بازدید 8652
سیاست‌های تبعیض‌آمیز اروپا در قبال پناهجویان؛

کشورهای اروپایی از پذیرش پناهجویان مسلمان خودداری می‌کنند

با اوج گرفتن بحران پناهجویان و جریان یافتن سیل آوارگان جنگ زده از سوریه و عراق به سوی کشورهای اروپایی، بسیاری از این کشورها برای پذیرش و اسکان این افراد اعلام آمادگی کرده اند. در این میان، برخی گزارش ها حاکی از آن است که کشورهای اروپایی در پذیرش پناهجویان، دست به اعمال سیاست های تبعیض آمیز زده و مهاجران مسیحی را در اولویت قرار داده اند.
کد خبر: ۵۳۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰ 08 September 2015
کشورهای اروپایی از پذیرش پناهجویان مسلمان خودداری می‌کنندبا اوج گرفتن بحران پناهجویان و جریان یافتن سیل آوارگان جنگ زده از سوریه و عراق به سوی کشورهای اروپایی، بسیاری از این کشورها برای پذیرش و اسکان این افراد اعلام آمادگی کرده اند. در این میان، برخی گزارش ها حاکی از آن است که کشورهای اروپایی در پذیرش پناهجویان، دست به اعمال سیاست های تبعیض آمیز زده و مهاجران مسیحی را در اولویت قرار داده اند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «یدیعوت آحارانوت» با انتشار گزارشی مدعی شده، کشورهای اروپایی در موضوع پناهجویان رویه های سیاسی همیشگی خود را نادیده گرفته و شمار روزافزونی از آن ها صراحتاً و با بی شرمی اعلام می کنند که تنها حاضر به پذیرش پناهجویان مسیحی هستند، نه مسلمان.

در این راستا، پس از اسلواکی، جمهوری چک و مجارستان، که همگی سیاست هایی را علیه پناهجویان – که اکثریت غالب آن ها را مسلمانان تشکیل می دهند ـ در پیش گرفتند، دولت قبرس روز دوشنبه اعلام کرد، مایل به پذیرش 300 پناهجو در خاک خود است، اما ترجیح می دهد این افراد از میان مسیحیان باشند.

سوکراتس هاسیکوس، وزیر کشور قبرس در گفت و گو با رادیوی دولتی این کشور گفت: «ما می خواهیم این افراد از میان مسیحیان ارتدکس باشند. این موضوع ربطی به رفتار غیرانسانی ندارد و اینکه ما را با چنین عنوانی خطاب کنند، کمکی به موضوع نمی کند. اما اگر بخواهیم صادق باشیم، بله، ما این سیاست را ترجیح می دهیم».

علاوه بر قبرس، طی هفته های اخیر چند کشور دیگر اروپایی، به ویژه اسلواکی و جمهوری چک نیز اعلام کرده اند که پناهجویان مسلمان را نمی پذیرند. مجارستان نیز که مهمترین مخالف موج جدید مهاجران به شمار می رود، نگرانی خود را نسبت به تغییر بافت جمعیتی قاره اروپا در نتیجه ورود ده ها هزار پناهجوی مسلمان ابراز داشته است. 

کشورهای اروپایی از پذیرش پناهجویان مسلمان خودداری می‌کنند

در ماه اوت، دولت اسلواکی به عنوان نخستین دولت اروپایی شناخته شد که رسماً اعلام کرد از پذیرش پناهجویان مسلمان خودداری می کند و با این کار، بسیاری را شوکه کرد. ایوان نِتیک، سخنگوی وزارت کشور اسلواکی در توجیه این تصمیم گفت، کشورش به این دلیل از پذیرش پناهجویان مسلمان خودداری می کند که این افراد در اسلواکی احساس «بودن در خانه» را ندارند.

نتیک در مصاحبه ای با «بی بی سی» مدعی شد، اسلواکی سیاست های تبعیض آمیز اعمال نمی کند، بلکه به دنبال تضمین وحدت کشور است. وی افزود: «ما واقعاً می خواهیم در موضوع مهاجران به اروپا کمک کنیم؛ اما ما تنها یک کشور برای عبور این افراد هستیم و آن ها نمی خواهند در اسلواکی بمانند... ما می توانستیم 800 مسلمان را بپذیریم، ولی در اسلواکی هیچ مسجدی نداریم؛ بنابراین، اگر آن ها اینجا را دوست نداشته باشند، چطور می توانند در جامعه ادغام شوند؟».

هفته گذشته نیز رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی هشدار داد: «اگر ساز و کاری برای توزیع اتوماتیک مهاجران در نظر گرفته شود، آنگاه ما یک روز از خواب بیدار می شویم و می بینیم که 100 هزار نفر از کشورهای عربی در اینجا هستند و این مسأله ای است که من نمی خواهم گریبان اسلواکی را بگیرد».

دو ماه پیش، هزاران نفر در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی در اعتراض به آنچه «اسلامی شدن اروپا» می خواندند، تظاهرات کرده و به مخالفت با برنامه اتحادیه اروپا جهت اعمال سهمیه مهاجران برای هر یک از کشورهای اروپایی پرداختند». گزارش پلیس حاکی از آن است که برخی از تظاهرکنندگان – که اغلب آن ها به گروه های افراطی دست راستی تعلق داشتند – تلاش کردند به گروه کوچک تری که در حمایت از پناهجویان تظاهرات می کردند، حمله ور شوند. ده ها نفر از این افراد دستگیر و سه نیروی پلیس نیز در درگیری ها زخمی شدند.

نکته تکان دهنده تر ماجرا اینجاست که بر اساس برخی گزارش ها، شماری از پناهجویان که از ورود آن ها به کشورهای اروپایی جلوگیری شده، ناچار به تغییر دین خود شده اند تا بلکه بتوانند مجوزی برای ورود به این قاره پیدا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل