بازدید 6932

باهنر: مسئوليت رفتار خودسرها با ما نيست

وی با اذعان بر این نکته که سفارتخانه‌های خارجی در ایران تحت‌الحمایه حکومت جمهوری اسلامی هستند گفت: «حالا که عربستان رابطه‌اش را با ایران قطع کرده ما از این قطع ارتباط استقبال می‌کنیم».
کد خبر: ۵۵۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵ 05 January 2016
مانند ماجرای احمدی‌نژاد، اصولگرایان رفتار خودسرها در حمله به سفارت عربستان را محکوم می‌کنند اما منکر وابستگی عقبه این جریان به جناح اصولگرا می‌شوند.

«محمدرضا باهنر» نماینده مجلس و نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست خبری دیروز خود که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، عملیات فیزیکی علیه سفارتخانه یک کشور را محکوم کرد و با اذعان بر این نکته که سفارتخانه‌های خارجی در ایران تحت‌الحمایه حکومت جمهوری اسلامی هستند گفت: «حالا که عربستان رابطه‌اش را با ایران قطع کرده ما از این قطع ارتباط استقبال می‌کنیم».

 او در نشست خبری قبلی خود هم در پاسخ به این سؤال «شرق» که چرا اصولگرایان معمولا واکنشی دربرابر رفتارهای جریان‌های خودسر نشان نمی‌دهند گفته بود ما همواره این‌گونه رفتارها را محکوم کرده‌ایم. «شرق» دیروز از باهنر سؤال کرد، با توجه به تبعات منفي گسترده رفتار اخیر این جریان روی دیپلماسی کشور، به نظر می‌رسد که کار دیگر از محکوم‌کردن صرف هم گذشته است و با توجه به اینکه عقبه این گروه‌ها به اذعان خودشان و برخی اخبار و شواهد، ریشه در جریان‌های تندرو اصولگرا دارد آیا اصولگرایان برنامه‌ای برای جمع‌کردن سفره آنها ندارند؟

باهنر در پاسخ به دو برخورد بهداشت و درمانی اشاره کرد و برخورد بهداشتی را به همان مورد «محکوم‌کردن» تقلیل داد و گفت فارغ از اینکه این رفتار از سوی چه جریان و جناحی صورت گرفته باشد محکوم است. او افزود: «اگرچه برخی اخبار هم حاکی از این است که غیرمستقیم تحریکاتی از سوی سعودی‌ها صورت گرفته است». باهنر گفت: «الان قوه قضائیه و ناجا اعلام کرده‌‌اند تعدادی دستگیر شده‌‌اند و آنها را به دادگاه معرفی کردند. کار درستی بوده، اما قاعدتا یک گروه سیاسی بیش از این نمی‌تواند کاری کند. ما ضابط قضائی نیستیم که فراتر از محکوم‌کردن این اتفاق، اقدامی کنیم یا بخواهیم این افراد را دستگیر کنیم».

«شرق» از باهنر سؤال کرد: ولی ماجرا فقط به مورد اخیر محدود نیست و چهار سال قبل حمله به سفارت انگلستان را شاهد بودیم، بنابراین قضیه فراتر از تحریکات از داخل خود سفارت است. باهنر پاسخ داد: «حتما شما می‌دانید». «شرق» دوباره سؤال کرد این جریانات خودسر یک عقبه فکری دارد که آن را تغذیه و به این‌گونه رفتارها ترغیب می‌کند، جریان اصولگرا برای کنترل و برخورد با این بخش ماجرا چه برنامه‌ای دارد؟ باهنر پاسخ داد: «شما می‌توانید درباره ایده و نظر خود مقاله و بیانیه بنویسید اما من نمی‌خواهم متوجه موضع شما بشوم».

اين در حالي است كه رد پای برخی تندروهاي منتسب به اصولگرايان در مواردي ازاين‌دست ديده مي‌شود. «حمید رسایی» از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری که در تجمع جلوی سفارت انگليس حضور داشت، درباره آن ماجرا به «شرق» گفته بود: «قرار بود در جلوی سفارت تجمعی اعتراضی داشته باشیم و اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های خصمانه استعمار پیر اعلام کنیم اما با توجه به رفتارهای ناشایست روباه پیر که مدت‌هاست تداوم پیدا کرده جوانان نتوانستند احساسات خود را کنترل کنند و وارد ساختمان سفارت شدند». او با گفتن اينكه مسئولیت ورود به سفارت و هزینه‌های سیاسی آن با او نيست، افزوده بود: «من نمی‌توانم این هزینه را بررسی کنم ببینیم یک کیلو بود یا دو کیلو. دانشجویان احساساتی شده و وارد سفارت شدند، مسئولان هم این موضوع را بررسی و حل کردند والسلام». شهریورماه سال جاری هم در سالروز بازگشایی سفارت انگلستان «حمید رسایی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «متأسفانه در روز بازگشایی مجدد لانه روباه در آغاز هفته دولت تعدادی از دانشجویان که در اعتراض به جنایت‌های انگلیس خبیث مقابل لانه روباه حضور داشتند، با دستور وزارت کشور، دانشجویان (دختر و پسر) توسط نیروی انتظامی مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند».
رفتارهای خودسرانه جریان‌های تندرو به همین یکی، دو مورد محدود نبوده است. به‌عنوان‌نمونه در گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حادثه ٢٢ بهمن سال ١٣٩١ در حمله به لاریجانی در شهر قم که در صحن علنی مجلس خوانده شد هم به نقش مؤسسه‌ای نزدیک به جبهه پایداری اشاره شده بود.

با خیلی‌ها مخالفت می‌شود


در نشست خبری دیروز از دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره شورای ائتلاف اصولگرایان هم سؤال شد. با توجه به اینکه شایعه خروج جبهه پیروان خط امام و رهبری در صورت حضور سه عضو جبهه پایداری در فهرست اصولگرایان از سوی باهنر تکذیب شده بود، از او سؤال شد که پس در صورت حضور سه عضو پایداری یعنی کوچک‌زاده، نبویان و رسایی در فهرست، آیا او همچنان از آنها حمایت می‌کند؟ که او گفت: شورای اصولگرایان به هر جمع‌بندی‌ای که برسند ما از آن حمایت خواهیم کرد. در این شورا طیف‌های تندرو، کندرو و متعادل وجود دارند و آنها باید در مذاکرات تصمیمات خود را بگیرند، اما باید ببینیم نهایتا چه‌چیزی از شورا بیرون می‌آید. زمانی که فهرست تهران از سوی شورا نهایی شد، آن‌وقت می‌شود تحلیل کرد که معدل شورا چقدر است. ما امیدواریم یک فهرست معتدل و اصولگرایی کامل از این شورا بیرون بیاید. پیش‌بینی من این است که در مجلس دهم اصولگرایان معتدل دست بالا را داشته باشند. البته این به آن معنا نیست که اصلاح‌طلبان یا پایداری‌ها نماینده‌ای نخواهند داشت بلکه اصلاح‌طلبان اقلیت قدرتمندی در مجلس آینده خواهند داشت که خیلی قوی‌تر از مجلس نهم خواهد بود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره نحوه تعیین فهرست نهایی اصولگرایان در ائتلاف نیز خاطرنشان کرد: از دوهزارو٢٠٠ نفری که در تهران ثبت‌نام کردند حدودا هزارنفر اصولگرا هستند. ما از همه تشکل‌های اصولگراها خواستیم افراد خود را معرفی کنند و از این هزارنفر و ١٢٠ تا ١٣٠ نفری که قابل بررسی جدی هستند را استخراج کردیم که نهایتا با توجه به فهرست ٣٠ نفره تهران، ٩٠ نفر از این افراد باوجود اینکه ممکن است لایق باشند باید به اجبار خط بخورند که ممکن است اینها از تیم ما یا پایداری‌ها باشند. اسامی زیادی در شورا مطرح می‌شود که ممکن و طبیعی است که با برخی مخالفت و با برخی موافقت ‌شود زیرا شرط اول حضور افراد در فهرست داشتن صلاحیت و شرط دیگر داشتن مقبولیت رأی‌آوری است.

از باهنر درباره ١٧٠ کاندیدایی که از رحیمی پول دریافت کرده بودند سؤال شد که او پاسخ داد:« این کار نه جرم است و نه اتهام. اگر به فرض من پولی دادم و کمکی به نمایندگان کردم که منبع آن پاک نیست باید خودم دراین‌باره جوابگو باشم. آن نمایندگان هم هیچ‌کدام نمی‌توانند متهم پرونده باشند مگر به‌ازای پولی که دریافت کردند در جرمی شریک شده باشند». باهنر در پاسخ به اینکه آیا خودش هم از رحیمی پول دریافت کرده یا نه، گفت: «ما معمولا در انتخابات پول می‌دهیم و سعی می‌کنیم پول‌هایی که می‌گیریم و می‌دهیم نه‌تنها پول پاک باشد بلکه پول مشتبه هم نباشد بنابراین به‌جای اینکه از من بپرسند از کجا پول گرفتی از من بپرسند از کجا پول دادی».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی