بازدید 4169

عراق پیش از پاکستان خریدار گاز ایران می‌شود

اگرچه قرار بود صادرات گاز به عراق جزو برنامه‌هایی باشد که امسال در وزارت نفت اجرایی می‌شود، اما آغاز صادرات به بغداد در اوایل سال آینده و با فاصله یک تا یک و نیم سال بعد به بصره خواهد بود.
کد خبر: ۵۷۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۱ 28 February 2016
اگرچه قرار بود صادرات گاز به عراق جزو برنامه‌هایی باشد که امسال در وزارت نفت اجرایی می‌شود، اما آغاز صادرات به بغداد در اوایل سال آینده و با فاصله یک تا یک و نیم سال بعد به بصره خواهد بود.

به گزارش ایسنا، پس از لغو تحریم‌ها یکی از مهمترین اهداف ایران، ورود به بازارهای بین‌المللی حوزه انرژی است که البته ورود به بازار گاز در اولویت این برنامه‌ها قرار دارد.

ایران علاوه بر قرارداد گازی خود با ترکیه که نیمی از عمر خود را سپری کرده است با پاکستان نیز قراردادی گازی دارد که اگرچه زمانی با نام خط لوله صلح شناخته می‌شد و قرار بود در آن هند نیز شرکت داشته باشد اما حالا با نام قرارداد IP هنوز منتظر تصمیم پاکستانی‌ها برای آغاز سرمایه‌گذاری و احداث خط لوله است.

عراق هدف مهم دیگر ایران برای آغاز گام به گام ورودش به بازارهای بین‌المللی گاز به شمار می‌رود،‌ هدفی که اگرچه جزو برنامه‌های امسال زنگنه در زمینه صادرات گاز بود و قرار بود فروش گاز به این کشور امسال صورت پذیرد و سال‌ آینده به حداکثر برسد، اما آغاز این تبادلات گازی سال آینده کلید خواهد خورد.

قرارداد 6 ساله صادرات گاز به بصره عراق در آبان ماه از سوی شرکت ملی گاز با هدف ارسال حداکثر روزانه ٣٥ میلیون مترمکعب گاز به عراق به امضا رسید و بر اساس آن قرار شد صادرات با حجم ارسال روزانه هفت میلیون مترمکعب آغاز شده و طی سه مرحله به ٢٠میلیون مترمکعب خواهد رسید.

طبق توضیحات عراقی صادرات گاز به بغداد ابتدا با ظرفیت هفت میلیون متر مکعب و سپس 13 و نهایتا 25 میلیون متر مکعب اجرایی می‌شود و البته شهر دیگر عراق بصره خواهد بود.

طبق آخرین توضیحات علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز، طبق برنامه‌های افزایش صادرات گاز و برای رسیدن به اهداف پنج ساله تعیین شده در این حوزه عراق نخستین هدف صادراتی ایران در پساتحریم خواهد بود.

طبق این گفته قرار است در ابتدا سال آینده نخستن قرارداد ایران با بغداد اجرایی شده و مقصد بعدی گاز ایران در عراق نیز بصره خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی