بازدید 7041

حکایت فرودگاه ها و طیاره هایی که باید به موزه بروند

کد خبر: ۵۷۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷ 30 March 2016
سقوط هواپیما، مرگ برخی از هموطنانمان در حادثه هوایی و اخباری از این دست بسیار برای مردم آشنا بوده که تنها توجیه سازمان ها و دستگاه های مسئول در رابطه با علل آن نقص فنی هواپیما اعلام می شود که تاکنون تلاشی برای رفع معلول این موضوعات یعنی فرسودگی ناوگان حمل و نقل هوایی که به بروز علت یعنی سقوط می انجامد، با توجه به تحریم ها نشده بود.

 صنعت حمل و نقل هوایی که در دنیا سهم عمده ای در رشد اقتصادی دارد در کشور ما به علت برخی بی محبتی ها و کم توجهی ها نتوانسته جای خود را باز کند. به گفته کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی 5 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد اما در کشور ما این سهم حدود دو و نیم درصد است که این آمار و ارقام از فاصله ایران با نرم جهانی در این بحث حکایت دارد.

کمبود ناوگان حمل و نقل هوایی و همچنین فرسودگی آن در کنار نبود زیرساخت های لازم مواردی است که ترمز رشد شاخص تولید ناخالص ملی کشور ما را در بحث حمل و نقل هوایی کشیده و اجازه نزدیک شدن به استانداردهای جهانی را از ایران سلب کرده از این رو برای رسیدن به نرم جهانی و تحقق رشد اقتصادی با توجه به زیرساخت های فعلی باید اهتمام ویژه ای صورت بگیرد.
مجید جلیل سرقلعه

150 هواپیمای از رده خارج در کشور وجود دارد

با توجه به اینکه تنها 2 یا 3 درصد سهم حمل و نقل کشور مربوط به حمل و نقل هوایی است اما با تعداد محدود هواپیما پاسخگوی همین میزان اندک هم نیستیم، در حال حاضر حدود 250 فروند هواپیما در ناوگان حمل و نقل هوایی ایران وجود دارد اما از این میزان، حدود 100 فروند هواپیما به علت نقص فنی زمین گیر بوده و تنها فضای فرودگاهی را اشتغال کرده است در همین رابطه "مجید جلیل سرقلعه"-عضو کمیسیون عمران مجلس- با بیان اینکه در حال حاضر 150هواپیمای از رده خارج درکشور وجود دارد، می گوید: خرید هواپیما برای جبران فرسودگی ناوگان حمل و نقل هوایی ضروری است.

جلیل سرقلعه با تاکید بر اینکه حمل و نقل هوایی ما به شدت آسیب دیده است، تصریح می کند : در حال حاضر 150 هواپیمای زمین گیر در کشور وجود دارد که این از قابلیت ارزآوری کشور می  کاهد.

سالانه در ایران و همچنین در کشورهای مختلف دنیا میزان سفر از طریق حمل و نقل هوایی حدود 4 تا 6 درصد افزایش پیدا می کند که با این پیش بینی، برآورد می شود که ایران طی 10 سال آینده به 400 تا 500 فروند هواپیما نیاز دارد که این موضوع می تواند ضرورت توجه به ناوگان حمل و نقل هوایی برای رسیدن به رشد اقتصادی را برای ما روشن کند.
عبدالکریم حسین زاده

 

هواپیماهای فعال در کشور عمری بیش از 20 سال دارند

با توجه به روشن شدن موضوع ضرورت خرید هواپیما با توجه به کافی نبودن هواپیماهای موجود در کشور از حیث کیفیت نیز ما راهی جز به روز کردن ناوگان حمل ونقل هوایی کشور نداریم در حال حاضر میانگین عمر ناوگان هوایی ایران حدود 22 ساله است در حالی که در کشورهای دیکر از جمله امارات این سن 10 سال بوده و پس از این 10 سال هواپیما فروخته می شود در همین رابطه "عبدالکریم حسین زاده"- دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس- می کنند، می گوید: 100 هواپیمای فعال درکشور بالای 20 سال میانگین عمر  دارند از این رو هواپیماهای فرسوده موجود درکشور نیازمند نوسازی بوده تا از هزینه های آن ها که از درآمدشان بیشتر است، بکاهد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه درحال حاضر کمتر از 5 درصد مردم در کشور استفاده می کنند،می افزاید: استفاده از هواپیمای فرسوده و غیر ایمن در شان مردم نیست.

حال با درک بهتر موضوع ضرورت کمی و کیفی خرید هواپیما می توان به اهمیت ناوگان حمل و نقل هوایی کشور اشاره کرد، با توجه به اینکه حمل و نقل هوایی نقش عمده ای در تولید ناخالص ملی کشورها دارد ما باید به این مزیت با دید دیگری نگاه کنیم و صرف محدود کردن این نوع حمل و نقل به جابه جایی مسافر را کنار بگذاریم.
محمد فیروزی

 

بهبود وضعیت حمل و نقل هوایی ارزآوری را برای کشور سهل می کند

با توجه به موقعیت استراتژیک بسیار مناسب ایران در منطقه ترانزیتی که می تواند از طریق حمل و نقل هوایی صورت بگیرد می تواند در اقتصاد ملی کشور ما خیلی موثر باشد. در حال حاضر پروازهای کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به سمت شمال اروپا از ایران عبور می کند که اگر شرایط از حیث ناوگان هوایی مناسب باشد می تواند نقش محوری در اقتصاد منطقه با کانون قرار گرفتن در این موضوع ایفا کند، در این رابطه محمد فیروزی- عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس-  با تاکید بر ضرورت رشد ظرفیت های کشور در حوزه حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی، می افزاید: پیشینه تجاری ایران با توجه به اینکه ایران شاهراه شرق و غرب، شمال و جنوب بوده و جاده ابریشم را در سوابق خود دارد، می طلبد که جاده ابریشم دریایی و هوایی مدرن و همسو با تکنولوژی روز جهان داشته باشد.

وی با بیان اینکه نقش حمل و نقل هوایی در اقتصاد جهان و تجارت جهانی بر کسی پوشیده نیست، ادامه می دهد: با توجه به نقش مهم ایران در منطقه باید چشم اندازی روشن از وضعیت صنعت حمل و نقل برای پویایی این صنعت جهت ارزآوری برای کشور فراهم شود.
محمدرضا رضایی کوچی

 

خرید هواپیما همسو با زیرساخت های موجود در کشور باشد

ایران در حال حاضر به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا متصل است که این یک زیرساخت ارتباطی برای تعاملات تجاری، فرهنگی، گردشگری و خدماتی است از این رو باید برای رسیدن به توسعه اقتصادی و حتی تحقق منویات رهبری در خصوص اقتصادی مقاومتی توجه به ناوگان هوایی کشور را مدنظر قرار دهیم. طبق همین گفته محمدرضا رضایی کوچی-نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس- با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور و با اشاره به عقد تفاهم نامه های اخیر با شرکت ایرباس و بوئینگ، معتقد است: خرید هواپیما برای ناوگان حمل و نقل هوایی کشور باید همسو با سیاست ها و زیرساخت های موجود در کشور باشد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، ادامه می دهد: بسیاری از هواپیماهای مورد استفاده در کشور فرسوده بوده و باید برای ایجاد امنیت در پرواز و جذب پروازهای بیشتر برای مسافران به نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی اقدام شود.

طبق برآوردهای انجام شده بین سال 90 تا 93 به علت این که هواپیمای مناسب از نظر کمی و کیفی در ایران داشتیم، ایرانی ها  به میزان 12 میلیارد دلار بلیت برای پروازای خارجی از ایرلاینای خارجی خرید کرده اند، یعنی این میزان ارز که می توانست اقتصاد کشور را در برخی حوزه ها متحول کند به جیب ترکیش ایرلاین، امارات ایرلاین و سایر ایرلاین های خارجی سرازیر شده است.
علی نعمت چهاردولی

 

واریز 91 درصد سود بلیت پروازهای خارجی به جیب بیگانگان

در این میان اگر هواپیمای مناسب با ناوگانی به روز و کارآمد در کشور ما وجود داشت؛بسیاری از ارزهای خارج شده از کشور به جیب همین مردم باز می گشت و افراد برای خرید بلیت مجبور به مراجعه به دفاتر ایرلاین های خارجی نبودند؛در این میان جالب است بدانیم که 91 درصد سود بلیت های فروخته شده از سوی ایرلاین های خارجی در کشورما به جیب خودشان رفته و تنها 9 درصد به آژانس های هوایی کشور ما می رسد! در همین راستا "علی نعمت چهاردولی"-عضو کمیسیون عمران مجلس- با اشاره به عقد قرارداد دولت برای خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ، می افزاید: هر چند ناوگان حمل و نقل هوایی کشور نیازمند خرید هواپیمای جدید است؛اما در پایبندی طرف های قراداد به تحویل این هواپیماها اطمینانی وجود ندارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس نهم، با تاکید براینکه علت خرید هواپیما از سوی مسئولان کشور درک موضوع خروج ارز از کشور با بهانه های مختلف از جمله نبود ناوگانی به روز در صنعت هوایی کشور است، تصریح می کند:امید است ناوگان هوایی کشور هر چه سریع تر به روز شده تا سهم هواپیمایی های خارجی در پروازهای ایران کاهش یابد.

حال زمزمه خرید هواپیما و عقد قرارداد برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی به گوش می رسد که به نظر این منطقی ترین کار برای تسریع جهت رسیدن به نرم جهانی در بحث حمل و نقل هوایی است زیرا ایران در بحث هواپیما از استاندارهای جهانی خیلی عقب بوده و وسایل حمل و نقل موجود مناسب جذب گردشگر و یا استفاده برای مسیرها دور برد نیست.

نداشتن هواپیما و نبود هواپیمای مناسب از نظر برد باعث شده که سهم زیادی از پروازهای بین المللی ایران در اختیار ایرلاینای خارجی قرار بگیرد که همه این موارد و از همه مهمتر برای جلوگیری از ضررهای مضاعف علتی برای خرید هواپیما و عقد قرارداد با شرکت هایی چون ایرباس و بوئینگ از سوی کشور ما بوده است.
حامد قادرمزی در خانه ملت

 

خرید هواپیما برای جبران فرسودگی ناوگان حمل و نقل هوایی

با یک کنکاش ساده بین قرارداد خرید هواپیما علاوه بر رسیدن به تعداد هواپیماهای خریداری شده که 118 فروند بوده و ویژگی های آن می توان به انتقاداتی نیز در خصوص آماده نبودن زیرساخت های کشور از حیث ورود هواپیما به فرودگاه، ظرفیت بالای هواپیما همچون 380A، اشاره کرد که در این رابطه "حامد قادرمرزی"- عضو کمیسیون عمران مجلس- می گوید: خرید هواپیما می تواند فرسودگی ناوگان حمل و نقل هوایی را جبران کند به شرطی که با نیاز داخل همسو باشد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، می افزاید: نبود امنیت در استفاده از ناوگان حمل و نقل هوایی یکی از عمده دلایل کاهش استقبال مردم در استفاده از این نوع ناوگان است.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل هوایی کشور به طورحتم نیاز به خرید هواپیمای جدید دارد،تصریح می کند:خرید هواپیماهای غول پیکر از سوی دولت که مورد نیاز داخل نیست جای انتقاد دارد.

به گزارش خانه ملت؛هر چند انتقادات وارده صحیح است؛اما باید بدانیم که با تامین نکردن زیرساخت های کشور از حیث فرودگاهی تا چه زمانی باید متضرر شده و سهم عمده ای از حمل و نقل هوایی کشورمان را به بیگانگان بدهیم؟باید دانست که سقوط هواپیماهای بسیار در ایران نتیجه نقص فنی ناشی از عمر بالا و فرسودگی آن ها است؛از این رو باید نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی برای نزدیک شدن به نرم جهانی در دستور کار باشد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر