بازدید 6697

کیسینجر: آشوب کنونی جهان بی‌سابقه است

هدف، تلاش برای غلبه کردن بر بحران‌ها (بین آمریکا و روسیه) و شناسایی اصول مشترک نظم جهانی بود. ما همیشه با هم اتفاق نظر نداشتیم، اما همیشه به هم احترام گذاشتیم.
کد خبر: ۵۶۵۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۴ 06 February 2016
وزیر خارجه اسبق آمریکا طی سخنرانی در بنیاد گورباچف مسکو ضمن اذعان به روابط متشنج واشنگتن و مسکو،‌ خواستار حرکت دو کشور در مسیر تلاش جهت مقابله با چالش‌های مشترک شد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه اسبق آمریکا ضمن اذعان به اختلافات شدید این کشور و روسیه بر سر موضوعاتی چون بحران سوریه و اوکراین، خواستار حرکت واشنگتن و مسکو به سمت تلاش جهت حل جالش‌های مشترک شد.

به گزارش بنیاد گورباچف، هنری کیسینجر با اشاره به تشکیل گروهی به ریاست خودش و یووگنی پریماکوف نخست‌وزیر فقید روسیه برای بررسی روابط دو کشور اشاره کرد؛‌ گروهی که این دو مقام پیشین از 2007 تا 2009 ریاست آن را برعهده داشتند.

 او گفت: «هدف، تلاش برای غلبه کردن بر بحران‌ها (بین آمریکا و روسیه) و شناسایی اصول مشترک نظم جهانی بود. ما همیشه با هم اتفاق نظر نداشتیم، اما همیشه به هم احترام گذاشتیم. همه ما پریماکوف را از دست دادیم و شخص من، یک همکار و دوست را از دست دادم.»

کیسینجر ادامه داد: «نیازی به گفتن نیست که روابط ما (آمریکا و روسیه) امروز بسیار بدتر از آنچه یک دهه قبل بود، شده است. شاید روابطمان در بدترین حالت خود از زمان پایان یافتن جنگ سرد باشد. اعتماد متقابل هر دو طرف از بین رفته و تقابل، جایگزین همکاری شده است».

وزیر خارجه پیشین آمریکا تصریح کرد: «جای تاسف است که امیدهای اولیه درباره اینکه همکاری نزدیک در مراحل اولیه کارزار جنگ علیه القاعده و طالبان در افغانستان شاید به مشارکت در حوزه گسترده‌ای از موضوعات منجر بشود، در گرداب اختلافات بر سر سیاست خاورمیانه‌ای تضعیف شده و با تحرکات نظامی روسیه در قفقاز در سال 2008 و در اوکراین در سال 2014 از بین رفت. تلاش‌های اخیر برای یافتن زمینه مشترک در درگیری سوریه و کاهش تنش‌ بر سر اوکراین، برای تغییر دادن حس در حال تعمیق بیگانگی دو طرف، کار کمی انجام داده است».

او همچنین گفت: «روایت غالب در هر دو کشور، مقصر دانستن کامل طرف دیگر است و در هر یک از این دو کشور، تمایلی برای اهریمن‌ جلوه دادن اگرنه کشور دیگر بلکه رهبران آن وجود دارد. برخی از بی اعتمادی‌ها و تردیدهایی که در درگیری شدید دو طرف وجود داشت، دوباره سر بر آورده است و همه این‌ها سبب ایجاد تفاوت‌ها و اختلافات بر سر خط مشی و سیاست در موضوعات مربوط به بالکان، سرزمین‌های شوروی سابق، خاورمیانه، گسترش ناتو، دفاع موشکی و فروش تسلیحات شده است».

کیسینجر ادامه داد: «بسیاری از مفسران، هم مفسران روس و هم آمریکایی احتمال همکاری نزدیک دو کشور درباره نظم جدید بین‌المللی را رد کرده‌اند و از نظر انها آمریکا و روسیه وارد جنگ سرد جدید شده‌اند. خطر امروزی، کمتر بازگشتن درگیری نظامی است. منافع بلندمدت هر دو کشور خواستار آن است که خواهان جهانی شوند که آشوب کنونی تغییر یابد و تعادل جدیدی مبتنی بر دنیایی بیش از پیش چندقطبی و جهانی شده باشد. ماهیت اشوب در جهان کنونی، بی‌سابقه است. تا همین اواخر، تهدیدات بین‌المللی جهانی را می‌شد با تلاش یک دولت برای انباشت قدرت شناخت، اما امروزه بیشتر تهدیدات ناشی از از هم پاشیده شدن قدرت دولتی و افزایش تعداد سرزمین‌های فاقد حکومت است. این خلاء رو به گسترش قدرت، توسط هیچ کشوری قابل مقابله نیست، فارغ از اینکه این کشور چقدر قدرتمند باشد. این موضوع به تداوم همکاری بین آمریکا و روسیه و قدرت‌های بزرگ نیاز دارد».

او به بحران سوریه و اختلافات واشنگتن و مسکو، اینگونه اشاره کرد: «در موضوع سوریه، مشخص است که دسته‌ها و گروه‌های محلی و منطقه‌ای نمی‌توانند خودشان به راه‌حل دست بیابند. تلاش‌های سازگارانه و هماهنگ آمریکا-روسیه با دیگر قدرتهای بزرگ می‌تواند الگویی برای حصول راه‌حل‌های مسالمت آمیز در خاورمیانه و شاید در جای دیگر ایجاد کند».

وزیر خارجه پیشین آمریکا افزود: «هر تلاشی برای بهبود روابط باید شامل مذاکره درباره نظم جهانی در حال ظهور جهانی هم باشد. چه نقشی آمریکا و روسیه می‌خواهد در ترسیم این نظم بازی کند و امیدوار است که در نهایت در این نظم جدید ایفا کند؟ برای روابط آمریکا-روسیه جهت مدیریت اختلافات، هدف باید توسعه و ایجاد مفهوم استراتژیک باشد».

او که در مسکو حرف می‌زد، در پایان گفت: «من اینجا هستم تا درباره احتمال گفتگو استدلال کنم، گفتگویی در تلاش برای کم کردن درگیری‌ها و اختلافاتمان و نه افزودن به انها. این موضوع به احترام گذاشتن هر دو طرف به منافع و ارزشهای حیاتی طرف دیگر نیاز دارد. این موضوع قطعا قابل تکمیل شدن در فرصت باقی مانده در دولت کنونی (آمریکا) نیست اما تلاش برای تحقق آن نباید به خاطر سیاست داخلی آمریکا به تعویق و تاخیر بیافتد. این موضوع وقتی حاصل می‌شود که هم واشنگتن و هم مسکو در کاخ سفید و کرملین از حس نارضایتی و قربانی فرض کردن خود فراتر رفته و با چالشهای بزرگتر که هر دو کشور در سال‌های آتی با آن مواجه هستند، مقابله کنند».

کیسینجر هفته گذشته برای دومین بار در یک سال گذشته، در کرملین با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر