بازدید 4443
نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل:

توافق‌هسته‌ای برای ایران تعهدی‌داوطلبانه است

نماینده سابق آمریکا درسازمان ملل: توافق هسته ای برای ایران تعهدی داوطلبانه است و ارزشی کمتر از یک سند معمولی دارد.
کد خبر: ۵۷۱۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶ 28 February 2016
نماینده سابق آمریکا درسازمان ملل: توافق هسته ای برای ایران تعهدی داوطلبانه است و ارزشی کمتر از یک سند معمولی دارد.

به گزارش صدا و سیما، جان بولتون در مصاحبه با فاکس نیوز در واکنش به اظهارات جان کری که گفته بود توافق هسته ای ایران یک «توافق سیاسی» است گفت: توافق هسته ای برای ایرانی ها فقط یک تعهد داوطلبانه است و ارزشی کمتر از یک سند معمولی دارد.

مجری فاکس نیوز از جان بولتن پرسید زمانی که شما خودرو می خرید نوعی قرار داد امضاء می کنید، زمانی که خانه ای رهن می کنید، توافقی امضاء می کنید، زمانی که به رستوران «اپل بیز» می روید برای صورت حساب چک امضاء می کنید، آیا صورت حسابی که برای رستوران اپل بیز امضاء می کنید، به لحاظ حقوقی، الزام آورتر از توافق هسته ای ایران نیست؟ 

جان بولتون پاسخ داد: خب، احتمالاً (این سند) ارزشش بیشتر از توافق هسته ای ایران است؛ به دنیای خیالی قوانین بین المللی خوش آمدید! نگاه کنید، ایرانی ها پانزده سال است که می گویند هر توافقی که با اروپایی ها و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و نهایتاً توافق هسته ای وین انجام داده اند فقط یک تعهد داوطلبانه از سوی آنهاست.

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل افزود: آنها داوطلبانه وارد آن شدند و زمانی که مناسب بدانند آن را اجرا می کنند و هر وقت برای آنها مناسب نباشد آن را نادیده می گیرند. بنابراین، دست کم آنها در این زمینه همواره ثابت قدم بوده اند و اینکه بگوییم همه آنچه که انجام داده اند از روی حسن نیت بوده است، خیر  این طور نیست، من فکر می کنم  آنها همین الان هم توافق وین را نقض می کنند و قبلاً هم نقض کرده اند، آنها خوب می دانند که الزام آور بودن مفهومی داوطلبانه است.

مجری فاکس نیوز پرسید جان کری در کنگره گفت معاون رئیس جمهور ایران  توافق نامه ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی امضاء کرده است، آیا این کافی است؟

بولتون در پاسخ گفت آن توافق به آژانس بین المللی انرژی هسته اتمی امکان می دهد برنامه هسته ای ایران را نظارت کند و من معتقدم که آژانس هر چه در توانش باشد انجام می دهد، بویژه با توجه به محدودیت هایی که (ایران) برای آژانس ایجاد کرده، از جمله عدم دسترسی به برخی مکان های کلیدی.
وی افزود اما نکته واقعی این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی یک نهاد جاسوسی نیست و قرار است آنچه را که اعلام شده و در دسترس آن قرار گرفته بازرسی کند و من فکر می کنم این کار را خواهد کرد و تمام آنچه که آژانس انجام می دهد ضمانتی مطمئن برای این  نیست که ایران توافق هسته ای را نقض نکند و برای مثال با برخی کشورها، از جمله کره شمالی در زمینه هسته ای همکاری نکند و در زمینه موشک ها که ارتباطی با توافق هسته ای ندارد با آنها کار نکند.

مجری فاکس نیوز : آیا فکر می کنید ایران به حرف هایش در مورد این توافق عمل می کند؟

بولتن در پاسخ گفتبه طور قطع خیر. من فکر می کنم آنها از قبل هم نیت عمل کردن به تعهداتشان را نداشتند. به نظرم هدف آنها رهایی از تحریم های اقتصادی جامعه بین المللی، دسترسی به دارائی های مسدود شده و بازگشت به اقتصاد جهانی بود و اکنون تلاش برای ایجاد مانع بر سر راه قراردادهای تجاری ایران با غرب و بازگرداندن این فرایند برای رئیس جمهور جدید (آمریکا) دشوار خواهد بود و او نمی تواند پیشرفت ایران در زمینه «امر غیرقابل اجتناب» را به مردم بقبولاند.
 
مجری فاکس نیوز پرسید منظور شما از «امر غیرقابل اجتناب» چیست؟

بولتن گفت امر غیرقابل اجتناب عبارت است از «ایران دارای سلاح هسته ای» با قابلیت موشکی و هدف قرار دادن هر نقطه از کره زمین. کشورهای منطقه این را از قبل به خوبی می دانند، سعودی ها،  مصری ها و ترک ها و غیره برنامه هسته ای برای خود آغاز کرده اند.

وی افزود پیامدهای این توافق برای آمریکا و دوستانش فوق العاده منفی است و این مساله، موضوع بحث بسیاری از جلسات تبلیغات انتخاباتی آتی در آمریکاست، بویژه اینکه هیلاری کلینتون هم نامزد احتمالی (مرحله نهایی) انتخابات است و راهبرد باراک اوباما که به امضاء شدن توافق هسته ای منجر شد در زمانی آغاز شد که او وزیر امور خارجه بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل