بازدید 11399

گرانی شکر برای گرفتن مجوز واردات بود؟ +ویدیو

درخصوص افزایش یکباره قیمت شکر تا کنون دلایل مختلفی از سوی مسئولان عنوان شده است. برخی از اقتصادی ها بر این باور هستند که دلیل افزایش قیمت در بازار، کمبود شکر است که ممنوعیت دو ساله از سوی دولت باعث آن شده است.برخی دیگر بر این اعتقاد هستند که دلیل افزایش قیمت در بازار شکر، هجوم دلالان برای خرید و احتکار شکر باعث نابسامانی در این بازار شده است.
کد خبر: ۶۰۹۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵ 30 July 2016
یکی از مهم ترین وعده های انتخاباتی دولت روحانی پیش از روی کار آمدن بر سر قدرت، وعده کاهش نرخ تورم و افزایش درآمد قشرهای مختلف و درکل بهبود معیشت مردم بود.
 
به گزارش «تابناک»، هرچند هنوز دولت آن گونه که باید وعده دوم به سرانجام نرسیده، در این مدت توانسته است، در خصوص کاهش نرخ تورم، گام های مؤثری بردارد، به گونه ای که به گفته سخنگوی دولت، نرخ تورم در روزهای گذشته، به کمتر از 10 درصد رسیده است.
 
بنا بر این گزارش، اما حال و روز بازار حکایت دیگری دارد و نشانه ای از کاهش تورم در آن دیده نمی شود؛ تنها در چند روز گذشته، بهای چند قلم از کالاهای اساسی به صورت چشمگیری افزایش داشته است، به گونه ای که  بهای روغن از یکم مرداد، حدود 7 درصد گران تر شده و قیمت مرغ 8500 تومان در هر کیلو را در روزهای گذشته به خود دیده است.

اما در این میان، کالایی که گرانی آن بیش از دیگر اقلام به چشم می خورد، افزایش یکباره قیمت شکر در روزهای گذشته بود، به گونه ای که بهای آن بیش از دو برابر شده و تا مرز 4000 تومان رسیده است.
 
به همین دلیل، در روزهای گذشته، نوبخت اعلام کرد: اگر افزایش قیمت ها همچنان ادامه داشته باشد، دولت برای کاهش تورم، مجوز واردات برخی اقلام از جمله شکر را صادر خواهد کرد.
 
شکر نیز مانند هر کالای دیگر در کشور، تابع قانون عرضه و تقاضاست؛ اما گاهی برخی کالاها در شرایط خاصی قرار می‌گیرند که مباحث سیاسی و اجتماعی بر آنها تأثیر می‌گذارد؛ که البته غیر از عوامل اقتصادی، عواملی مانند رانت و دلال‌بازی هم در آنها بی‌تأثیر نیست.
 
درخصوص افزایش یکباره قیمت شکر تا کنون دلایل مختلفی از سوی مسئولان عنوان شده است. برخی از اقتصادی  ها بر این باور هستند که دلیل افزایش قیمت در بازار، کمبود شکر است که ممنوعیت دو ساله از سوی دولت باعث آن شده است.
 
برخی دیگر بر این اعتقاد هستند که دلیل افزایش قیمت در بازار شکر، هجوم دلالان برای خرید و احتکار شکر باعث نابسامانی در این بازار شده و می خواهند با کاهش عرضه و بالا رفتن تقاضا، قیمت ها را افزایش دهند تا به سود کلان دست یابند.
 
به هر حال، افزایش بی رویه این محصول در بازار آنقدر سر و صدا کرد که صدای مجلسی ها را نیز درآورد، به طوری که نماینده های مجلس نیز با اعتراض به این گرانی ها آن را نوعی سیاه نمایی برای صدور مجوز واردات دانسته اند.
 
در همین ارتباط رمضانعلی سبحانی فرد از اعضای کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش قیمت شکر در روزهای گذشته، این است که دولت در دو سال گذشته، واردات شکر را ممنوع کرده است.
 
وی در ادامه افزود: اما این بحث مربوط به دیروز و امروز نیست و دو سالی است که دولت توانسته، بازار شکر را کنترل کند. اگر قرار بر گرانی بود، باید همان زمان که واردات ممنوع شد گران هم می شد.
 
این نماینده مجلس یادآور شد: گویا دست هایی پشت پرده هست که بازار شکر را کنترل می کند و با احتکار و بستن در انبارها به روی مردم، به فکر افزایش سود بیشتر هستند.
 
البته اینها چیزی نیست که دولت نتواند از آن سر دربیاورد، چون می داند، موجودی انبارها چه میزان هست و چقدر شکر در کشور موجود است و حتی اینکه این محصول دست چه کسانی است؛ بنابراین، اگر بخواهد می تواند به راحتی از طریق نهادهای نظارتی این قضیه را سازماندهی کند.
 
وی گفت: با توجه به اینکه سخنگوی دولت در روزهای گذشته اعلام کرده با ادامه این روند، مجوز واردات را صادر خواهد کرد، به نظر می رسد، برخی با نگاه داشتن شکر در انبارها، به فکر واردات آن هستند و اکنون توانسته اند از این طریق به مقصود خود برسند.
 
این نماینده مجلس گفت: دولت باید در این زمینه هشیاری لازم را داشته باشد تا در دام دلالان و سوداگران گرفتار نشود. ممنوعیت واردات شکر برای حمایت از تولید داخلی صورت گرفته؛ بنابراین، بهتر است پیش از هر گونه اقدامی، زوایای مختلف کار سنجیده شود.

تعداد بازدید : 33
دانلود


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲۱
بهتره یه قانون وضع بشه تا با احتکار مبارزه بشه و با احتکار کنندگان طبق قانون برخورد بشه و مجازات در نظر گرفته بشه تا جلوی این کار علاوه بر این که هم طبق شرع حرام است و طبق قانون نیز جرم محسوب شود.
سایت تابناک . لطفا وارد کنندگان عمده شکر را معرفی کنید . حتما اقای زیبا کلام باید معرفی کنه ؟!1؟!!
خوب نقش نیروی انتظامی و قوه قضاییه در این میان کجاست ؟ دولتی که مانند شیر بی یال و کوپال است چکاری میتواند بکند جزٔ فریاد .؟ مردم در کجای مساله واقع میشوند ؟
مادامیکه به توانایی های داخلی خود متکی نباشیم همین آش هست و همین کاسه ، مرغ گران میشود بدنبالش دان مرغ گرانتر و واردات خوراک دام و طیور سرعت می گیرد تولیدات داخلی هم نابود و این داستان ادامه دارد تا جاییکه نه خوراک دام و طیور وارد میشود و نه تجهیزات آن بلکه خود مرغ وارد میشود و .... برای همه کالاها این داستان ادامه می یابد .
ولی باز هم کسی به سلطان شکر و عواملش نمی گوید د،،،ث ! اما یک هنرمند اکر مانتویش کمی کوتاه باشد به عنوان افتخاری د...ث مفتخر می شود .
سلام؛
یعنی ما اصلا شکر با قیت قبلی در انبارها نداشتیم که بلافاصله با گران شدن جهانی شکر؛ این محصول بسته بندی شده در فروشگاه ابتدا کمیاب و بعدش گران شد....
البته هنوز هر چی مثل برنج و برق وآب و تلفن و گاز و حمل و نقل عمومی و هوایی ...گران شود؛ همچنان تورم کاهشی است!!!!!
.یا حق.
اظهارت بی پایه واساس بدترین ومخربترین وسیله است که می تواند اوضاع را بدتر کند چون این اظهاارت نا صواب به جای اینکه علت اصلی بحران را بگوید یک پیام غلط را به مسولان گزارش می کند. 1700تن شکر در بورس دو روز پیش کیلویی 2400تومان فروختند ولی در بازار شکر کیلویی 4000 هزار تومن می فروشند ایا این به دلیل نبود واردات است یا غیبت تعزیرات پر بازار است چرا دلیل واهی را علل گرانی شکر. می کنید.چرا ادرس غلط به ریس جمهور می دهید چرا نمی کید بازار نابسامان وافسار گریخته است
خوش بحال سلطان شکر
سلطان شکر!!!
گرانی شکر و مرغ برای انحراف افکار عمومی است چون دولت خواسته با این کارش افکار عمومی از فیشهای نجومی و وام کلان مسولین با بهره کم دور کند و تازگی هم حسین فریدون هم اضافه شد پس یک اقلام دیگر هم گران خواهد شد
باید دید مافیای واردات شکر در دست کیست نفوذ چه کس باعث شده واردات محدود شود دو سال و چه کسی سود میبرد هر روز یک مدل غارت جیب ملت شریف در جریان است
اينها چه حرفيه كمبود توي بازار .متوازن نبودن عرضه وتقاضا . سوئ استفاده توليدكنندگان داخلي اينها دليل افزايش قيمتهاست حالا ممكن است بعضي ازاقلام نيز دليل شما صدق بكند ولي شكر توليد داخل ما كفايت مصرف نميكند همينطور برنج و .... ضمنا اين همه سازمان عريض و تويل مثل تعذيرات و.... فقط واسه مملكت هزينه بربوده اند
سه تا عامل موثر هستند اول ومهمترش احتکار ودلالی ،دومش فصل درست کزدن انواع مربا وشربت وکمپوت در خانوادها در فصل وفور البالو وهلو و،یلاس وتوت فرنگیو....... سومش خرید زنبوزداران برای ذخیره زمستانی وتغذیعه مصنوعی با شکر کندوها
براوووووووو سلطان شکر !!! دستمریزاد !!! هر کسی را بهر کاری ساختند
باز سر کوچه دولت قبلی ارزون بود میرفتیم میخریدیم سر کوچه این دولت ........
نویسنده بیسواد قیمت جهانی رقته بالا واسه همین گرون شده ... مثل طلا و اهن و ....
خبرت هست که در شهر شکر ارزان شد
خبرت هست که دی گم شد و تابستان شد

البته الان گویا با زمان مولانا اینا فرق کرده
بابا چی شد کنترل بازار؟
همیشه همین رانت ها بودند که نظام قیمت گذاری و عرضه و تقاضا را در بازار بهم ریخته و سود می بردند البته در سایه برخی از مسئولین .
بله پس چی؟!
ایا بازرسی کجاست؟ با اینگونه فساد مبارزه کنیدو مسببین را بازداشت کنید.نباید دلالی در کشور اسلامی رواج پیدا کند.....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر