بازدید 4717

هشدار فتا درباره دانلود نرم‌افزار از منابع نامعتبر

دانلود نرم افزار از منابع نامعتبر تبعات ناخوشایندی برای کاربران دارد
کد خبر: ۵۶۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲ 01 February 2016
سرهنگ علیرضا آذردرخش ،سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا تصریح کرد: در یکی از جدید ترین پرونده های رسیدگی شده در پلیس فتا، دریافت برنامه و بعضا" کلیپ و تصاویر غیر اخلاقی از سایت‌های نا معتبر و ناشناس زمینه سوءاستفاده از قربانیان را فراهم آورده است.

به گزارش سایت پلیس فتا، وی افزود: متاسفانه برخی از افراد سودجو با بیان مطالب اغوا کننده و جذاب در بعضی از سایت‌ها(بعضاً در برخی از سایت های غیر اخلاقی) به دنبال ترغیب کاربر برای انجام هدف مورد نظر خود می باشند؛ این افراد در غالب تصاویر و کلیپ های غیر اخلاقی اقدام به ارسال و نصب بدافزار برای گوشی های هوشمند می کنند.

سرهنگ آذردرخش گفت: افراد سودجو با استفاده از این بدافزار کنترل گوشی تلفن همراه قربانی را در اختیار گرفته و می توانند قابلیت های کلیدی تلفن همراه را در اختیار بگیرند.

وی افزود: یکی از مهترین اقدامات مخرب این بدافزار، در دست گرفتن کنترل اینترنت و تماس با گوشی کاربران است که مجوز اتصال به اینترنت را به صورت کامل را برای فرد مجرم مهیا کرده و امکان خواندن اطلاعات مربوط به خصوصیات دستگاه را فراهم می کند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا اضافه کرد: یکی دیگر از دسترسی هایی که به مجرم داده می شود، امکان برقرار تماس تلفنی در شبکه موبایل(با استفاده از سیم کارت درون گوشی) و بدون اطلاع کاربر و تحمیل هزینه های تماس با خارج کشور را در بر داشته باشد که اخیرا" چند مورد در کشور به وقوع پیوسته و در پی شکایت شاکی، پرونده در پلیس فتا در حال رسیدگی است.

وی با اشاره به دسترسی به اطلاعات درون گوشی گفت: این بدافزار قابلیت فعال کردن دوربین را نیز به فرد سودجو می دهد. این مجوز اجازه عکسبرداری و فیلم برداری از طریق این دوربین ها را در هر لحظه و بدون اطلاع و اجازه کاربر را به مجرم می دهد.

سرهنگ آذردرخش جهت پیشگیری از وقوع چنین جرائمی به کاربران گوشی های همراه توصیه کرد:
1. با مراجعه به سایت اپراتور مورد استفاده تلفن همراه، یا ارتباط از  بستر USSD با اپراتور مربوطه و نیز تنظیمات گوشی از قسمت call/ setting/moresetting/ call/ barring/ international calls نسبت به فعال سازی محدودیت تماس بین المللی اقدام نمائید.

2. برای پیکربندی و انجام تنظیمات گوشی هوشمند خود از ایمیلی استفاده کنید که برای بانک و دانشگاه استفاده نمی کنید و آدرس ایمیل مورد استفاده برای کارهای مهم خود را در اختیار سایت های نامعتبر و افراد ناشناس قرار ندهید.

3. برنامه ها و مطالب مورد نیاز خود را از سایت‌ها و منابع مطمئن دانلود کنید.

4. به صورت دوره ای نرم افزارهای درحال  اجرای گوشی را بررسی و در صورت مشکوک بودن، نرم افزار مربوطه را حذف کنید.

5. حتی الامکان از اینترنت وای فای و فاقد رمز استفاده نکنید.

6. از تنظیم گوشی خود جهت پشتیبان گیری از اطلاعات موجود در حافظه گوشی و ذخیره آن در سرورهای سازنده گوشی خودداری و در صورت نیاز این اطلاعات را در حافظه های جانبی نزد خود ذخیره کنید.

7. از آنتی ویروس مناسب با نوع و مدل گوشی خود استفاده و آن را مرتب به روزرسانی کنید.

8. از نگهداری تصاویر و فیلم های خصوصی در حافظه گوشی های هوشمند خودداری کنید.

9. نرم افزارهای موبایل بانک را از سایت اصلی بانک مربوطه دریافت و نسبت به رمز نگاری آن اقدام کنید و مراقب سایتهای جعلی بانکها باشید.

10. سیستم پیامکی حساب های بانکی خود را فعال تا در صورت انجام هرگونه تراکنش بانکی از آن مطلع شده و بررسی کنید.

11. استفاده از  VPNو فیلتر شکن ها موجب دسترسی سازنده آن به اطلاعات موجود در حافظه تلفن همراه  و نهایتاً سوءاستفاده از آنها خواهد شد.

12. طراحان سایت‌های غیراخلاقی با هدف اغفال، سوءاستفاده و اخاذی اقدام به راه اندازی این سایت‌ها می کنند. بنابراین از بازدید کردن این گونه سایت ها خودداری کنید.

13. برای اطلاع از وضعیت آب و هوا نیازی به روشن کردن gps نبوده چرا که علاوه بر کاهش شارژ باطری امکان سوءاستفاده احتمالی از موقعیت مکانی شما برای طراح فراهم می کند.

14. هنگام استراحت و عدم استفاده از گوشی به خصوص شب ها اینترنت گوشی و سایر تجهیزات به اینترنت را قطع و آن را خاموش کنید و به اتاق خواب نبرید.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در پایان گفت: هموطنان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش آموزش مراجعه کنند؛ همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir  بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر