بازدید 50248
خبر خوشحال‌کننده برای دوستداران محیط زیست؛

سیرک جنجال‌آفرین «قهرمانی» پلمب شد!

وقتی این موضوع با اعتراض دوستداران محیط زیست روبه‌رو شد، علت آن، تأخیر یک هفته‌ای سیرک در شروع نمایش اعلام شد که موجب شد کمتر از بیست روز کار کنند؛ بدین ترتیب مسئولان از نظر خود عقب نشینی کرده و مهلت را «بیست روز مفید» تفسیر کردند تا سیرک برچیده نشود!
کد خبر: ۴۳۱۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳ 04 September 2014
توقف فعالیت این سیرک از این روی جالب توجه است که نه تنها اثری از تلاش مسئولان محیط زیست برای توقف آن به چشم نمی‌خورد، بلکه برعکس، شواهدی از مماشات با ایشان وجود دارد که نگرانی فعالان حقوق حیوانات را سبب شده است.

به گزارش «تابناک»، سیرک قهرمانی شیراز که پس از انتشار تصاویر شرایط وخیم نگهداری شیر‌هایش در سفر به جزیره قشم، چند ماه پیش راهی کرج در استان البرز شده و از‌‌ همان روزهای ابتدایی اقامت در این کلان شهر، ‌استقبال خوبی از او نشد، سرانجام پس از چند ماه اقامت و هجده روز فعالیت پلمب شد و به فعالیت خود پایان داد.

این اتفاق در حالی رخ داد که از آغاز استقرار این سیرک در حاشیه بوستانی در کرج، جمعی از فعالان حقوق حیوانات و انجمن‌ها و سمن‌های شناخته شده این عرصه، خواستار توقف فعالیت این سیرک در استان البرز شده و با یادآوری رنج‌هایی که مالکان این سیر به حیوانات روا می‌دارند، خواستار برچیده شدن همیشگی این سیرک شده بودند.

مجموعه این انتقاد‌ها و تصاویر بدرفتاری مسئولان سیرک در نمایش‌های قبلی، مسئولان سازمان محیط زیست را بر آن داشت که به درخواست مجوز فعالیت برای این سیرک پاسخ منفی دهند؛ رخدادی که هر چقدر خوب به نظر می‌رسید، ‌از دید فعالان حقوق حیوانات به هیچ وجه کافی نبود و البته بعد نقض شد تا نشانی از آن ‌نماند!

مدتی که از اقامت سیرک در کرج گذشت، در حالی که همسایگان سیرک از آزار و اذیت‌های این مهمان ناخوانده و بوی بدی که شرایط نامطلوب نگهداری حیوانات سبب شده بود به ستوه آمده و برای برچیده شدن بساط سیرک تومار جمع کردند، بالاخره مالک سیرک توانست مسئولان را مجاب کند ‌برای بازگشت مجموعه به شیراز، اجازه داشته باشد مدتی فعالیت کرده و ‌در‌آمد به دست آورد.

بدین ترتیب مهلت بیست روزه‌ای برای این سیرک در نظر گرفته شد که وفق برنامه پایان ماه رمضان، ابتدای آن بود، ولی این بار سیرک به دلایلی نامعلوم، شروع کار خود را به تعویق انداخت و با یک هفته تأخیر آغاز به کار کرد؛ دیرکردی که زمینه ساز بروز مشکلی جدید شد تا بار فعالان محیط زیست را مجاب به واکنش کند.


در حالی که مهلت بیست روزه به اتمام رسیده بود، سیرک کماکان به فعالیت خود ادامه می‌داد و نشانه‌ای از برخورد با ایشان دیده نمی‌شد. وقتی این موضوع با اعتراض دوست داران محیط زیست مواجه شد، علت آن، تاخیر یک هفته‌ای سیرک در شروع نمایش اعلام شد که موجب شد کمتر از بیست روز کار کنند؛ یعنی مسئولان از نظر خود عقب نشینی کرده و مهلت بیست روزه را «بیست روز مفید» تفسیر کردند تا در نتیجه سیرک بعد از به سر آمدن بیست روز هم دایر بماند!

این نوع تمایل سازمان با محیط زیست که به باور برخی حکایت از مماشات مسئولان سازمان با حیوان آزاری داشت، فعالان حقوق حیوانمات و جمعی از علاقمندان را بر آن داشت که تحصنی علیه فعالیت این سیرک تدارک ببینند و برای آن فراخوان اینترنتی دهند؛ فراخوانی که صفحه کمپین «حذف حیوانات از سیرک» با بیش از یک هزار امضا در آن پیشرو بود و قرار بود شنبه هفته آتی مقابل سیرک در کرج شکل بگیرد.

بدین ترتیب در حالی که از یکسو مسئولان سیرک با همکاری چند شرکت تبلیغاتی و تخفیف دهندگان اینترنتی قصد داشتند روزهای آتی را با سود بیشتری برای خود همراه کنند و در این راستا از ارسال پیامک های تبلیغاتی و بهره جستن از دیگر شیوه های تبلیغاتی هم دریغ نداشتند، در سوی دیگر فعالان حقوق حیوانات که جای خالی اقدامات محیط زیست آزرده خاطرشان کرده بود، مهیا می‌شدند تا روز شنبه تمامی تلاششان را برای پایان دادن به فعالیت این سیرک به کار گیرند؛ غافل از آنکه گره کور ماجرا به نوعی دیگر باز خواهد شد.

سیرکی که مسئولان محیط زیست با آن به مماشات رفتار کردند، توسط شهرداری کرج پلمب شد و شنیده ها حاکی است علت آن، پرداخت نشدن مطالبات شهرداری بوده است. مطالباتی که ظاهرا از اقامت طولانی مدت سیرک در یک بوستان شهری و خدمات جانبی دریافت کرده از شهرداری نشات گرفته و هم خیال مسئولان محیط زیست را راحت کرده و هم مانع شکل گیری تحصن روز شنبه شده است.

بدین ترتیب حتی اگر مطالبات شهرداری در روزهای آتی پرداخت شود، به این دلیل که مهلت بیست روزه با کلی ارفاق به اتمام رسیده، چاره‌ای پیش روی مالکان سیرک نمی‌ماند جز بازگشت به شیراز؛ جایی که در آن باغ وحش خصوصی قهرمانی ها سالهاست با مشکلات زیادی مواجه است و هیچ مسئولی برای خاتمه دادن به اشکالات فراوان آن اقدامی صورت نداده است.

اشاراتی از این کافی است تا دریابیم برچیده شدن بساط این سیرک از البرز و سابقه سفر طولانی مدت و کم سود اخیر، هر چند ممکن است تا حدود زیادی مانع سفرهای این سیرک شود، اما چون هنوز ممنوعیت استفاده از حیوانات در سیرک اعمال نشده، موفقیتی مقطعی و کوچک برای فعالان حقوق حیوانات به شمار خواهد آمد که معلوم نیست چه مدت اعتبار داشته باشد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۹
سیرک افتاب کجا که حیوانی ندارد
همه اش هنر انسانهاست سیرک ما کجا
که فقط حیوانهای بدبخت رو مضحکه کنیم
انسانیت هم خوب چیزیه
شیر ه معتاده یا شیرش پالم داره؟
یارو سرش رو کرده تو دهن شیر خیال میکنه خیلی هنر کرده ؛ شیر بیچاره نای نفس کشیدن نداره چه برسه به گاز گرفتن
یکی از عوامل بیماری مشمشه هم همین سیرک ها هستند که بعد از مدتی حیواناتشون در این فضای آلوده به بیماری دچار میشه و بعد از بیماری در باغ وحش ها یا در طبیعت رها میشوند و باعث انتشار این بیماری خطرناک میان جانواران دیگه هم میشن
پاسخ ها
راحیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
ببین تو که هیچی نمیدونی حرف زیادی نزن
این یارو دایی بنده هست
راستی دایی من از بچگی باشیر ها بزرگ شده و بلده چه جوره رفتار کنه
حیوان دوست
فقط همین رو عرض میکنم و بس. به خدا که من در زندگی دیدم، تجربه کردم و به این باور و ایمان رسیدم که محبت به حیوانات، کمک به اونها، غذا دادن، رسیدگی، از رنجشون کم کردن، برکت رو به زندگی می‌یاره، بیماری رو شفا می‌دهد، به انسان آرامش روحی می‌ده، افسردگی رو از بین می‌بره. قلب رو جلا می‌ده، به زندگی طراوات می‌ده. . . .برادران و خواهران، بیاین با حیوانات مهربان باشیم. اونها هدیه خداوند به ما هستن. اونها مظهر طبیعت و زندگی هستن.
آخرش چی ؟ دردی از این حیوانات بی زبان دوا شده ؟! فقط فعالیت سیرک متوقف شده ! اما حیوانات بیچاره همچنان در قفسند فکری برای آزادی وبرگشت آنها به طبیعت شود مثلا این شیرها از صاحب سیرک خریداری وآزاد شوند . دوستداران حقوق حیوانات می توانند مشارکت کنند . راستی از حال وروز آن خرس ومار درمانده سیرک ورزنه چه خبر عاقبتشان چه شد ؟! اعتراض خالی که فایده ای به حال آنها ندارد وچه بسا شرایط نگهداری آنها را بدتر هم بکند !
خدارو شکر. افتضاح بود رفتارشون با حیوونای بیچاره
این حیواناتی که روی صندلی نشسته اند ستون فقراتشون برای اینطوری نشستن طراحی نشده و چیزی جز درد و عذاب برای فقط بدست آوردن لقمه ای غذا نصیبشون نمیشه.....
سيرك ايران مسخره بازيه حيوون بدبختو اسير كردن ٤ تا هيكل گنده مسخره بازي در مي يارن هنري توش نيست جز بي وجداني
یوهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو
خوش خبر باشی
خدا خيرتون بده كه اين اخبار رو منتشر ميكنيد شايد كمي حس حيوان دوستي ايجاد شود.
توی باغ خزندگان هم در استان اصفهان حیوانات بیچاره در فضای کوچکی نگه داشته می شوند کاش به وضعیت اونها هم رسیدگی بشه
این حیوانها رو چه می کنند اگر پول نداشته باشند. در طبیعت هم که نمی تونن رهاشون کنن با این وضعی که دارن. اصلا این حیوان چیه در سیرک استفاده می کنن؟ اه..
من دیگه هیچی نمی گم. چرا کسی این حیوانات رو نجات نمی ده؟ چرا همه اش می گن سیرک برنامه نذاره؟ چرا کسی به حیوانات کمک نمی کنه؟ چرا؟
واقعا پستی میخواد
به نظر می رسه مشکل شما با سیرک قهرمان بیشتر شخصی باشه تا از منظر انسانی و این جور بحث ها!
کاکو شیراز هوا گرمه حیونا بیشتر اذیت می شن
خدای راسپاس
دوستان عزیز ممنون که هیچی نمی دونید و نظر میدید
من نوه ی سیروس قهرمانی هستم
اگر ما نباشیم این حیوان هایی که میگید گناه دارند از گرسنگی می میرند چون ماپرورششون دادیم
راستی سیرک پلمپ نشده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر