بازدید 6321

مصباح: محبت به دنیا چرخه اقتصاد را کند می‌کند

در پیشرفته‌ترین کشورها بیش از 10 درصد مردم زیر خط فقر هستند به طوری که در پایین آسمان‌خراشها، کارتن‌خواب‌ها مشاهده می‌شدند
کد خبر: ۴۱۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۳ 18 July 2014
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محبت به دنیا سبب می‌شود چرخه اقتصاد کند و آرام شود و پیشرفتی در این زمینه صورت نگیرد.

به گزارش فارس از قم آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پنجشنبه شب در ادامه سلسله دروس اخلاقی ماه رمضان که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، اظهار کرد:‌ در بخشی از حدیث قدسی ذکر شده که محبت خدا با محبت دنیا سازگاری ندارد، بنابراین کسی که می‌خواهد در این زمینه وارد شود، باید دنیا در نظرش کوچک و خوار باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌ کسی که می‌خواهد محبت خدا را داشته باشد باید با هوای نفس خود مبارزه کند، زیرا اطاعت از هوای نفس با محبت خدا سازگار نیست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه این بیانات مانند سفارشات پزشک به بیمارش است، گفت: پزشک در مواردی به افراد توصیه می کند از ارتباط با کسانی که بیماری مسری دارند پرهیز کنید، تا بیماری آنها به شما سرایت پیدا نکند. در این‌گونه مواقع حالت وی برای شما مضر است و خود فرد دشمن شما نیست.

وی یادآور شد:‌ در برخی موارد فردی می‌خواهد به طور عمدی دیگران را به بیماری مبتلا کند که بارها مشاهده شده که شخصیت‌های مهم را به بیماری سرطان یا لاعلاج مبتلا کردند.

مصباح‌یزدی ادامه داد: در دوران پس از انقلاب کسانی را که برای روابط دیپلماتیک به آمریکا رفته بودند به سرطان مبتلا کردند که در این‌گونه موارد فرد مقابل دشمن است و باید از کسانی که عمدا قصد جان شما را دارند پرهیز و دوری کنید.

وی یادآور شد: کسانی که شیاطین انس هستند می‌خواهند شما را اذیت کنند، به عنوان مثال در دنیا کسانی قصد جان شما را دارند و در برابر اتهام ثابت‌نشده‌ای صدها نفر از پیر، جوان، زن و مرد را به کشتن می‌دادند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در برابر اینها کسانی هستند که دوست هستند و اگر دوست نیستند در جایگاه دشمن نیز قرار ندارند و قصد سوئی از آنها متوجه آدمی نمی‌شود ولی حالات و شرایط خاصی در آنها به وجود آمده که این حالات و شرایط مضر است که در این‌گونه موارد می‌توانید برای سرایت نکردن این بیماری به خودتان، به وی کمک کنید تا سلامتیش را به دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: ‌می‌توان از آنچه در دنیا وجود دارد استفاده و در برخی مواقع می‌توان سوءاستفاده کرد که به این معناست که برخی افراد دنیازده و محبت دنیا در آنها تقویت شده که در رفتار آنها اثر گذاشته و کمتر به یاد خدا می‌افتند و از آخرت غفلت دارند که در این‌گونه موارد باید از معاشرت با آنها پرهیز کرد.

مصباح‌یزدی یادآور شد: کسانی که دنیازدگی و بی‌توجهی به احکام شرع و منویات از سر و صورت آنها می‌بارد، باید کمتر با آنها معاشرت کرد، زیرا ممکن است زمانی شما نیز دگرگون شوید.

وی خاطرنشان کرد:‌ منظور از پرهیز کردن از دنیا و اهل دنیا این است که خودتان را از عیوب، بیماری و علایم بیماری حفظ کنید و اگر آنها را دوست دارید، نسبت به معالجه آنها اقدام کنید.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: شیطان بیان می‌کند که عدم دلبستگی به دنیا سبب دورافتادگی از تمدن و پیشرفت می‌شود در حالی که منظور نیست که پیشرفت علمی نداشته باشید بلکه بر عکس دلبستگی به دنیا مانع پیشرفت علمی است.

وی با بیان اینکه باید بدانیم و بفهمیم که دلباخته به دنیا نشویم، گفت: این امر به این معنا نیست که غارنشین شویم، زیرا بر اساس دستورات اسلام کار کردن برای مردم و خدمت به خلق خدا برای خانواده،‌ نزدیکان و همسایگان عبادت است و به ویژه اگر به قصد رضایت خدا انجام شود، پاداش آن از بسیاری از نمازها و روزه‌ها بالاتر است.

مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: محبت به دنیا سبب می‌شود چرخه اقتصاد کند و آرام شود و پیشرفتی در زمینه اقتصاد صورت نگیرد. پس‌اندازهای این کشورها سرمایه شد و توانستند در کارهای بزرگ اقتصادی با قناعت وارد شوند بنابراین زهد سبب پیشرفت اقتصادی می‌شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر احترام به فقرا گفت: در پیشرفته‌ترین کشورها بیش از 10 درصد مردم زیر خط فقر هستند به طوری که در پایین آسمان‌خراشها، کارتن‌خواب‌ها مشاهده می‌شدند.

وی یادآور شد: افراد محروم در همه مکان‌ها هستند ولی در برخی مکان‌ها طبیعت اقتضا می‌کند به کسانی که دارای محرومیت هستند، بی‌اعتنایی کنند بنابراین زمانی که در اثر بی اعتنایی احساس حقارت می‌کنند این احساس حقارت عامل بزهکاری است.

مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: اسلام می‌خواهد احترام به افراد بر اساس پول نباشد بلکه اگر فقیر با تقوایی است مورد بی‌احترامی قرار نگیرد و از علم آنها استفاده شود،‌ در این صورت احساس حقارت نمی‌کند و این امر بزرگترین خدمت به فرهنگ و تمدن جامعه است.

وی ادامه داد: کسانی که نادان یا مزدور هستند اصرار دارند که برای پیشرفت مادی باید اخلاق و فرهنگ اسلامی را کنار بگذارید.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ضمن ابراز تاسف از کم‌کاری در این زمینه گفت:‌ باید اثبات کنیم که نه تنها رعایت ارزش‌های اسلامی مانع پیشرفت مادی نمی‌شود بلکه به پیشرفت مادی کمک می‌کند، در عین حال که پیشرفت مادی هدف نبوده بلکه ابزاری برای پیشرفت معنوی و انسانی است.

وی یادآور شد: زمانی که در جامعه معنویت افزایش پیدا کرد صداقت و درستکاری افزایش پیدا می کند، بنابراین معنویات ارتباط مستقیم با پیشرفت و رشد اقتصادی و مادی دارد.

مصباح‌‌یزدی عنوان کرد: برخی بیان می‌کنند اگر می‌خواهید پیشرفت اروپایی داشته باشید، باید فسادهای اروپایی‌ها را انجام دهید در حالی ‌که در این‌گونه موارد بدن سالم نمی‌ماند و اعصاب ضعیف می‌شود و کارگر، دانشمند، استاد، دانشجو و کارمند در این مورد استثنا نیستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از پیشرفت‌های مادی و معنوی جامعه ما به وسیله افراد فقیر و یا زیر خط فقر صورت گرفته است، گفت: این افراد ساده بودند و دلبستگی به دنیا نداشتند، قشر فقیر جامعه از جمله کسانی بودند که در دوران جنگ تحمیلی بدون هیچ منت، طمع و چشمداشتی جان خود را فدای کشور و به این امر افتخار کردند ولی افراد ثروتمند اگر کمکی کرده باشند پس از چند دهه به روی مردم می‌آوردند که فلان کمک را انجام دادیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه پیشرفت مادی، اقتصادی و دنیوی به دست فقرا انجام می‌شود، گفت: اینکه امام خمینی(ره) بر روی پا برهنه‌ها تاکید داشتند حساب شده و بر اساس موازین اسلامی بود، اینکه بیان می‌شود فقرا را احترام کنید به معنای آن نیست که دست از پیشرفت مادی بردارید و دنبال علم و صنعت نروید.

وی یادآور شد: کسانی که در بخش انرژی اتمی شهید شدند اغلب از قشر متوسط و فقیر بودند که حتی در آزمایشگاه با وضو وارد می‌شدند.

مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد:‌ خیال نکنید کسانی که با رانت‌ها ثروت ذخیره می‌کنند و مدیریت شرکت‌های سرمایه‌ای را بر عهده دارند زمانی که مسئول می‌شوند، وضع اقتصاد مملکت خوب می‌شود.

وی ادامه داد: آنها به فکر هستند که 100 شرکت را به 101 شرکت ارتقا دهند و درآمد داشته باشند، بنابراین باید در نظر داشت کسانی خدمت به مملکت کردند که طعم فقر را چشیده‌اند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: باید فرد مسلمان دشمن دنیا و اهل دنیا باشد و با اهل دنیا با دشمنی رفتار کند و آخرت را دوست بدارد و با اهل آخرت دوستی کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر