بازدید 4304

سرانه تولید زباله در ارومیه ۲ برابر اروپا است

سرانه تولید زباله در ارومیه برای هر شهروند ۷۵۰ گرم است در حالی که این رقم در اروپا ۳۰۰ گرم بوده و این حجم از تولید زباله یک هشدار برای مجموعه مدیریت شهری است.
کد خبر: ۴۲۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸ 15 August 2014
عضو شورای شهر ارومیه گفت: سرانه تولید زباله در ارومیه برای هر شهروند ۷۵۰ گرم است در حالی که این رقم در اروپا ۳۰۰ گرم بوده و این حجم از تولید زباله یک هشدار برای مجموعه مدیریت شهری است.

محمد ستارپور در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: برای شهرداری ارومیه برنامه بلند مدت 20 ساله و میان مدت 5 ساله نوشته و تدوین شده است. ما هرچقدر به مردم دیکته کنیم که شهر را آلوده نکنید و ترافیک را کاهش دهید، سودی ندارد، بنابراین باید از خود آغاز کرده و در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

وی گفت: 60درصد خودروهایی که در جاده ها و خیابان ها در حال حرکت هستند تک سرنشین بوده و برای فرهنگ سازی این موضوع برنامه ای بلند مدت 20 ساله نیازمند است. سرانه فضای سبز کنونی در ارومیه حدود 8 یا 9 متر بوده و برای رسیدن به آن برنامه بلند مدت 12 ساله لازم است.

وی ادامه داد: وقتی پلی را احداث می کنیم باید محل پیاده رو، مسیر دوچرخه سوار و مسیر بی آر تی مشخص باشد، ما تنها برای عبور افراد از روی پل آن را احداث نمی کنیم چون چند سال بعد لازم است که تراموا و قطار شهری ایجاد شود که این موارد در افق 20 ساله تعریف شده است.

ستارپور درباره سرانه تولید زباله شهر گفت: در ارومیه سرانه تولید زباله برای هر شهروند 750 گرم است در حالی که این سرانه در شهری مثل اصفهان 450 گرم و در اروپا 300 گرم است پس این خود نشان می دهد که برای ما الگوی مصرفی وجود نداشته و سبک زندگی ما با سبک زندگی اروپایی تفاوت بسیاری دارد.

عضو شورای شهر ارومیه گفت: در اروپا ظروف یکبار مصرف بسیار کمتر از ایران مورد استفاده قرار می گیرد و از سوی دیگر در کشورمان پرت استفاده از لوازم خانگی بیشتر از اروپا است چون هم اکنون زباله های وسایل برقی در ایران مبحث بسیار گسترده ای است که اگر ورودی به آن داشته باشیم گستردگی مسائل در آن قابل مشاهده است.

وی توضیح داد: برای مثال در بسیاری از منازل ایرانیان وسایل برقی مختلفی وجود دارد که در زیر پله ها جمع شده است، چون هر روز سیستمی جدید همچون رایانه، ال ای دی، ال سی دی و لوازم های خانگی جدید وارد بازار می شود و به همین خاطر سرانه پسماند شهری و پسماند تر و خشک کشورمان بسیار بالاست. در این رابطه استفاده از ظروف یکبار مصرف در میان مردم به یک عادت تبدیل شده است در حالی که بیشتر کشورهای دنیا این گونه نیستند.

ستارپور گفت: روزانه در ارومیه بین 450 تن تا 500 تن زباله تولید می شود که در هر فصل از سال تولید آنها متفاوت است، سبک زندگی سنتی نیز در تولید انبوه زباله تاثیربسیاری دارد.

این عضو شورای شهر ارومیه گفت: در هر ماه 1 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه جمع آوری، حمل پسماند شهری و تنظیف شهر می شود اما اگر این زباله ها تفکیک شوند در هزینه تا 20 درصد صرفه جویی می شود. برای تفکیک نیز همکاری خانم های خانه دار شرط اصلی نگهداری شهر است یعنی با تفکیک زباله های خشک، تر و پلاستیکی در کاهش 20 درصدی زباله کمک کنند، پس این طرح ها دارای چشم اندازی بلند مدت است.

وی گفت: جمع آوری پسماند در شهر ارومیه به صورت نیمه مکانیزه صورت می پذیرد یعنی 500 تن زباله به طور کیلویی انباشته می شود در صورتی که لودری برای حمل 500 تن زباله وجود ندارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان