بازدید 7317
جهانگیری در همایش استانداران و فرمانداران:

نباید کسی بی‌جهت تایید یا رد صلاحیت شود

معاون‌اول رییس‌جمهور تاکید کرد که پیروزی که در میدان مذاکره و دیپلماسی بدست آمد بسیار دشوارتر از پیروزی در میدان‌جنگ بود.
کد خبر: ۵۶۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹ 20 January 2016
معاون‌اول رییس‌جمهور تاکید کرد که پیروزی که در میدان مذاکره و دیپلماسی بدست آمد بسیار دشوارتر از پیروزی در میدان‌جنگ بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در دومین همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور گفت: ما در برجام به برجام خوبی رسیدیم. دشمنان ما به بهانه دروغی رفتن ایران به سمت بمب هسته‌ای انواع فشارها را وارد کردند و تحریم‌ها نماد اصلی این فشارها بود .

وی افزود: نزدیک‌ترین دوستان ما در منطقه هم در این معضل نتوانستند در دوره تحریم آن‌طور که ما انتظار داشتیم به ما کمک کنند. ما دوستان دوران سختی خود را فراموش نمی‌کنیم اما لطف خدا، هدایت رهبری، مدیریت رییس‌جمهور و کاردانی تیم مذاکره‌کننده باعث شد سرانجام تحریم‌هایی که قرار بود ایران را به زانو در بیاورد به یک فرصت تبدیل شود و سایه شوم جنگ و اقدامات پرهزینه از سر کشور دور شد و خیلی‌ها فهمیدند نمی‌توانند با این ملت از سر زور صحبت کنند.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: پیروزی که در میدان مذاکره و دیپلماسی به دست آمد بسیار دشوارتر از میدان جنگ بود. اعضای تیم مذاکره‌کننده جایی که نیاز بود نرم سخن گفتند و جایی که نیاز بودند تند صحبت کردند. ما شاهد بودیم وقتی عرصه سنگین شد تیم آقای ظریف عصبانیتی از خود نشان می‌داد که کمتر از چنین انسانی سراغ داشتیم. حاصل همه این مذاکرات پیروزی منطق و پیروزی گفت‌وگو در تهدید بود و نشان دادیم که مسایل پیچیده از جمله مساله سوریه و یمن را می‌توان از طریق گفت‌وگو حل و فصل کرد.
تعداد بازدید : 14

جهانگیری با بیان اینکه پیروزی در عرصه برجام نه فقط مختص دولت بلکه برای نظام جمهوری اسلامی است، گفت: اگر اراده رهبری بر این نبود که توافق به سرانجام برسد قطعا به نتیجه نمی‌رسیدیم. حمایت‌ها و تذکرات به موقع رهبری مثل ناخدای یک کشتی برجام را هدایت کرد. اگر مدیریت شجاعانه و صبورانه شخص آقای روحانی و دانش و تدین آقای ظریف نبود این مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید. در این مذاکرات همه ارکان نظام کمک کردند تا دولت بتواند کار را پیش ببرد. برجام پیروزی یک رویکرد و جریان سیاسی نبود. پیروزی ملت ایران بود.

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: امروز کشور از موقعیت ریسک عبور کرده و لبخند بر لب مردم نشسته اما عده‌ای بی‌جهت از خوشحالی دولت و ملت ناراحت هستند در حالیکه هر ایرانی وقتی دستاوردی به این مهمی فتح کردیم باید خوشحال باشد. دولت امروز به درجه‌ای از بلوغ رسیده که نگوید این دستاورد کار دولت بوده بلکه معتقد است همه نظام کمک کردند تا برجام به نتیجه برسد.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات فرصت ملی دیگری برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی کشور است و می‌تواند سطح اعتماد مردم به نظام را افزایش دهد. انتخابات زمانی پدیده مهمی است که  دستاوردهایی در آن نهفته باشد. ما باید به انتخابات به عنوان یک موقعیت استثنایی نگاه کنیم که موجب ارتقای سرمایه اجتماعی می‌شود و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد.

وی افزود: ما در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که آسیب‌های اجتماعی به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده و بخشی از آسیب‌های اجتماعی بدون‌شک با افزایش امید مردم به آینده برطرف می‌شود. دغدغه رهبری در این خصوص به حدی بود که در این هفته طی دو جلسه طولانی که در خدمت شان بودیم این موضوع را مطرح کردند یکی از راهکارهایی که برای این کار پیدا کردیم این بود که مردم باید نسبت به آینده امیدوارتر شوند.
تعداد بازدید : 16

جهانگیری همچنین افزود: افزایش منزلت و جایگاه بین‌المللی ایران از دیگر دستاوردهای برگزاری انتخابات باشکوه است. امروز منطقه ما در بحران است. برخی کشورهای همسایه درگیر اتفاق‌های عجیب و غریب هستند و  در امر مدیریتی آنان نابالغی وجود دارد لذا نیاز است با برگزاری یک انتخابات پرشور، بار دیگر منزلت و اقتدار ایران را به رخ جهان بکشانیم و اقتدار ایران را در عرصه بین‌المللی به نمایش بگذاریم چراکه در این شرایط حساس به این فرصت نیازمندیم. در انتخابات مردم با رأی‌شان حرف خود را می‌زنند. نخبگان و متخصصان به میدان می‌آیند و فرصتی برای نظام، دولت و ژنرال‌های سیاسی است که شرایطی به وجود بیاوریم تا مردم بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند.

وی افزود: همه باید ملزم به این باشیم که انتخابات در چارچوب قانون اجرا شود. رهبری فرمودند حق‌الناس مربوط به همه مراحل انتخابات است، یعنی نباید کسی بی‌جهت تایید صلاحیت و یا بی‌جهت ردصلاحیت شود. رهبری به دلیل حساسیت مسائل داخلی و خارجی از برگزاری یک انتخابات پرشوری که همه باید در آن حضور داشته باشند، به عنوان یک تکلیف اداری سخن گفتند و ما نیز باید زمینه چنین مشارکتی را به وجود آوریم.

جهانگیری همچنین تاکید کرد: مدیران اجرایی و دست‌اندرکاران انتخابات باید الزامات یک انتخابات پرشور را فراهم کنند و با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که برای برگزاری انتخابات صورت گرفته، قطعا یک انتخابات باشکوه خواهیم داشت. دوستانی که به دلایلی در مراحل قبلی تایید نشده‌اند، حتما باید از مسیر قانونی‌اش پیگیری شود. همه باید کمک کنیم در انتخابات آتی شاهد یک رقابت پرشور میان همه جناح‌ها و گرایش‌های سیاسی مختلف باشیم. ما به عنوان دولت آنچه که از صندوق رای بیرون می‌آید برای ما قابل احترام است و آن فرد نماینده مردم خواهد بود و وظیفه ما از رئیس‌جمهور تا فرماندار و بخشدار این است که پایبند به قانون باشیم و از حوزه اقتدار و قدرت عمل کنیم.

وی به چالش‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: یکی از منابع مهم درآمدی ما نفت است که متوسط قیمت نفت در سال گذشته ۸۰ دلار بود اما امروز نفت را بشکه‌ای ۲۵ دلار می‌فروشیم که این موضوع اثرش را روی درآمدها می‌گذارد.

وی به انتظاراتی که بین مردم پس از برجام دارند اشاره کرد و افزود: وضع معیشت مردم خوب نیست و درآمد سرانه آنان کاهش یافته و تعداد بیکاران زیاد شده و ما در برنامه ششم پیش‌بینی کرده‌ایم که هر سال ۸۹۰ هزار فارغ‌التحصیل وارد بازار شوند. مردم از طرفی انتظار دارند اثر این برجام را ببینند و از طرف دیگر نیز قیمت نفت کاهش یافته است.

جهانگیری در ادامه خطاب به استانداران متذکر شد: اینکه ما همه چیز را به پول وصل کنیم درست نیست، مدیریت باید برای بالا بردن بهره‌وری و بازدهی خود را نشان دهد و فرق استانداران خوب در اینجا مشخص می‌شود. سال آینده اقتصاد ایران پررونق خواهد شد و محیط پرکاری برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد و اشتغال افزایش می‌یابد.

.ی همچنین تصریح کرد: از بهمن ۹۲ که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده هیچ بندی و هیچ نکته‌ای در این سیاست‌ها نیست که ما بگوییم اگر این بند نبود، بهتر بود و دولت معتقد است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راهگشاست. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بهترین چراغی است که بعد از تحریم باید اجرایی کنیم. این سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۵-۴ رویکرد دارد که باید در همه دستگاه‌های مختلف حاکم شود و ملاک ارزیابی مدیران قرار گیرد.

جهانگیری ادامه داد: یکی از این رویکردها درون‌زایی است، یعنی از همه ظرفیت‌های موجود کشور استفاده شود. برون‌گرایی نیز از دیگر رویکردهای اقتصاد مقاومتی است، یعنی ما از دنیا سرمایه، فناوری و بازار می‌خواهیم؛ لذا استانداران باید بتوانند که تعاملی بین بخش‌های مختلف استان خود با دنیا برقرار کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از رویکرد دانش‌بنیان، عدالت‌بنیان و مردمی بودن اقتصاد به عنوان دیگر رویکردهای سیاست اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: باید طرح‌های نیمه‌تمام به مردم واگذار شود؛ چرا که دولت به دنبال کسب درآمد از این طرح‌ها نیست. این طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنید، هر زمان که این طرح به اتمام رسید اگر دوست داشتند پول دولت را هم بدهند. ما از ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی ۱۱ برنامه‌ملی تهیه کرده‌ایم و در راستای تحقق مطالبه رهبری، ستاد اقتصاد مقاومتی نیز تشکیل شد که به استانداران نیز گفتیم در هر استانی باید این ستاد تشکیل شود اما تاکنون هیچ استانداری از تشکیل این ستاد گزارشی ارائه نکرده است.

جهانگیری با بیان اینکه رهبری و رئیس‌جمهور در اجرای اقتصاد مقاومتی جدی هستند، گفت: حتما موضوع اقتصاد مقاومتی به برخی تغییرات در سیستم مدیریتی دولت منجر خواهد شد که در این راستا یا برخی از مدیران عزل و یا تشویق می‌شوند لذا اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرید. اقتصاد مقاومتی مهمترین دستاوردش این است که اجماعی از تمام قوا پشت دولت ایجاد شده تا این سیاست‌ها اجرایی شود، لذا این یک فرصت است که باید آن را جدی گرفت.

وی به شرایط پسابرجام هم اشاره کرد و متذکر شد: باید به دغدغه‌های فرهنگی توجه شود چراکه ما فرزندان انقلاب هستیم. ما متعهد به آرمان‌های شهدا و دستاوردهای انقلاب هستیم لذا پس از برجام باید کشور را به گونه‌ای اداره کنیم که نیروهای ارزشی کوچک‌ترین دغدغه‌ای نداشته باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر