بازدید 8239

مخالفان پیشتاز همه پرسی اسکاتلند

نتایج اولیه شمارش آرای میلیون ها تن از مردم اسکاتلند که از ساعت 10 شب ( به وقت محلی) پنجشنبه آغاز شده، نشانگر پیشتازی مخالفان استقلال این منطقه از بریتانیا است.
کد خبر: ۴۳۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰ 19 September 2014
نتایج اولیه شمارش آرای میلیون ها تن از مردم اسکاتلند که از ساعت 10 شب ( به وقت محلی) پنجشنبه آغاز شده، نشانگر پیشتازی مخالفان استقلال این منطقه از بریتانیا است.

به گزارش ایرنا، براساس نخستین نتایج منتشر شده اوایل بامداد امروز (جمعه) از سوی مسئولان انتخاباتی در اسکاتلند، تاکنون مخالفان استقلال 53.8 و موافقان 46.2 درصد آرا را به دست آورده اند.

این نتیجه که به دنبال شمارش آرا در منطقه 'کلک مانشر' در 58 کیلومتری ادینبورو (مرکز اسکاتلند) به دست آمده نشان می دهد 19 هزار و 36 نفر در مخالفت با استقلال و 16 هزار و 350 نفر در موافقت با استقلال اسکاتلند رای داده اند.

میلیون ها اسکاتلندی از ساعت هفت صبح تا ساعت 22 دیروز (پنجشنبه) به پای صندوق های رای رفته بودند تا درباره سرنوشت اتحاد 307 ساله اسکاتلند با انگلیس نظر دهند.

نتایج نهایی این همه پرسی تاریخی که در 2 هزار و 608 مرکز اخذ رای صورت گرفت، اوایل بامداد امروز اعلام شود.

آرای اخذ شده در 32 حوزه محلی شمارش و نتایج به دست آمده برای جمع بندی و تایید صحت انتخابات، به 'مری پیتکیثلی' رئیس مرکز شمارش آرا در ادینبورو (ادینبورگ)، مرکز اسکاتلند ارسال می شود.

موسسه نظرسنجی 'یوگو' پس از پایان رای گیری پیش بینی کرده بود که در این همه پرسی مخالفان 54 درصد و موافقان استقلال 46 درصد از آرا را کسب کنند.

آخرین نظرسنجی های انجام شده پیش از همه پرسی موید آن بود که دو طرف موافق و مخالف استقلال اسکاتلند، رقابتی تنگاتنگ و بسیار نزدیک به هم داشته باشند.

براساس آخرین گزارش های منتشر شده، بیش از چهار میلیون و 280 هزار برای شرکت در این همه پرسی ثبت نام کرده بودند که 97 درصد از کل جمعیت واجد شرایط برای شرکت در رای گیری به شمار می آیند.

گزارش های اولیه حاکی از آن است که مشارکت اسکاتلندی ها در این همه پرسی تاریخی در برخی از مناطق بیش از 90 درصد بوده است که یک رکورد در مشارکت های سیاسی مردم بریتانیا از جمله اسکاتلندی ها شمرده می شود.

ساکنان اسکاتلند تنها حق شرکت در این همه پرسی را داشتند و سایر شهروندان بریتانیایی از جمله اهالی اسکاتلند که در سایر نقاط این کشور سکونت دایم گزیده اند نمی توانستند در این رای گیری شرکت کنند.

حزب ملی اسکاتلند به رهبری الکس سالموند که هدف اصلی وی استقلال است، به دنبال پیروزی در انتخابات پارلمانی اسکاتلند در سال 2011 میلادی، مشروعیت لازم برای برگزاری این همه پرسی را به دست آورد.

براساس طرح ارایه شده از سوی حکومت محلی اسکاتلند، در صورت رای مثبت مردم به جدایی، اسکاتلند در 24 مارس سال 2016 میلادی استقلال خود را جشن خواهد گرفت و نخستین انتخابات پارلمانی خود را در'می' سال 2016 میلادی برگزار می کند.

اسکاتلند که در آب های ساحلی اش در دریای شمال، ذخایر مهمی از نفت و گاز وجود دارد، همراه با انگلیس ، ولز و ایرلند شمالی کشور پادشاهی متحد و یا بریتانیا را تشکیل می دهند.

منطقه اسکاتلند در شمال انگلیس واقع شده است و وسعت آن به حدود 78 هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن به پنج و نیم میلیون نفر می رسد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار