بازدید 9097

عاملی که باعث جذب جوانان به قلیان می‌شود

طعم دار کردن تنباکو از ترفندهای صنایع دخانی برای ایجاد وابستگی نیکوتین در بین مصرف کنندگان است
کد خبر: ۴۱۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰ 06 July 2014
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: حذف طعم و عطر انواع توتون و تنباکو و ممنوعیت تولید و واردات این گونه مواد، انگیزه مصرف قلیان در بین جوانان را کاهش می‌دهد. طعم دار کردن تنباکو از ترفندهای صنایع دخانی برای ایجاد وابستگی نیکوتین در بین مصرف کنندگان است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وزارت بهداشت، کاظم ندافی با اشاره به این که در حال حاضر هیچ خلاء قانونی در مورد جلوگیری از مصرف قلیان در جامعه وجود ندارد، گفت: طبق تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و ماده 7 آیین نامه اجرایی آن هرگونه استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع اعلام شده است و بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت، برای متخلفان پرداخت 22 تا 43 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

به گفته ندافی مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی، طبق ماده 8 آیین نامه بر عهده مدیران و کارفرمایان و متصدیان این اماکن است. همچنین قهوه خانه‌ها طبق بند 8 ماده یک آیین نامه اجرایی قانون جزء اماکن عمومی محسوب می‌شوند و اجرای ضوابط مربوط به اماکن عمومی در این مکانها الزامی است.

وی توضیح داد: همچنین در ماده 11 قانون برای فروشندگان و عرضه کنندگان دخانیات به استثنای اماکن مشمول ماده 7 قانون نیز 215 هزار تومان تا 13 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

ندافی با اشاره به اینکه متولی اجرای قانون در اماکن عمومی طبق ماده 14 آیین نامه قانون، بازرسان بهداشت و اصناف هستند، ادامه داد: مصرف قلیان یک تفریح نیست و نباید به عنوان وسیله ای برای پرکردن اوقات فراغت جوانان محسوب شود. ضمن اینکه مطالعات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده و مخاطرات مصرف این ماده دخانی به کرات به اطلاع عموم مردم رسانده شده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بی شماری مواد سمی است، گفت: این مواد به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماریها شناخته شده‌اند. همچنین نیکوتین موجود در دود حاصل از مصرف قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیادآور بوده و مصرف متناوب آن ایجاد وابستگی می‌کند.

ندافی خاطرنشان کرد: علاوه بر این به دلیل مصرف مشترک، قلیان موجب بیماریهای مسری از جمله سل، هپاتیت، تبخال و غیره می‌شود. با این وجود متأسفانه هنوز تعداد زیادی از خانواده ها آگاهی لازم در مورد خطرات مصرف قلیان ندارند و به همین دلیل از مصرف آن توسط جوانان خود ممانعت نمی‌کنند و متاسفانه حتی گاهی اوقات با آنها همراهی هم می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه از بعد فرهنگی باید روی مهارتهای جوانان در خصوص نه گفتن به تعارف اولین مصرف مواد دخانی کار کرد، ادامه داد: در این زمینه خانواده‌ها نقش موثری دارند. علاوه بر این راه‌اندازی و استمرار بسیج اطلاع رسانی در خصوص ارتقاء آگاهی عموم از مضرات استعمال قلیان لازم است که رسانه ها در این زمینه نقش موثری ایفا کنند. آموزش در مدارس، دانشگاهها و سایر گروه های هدف نیز از راه کارهای موثر در امر کاهش مصرف این مواد  است.

 ندافی با اشاره به اینکه ایجاد تسهیلات لازم ورزشی- فرهنگی برای استفاده جوانان در اوقات فراغت از مهمترین راهکارهایی است که می‌تواند در جایگزینی مصرف قلیان موثر باشد، افزود: حذف طعم و عطر انواع توتون و تنباکو و عدم اجازه تولید و واردات اینگونه مواد، انگیزه مصرف قلیان در بین جوانان را کاهش می دهد.

وی تأکید کرد: در کنار فراهم کردن امکانات لازم برای جایگزینی تفریحات سالم، می بایست اقدامات قانونی برای ممانعت از واردات و تولید تنباکوی طعم دار انجام داد. چون اضافه کردن این گونه افزودنی ها برای ملایم کردن دود مصرفی، از ترفند های صنایع دخانی برای ایجاد وابستگی نیکوتین در بین مصرف کنندگان است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان