بازدید 8868
نگاهی به کارنامه مدیرعامل خانه سینما؛

آخرین روز مدیریت «مرد عبور از بحران»

عسگرپور در این کارزار سخت که می‌رفت تا به یک بحران ملی بدل شود، توانست مخالفان مدیریتش را نیز همراه سازد و تقریباً همه طیف‌های سینمایی ـ به استثنای گروه کوچکی که قصد راه‌اندازی خانه سینمای دیگری داشتند ـ در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سینما، مقابل خانه سینما حضور یافتند و اجازه تغییر وضعیت این نهاد را ندادند تا اکنون انتخابات خانه سینما، در ساختمان سمنان برگزار شود.
کد خبر: ۴۸۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵ 02 March 2015
با برگزاری انتخابات خانه سینما، آخرین روز مدیریت محمدمهدی عسگرپور بر خانه سینما سپری می‌شود؛ چهره‌ای که توانست خانه سینما را از دو خطر حذف کامل استقلال و انحلال برهاند و اکنون با برگزاری انتخابات، در آرام‌ترین وضعیت‌ ممکن، تحویل مدیران آینده دهد و از این منظر می‌توان او را «مرد عبور از بحران» لقب داد.

به گزارش «تابناک»، غروب آفتاب که فرابرسد، نمایندگان صنوف سینمایی در ساختمان سمنان گرد هم می‌آیند و درباره آینده این نهاد تصمیم‌گیری می‌کنند و از میان نامزدهای تصدی کرسی‌های هیأت مدیره، ترکیبی را برمی‌گزینند که از برآیند آن، می‌توان مدیرعامل محتمل را انتخاب کرد؛هرچند از اکنون، انتخاب مدیرعامل میان فرشته طائرپور و ابوالحسن داودی تقریباً قطعی است.

بدین ترتیب، مأموریت محمدمهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره خانه سینما که در میان کاندیداهای صنوف حضور نداشتند، با انتخابات امروز به پایان می‌رسد و فرصت استراحت این چهره‌ها و فعالیت بیشتر در سینما و تلویزیون فراهم می‌شود؛ مأموریتی دشوار که احتمالاً بخشی از سپیدی موهای این مرد و همکارانش متعلق به‌‌ همان است و باری سنگین در این دوره بر دوش او بوده است.

آخرین روز مدیریت «مرد عبور از بحران»

در دوره مدیریت عسگرپور، جامعه صنفی سینمای ایران تا مرز متلاشی شدن پیش رفت. مدیران سینمایی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوران، وارد چالشی جدی با خانه سینما شدند، تا آنجا که جواد شمقدری معاون وقت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده داد ‌با مدیران بعدی خانه سینما کار می‌کند و ‌در واقع چراغ سبز تغییرات در خانه سینما را روشن کرد، ولی پاسخی متناسب با مطالبه‌اش دریافت نکرد.

صنوف سینمایی در عوض آنکه با مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی کنند، رأی به ابقای مدیران خانه سینما دادند و بدین ترتیب دعوایی که شکل گرفته بود، جدی‌تر شد و مدیران سینمایی سراغ تغییر ساختار خانه سینما رفتند و وقتی این اتفاق نیز عملیاتی نشد، در ‌‌نهایت طرح انحلال و جایگزینی صنوف تازه به جای صنوف پیشین مطرح شد که این طرح نیز نتوانست اجرایی شود و با ایستادگی سینماگران در مقابل خانه سینما‌ به شکست انجامید.

عسگرپور در این کارزار سخت که می‌رفت تا به یک بحران ملی بدل شود، توانست مخالفان مدیریتش را نیز همراه سازد و تقریباً همه طیف‌های سینمایی ـ به استثنای گروه کوچکی که قصد راه اندازی خانه سینمای دیگری داشتند ـ در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سینما، مقابل خانه سینما حضور یافتند و اجازه تغییر وضعیت این نهاد را ندادند تا اکنون انتخابات خانه سینما، در ساختمان سمنان برگزار شود.

آخرین روز مدیریت «مرد عبور از بحران»

‌اگر قرار باشد «مرد شماره یک عبور از بحران» خانه سینما را معرفی کرد، باید نام «محمدمهدی عسگرپور» را درج نمود؛ مدیرعاملی که دشوار‌ترین دوران مدیریت این مجموعه را تجربه کرد و شاید اگر نگاه متعادل و تعاملش با نهادهای ارشد بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مجموعه تصمیماتی ـ که برخی از آن‌ها هنوز علنی نشده ـ از سوی او اخذ نشده بود، اکنون دیگر خانه سینمایی وجود نداشت و از این حیث نام او در تاریخ مدیریت این مجموعه ثبت خواهد شد.

بی‌شک، دوران مدیریت عسگرپور بر نهادی با عضویت پنج هزار سینماگر بدون نقد نبوده و اتفاقاً نقدهای جدی در این حوزه وجود داشت که در گفت‌وگوی منتشر نشده «تابناک» با مدیرعامل خانه سینما ‌بررسی شد؛ گفت‌و‌گویی که حال پس از دوران مدیریت او منتشر خواهد شد و برخی ابعاد ناگفته مدیریت این مجموعه و وقایعی را که در جریان تجمعات خانه سینما رخ داد ‌روایت می‌کند.

با این حال، این تلاش مداوم برای بقای خانه سینما و چالش‌هایی که در این مسیر وجود داشت، باعث شد بسیاری از نقد‌ها قابل طرح نباشد و در واقع حفظ خانه سینما، در دورانی که بسیاری از نهادهای صنفی یا تعطیل شدند و یا ساختارشان وابسته شد، آنقدر اتفاق مهمی بود که سایر فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. با در نظر گرفتن همه این مصائب، کارنامه مدیریت طولانی عسگرپور با نمره قابل قبولی همراه است و باید در انتهای دوران مدیریتش به او خسته نباشید گفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل