بازدید 2980

افزایش حجم زباله‌ریزی شهرداری‌ها در جنگل‌های شمال

کد خبر: ۵۶۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸ 16 February 2016
معاون جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: میزان زباله‌ریزی شهرداری‌ها در جنگل‌ها افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، بهزاد انگورج تقوی در نشست خبری با خبرنگاران نوشهری با اشاره به معضل زباله در جنگل‌های شمال کشور اظهار کرد: زباله یکی از رفتارهای خسارت بار انسانی در داخل جنگل است که منحصر به اقدامات شهرداری‌ها نیست.

وی با بیان اینکه فرهنگ مصرف از منابع طبیعی در کشور مناسب نیست و به درستی از آن استفاده نمی شود، افزود: باید در همه فعالیت‌ها و از هر طریق با مدیریت درست، با استفاده مناسب از منابع طبیعی بتوانیم از منابع طبیعی استفاده درست داشته باشیم.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برج و بارو زدن به دور منابع طبیعی را راه حل درستی جهت مدیریت بر منابع طبیعی ندانست و گفت: در چگونه استفاده کردن از منابع طبیعی است که مدیریت معنا پیدا می کند، وقتی مردم با منابع طبیعی تبادل و بهره برداری سنتی دارند مدیریت برای بهبود و ارتقای بهره برداری می تواند معنا پیدا کند.

انگورج تقوی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در تغییر نگرش مردم نسبت به استفاده از منابع طبیعی ابراز کرد: امروزه بخشی از مردم می دانند که به چه شکلی از منابع طبیعی استفاده کنند که به آن صدمه وارد نکنند و این کار حاصل تلاش رسانه‌ها است.

وی با بیان اینکه کاهش سطح تخریب در حال برجسته شدن است، تصریح کرد: باز هم باید به چگونگی بهره برداری فکر کرد، با نصب تابلوی ایست و توقف ممنوع در بهره برداری هرگز نمی توان به نتایج دلخواه برسیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: مردم در منابع طبیعی انواع بهره برداری را تحت عنوان تعارضات اجتماعی دارند؛ زباله یکی از این تعارضات اجتماعی است که مدیریت جنگل در راستای رفع این تعارضات بسیار حائز اهمیت است.

انگورج تقوی با بیان اینکه ماهیت امر رفع مشکل است، تاکید کرد: با توجه به موضوعیت رفع تعارض، باید به مدیریت این بخش در جنگل توجه کرد و برای انواع فعالیت ها در داخل جنگل و چگونگی رفع تعارض و مدیریت بر آن توجه ویژه کرد.

وی متذکر شد: اگر به زباله تنها از منظر عملکرد شهرداری پاسخ دهیم، عملکرد شهرداری ها در این بخش ضعیف بوده است، کل شهرداری های کشور ارزیابی درستی درخصوص دفع و دفن بهداشتی زباله ندارند.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: علت بروز مشکل را باید در فرهنگ استفاده از منابع طبیعی و چگونه مصرف کردن جستجو کرد.

انگورج با بیان اینکه چگونه مصرف کردن و جلوگیری از اسراف در فرهنگ دینی ما تاکید شده است، اظهار کرد: در فرایند توسعه شهروندی و مدنی، آداب استفاده از انواع مواد مصرفی و چگونگی دفع و دفن آن و فرآوری را داریم و متاثر از این منابع فرهنگی باید استفاده از مواد مصرفی را مدیریت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مادامی که در برای حل مشکل زباله به جنبه های فرهنگی مدیریت جمع آوری زباله و فرآوری نپردازیم، مشکل ما در جنگل به عنوان یک عرصه در مدیریت شهرداری و منابع طبیعی حل و فصل نخواهد شد.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها ادامه داد: مدیریت منابع طبیعی هیچ گاه با اقبال، یک عرصه را برای دفن بهداشتی اختصاص نداده است و همیشه جنگل بانان ما در شرایط اکراه و اجبار با یک عرصه برای دفن بهداشتی زباله موافقت کردند.

انگورج تقوی افزود: در هیچ یک از زباله دانی‌های شمال کشور عملا دفن بهداشتی انجام نشده است و این از مشکلات اساسی زباله دانی‌ها خصوصا در دهه اخیر است.

وی از زباله ریزی به عنوان یک معضل یاد کرد و خاطر نشان کرد: شهرداریها زباله‌هایی که از محدوده شهری خود جمع آوری می کنند در گوشه‌ای به عنوان زباله‌دانی می ریزند و زباله‌ریزی هیچ گاه مطرح نبوده است، در حالی که شهرداریها در وضعیت کنونی به سمت زباله ریزی در حرکت هستند که باعث انباشته شدن حجم بسیار زیادی زباله شده است.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در همه جای جنگل که انسان دسترسی دارد زباله قابل مشاهده است و این از جمله مشکلات اساسی همه بهره برداران منابع طبیعی است.

انگورج تقوی با اشاره به پیگیری ادارات کل منابع طبیعی شمال کشور در خصوص ابلاغ به شهرداری ها و رفع معضل زباله ریزی ابراز کرد: مشکل اصلی ما در زباله دانی‌های فعلی موکول به اجرای برخی پروژه‌های تحت اجراست که شهرداران درخواست زمین برای اجرای طرح‌های زباله سوز کردند و می‌خواهند برای برون رفت از این فضا با استفاده از سرمایه‌های داخلی و خارجی مشکل را حل و فصل کنند.

وی بیان کرد: بعد از پیگیری ما، استانداری پیگیری کرد و قرار شد یک واحد نیروگاه زباله سوز در محدوده ساری احداث شود و افق انجام کار نیز خوب ترسیم شد.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر ضرورت فرهنگ درست استفاده از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم مردم را به سمت تفکیک زباله از مبداء سوق دهیم کارنامه ارزیابی اقدامات ترویجی ما می تواند مثبت باشد.

انگورج تقوی با تاکید بر اینکه فرهنگ ارتقای مصرف باید توسعه یابد، افزود: مدیریت زباله دانی مرهون مدیریت مطلوب است و شهرداریها می‌توانند در خصوص 50 میلیون مسافری که در طول سال سفر می کنند به خوبی مدیریت کنند این امر به خوبی رفع خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی