بازدید 112387
روی آنتن زنده برنامه «هفت» تلویزیون؛

واکنش بی‌سابقه کیمیایی درباره اتهام همکاری‌اش با سعید امامی

گفته‌های کیمیایی در تلویزیون، از معدود ذکر نام‌هایی است که در ‌دو دهه اخیر از سعید امامی، معاون سابق امنیت داخلی وزارت اطلاعات شنیده شده و این رویداد نیز طبیعتاً به دلیل عصبانیتی رخ داد که این کارگردان‌ پرسابقه از نیش‌های گزنده همکارانش در این سال‌ها متحمل شده بود و ترجیح داد با صدای بلند پاسخ همه این بی‌مهری‌ها را بدهد.
کد خبر: ۴۲۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۶ 23 August 2014
مسعود کیمیایی در رویدادی بی‌سابقه‌ روی آنتن زنده تلویزیون به انتقاد از همراه ساختن سایه همیشگی اتهام همکاری‌ او با سعید امامی برای ساخت پروژه‌های سینمایی پرداخت و ضمن تشریح بخشی از جزئیات دیدارهایش با معاون سال‌های دور امنیت داخلی وزارت اطلاعات تأکید کرد، تنها دو بار با سعید امامی دیدار کرده و پروژه سینمایی مطرح شده در این دیدارها هیچ گاه ساخته نشده است.

به گزارش «تابناک»، برنامه این هفته میزبان مسعود کیمیایی بود؛ رویدادی غیرمنتظره برای برنامه‌ای تلویزیونی چرا که این کارگردان علاقه‌ چندانی به حضور در تلویزیون ندارد و معمولاً به گفت‌و‌گوهای محدود در مجلات بسنده می‌کند، ولی ظاهراً کیمیایی بی‌دلیل تصمیم نگرفته بود به برنامه هفت بیاید و درصدد رفع برخی اتهام‌هایی بود که همواره متوجهش بود.

اتهام‌ها در این دو دهه متوجه دو فیلم «ضیافت» (۱۳۷۴) و «سلطان» (۱۳۷۵) بود که گفته می‌شد این ‌دو فیلم با هدایت و سرمایه‌گذاری سعید امامی ساخته شده، ولی کیمیایی در آن سال‌ها هیچ ‌گاه به صراحت این موضوع را تکذیب نمی‌کرد و به قول خودش در برنامه «هفت» به آرامی از کنار این ماجرا می‌گذشت.

او تیرماه ۷۹ در گفت‌و‌گویی، عنوان کرده بود: «این حیطه در آتش است و شما از هر طرف به این حیطه نزدیک شوید، آن آتش دامان شما را می‌گیرد و کسی که در آن تاریخ آن آتش را روشن کرد، خیلی آگاهانه این کار را کرد. خیلی دانسته این کار را کرد. بعد‌ها فهمیدم که من در این ماجرا تنها نبودم بلکه خیلی‌های دیگر هم بودند؛ خیلی از هنرمندان سینما، از تئا‌تر، از نقاشی و ادبیات… بله، من تنها نبودم. خیلی‌ها را برای آن ماجرای سعید امامی آماده کرده بود... عرض کردم که آن حیطه، حیطه آتش است. اجازه بدهید ما از کنارش رد شویم».

واکنش بی‌سابقه کیمیایی درباره اتهام همکاری‌اش با سعید امامی
«ضیافت» ساخته مسعود کیمیایی

با این حال این گفته‌ها باعث نشد تا پیکان اتهامات از کیمیایی روی بگردانند. او با گذشت این سال‌ها و نیش و کنایه‌های غیرمنصفانه‌ای که به او زده شده، کیمیایی تصمیم گرفت صریح سخن بگوید، به ویژه پس از اتهاماتی که به تازگی از سوی برخی رسانه‌ها متوجه او شد و صریح‌تر در این باره به او اتهام زده شده بود و همزمانی این نیش و کنایه و اتهامات با نقدهای آتشین نسبت به آخرین ساخته‌اش «متروپل»، آقای کارگردان را واداشت تا واکنشی بی‌سابقه داشته باشد.

کیمیایی به تازگی در گفت‌و‌گویی تأکید کرده بود: «می‌گویند فیلم «سلطان» را فلان مقام امنیتی ساخته و در انتهای فیلم اسمش هست و از او تشکر و تجلیل شده. می‌گویم آقا بروید و از بقالی سر کوچه‌تان بخرید و ببینید و اگر دیدید که بود بگویید. هر چه می‌گویی آقا نیست... نیست اما هیچ کس حوصله نیست تو را ندارد... حوصله هست خودش را دارد اما تو می‌گویی نیست و نمی‌دانی باید به کجا شکایت کرد. به هر چیز و هر کس قسم که هرگز کسی از امنیتی‌ها یا دستگاه امنیت به من پول نداده تا هر فیلمی یا حتی یک فیلم بسازم. من همیشه تهیه کننده داشته‌ام و اصلا هیچ وقت مشکلی به اسم تهیه کننده یا سرمایه گذار نداشته‌ام. لزومی ندارد از جایی پول بگیرم‌».

با این حال صریح‌ترین اظهاراتش را در برنامه هفت بیان کرد. او در این برنامه به برخی نقد‌ها پاسخ داد، ولی مهم‌ترین مطلبی که بیان کرد، درباره اتهام اصلی بود که در این سال‌ها متوجهش می‌شد. کیمیایی در این برنامه تأکید کرد به ماجرایی می‌پردازد که در این سال‌ها برایش حاشیه‌های فراوانی داشته است. آقای کارگردان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۲ توسط یک مأمور امنیتی احضار شده، گفت: «شما یا هر کس دیگری را در هر جای دنیا، یک مامور امنیتی، یا پلیس سیاسی بخواهد، کسی نیست که نرود، اصلا امکان ندارد، اینفانته، چگوارا، پابلو نرودا و یا حتی رژی دبره را هم که بخواهند، می‌رود‌».

کارگردان گوزن‌ها تأکید کرد: «من به وسیله یکی از مدیران سینما در آن دوران مطلع شدم و این مدیر گفت که اطلاعات تو را کار دارد و باید بروی، خودش هم گفت که من با تو می‌آیم، من هم رفتم، چند نفر دیگر را هم‌‌ همان زمان خواستند. در آن دیدار بهمن پیشنهاد ساخت یک فیلم شده و من هم داستانی را بازگو کردم اما این فیلم هیچ‌گاه ساخته نشد».

واکنش بی‌سابقه کیمیایی درباره اتهام همکاری‌اش با سعید امامی

او ادامه داد: «این فضیلت نیست، فضیلت از جای دیگری است، اینکه من هیچ گاه از قدرت پول نگرفته‌ام تا فیلم بسازم، اینکه من هیچ گاه در کنار قدرت نایستادم و همیشه هزینه فیلم‌هایم از باجه فروش فیلم تامین شده و باپولی که مردم برای دیدن فیلم من داده‌اند، من فیلم ساخته‌ام. این مسأله بود و من هم آرام از کنار آن گذشتم، اما در تمام این سال‌ها مدام درباره این مساله حرف زده شده، هر کس که پیش من آمده، در مورد این ماجرا حرف زده‌است. آن مامور اسمش سعید امامی بود و بعد از آن مدام از من می‌پرسیدند که این فیلم را به سفارش او ساخته‌ای یا.‌»‌

مجری «هفت» از کیمیایی درباره این موضوع همیشه جنجالی بپرسد: «آیا درست است، شما در تیتراژ پایانی یکی از فیلم‌هایتان از سعید امامی تشکر کرده‌اید؟» و کیمیایی در پاسخ به این اتهام گفت: «این حرف را درباره من زیاد زده‌اند، اما واقعیت این است که سعید امامی یک پیشنهادی به من داد، من این کار را نکردم. در مورد این مسأله هم باید بگویم که اگر شما در تیتراژ پایانی فیلم‌های من اسم این مأمور را دیدی، یا اسمی شبیه اسم او را من را کاملا انکار کنید‌».

کیمیایی در پایان نیز ضمن انتقاد شدید نسبت به یکی از شاگردانش بدون ذکر نام‌ گفت: «من از جایی پول نگرفتم، مثل یک هنرمند پاک این را می‌گویم، من سعید امامی را دو بار دیدم، او یک مأمور بود، و هر وقت آن‌ها کسی مثل من را بخواهند، باید برود، چه من و چه شما باشیم، فرقی نمی‌کند، پس این حرف را‌ تمام کنید برای من‌».

گفته‌های کیمیایی در تلویزیون، از معدود ذکر نام‌هایی است که در ‌دو دهه اخیر از سعید امامی، معاون سال‌های دور امنیت داخلی وزارت اطلاعات بیان شده و این رویداد نیز طبیعتاً به واسطه عصبانیتی رخ داد که این کارگردان‌ پرسابقه از نیش‌های گزنده همکارانش در این سال‌ها متحمل شده بود و ترجیح داد با صدای بلند پاسخ همه این بی‌مهری‌ها را بدهد.

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر