بازدید 4320

انتخابات پارلمان اروپا در ۲۸ کشور اروپایی

مردم هلند و بریتانیا روز پنجشنبه (22 مه/ اول خرداد) به پای صندوق های رأی رفتند تا نمایندگان خود برای پارلمان اروپا را انتخاب کنند.
کد خبر: ۴۰۲۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۰ 23 May 2014
به گزارش منابع خبری، درانتخابات پارلمان اروپا در هلند که روز پنجشنبه برگزار شد، ˈگیرت ویلدرزˈ، سیاستمدار راست افراطی از حزب ˈبرای آزادیˈ در شکستی غیر منتظره در رده چهارم قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری «یورو نیوز»، براساس نتایج تایید نشده، این گروه ضد اسلام و ضد اروپا تنها توانسته است بیش از 12 درصد آرا را ازآن خود کند و پس از احزاب دموکرات مسیحی ها و دموکرات سوسیال ها قرار گیرد.

پیشتر نظرسنجی ها نشان می داد که این حزب می تواند پیروز انتخابات شود در هلند به همین دلیل نتیجه منتشر شده، در صورت تایید، یک شکست برای این گروه افراطی قلمداد می شود.

پیشتر گفته می شد که آسیب دیدن وجهه اتحادیه اروپا در سال های اخیر و کاهش احتمالی مشارکت در انتخابات می تواند به افزایش شانس احزاب افراطی در انتخابات پارلمان اروپا که تا روز یکشنبه در کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا ادامه می یابد، منجر شود.

مردم هلند و بریتانیا روز پنجشنبه (22 مه/ اول خرداد) به پای صندوق های رأی رفتند تا نمایندگان خود برای پارلمان اروپا را انتخاب کنند.

این دو کشوراولین کشورها از 28 عضو اتحادیه اروپا هستند که بنا به یک سنت دیرینه انتخابات در آنها روز پنجشنبه انجام می گیرد.

البته انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا و شوراهای محلی در انگلستان و شمال ایرلند روز پنجشنبه همزمان برگزار شد.

مردم بریتانیا برای انتخاب ۷۳ نماینده این کشور در اتحادیه اروپا روز پنجشنبه به پای صندوق رای رفتند و رای گیری تا ساعت ۲۲ شب به وقت محلی ادامه داشت.

همچنین در کنار این انتخابات، چهار هزار و ۲۱۶ نماینده شوراهای محلی هم انتخاب می شوند که نیمی از آن ها در لندن، پایتخت بریتانیا هستند.

اعلام رسمی نتایج انتخابات هلند و بریتانیا نیز همراه با نتایج انتخابات در 26 کشور دیگر روزیکشنبه آینده انجام می شود.

روز جمعه نوبت چک ها و ایرلندی هاست.

انتخابات یاد شده در 24 عضو دیگر اتحادیه اروپا روز یکشنبه (25 مه) برگزار خواهد شد.

در مجموع 400 میلیون دارنده حق رأی در کل کشورهای اتحادیه اروپا فراخوانده شده اند که در این انتخابات شرکت کنند.

از مجموع 751 کرسی اتحادیه اروپا، 73 کرسی سهم بریتانیا است.

بنا بر نظرسنجی ها ، حزب راست گرای پوپولیست ˈ استقلال بریتانیاˈ (یوکیپ) به رهبری ˈنایجل فاراژˈ سهم قابل توجه ای از آرا در انگلستان را از آن خود خواهد کرد.

این حزب با شعارهایی مبنی بر لزوم خروج از اتحادیه اروپا و با برانگیختن احساسات عمومی علیه مهاجران در نظرسنجی ها 30 درصد آرا را به خود اختصاص داده که بالاترین رقم در قیاس با سایر احزاب است.

به گزارش شبکه بی بی سی، حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) به رهبری ˈنایجل فاراژˈ بزرگترین حزبی است که به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.

براساس این گزارش ، فاراژ و هم حزبی های او اعتقاد دارند که پیوستن کامل به اتحادیه اروپا باعث سرازیرشدن نیروی کار از کشورهای اروپای شرقی و عقب ماندن اقتصاد بریتانیا می شود.

در مقابل «نیک کلگ»، رهبر حزب لیبرال دمکرات که در حال حاضر معاون نخست وزیر بریتانیاست اعتقاد دارد ماندن در اتحادیه اروپا تجارت را برای بریتانیایی ها آسان تر می کند و کار و رونق اقتصادی بیشتری به همراه می آورد.

حزب محافظه کار بریتانیا که در حال حاضر با حزب لیبرال دمکرات، دولت ائتلافی تشکیل داده است، از سال ها پیش خواستار اصلاحاتی در اتحادیه اروپا بوده است.

دیوید کامرونˈ، نخست وزیر بریتانیا و رهبر این حزب قول داده است که اگر در انتخابات سال آینده مجلس بریتانیا، اکثریت را به دست بیاورد، رفراندومی درباره ماندن در عضویت در اتحادیه اروپا برگزار کند

در همین حال به گزارش شبکه دویچه وله، در هلند که با جمعیت 5 /12 میلیون نفری اش 26 نماینده به پارلمان اروپا می فرستد، احزابی که نگاهی منفی به اتحادیه اروپا دارند از حمایت خوبی در سطح جامعه برخوردار شده اند.

بنا بر نظرسنجی ها، مخالفان و موافقان اتحادیه اروپا از آرایی تقریبا مساوی برخوردارند.

پیش بینی می شود که حزب چپ لیبرال موسوم به 66 که هوادار اتحادیه اروپا است و حزب راستگرای پوپولیست برای آزادی به رهبری گیرت ویلدرز که به مواضع ضد اتحادیه اروپا و تبلیغات اسلام ستیزانه مشهور است، هر کدام 5 کرسی را از آن خود کنند.

انتظار می رود که در فرانسه نیز حزب راستگرای افراطی ˈجبهه ملیˈ رأی نسبتا بالایی را حائز شود.

در آلمان نیز حزب تازه تاسیس ˈآلترناتیو برای آلمانˈ که مدافع خروج از حوزه یورو و بازگشت به مارک (واحد پول پیشین آلمان) است، احتمالا 7 درصد آرا را صاحب خواهد شد.

تاکنون در آلمان احزاب برای ورود به پارلمان اروپا باید 3 درصد کل آرا را حائز می شدند. در انتخابات این دور این حد نصاب برداشته شده و احزاب راست گرای افراطی دیگری مانند ˈحزب ملی آلمانˈ نیز امکان دارد که نمایندگانی را به پارلمان اروپا بفرستند.

انتخابات پارلمان اروپا بعد از انتخابات پارلمان هند بزرگترین انتخابات دمکراتیک در جهان به شمار می رود. این بار اما نگرانی ناشی از حضور پایین رای دهندگان در پای صندوق های رأی بیش از دفعات دیگر است. این بیم وجود دارد که سطح مشارکت در انتخابات نسبت به 43 درصد سال 2009 میلادی نیز پایین تر باشد.

در مجموع بحران اقتصادی و مالی سال های اخیر به وجهه اتحادیه اروپا به شدت آسیب زده است. بسیاری از کشورهای عضو با مشکلات سنگین اقتصادی روبرو شدند و بیکاری در آنها به اوج رسید.

در حال حاضر 26 میلیون نفر در کل اروپا فاقد شغل و درآمد هستند که بی سابقه است.

سیاست های انقباضی و ریاضت کشانه ای (تعدیل نیروی کار، کاهش دستمزدها و حقوق بازنشستگی، حذف بسیاری از خدمات اجتماعی، خصوصی سازی های گسترده و ...) که اتحادیه اروپا برای کشورهای بحران زده تعیین کرده نیز ناخشنودی بخش هایی از مردم این کشورها را به دنبال داشته است.

پارلمان اروپا گرچه از اختیارات بالایی برخوردار نیست، ولی در دور جدید مستقیم و غیرمستقیم با پیامدهای بحران اقتصادی و مالی در اتحادیه اروپا و راهجویی برای غلبه بر آنها مشغول خواهد بود.

در عرصه سیاست خارجی نیز اروپا در حال حاضر چه به لحاظ بحران اوکراین و چه از نظر بی ثباتی در لیبی و سوریه و مصر و ... و موج فزاینده مهاجران از این کشورها با مشکلات کم سابقه ای روبروست.

تلاش برای ایجاد ثبات و مدیریت بهینه در مسائل یاد شده روند بحث ها و مذاکرات در پارلمان اروپا را نیز متاثر خواهد کرد.

موضوع ورود اعضای جدید یا نامزد کردن برخی کشورها برای عضویت در اتحادیه نیز با بحث ها و اختلاف نظرهای جدی دنبال می شود.

نحوه مقابله با تغییر و تحولات منفی جوی و در عین حال تامین باثبات انرژی از دیگر مسائل مطرح در اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا خواهد بود.

افشای شنودها و جاسوسی های گسترده توسط آژانس امنیت ملی آمریکا که اروپا را هم شامل می شده نیز راهجویی ها برای ایجاد امنیت اینترنتی و حفاظت از فضای مجازی و ارتباطی را برای اروپا از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است.

در عین حال، بحث مربوط به قرارداد تبدیل اروپا و آمریکا به یک منطقه آزاد تجاری نیز از اهمیت کمی برخوردار نیست و پارلمان اروپا نیز کم و بیش در این بحث ها مشارکت دارد. نحوه بحث ها و سمت و سوی آنها بیش از همه به ترکیب پارلمان جدید گره می خورد.

تفاوت این دور از انتخابات با دور دیگر از جمله در معرفی نامزد برای ریاست کمیسیون اروپاست. هم احزاب محافظه کار و هم احزاب سوسیال دمکرات و سوسیالیست و هم احزاب چپ گراتر در سه بلوک وارد کارزار انتخابات شده اند و هر کدام هم نامزدی برای ریاست کمیسیون اروپا که قوه اجراییه اتحادیه به شمار می رود، معرفی کرده اند.

کرسی هایی متناسب با جمعیت

کرسی های پارلمان اروپا به نسبت جمعیت کشورهای عضو میان آنها تقسیم شده اند.

آلمان با جمعیت 83 میلیونی اش بیشترین تعداد کرسی (96 کرسی) را به خود اختصاص داده است. بعد از آن فرانسه قرار می گیرد که 76 کرسی دارد. کشورهای کم جمعیتی مانند لوکزامبورگ، قبرس، استونی و مالت هر کدام با 6 کرسی در ته جدول قرار گرفته اند.

در حال حاضر در پارلمان اروپا 7 فراکسیون وجود دارد که با ورود احتمالا قوی گروه های راستگرای افراطی و پوپولیست به مجلس جدید این ها نیز فراکسیون جدیدی را تشکیل خواهند داد. برای ایجاد فراکسیون 25 نماینده باید در آن عضو باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان