بازدید 7868
۳
متن کامل اسناد مربوط به نقش عربستان در 11 سپتامبر ـ بخش دهم و پایانی؛

چرا آمریکا بر فعالیت‌های عربستان پیش از 11 سپتامبر چشم بسته بود؟

«پاسخ من به سوال شما این است که پیش از 11 سپتامبر، به جز استثناهای نسبتاً معدود، هیچ گونه تحقیق و بازرسی چشمگیر و جامعی از سوی اف‌بی‌آی در خصوص سعودی‌ها و.......... یا حمایتشان از تروریسم، وجود نداشت. خانم «هیل»، من قصد ندارم که اینجا بایستم و به شما بگویم که ..........».
کد خبر: ۶۰۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷ 30 July 2016
چرا آمریکا بر فعالیت‌های عربستان پیش از 11 سپتامبر چشم بسته بود؟پس از مدت ها بحث و کشمکش، مجلس نمایندگان آمریکا، سرانجام دو هفته پیش رأی به انتشار اسناد محرمانه مربوط به حادثه 11 سپتامبر داد که در آن، به نقش اتباع سعودی و دولت عربستان در این حادثه اشاره شده است؛ هرچند طی روزهای اخیر، عربستان سعودی با استفاده از فضای رسانه ای تلاش کرده در این ماجرا از خود سلب مسئولیت کند، مرور این اسناد، دربردارنده نکات قابل توجهی است.

به گزارش «تابناک»، اسناد «28 صفحه» در حالی دو هفته پیش رسماً انتشار یافت که دولت سعودی همچنان مدعی است این اسناد، هیچ دلالتی بر نقش این کشور در واقعه 11 سپتامبر ندارد. سعودی ها حتی پا را فراتر گذاشته و در این زمینه به ایران اتهاماتی زده اند؛ بنابراین، «تابناک» تصمیم گرفته در چند بخش متوالی، متن کامل اسناد مذکور را ترجمه کرده و در اختیار مخاطبین گذارد.

در ادامه، بخش دهم و پایانی از اسناد «28 صفحه» را می خوانید. گفتنی است، بخش های مهمی از این اسناد، توسط کمیته مسئول در آمریکا پیش از انتشار سیاه شده و قابل خواندن نیست. این بخش ها در متن با نقطه چین مشخص شده است:


وضعیت تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره ارتباط مقامات عربستان با تروریسم

هم اف‌بی‌آی و هم سیا به کمیته‌های تحقیق گفته‌اند که آنها به طور جدی پیگیر مسئله عربستان هستند. بنا به پاسخ اف‌بی‌آی در تاریخ 18 نوامبر 2002، هم سیا و هم اف بی آی کارگروه‌های ویژه‌ای را ایجاد کرده‌اند تا پیگیر مسائل مربوط به عربستان باشند. برای این کار، اف‌بی‌‌آی گروهی را در دفترش در واشنگتن ........... مأمور کرده تا به تحقیق در خصوص این مسئله بپردازند و.......... (ادامه این پاراگراف و پاراگراف بعدی به طور کامل سیاه شده است).

با این وجود، هم سیا و هم اف‌بی‌آی، هنوز اطلاعات اندکی از ارتباطات دولت عربستان با عناصر و گروه‌های تروریستی دارند. در جلسه غیرعلنی استماع در تاریخ 9 اکتبر 2002، «رابرت مولر»، رئیس اف‌بی‌‌آی اظهار داشت: «در حال حاضر شمار سوالات بیش از شمار پاسخ‌هاست و ما چیز اندکی در این مورد می‌دانیم. به همین دلیل، ما برای رسیدن به نتیجه‌گیری‌، باید اطلاعاتمان را افزایش دهیم».

سندی که از سوی ستاد مشترک تحقیق منتشر شده،‌ مؤید آن است که دفتر اف‌بی‌‌آی در واشنگتن هنوز در مراحل اولیه تمرکز بر روی تحقیقات مذکور است. در 15 اگوست 2002، یک افسر میدانی اظهار داشت که .......... در همان سند، دفتر عملیاتی واشنگتن پرسیده ..........

.......... طی شهادتش تأیید کرد که فهم .......... نیز از این مسئله بسیار محدود است:

«در مورد این سؤال مشخص که آیا شما شاهد بوده‌اید که سرویس‌های اطلاعاتی عربستان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، من فکر می‌کنم که اطلاعات و سوابق در این خصوص اصلاً روشن نیست». 

هم اف‌بی‌‌‌‌‌‌‌آی و هم سیا این احتمال را داده‌اند که افراد مرتبط با دولت سعودی ممکن است به تروریست‌ها کمک برسانند و از آنها پشتیبانی کنند.

.......... اینگونه شهادت داد: «خب، به احتمال قوی برخی افراد در سرویس‌های امنیتی عربستان با القاعده همدردی و همراهی می‌کنند». 

.......... همچنین اشاره کرد که:

«ابوزبیده گفت اطمینان دارد القاعده حتماً تماس‌هایی با سعودی‌های ساکن در عربستان داشته و اینکه القاعده و اسامه بن‌لادن به طور خاص بر روی تشکیل و ایجاد چنین ارتباطاتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی گفت که بن‌‌لادن خوشحال شد وقتی که مشاهده کرد نظامیان و بازرگانان سعودی و برخی از اعضای خاندان حاکم در عربستان، از آرمان وی حمایت می‌کنند. ابوزبیده تصریح کرد که بن‌لادن فعالانه به دنبال چنین روابطی است».

دیگر مقامات سیا و اف‌‌بی‌‌‌‌‌‌‌‌آی با شهادت در مقابل کنگره، اظهارات مشابهی را تکرار کردند. 

.......... اظهار داشت:

«چیزی که ما درباره پرونده‌های اف‌بی‌آی در واشنگتن و لس‌‌آنجلس نگران‌کننده و مشکل‌ساز یافتیم، آن است که دستگیرمان شد، پول سعودی‌ها به افراد می‌رسد؛ پولی که آنها به افراد پرداخت می‌کنند، به صورت یک الگوی پرداختی مستقیم است و سال‌هاست که دولت عربستان از بنیادگرایان سلفی و وهابی و جریانات مرتبط حمایت می‌کند. این مبالغ به دست این افراطیون و بنیادگرایان می‌رسد و بسیار جای تعجب خواهد بود اینها صرف حمایت از اقدامات تروریستی نشود. ما پیش از حملات 11 سپتامبر نیز به این اقدامات عربستان مظنون بودیم و موارد و مصادیق آن را در گزارش‌های متعدد مستند کرده‌ایم. مسائل مختلفی وجود دارد که باید روشن شود؛ چه کسی از این پرداخت‌ها مطلع است، این پرداخت‌ها از جانب چه کسی است، آیا این کمک‌های مالی از جانب دولت مرکزی است یا از جانب دولت محلی و شخصی خاص؟ آیا افرادی که این کمک‌های مالی را ارائه می‌کنند، از نحوه هزینه‌کرد و محل هزینه آن مطلع‌اند؟ اگر که از این امر باخبرند،‌ به چه دلیلی این کار را انجام می‌دهند؟ آیا این دستمزدها نوعی حق‌السکوت و باج است؟ آیا آنها از حمایشان از گروه‌های تروریستی باخبرند»؟

در همان جلسه، «پاسکال دامورو»، دستیار اجرایی رئیس اف‌بی‌‌آی، شهادت داد:

«تا این تاریخ،‌ نمی‌توانم اینجا بنشینم و به شما بگویم که آن روابط به عقب برگردد. نمی‌توانم بگویم که آیا می‌توانیم ثابت کنیم که خاندان سعودی از تروریسم حمایت می‌کند یا نه. اما ابهاماتی وجود دارد که ما در حال انجام تحقیقاتیم تا مشخص کنیم که چه موارد و اطلاعات دیگری در این خصوص وجود دارد». 

چیزی که مشخص است، آن است که اف‌بی‌آی پیش از 11 سپتامبر 2001 با سعودی‌ها مطابق با اقدمات .......... تهدید ضدتروریستی برخورد و رفتار نکرده است.

.......... (این پاراگراف به طور کامل سیاه شده است). 

«مایکل رولینس»، رئیس پیشین بخش عملیات تروریسم بین‌المللی در اف‌بی‌‌آی شهادت داد:

«پاسخ من به سوال شما این است که پیش از 11 سپتامبر، به جز استثناهای نسبتاً معدود، هیچ گونه تحقیق و بازرسی چشمگیر و جامعی از سوی اف‌بی‌آی در خصوص سعودی‌ها و.......... یا حمایتشان از تروریسم، وجود نداشت. خانم «هیل»، من قصد ندارم که اینجا بایستم و به شما بگویم که ..........».

دستیار مأمور ویژه دفتر سن دیه گو طی شهادتش تأیید کرد که:

«اساساً........... آنها کشوری نبودند که از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی شده باشند. بن‌مایه و شیوه عمل غالبی که ما در سن دیه گو شاهدش بودیم، آن بود که اگر .......... وجود داشتند، هدف عمده و اولیه آنها آن بود که ناراضیان و منتقدان را تحت نظر بگیرند و از منافع آل سعود محافظت کنند. از همین رو،‌ به آنها به عنوان تهدیدی برای منافع و امنیت ملی نگریسته نمی‌شدند».

در جلسه غیر علنی استماع در 9 اکتبر 2002، «رابرت مولر»، تأیید کرد که وی به واسطه برخی از اطلاعات و اقدامات صورت گرفته در کمیته مشترک تحقیق، از واقعیت‌ها و فعالیت‌های سعودی‌ها مطلع شده است:

«در اینجا، من ترتیب وقایع را می‌گویم،‌ من فکر می‌کنم که کمیته مشترک تحقیق کرده و در نتیجه این تحقیقات، برخی از واقعیات برای ما و صادقانه بگویم، برای من، روشن شده که پیش از این از آنها مطلع نبودم. و شاید که اگر کمیته مشترک به تحیق نمی‌پرداخت، این موارد هرگز برای ما روشن و عیان نمی‌شد».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
همانگونه که مشاهده کردید هیچ کشوری در منطقه نیست که گرفتار تغیرات نشده باشد ترکیه نوبتش فرا رسیده و بزودی باید شاهد بحران در امارات و سعودی و سایر شیخ نشینها خواهیم بود نقشه جدید خاورمیانه دیر و زود داره سوخت و سوز نداره
یک موشک بزنین دم گوش ملک سلمان کارو تموم کنین چرا لفتش میدین
فکر کنم اینقد که ما به 11 سپتامبر گیر دادیم خود امریکا هم ....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر