بازدید 10302

تجمع خوزستانی‌ها: کارون را زنده می‌خواهیم

فرماندار اهواز با شرکت در برنامه کمپین حفاظت از کارون، درخصوص حضور خود در جمع مردم اهواز گفت: من دو مسوولیت دارم؛ یکی به‌عنوان یک خوزستانی آمده‌ام بگویم که کارون باید باشد و مسوولیت دیگر من حفظ امنیت چنین تجمع‌هایی است و آمده‌ام که بر امنیت این گردهمایی نیز نظارت کنم.
کد خبر: ۴۳۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸ 06 September 2014
تجمع در جواب تجمع؛ این داستان اعتراض‌های برخی از مردم در استان‌های اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری و خوزستان بر سر موضوع انتقال آب از سرچشمه رودهای کارون و زاینده‌رود است.

به گزارش شرق، در جدیدترین رویداد از این دست، پنجشنبه هفته قبل تعدادی از اهالی شهر اهواز در تجمعی حمایت خود از رود کارون و مخالفت با انتقال آب از سرچشمه آن را اعلام کردند.
حدود 10روز پیش نیز در شهر اصفهان تجمعی مشابه برپا شد؛ تجمعی در حمایت از رودخانه زاینده‌رود و اعتراض به وضعیت کنونی آن‌که البته با قول‌وقرارهای مسوولان استان اصفهان و اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور قرار شد پروژه‌های انتقال آب از ارتفاعات چهارمحال‌وبختیاری دوباره از سر گرفته شود. این پروژه‌های بحث‌برانگیز با عناوین تونل گلاب 2 و بهشت‌آباد شناخته می‌شوند و اصلی‌ترین دلایل اعتراض حامیان محیط‌زیست در خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری هستند. اهالی چهارمحال هم پیش از این و در روزهای ابتدایی امسال در همین رابطه یک تجمع اعتراضی بزرگ را در نزدیکی بازار شهرکرد تدارک دیده بودند.

آن تعداد از شهروندان و مسوولان اهوازی که در برنامه «کمپین حفاظت از کارون» حاضر شده بودند با خود پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی در رابطه با کارون همراه آورده بودند. بر اساس اعلام وب‌سایت‌های خبری استان خوزستان؛ در این گردهمایی اسماعیل ارزانی فرماندار اهواز، همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، حسین حیدری و هوشنگ شیرمردی از اعضای شورای شهر اهواز نیز حضور داشتند. شرکت‌کنندگان با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون، شعارهایی در حفاظت از کارون سر دادند و در پایان نیز طوماری با عنوان «کارون زنده است» را امضا کردند.

به گزارش وب‌سایت خبری شوشان در خوزستان، اسماعیل ارزانی، فرماندار اهواز با شرکت در برنامه کمپین حفاظت از کارون، درخصوص حضور خود در جمع مردم اهواز گفت: من دو مسوولیت دارم؛ یکی به‌عنوان یک خوزستانی آمده‌ام بگویم که کارون باید باشد و مسوولیت دیگر من حفظ امنیت چنین تجمع‌هایی است و آمده‌ام که بر امنیت این گردهمایی نیز نظارت کنم. وی ضمن اظهار مخالفت با طرح انتقال آب کارون گفت: مگر یک خوزستانی می‌تواند بگوید آب از اینجا منتقل شود تا کارون نابود شود. مطمئن باشید در دولت و استانداری خوزستان هم کسی موافق این طرح نیست. فرماندار اهواز ضمن اشاره به صدور مجوز این تجمع توسط فرمانداری اهواز گفت: مردم در این گردهمایی به‌خوبی قوانین مدنی را رعایت کردند و اگر همیشه قوانین تجمعات به این صورت مورد توجه مردم قرار گیرد مجددا اجازه چنین گردهمایی‌هایی صادر می‌شود.

محسن صنیعی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران، حساسیت به حیات کارون را یک وظیفه اجتماعی دانست و تصریح کرد: «در حال حاضر حساسیت‌های زیست‌محیطی به‌عنوان یکی از حساسیت‌های اجتماعی مطرح است و مساله حیات کارون و همه اقوامی که در کنار کارون زندگی می‌کنند نیز یک نکته بسیار مهم اجتماعی است که فعالان سیاسی - اجتماعی باید به‌عنوان یک فریضه اجتماعی در این مساله دخالت و مشارکت داشته باشند.»وی افزود: «این انتظار وجود دارد تا این مساله به‌صورت کارشناسی، هم در خوزستان و هم در اصفهان مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. چون طرحی که در حال حاضر درخصوص انتقال آب کارون وجود دارد یک طرح غیرعلمی و غیرکارشناسی است و باید به طرح‌های اینچنینی حساس بود.» وی افزود: خشک‌شدن دریاچه ارومیه باید درسی برای ما باشد تا کاری نکنیم که منجر به خشک‌شدن حیات کارون شود.»

علاوه‌بر او سیدشریف حسینی، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه به تسنیم گفت: «کارهای خوبی مانند کمپین‌های حفاظت از کارون توسط مردم و نخبگان جامعه باید ادامه پیدا کند و دلایل منطقی و ضررهای ناشی از انتقال آب باید به مردم منتقل شود. دولت یازدهم و وزیر نیرو درباره وضعیت انتقال آب، خواسته‌های نمایندگان خوزستان را اجرا کردند.»
وی اضافه کرد: «در وضع موجود نباید با هیاهوی دیگران، ما هم حاشیه‌پردازی کنیم، بلکه باید به‌صورت منطقی خواسته‌های مردم خوزستان را به گوش ایرانیان برسانیم. مجمع نمایندگان و استانداری خوزستان جهت حفاظت از کارون درحال پیگیری هستند و از انتقال غیرکار‌شناسی آب جلوگیری می‌کنیم.» 

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نیز یکی دیگر از مخالفان اجرای پروژه‌های انتقال آب از سرچشمه‌های کارون است، او در همین رابطه گفته است: «در وضعیت کشاورزی هیچ‌کس در حق‌آبه، مقدم بر خوزستان نیست و هیچ‌جایی مقدم‌تر از تالاب شادگان و هورالعظیم ما نیست که حق‌آبه داشته باشد.»
با این همه هنوز معلوم نیست مسوولان دولتی چگونه خواهند توانست، هم به خواسته‌های معترضان اصفهانی و حامیان زاینده‌رود پاسخ مثبت دهند و هم به حامیان کارون.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار