بازدید 6276

دسترسي ۳۳ميليون ايراني به اينترنت با گوشی

رسانه‌هاي اجتماعي امروز پربازديدترين و پركاربرترين سايت‌ها و رسانه‌هاي جهان به شمار مي‌روند، رسانه‌هايي كه كاربر يا همان مردم محور اصلي آنها هستند و توليدكننده و تحليل‌كننده محتوا در اين رسانه‌هاي جديد محسوب مي‌شوند. بنابراين وجه مديريت آنها در روابط‌عمومي الكترونيك نيز اهميت مي‌يابد.
کد خبر: ۴۰۱۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶ 18 May 2014
نقش پررنگ اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي در روابط عمومي الكترونيك مهم‌ترين بحثي بود كه روز گذشته در نهمين همايش ملي روابط عمومي الكترونيك مطرح شد. امروزه در ايران بيش از نيمي از مردم با دسترسي به اينترنت چه از طريق رايانه و چه از طريق تلفن‌هاي همراه و عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي، نقش روابط عمومي الكترونيك را براي سازمان‌هاي گوناگون با اهميت كرده‌اند.

به گزارش اعتماد، اين همايش با موضوع «مديريت افكار عمومي» از روز شنبه همزمان با هفته روابط‌عمومي، در هتل المپيك آغاز به كار كرد كه با پيام‌‌هاي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و معصومه ابتكار، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت از محيط زيست همراه بود و سپس در ابتدا با سخنراني سيد غلامرضا كاظمي دينان، رييس ستاد برگزاري هفته روابط عمومي آغاز شد و در ادامه اين نشست، اساتيد برجسته و پژوهشگران حوزه ارتباطات و روابط عمومي با ارائه مقالاتي درباره روابط عمومي الكترونيك و كاركرد شبكه‌هاي اجتماعي در مديريت افكار عمومي از منظرهاي مختلف اين موضوع را بررسي كردند.

شبكه‌هاي اجتماعي و راهبردهاي ساخت افكارعمومي در سازمان روابط ‌عمومي


دكتر حسن بشير، عضو هيات علمي دانشگاه و استاد ارتباطات بين‌الملل مقاله «شبكه‌هاي اجتماعي و راهبردهاي ساخت افكارعمومي در سازمان روابط‌عمومي» را ارائه كرد. عضو هيات علمي دانشگاه و استاد ارتباطات بين‌الملل درباره اين مقاله گفت: امروزه شبكه‌هاي اجتماعي در حقيقت اصل روابط‌عمومي را تشكيل مي‌دهند. به عبارت ديگر، ارتباطات در شبكه‌هاي اجتماعي در واقعيت غيرمجازي، يعني در جهان خارج واقعي‌ و نيز در واقعيت مجازي، يعني در فضاي سايبر و مجازي، اساس روابط‌عمومي را تشكيل مي‌دهند. اگر امروزه شبكه‌هاي اجتماعي مجازي توانسته‌اند بسياري از مخاطبان را به خود جذب كنند، بنابراين بايد به مثابه يك حوزه مهم روابط‌عمومي به آنها توجه شود كه البته بايد همراه با بصيرت رسانه‌يي باشد. وي با بيان اينكه با توجه به گسترش ارتباطات انساني از طريق شبكه‌هاي اجتماعي و ارتباط اين وضعيت با «افكارعمومي» در سطح كشوري، منطقه‌يي و جهاني، وظايف روابط‌عمومي در رابطه با «ساخت افكارعمومي» اهميت بسزايي پيدا مي‌كند، گفت: به عبارت ديگر، روابط‌عمومي درصدد است كه براساس اهداف تعيين شده، محتواي تبليغاتي و پيام‌رساني خود را به‌گونه‌يي به مخاطبان مختلف برساند كه آنان را با خود همسو و همدل سازد. بنابراين، در اين زمينه نوعي از «ساخت ذهنيت» كه همان ساخت افكار‌ است بايد مورد توجه قرار گيرد.

كاربردهاي رسانه‌هاي اجتماعي در هدايت افكار عمومي


جواد افتاده، مدرس دانشگاه و تحليلگر رسانه‌هاي اجتماعي مقاله‌يي در خصوص «كاربردهاي رسانه‌هاي اجتماعي در هدايت افكار عمومي» ارائه كرد. جواد افتاده در اين مقاله گفت: رسانه‌هاي اجتماعي امروز پربازديدترين و پركاربرترين سايت‌ها و رسانه‌هاي جهان به شمار مي‌روند، رسانه‌هايي كه كاربر يا همان مردم محور اصلي آنها هستند و توليدكننده و تحليل‌كننده محتوا در اين رسانه‌هاي جديد محسوب مي‌شوند. بنابراين وجه مديريت آنها در روابط‌عمومي الكترونيك نيز اهميت مي‌يابد. وي افزود: نكته اساسي اين مقاله اين است كه روابط‌عمومي، مديريت افكار عمومي را به شكل سنتي در اين رسانه‌هاي جديد انجام نمي‌دهد بلكه مفهوم مديريت جاي خود را به «هدايت» يا «جهت‌دهي» داده است، لذا روابط‌عمومي‌ها به جاي مديريت افكار عمومي به دنبال هدايت و جهت‌دهي آنها در رسانه‌هاي اجتماعي هستند تا مخاطب احساس تبليغات يا كنترل نداشته باشد بلكه احساس همراهي و همدلي با روابط‌عمومي داشته باشد. دكتر مجيد رضاييان، استاد ارتباطات مقاله «شبكه‌هاي اجتماعي؛ چالش در تعريف افكار عمومي» را ارائه كرد. اين استاد ارتباطات درباره اين مقاله گفت: برانگيختگي گروه‌هاي اجتماعي براي عموميت دادن يك پديده كه تا پيش از اينترنت در قالب يكسويگي و با سازماندهي از پيش‌تعيين شده صورت مي‌گرفت، از پيچيدگي‌هاي زيادي برخوردار است. وي ادامه داد: تا قبل از اينترنت، رسانه‌ها ستون اصلي شكل دادن افكار عمومي بودند اما با آمدن شبكه‌هاي اجتماعي، در تعريف «افكار عمومي» تغييراتي حاصل شد و كاربرد تعريف قبلي از ميان رفت. مدرس روزنامه‌نگاري و ارتباطات، افكارعمومي در دوران يكسويگي رسانه‌ها را داراي تعريف روشن‌تري در مقايسه با امروز دانست و گفت: با طرح جهان شيشه‌يي مك لوهان، رسيدن به يك تعريف تازه از افكار عمومي به مثابه يك پديده و امروز يك فرايند- با دشواري‌هاي خاصي روبرو شده است. تفاوت يكسويگي، دوسويگي و چندسويگي محور چالش اين تعريف است كه با عبور از آن مي‌توان به چارچوب‌هاي تازه براي اين تعريف دست يافت.

فريب افكارعمومي در عصر رسانه‌هاي تعاملي و پيچيده


سعيد نوري آزاد، محقق ارتباطات مقاله «فريب افكارعمومي در عصر رسانه‌هاي تعاملي و پيچيده» را ارائه كرد. اين محقق ارتباطات درباره اين مقاله گفت: سرعت گرفتن رشد افكار عمومي نسبت به روند حيات روابط‌عمومي‌ها و رسانه‌هاي سنتي محصول چيزي نيست به جز رسانه‌هاي غيررسمي و پيچيده تركيبي و شبكه‌اي. وي افزود: تحولات ارتباطي در جوامع انساني در ابعاد مختلف باعث ايجاد تغيير ماهيت رفتاري افكار عمومي شده است كه خواص آن را چه در تاثيرگذاري و چه تاثيرپذيري دچار تحول كرده است. نمونه كوچكي از اين تغييرات، سرعت بلوغ، سرعت جذب و تغيير رسانه‌هاي مورد اعتماد افكار عمومي است كه در نهايت حركت سريع‌تر افكار عمومي را منجر شده است. نوري آزاد ادامه داد: در روند تغييرات ماهيتي افكار عمومي در عصر رسانه‌هاي آني كه در همه جا امكان حضور دارند، شاهد آنيم كه روابط ‌عمومي سازمان‌هاي بزرگ با ساختار سازماني غيرشبكه‌يي با وجود تلاش و هزينه زياد در عمل نمي‌توانند خود را با رسانه‌هاي غيررسمي و كاربرمحور تطبيق دهند و در نتيجه به جاي تاثيرگذار بودن بر جامعه دايماً در حال تاثيرپذيري از آن هستند كه ساده‌ترين و در دسترس‌ترين ابزار براي روابط‌عمومي‌ها دست زدن به شيوه‌هاي فريبكارانه براي جبران اين ضعف است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها