بازدید 13993

دفن مردگان در پارک آزاري براي شهروندان ندارد

قرار نيست تمام بار بهشت زهرا يا آرمستان مركزي تهران را پارك‌ها بردوش بكشند. آقاي عبداللهي مي‌گفتند: درصورتي كه بتوانيم بيش از 80 آرامستان قديمي و متروكه تهران را احيا كنيم، بيش از 10 درصد به حجم بهشت‌زهرا اضافه خواهد شد.
کد خبر: ۴۱۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۸ 06 July 2014
دو هفته اخير با انتشار اظهارات جنجال‌برانگيز يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران درمورد دفن مردگان در پارك‌هاي عمومي شهر تهران، موجي از انتقادها و نظرات مختلف و بعضا مخالفي را به دنبال داشت كه حتي طرح اين مساله را دور از شأن و منزلت مديريت شهري مي‌دانستند. اين موج كه اين روزها به يكي از بحث‌هاي داغ محافل خانوادگي، خصوصي و به ويژه شبكه‌هاي اجتماعي تبديل شده، مي‌رود تا به نوعي به يكي از سوژه‌هاي چالش‌برانگيز شوراي شهر و مديريت شهري بدل شود.

در این باره اعتماد صحت و چگونگي آن را با معصومه آباد، عضو شوراي شهر و طراح اصلي اين پيشنهاد به گفت‌وگو پرداخت. دراين گفت‌وگو وي ضمن دفاع از سخنان خود به تشريح جزييات و ديدگاه‌هاي مختلف و پاسخ به سوالات منتقدان اين طرح پرداخته است. گفت‌وگويي با محوريت آرامستان‌ها و تقديم به «مردگان!»

خانم آباد از زماني كه بحث دفن مردگان درپارك‌ها از زبان شما مطرح شده است، واكنش‌هاي مختلفي دراين زمينه را به دنبال داشته. جمعي مي‌گويند از سخنان شما سوء تعبير شده و برخي ديگر مي‌گويند، اين هم از آن اظهارنظرهاي غيركارشناسي است. در فضاهاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي اظهارنظرهاي تند و مخالفت‌هاي شديدي به اظهارات شما شده است. واقعا نظر شما اين بوده كه مردگان را درپارك‌ها دفن كنيم؟

جواب به اين سوال هم «بله» است و هم «خير». بله از اين جهت كه به هر حال من بودم كه اين پيشنهاد را مطرح كردم و «خير» از اين جهت كه منظور من دقيقا اين نبوده است.

نظرتان «دقيقا» چه بوده است؟

من نگفتم كه در «تمام» پارك‌ها مردگان را دفن كنيم بلكه منظورم دفن مردگان در يكسري پارك‌هاي بزرگ مثل پارك جنگلي چيتگر يا سرخه حصار و... بود. آن هم پس از يك بررسي و تحقيق كارشناسي. بايد پخته شود. چه اشكالي دارد كه قسمتي از يك پارك وسيع از پارك جدا شود و در جداگانه‌يي براي آن بگذارند و آن را تبديل به آرامستاني محلي كنند؟! البته منظورم فقط پارك‌ها هم نبود. ما قطعات زمين‌هاي بزرگي در تهران داريم كه براي آنها كاربري‌هاي چندگانه خدمات شهري در نظر گرفته شده است. ما مي‌توانيم بخشي از اين زمين‌ها را براي احداث اين آرامستان‌هاي محلي اختصاص دهيم. اين مساله، موضوع جديدي نيست. در بسياري ديگر از نقاط جهان هم آرامستان‌ها در فضاهاي شهري احداث مي‌شوند. چرا؟ چون اين يك نياز و ضرورت زندگي و فضاي شهري است. درمديريت شهري و فضاهاي شهري، بايد از هركاري كه هزينه‌ها و زمان را كاهش دهد، استقبال كرد. بگذريم از اينكه آرامستان‌ها كاربرد اخلاقي و تربيتي هم دارند. دركنار اين نقاط درتهران بيش از 140 آرامستان قديمي و متروكه وجود دارد كه عمدتا در كنار يا حاشيه امامزاده‌ها بنا شده‌اند. مي‌توانيم اينها را احيا كنيم. احياي اين گورستان‌ها مي‌تواند به رونق بافت شهري نيز كمك كند.

ولي آرامستان‌ها كه جزو خدمات هفت‌گانه شهري نيست.

مي‌تواند باشد. اين بخش‌ها و طبقه‌بندي‌ها را ما مشخص كرده‌ايم. مي‌تواند جزو خدمات فضاي سبز باشد.

اما فكر نمي‌كنيد كه احداث گورستان‌ها در داخل پارك‌ها با كاربري اين پارك‌ها منافات داشته باشد؟

نه به هيچ‌وجه. چه منافاتي؟

مثلا از نظر روحي – رواني. تصور نمي‌كنم هيچ كس تمايل داشته باشد كه همراه خانواده‌اش به پاركي برود كه در آن گورستاني داير شده و كنار قبرهاي مردگان فرشي پهن و پيكنيكي برپاكند!

اولا ما كه نمي‌گوييم اين اتفاق در تمام پارك‌ها بيفتد. شايد پارك‌هايي كه اين شرايط را داشته باشند اندك باشند. ثانيا براساس اصول مديريتي، اين سياستگذاران و مديران شهري هستند كه در طراحي‌هاي خود بايد به گونه‌يي عمل كنند كه علاوه بر پيوست‌هاي فرهنگي، اجتماعي و...، به يك طرح مقبوليت و مشروعيت ببخشند. وقتي شما طرحي را مطابق با فرهنگ و عرف و نيازهاي اجتماعي يك جامعه تعريف كنيد، مسلم بدانيد كه جامعه نيز آن را مي‌پذيرد.

همان طور كه درخيلي از كشورهاي و كلانشهرهاي توسعه‌يافته‌تر و بزرگ‌تراز ما نيز توسعه نقش اموات را از توسعه فضاهاي شهري جدا نمي‌دانند. من فكر مي‌كنم، اين واكنش‌ها بيشتر، واكنش‌هايي احساسي و زودگذر ناشي از عدم درك درست موضوع است تا يك نگاه منطقي وعلمي. من نمي‌دانم چرا در كشور ما هر موضوعي كه مطرح مي‌شود به جاي بحث كارشناسي سريعا وارد فضاي سياسي يا احساسي مي‌شود؟!

گفتيد دربسياري از شهرهاي جهان هم آرامستان‌ها درداخل شهرها احداث مي‌شوند. مي‌توانيد چند شهربزرگ جهان را نام ببريد كه امروز و در قرن بيست و يكم هم آرامستان‌هاي داخل شهرآنها فعال است و مردم مردگانشان را در آنها دفن مي‌كنند؟

بله. لندن، پاريس، رم و...

شما مي‌گوييد، «مديريت» شهري مي‌تواند ذايقه و سليقه مردم را نيز تحت تاثير قرار دهد يا حتي آن را تغيير دهد اما فكر نمي‌كنيد كه بهتر باشد در اين مورد از خود مردم نظرخواهي شود؟

اين كار قبلا در قالب يك پروژه انجام شده است از سوي مركز مطالعات شهرداري تهران. اصلا خود آقاي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري، اين گزارش را به صحن شورا آورد و قرابت كرد.

مضمون اين گزارش چه بود؟

براساس آنچه آقاي عبداللهي مي‌گفت مطالعه آنها حكايت از آن دارد در نقاطي از تهران كه بافت‌هاي قديمي و مسكوني از بين رفته و جاي خود را به فضاهاي مدرن و تجاري و... داده است، مردم با احداث آرامستان دراين محله‌ها مخالفت كرده‌اند ولي درعوض درمحله‌هايي كه بافت مسكوني و به وي‍ژه قديمي دارد، از اين پيشنهاد استقبال كرده‌اند.

حتي اگر بپذيريم كه گورستان‌هايي در پارك‌هاي بزرگ تهران احداث شود، باز هم ابهامات و مسائل فراوان ديگري وجود خواهد داشت مثلا مسائل زيست‌محيطي. فكر نمي‌كنيد، احداث آرامستان در پارك روي سلامت شهروندان به طرق مختلف مانند نفوذ آلودگي در آب‌هاي زيرزميني و در نهايت آب شرب شهروندان يا اشاعه انواع بيماري‌ها موثر باشد؟

در مورد «آب» قبل از احداث هر گورستاني بايد خاك آن پارك آزمايش شود تا ميزان نفوذ آن مشخص شود. در بقيه موارد هم با كارشناسي‌هاي موثر و دقيق مي‌توان از تمامي مشكلات احتمالي زيست‌محيطي و خطرهايي كه براي سلامت انسان دارد پيشگيري كرد. پس اصلا جاي نگراني وجود ندارد.

همان طور كه قبلا هم گفتيم، يكي ديگر از دغدغه‌هاي مردم، مشكلات احتمالي روحي- رواني ناشي از اجراي اين طرح است. احداث چنين گورستان‌هايي در محله‌ها و ديدن مراسم‌هاي هرروزه مراسم‌هاي سوگواري و تشيع جنازه و از اين دست، مي‌تواند براي شهروندان چنين جامعه‌يي خطرناك باشد. با اين نظر مخالفيد؟

خب مي‌توان با جانمايي درست اين گورستان‌ها كاري كرد كه مردم، حداقل تماس را با آن داشته باشند و مجبور نباشند هرروز شاهد مراسم عزاداري و... باشند. ببينيد، قرار نيست اين گورستان‌ها در زمين‌هاي متروكه خالي خيابان‌هاي محل زندگي ما باشند بلكه بايد در زمين‌هاي بزرگي كه به نوعي از بطن زندگي و خانه‌هاي شهروندان دور و درعين حال نزديك آن هم باشند، احداث شوند نه در پارك‌هاي محلي كوچك و بزرگ خيابان‌ها و محلات.

از لحاظ مذهبي چطور؟ احداث آرامستان‌ها در محل زندگي شهروندان و جايي كه بچه‌هاي آنها بازي مي‌كنند و محل رفت و آمد است، بي‌حرمتي به مردگان نيست؟

اتفاقا از لحاظ مذهبي، احداث گورستان‌ها مي‌تواند اثرات تربيتي و روحي و معنوي فراواني را براي شهروندان يك محله به دنبال داشته باشد. شما وقتي درتشيع جنازه اموات شركت مي‌كنيد، گام موثري درمورد دنيا و آخرت‌تان برداشته‌ايد. مرگ را بيشتر لمس و آن را به عنوان جزيي جدايي‌ناپذير از زندگي بيشتر درك مي‌كنيد. شايد براي همين هم بوده كه در طول تاريخ، اكثرا گورستان‌ها دركشور ما در داخل شهر‌ها و روستاها بوده‌اند.

نكته ديگر در مورد ظرفيت اين آرامستان‌هاست. مگر يك گورستان كوچك در يك پارك چقدر مي‌تواند ظرفيت داشته باشد كه بتواند جوابگوي بيش از 180 فوت شده روزانه تهران را بدهد؟

قرار نيست تمام بار بهشت زهرا يا آرمستان مركزي تهران را پارك‌ها بردوش بكشند. آقاي عبداللهي مي‌گفتند: درصورتي كه بتوانيم بيش از 80 آرامستان قديمي و متروكه تهران را احيا كنيم، بيش از 10 درصد به حجم بهشت‌زهرا اضافه خواهد شد. حالا اگر پارك‌ها هم بتوانند 10 تا 20 درصد ديگر به افزايش اين ظرفيت كمك كنند، خودش رقم قابل توجهي است.

و سخن آخر...

رويكرد تهران بايد به سمت محله محوري باشد. وقتي اين رويكرد را قبول داشته باشيم بايد اجزاي آن را هم بپذيريم. آرامستان‌ها نيز جزيي از زندگي هستند. در تمام دنيا هر طرح و پيشنهادي كه مطرح مي‌شود اول سود و زيان آن سنجيده مي‌شود و بعد از كار كارشناسي درمورد آن تصميم‌گيري مي‌شود. شما اگر دريك روز پنجشنبه يا جمعه سري به بهشت زهرا بزنيد، با چنان موجي از ترافيك روبه‌رو مي‌شويد كه به قول معروف كلافه‌تان مي‌كند و پشيمان مي‌شويد. اينجاست كه از خودتان سوال مي‌كنيد: واقعا ارزش‌اش را داشت؟ خب اين سوال را بايد اينجا هم از خودمان بپرسيم. آيا صرف هزينه و زماني گزاف براي رفتن به سر قبر اموات ارزش آن را ندارد كه گورستان‌هايمان را به داخل محله‌ها و نزديكي خودمان منتقل كنيم تا دسترسي به آنها آسان‌تر شود؟ الان بسياري از خانواده‌ها سال تا سال هم نمي‌توانند سر قبور عزيزان‌شان بروند. يعني موقعيتش را ندارند.

پس همچنان مصمم هستيد كه براي اين طرح تلاش كنيد...

بله. چون معتقدم اين طرح به صلاح شهر و توسعه آن است. پس همچنان اميدوارم كه در آينده‌يي نزديك اين طرح به مرحله اجرا درآيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۳
انتشار یافته: ۱۸
خيلي هم پيشنهاد بدي نيست. ميشه روش كار كرد. به هر حال مرگ با زندگي بشر تنيده شده است ... ولي چنين طرح ها عليرغم ايده خوبي كه دارند با توجه به اينكه در اجرا متاسفانه چندان هوشمندانه عمل نمي كنيم.
راست میگه مردم برای تمدد اعصاب و رفع خستگی به پارکها می رفتند حالا به گورستان .چه فکر جالبی .مردم ما اصلا نیازی به شادی ندارند فقط باید به فکر مرگ باشند.
خانم اثر روحی مواجه مکرر و روزمره با مرگ و یادآوری آن به ویژه در کوکان اثری منفی است مخصوصا در جامعه ای که افسرده خویی در آن همه گیر شده و از نظر سطح شادی در شرایط بسیار نامطلوبی است.
فكر اگر با مطالعه و كارشناسي دقيق انجام شود منبع درآمد خوبي براي شهرداري ها خواهد بود و يك خانواده ثروتمند حاصر مبلغ هنگفتي جهت خريد آرامگاه در پارك براي بزرگ خاندان خود بپردازد
به نظر که این طرح عالیه! نه که ما ملت زیادی شاد هستیم! این کار می تونه یه مقدار متعادلمون کنه!
تصور کنید یکی در غم از دست دادن عزیزش در حال گریه و زاری هست کمی اونظرف تر یکی داره کباب کوبیده درست میکنه.
به نظر من باید تو حال و پذیرایی خونه هم مرده دفن کرد
بعضی از مردم نمیتوانند به بهشت زهرا بروند,قبرستان را ببریم خدمت این افراد!!!! 44 سال است که این قبرستان در تهران به خدمت مشغول است که 8 سال ان قبل از انقلاب و 36 سال ان بعد از انقلاب میباشد و در این مدت بجای انکه بفکر استفاده از مکانهای بایر در مناطق شرقی و غربی تهران باشند که از بار ترافیکی و ازدحام مردم بکاهد اوردن قبرستانها را به میان مردم را تبلیغ میکنند.واقعا متاسفم.
اولاً با نظر اين خانم به شدت مخالفم / بيان اينگونه نظرات خودش باعث افزايش افسردگي ميشه چه برسد به اجراي چنين طرحي اونم تو جامعه امروزي ما !!
-----------------------------------------
دوماً نميشه عين پاركينگ هاي طبقاتي بيايم قبرستان طبقاتي احداث كنيم و هر قبر نيز به صورت 2 الي 3 طبقه ( بستگي به عمق خاك كف طبقات ) ؟
از همون فضاهاي خالي بهشت زهرا نيز استفاده كنيم و به مرور زمان قطعات قديمي تر رو بازسازي كنيم ( حداقل نصف ظرفيت اصلي طبقه پايين رو كه ميشه تخصيص داد)
واقعا طرح اين گونه پيشنهادات جای تاسف دارد. خيلی بد است که احداث پارک کنار گورستان ها و امامزاده ها را برای توجيه احداث گورستان کنار پارک عنوان کردند.
ماهيت پارک برای ايجاد آرامش و فاصله گرفتن از دغدغه ها و ناراحتی هاست. آيا کسانی که همسر و بچه های خود را برای تفريح کم هزينه به پارک می آورند بايد اجبارا روزی چند بار شاهد قبرها و تشيع جنازه ها باشند؟ !!!!!!!!
مردم ایران جزو افسرده ترین مردم جهانند، به برکت فشار های اقتصادی و اجتماعی و نبود شادی و سرگرمی، خانم گرامی، لندن و پاریس ورم رفتید و تنها همین نکته را دیدید یا شادی و سرکرمی مردمش را هم دیدبد؟ همین مانده که کودکان ما که در سایه ی پدر و مادری خسته و افسرده و در اپارتمان های شست،هفتاد متری برای شادی سر گرمی بروند گورستان!؟ ببخشید بوستان! در خاک سپاری و مراسم هم که اندیشید که خیلی ها با خودرو خواهند امد و انگاه رفت وامد خودرو ها، جای ایستادن انها، الودگی مردگان پس از خاکسپاری، شیون و زاری، دیدن مزار ها در شب که بسیاری ،هر چند غیر منطقی، می ترسند. خواهشمندیم بروید همان کشور ها، ایجاد فضاهای شاد و سر گرم کننده را یاد بگیرید نه ارامستان و ...
تصور كنيد اومديم سيزده بدر و بساط جوجه كباب و بلال و .... راه انداخته باشيم كه صاحبان عزا برسند و ما را بلند كنند كه ميخواهيم سر خاك مرده مان فاتحه بخونيم...... قشنگ ميشه..!!!!
محل پارک و فضای سبز در هیچ کجای جهان محل دفن اموات نیست و بدون شک چنین کاری سبب ایجاد ابتلاات و اختلالات روحی و روانی عمیق و غیر قابل جبران بر پیکره روح و روان شهروندان اعم از کودکان زنان و حتی افراد سالخورده خواهد گذاشت ... .
در نهایت آیا در این مملکت به این بزرگی همین چهار تکه فضای سبز برای دفن اموات مناسب هست و دیگر هیچ زمینی در این فراخنای بی انتها وجود ندارد که اموات را در آن دفن نماییم ؟؟؟
من هم موافقم البته به شرط اینکه در سراسر تهران اجرا شود و کم کم جای آپارتمانهای سر به فلک کشیده را، قبرهای آپارتمانی اشغال کند . اینجوری میتوان با یک تیر چند نشان زد:
1- تهران جای امنی برای زندگی نیست به خاطر خطر زلزله
2- خود به خود طرح کوچ مردم از تهران به جاهای دیگر انجام میشود و کار دولت برای انتقال پایتخت آسانتر میشود.
3 - قیمت مسکن به شدت نزول خواهد کرد.
4-آپارتمانهای چند طبقه کم کم جای خود را به قبرستانهای چند طبقه خواهد داد.
4- تهران به پایتخت مردگان تبدیل خواهد شد و از تمام شهرها میتوان مرده ارسال کرد.
5- تهرانیها الفرارررررررررر...
این همه زمین بایربیابانی دراطراف تهران هست برای دفن اموات انوقت شما می خواهید شهرراگورستان کنید؟چرابه فکرزندگان نیستید؟ایابهترنبودمسکن مهر در زمینهای داخل شهر ساخته می شد و.....
از این خانم سوال کنید اگر فرزندی یا نوه ای در حدود 6 تا7 ساله داشته باشد و هر روز در پارک محله مرده ای با کفن همراه با جیغ وشیون بستگان تشیع شده و به خاک سپرده شود و این بچه هر شب این مراسم را در خواب به شکل ترسناک ببیند و بعد از گفتگو فراوان و مراجعه به دکتر به پیشنهاد جناب دکتر تنها راه تغییر محل زندگی باشد آیا انوقت متوجه خواهند شد که با فرهنگ ما در مراسم عزاداری این پیشنهاد ایشان چه لطمات به افراد خرد سال خواهد زد؟
اگر ما برداشتمان را از مرگ اصلاح كنيم هيچ مشكلى در رابطه با دفن اموات در پارك ها وجود ندارد من اكنون در تورنتو هستم و در اكثر پارك ها كه بسيار زيبا و دلپذير هم ميباشند بخش هايى هم براى دفن اموات اختصاص يافته و در كنار همين پارك ها نيز ساختمان هاى بسيار شيك
و عالى قراردارد و هيچ مشكلى هم وجود ندارد بعلاوه ميتوان از فضاى بازمساجد نيز براى دفن اموات استفاده كرد
خانم پارك ،پارك است نه قبرستان!!تو اين كلان شهر شما خودت هم نتونستي دو تا مثال از پاركهاش كه جوابگوي يك دهم نياز تهران نيست ذكر كني و صاف رفتي سراغ چيتگر و..!!شما اگر خيلي نگران قضيه اي سكني و عبور و مرور به بهشت زهرا درست كن چرا براي حلش صورت مسئله را پاك ميكني !الهم عجل لوليك غرج
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها