی شد اما همچنان باوجودیکه بر روی نمودارهای آماری کاهش تورم را می‌توان مشاهده کرد، در بخش‌های مختلفی که مستقیم با اقتصاد خانوارها مرتبط است اثری از کاهش قیمت‌ها نمی توان دید. به گزارش مهر، قیمت اقلام خوراکی یکی از مهمترین این موارد است که با وجود کاهش تورم همچنان در برخی اقلام سیر صعودی را طی کرده است و خانوارها باید بهای بیشتری را برای تامین آنها بپردازند. از سوی دیگر برخی اقلام مانند نان هم که در این مدت افزایش قیمت نداشته است اما وزن آن کاهش زیادی پیدا کرده بطوری که برخی نانوایی‌ها نان را با وزن کمتری به مشتریان می فروشند و سعی دارند با کم فروشی، هزینه‌های تولید را جبران کنند.

هفته ارزاني ارزها و گران‌شدن دلار در برابر ريال

هفته‌‌اي كه گذشته ارزش برابري اكثر قرب به اتفاق ارزهاي خارجي در برابر ريال ايران در بازار آزاد ارز كشور، تضعيف شد و تنها دلار آمريكا و البته درهم امارات به عنوان دو ارز پرطرفدار روند قيمت افزايشي داشت. به نحوي كه در پايان معاملات روز پنج‌شنبه اين هفته ميانگين قيمت فروش هر دلار آمريكا به 35 هزار و 530 ريال رسيد كه يك ركورد جديد از ابتداي دولت حسن روحاني به شمار مي‌آيد.

به گزارش تابناك اقتصادي، بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه سنا كه میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز توسط صرافی های مجاز کل کشور را نشان مي‌دهد، پوند انگلیس، فرانک سویس، کرون سوئد، کرون نروژ، دلار کانادا، لیر ترکیه، دلار استرالیا، یووان چین، یورو، یکصد ین ژاپن و يكصد دينار عراق در پايان معاملات هفته نسبت به پنجشنبه هفته گذشته با افت قيمت مواجه شد. اين نوسان نرخ ارز در حالي رخ داد كه اواسط هفته معاون وزير اقتصاد از اجراي طرح يكسان‌سازي نرخ ارز در زمستان امسال خبر داده بود.

نمودارهاي زير نوسان قيمت ارزهاي خارجي در برابر ريال را در بازار آزاد ارز كشور در هفته‌اي كه گذشت، را نشان مي‌دهد.



دلایل گرانی دوباره مرغ

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه افزایش مجدد قیمت مرغ طی روزهای اخیر موقتی است درباره دلیل این مساله، عنوان کرد: با نزدیک شدن به روزهای آخر فصل تابستان، میزان مسافرت‌ها و مصرف مرغ در رستوران‌ها بالا می‌رود که این امر نیز در افزایش تقاضا برای مرغ و گران شدن قیمت آن موثر است. وی با اشاره به اینکه صادرات مرغ درحال حاضر رونق چندانی ندارد، اظهارداشت: میزان صادرات این کالا در ماه از حدود ۴ هزارتن بیشتر نیست.


تخصیص 0.2 درصدی بودجه عمرانی در بهار 95

بانک مرکزی گزارش عملکرد سه ماهه بودجه سال 95 را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در سال 95 عملکرد بودجه عمرانی 140 میلیارد تومان بوده است در حالی که بر اساس بودجه مصوب باید 14 هزار میلیارد تومان در سه ماهه اول سال به بخش عمرانی تخصیص داده می‌شد. 



در سه ماهه اول سال 95 تنها یک درصد از بودجه عمرانی مصوب برای این دوره و کمتر از 0.2 درصد از کل بودجه عمرانی سال 95 تخصیص داده شده است. به گزارش اقتصادنیوز این در حالی است که همین میزان اندک تخصیص بودجه عمرانی در مقایسه با عملکرد سال قبل رشد 263 درصدی داشته است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۳
مهار کنترل گرانی و کسبه کمفروش و غرضه کننده کالاهی غیر استاندارد را ول کرده اند بع امان خدا !! اصلا مشخص نیست چرا این دولت کاری به کار بازار و بازاری ندارد و اجازه داده هر کاری دلشا ن خواست بکنند !!!؟؟؟؟؟؟
آیا افزایش سپرده بانکی علی رغم کاهش سود بانکی نشان دهنده عدم اجرای آن توسط برخی بانکها نیست
پاسخ ها
سوال
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مسئله دیگر این هست که اگر سرمایه از بانک بیرون رفت در چه کاری سرمایه گذاری شود که سود منفی (ضرر) نداشته باشد؟!
یعنی واقعا شما انتظار داشتیت بین شش کشور آلمان، ژاپن، کره جنوبی، چین، فرانسه، ایران روطبه آول رو بیاره؟خوب برادر من چرا قیاص معالفارق میکنی؟ صنعت ایران رو باید با کشور های هم ردیف خودش مقایسه کرد. میخواید همین چند تا مهندس و صتعت گر باقی مونه هم مهاجرت کنند برن خارج؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
رتبه به جاي روطبه
قياس به جاي قياص
شما شده اید بنگاه خبر پراکنی چرا اجازه نمی دهید سخنان مردم هم به گوش مسئولین برسد چرا کامنت ها را اجازه نشر نمی دعید.
خيالتان راحت به محض يه فرصت مناسب سپرده ها از بانكها خارج خواهد شد و ان وقت است كه بانكها و دولت براي سپرده هاي مردم به التماس بيفتند 40 در صد همين سپرده گذارها اين بار به اين دولت راي نخواهند داد
پاسخ ها
علی
| United Kingdom |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
الانم دارن التماس میکنن مخصوصا یک بانک که برای 5 میلیون تومان ماندگاری داشت التماس میافتاد
سپرده گذارا دارن چوب تولید کننده ها و کارخونه دار ها رو میخورن
با اصرار تولید کننده ها سود مردم رو کشیدن پایین
و این یک طوفان هست مانند طوفان روز جمعه مازندران برای سپرده گذارا
چون همون خسارت رو برای سپرده گذارا داره که برای مردم بدبخت مازندران داشت
الان دور دور تولید و کارخانه داری است
تا چند ماه دیگه ارزش پول سپرده گذارا بشدت سقوط خواهد کرد حتی نمیتونن یک کیلو گوشت بخرن
در حالی که کارخانه دار میتونه یک شهر رو بخره
امیدوارم بجای خرابی خونه های مازندرانی ها خونه هه و کارخانه های تولید کننده ها خراب بشه
كم فروشي يكي از منكرات بزرگ در عرصه اقتصاد اسلامي مي باشد من تعجب مي كنم چرا مسئولين نظام بر خلاف اسلام با اين منكر ( كه كمتر از بد حجابي نيست ) عملاً مبارزه نمي كنند
لطفا خودتان را با میانمار و جیبوتی و.... مقایسه کنید تا باز هم اخر شوید
کاهش نرخ سود، حجم سپرده‌های بانکی را کاهش نداد
علت این است که پس از ابلاغ کاهش نرخ سود خیلی از سپرده ها برای چندین ماه دیگر با نرخ سود سابق باید پرداخت شوند پس دلیلی ندارد شخصی سپرده بیست درصد خود را همین الان خارج کند
اجازه دهید یکسال از این ابلاغ بگذرد تا سررسید سپرده ها فرارسد سپس آمار اعلام کنید
کدوم کاهش سود بانکی ؟ من هنوز دارم سود 22 درصد رو از بانک ... میگیرم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار