بازدید 9792
۵

واکنش یک پزشک به جراحی‌های زیبایی غیرعادی

پزشک زمانی می‌تواند از بیمار رضایت نامه بگیرد که بیمار از جزئیات آن مطلع باشد. به این موارد در اخلاق پزشکی اشاره شده است که پزشک از آن آگاهی و اطلاعاتی که دارد به بیمار نیز ارائه کند،
کد خبر: ۳۹۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴ 06 May 2014
علیرضا مرندی گفت: ممکن است بیمار هر نوع رضایت نامه‌ای را با توجه به شرایطی که دارد، امضا ‌کند. متاسفانه به طور کلی ۹۹ درصد از مردم مواقعی که رضایت نامه را امضا کرده‌اند، متوجه جزئیات رضایت نامه نشده‌اند.

به گزارش تسنیم، چندی پیش خبری از جراحی‌های مدرن برای زیبایی چشم مبنی بر کاشت نگین یا جواهر داخل چشم اعلام شد که طی یک سال گذشته 4 نفر‌ چنین جراحی‌ را در یکی از بیمارستان‌های تهران انجام داده‌اند. این نگین‌ها فقط در هلند ساخته می‌شوند و قیمت آن‌ حدود 1500‌ تا 2000 دلار معادل 4 و تا 5 میلیون تومان است. قرار دادن عنبیه‌های مصنوعی با رنگ‌های متنوع در چشم با قیمت 5500 دلار (معادل 17 میلیون تومان) بر روی عنبیه اصلی فرد جهت تغییر رنگ چشم، آن هم به طور دایم یکی دیگر از این نوع جراحی‌های زیبایی است که تاکنون 7 نفر برای چشمان رنگی، تیغ جراحی را پذیرفته‌اند.

نگین‌ها که در 3 مدل قلب، ستاره و کلید سل (یکی از علامت‌های موسیقی) کاشته می‌شود، حالت قوسی و مشابه انحنای کره چشم دارند و در قسمت سفیدی چشم قرار می‌گیرند. زیبایی این نگین‌ها فقط در این است که وقتی فرد به‌سمت دیگری نگاه می‌کند، نگین داخل چشم مشخص شود. تمام این ویژگی‌ها در حالی است که فردی مطلع در مطب یکی از پزشکانی که این جراحی را انجام می‌دهد به خبرنگار تسنیم می‌گوید: «هیچ‌کدام از این نگین‌ها درخشندگی ندارند و بسیار معمولی هستند.»

در هر حال جرقه شروع و انجام این نوع جراحی‌ که جوانان را برای داشتن چنین ویژگی در ظاهرشان وسوسه می‌کند، فراخوانی است که در سایت مرتبط با یکی از بیمارستان‌های تهران ارائه شده است و اینجاست که کج راهه‌های طبابت و تجارت، زنگ هشدار اخلاق پزشکی را به صدا در می‌آورد.

ممکن است نظام پزشکی نتواند مانع شود اما می‌تواند آگاهی دهد


علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در این باره با بیان اینکه طبیعتا چنین جراحی که به جای رویکرد درمان باعث به خطر انداختن سلامت فرد می شود با اهداف حرفه‌ پزشکی منطبق نیست، گفت: وزارت بهداشت و نظام پزشکی هر دو باید برای نظارت بر این نوع جراحی‌ها اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا هیچ ارگانی نمی‌تواند بگوید من مسئول نیستم، گفت: ولی نوع مسئولیت هر ارگانی باهم فرق می‌کند. در واقع حداقل مسئولیت هر یک از این ارگان‌ها آگاهی دادن است. ما می‌توانیم با آگاهی مردم، سطح اطلاعاتشان را بالا ببریم. ما حداقل در این زمینه وظیفه داریم. حالا ممکن است نظام پزشکی نتواند جلوی این جراحی‌ها را بگیرد اما می‌تواند آگاهی‌های لازم را به مردم منتقل کند. متقابلا این آگاهی باید به جراحان نیز داده شود تا به راحتی دست به تیغ جراحی نبرند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران تصریح کرد: البته کارهای بزرگ‌تر از این را انجام نمی‌دهیم چه برسد به این نوع کارهای کوچک...! تمامی این موارد مذکور وظایف ما است. اما اینکه بگوییم این وظایف را درست انجام می‌دهیم خیر..! این طور نیست. باید بهتر عمل کنیم.

رضایت نامه ها مشکل دارد

وی در خصوص اینکه متقاضیان این جراحی عجیب با انگیزه‌های مختلف رضایت نامه را بدون توجه به جزئیات عوارض ناشی از جراحی امضا کرده‌اند و این درحالی است که پزشک آگاهی بیشتری را نسبت به بیمار داد و می تواند بیمار را از آن چه ممکن است برای وی اتفاق افتد مطلع کند، گفت: پزشک زمانی می‌تواند از بیمار رضایت نامه بگیرد که بیمار از جزئیات آن مطلع باشد. به این موارد در اخلاق پزشکی اشاره شده است که پزشک از آن آگاهی و اطلاعاتی که دارد به بیمار نیز ارائه کند، ممکن است بیمار هر نوع رضایت نامه‌ای را با توجه به شرایطی که دارد، امضا ‌کند. متاسفانه به طور کلی  99 درصد از مردم مواقعی که رضایت نامه را امضا کرده‌اند، متوجه جزئیات رضایت نامه نشده‌اند و با‌‌‌ همان شرایط ذکر شده، رضایت نامه را امضا کرده‌اند.

مرندی افزود: چنین رضایت نامه‌هایی را کافی نمی‌دانیم. رضایت نامه یعنی هر آنچه که پزشک می‌داند، بیمار هم مطلع شود و بعد امضا کند. اما این اتفاق نمی‌افتد و رضایت نامه‌ها مشکل دارد.

با تمام این تفاسیر؛ ضمن تایید انجام این جراحی در تهران از سوی برخی جراحان چشم پزشک، متاسفانه این نوع جراحی عجیب و غریب که به تازگی پا به عرصه مد روز میان جوانان گذاشته است، تاییدیه بین المللی از سوی مجامع علمی را ندارد...! و فرد متقاضی بدون آنکه بخواهد برای انجام چنین جراحی زیبا و مدرنی مسافر کشورهای دیگر باشد به راحتی و بدون دخالت‌ و برخورد‌های نظارتی در تهران، می‌تواند به رویای‌های خود دست یابد چرا که این جراحی در کشورهای اروپایی به دلیل ریسک بالای نابینانی فرد ممنوع است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵
لابد یارانه هم میگیرند. در حالی که غرب هر روز به دنبال پیشرفت در تکنولوژی می باشد برخی مردم راحت پولدار می شوند سپس همان پول ها را در جا های عجیب و غریب خرج می کنند . دریغ از یک اپسیلون کار مثبت و سازنده .
با سلام
خب چیزی که ایشون منظورشونه رو سایت بیمارستان تا الان 16/2/93 هم هست زنگ زدیم قیمت بگیرم منشی می گفت دیگه انجام نمیشه هشت ساله!!!! ولی تو این هشت سال چطور هنوز از روی سایت بیمارستان برداشته نشده خدا می دوند!!!! حالا خدا رحم کنه به وزارت بهداشت اگه هشت سال این مورد از روی سایت یه بیمارستان خصوصی برداشته نشده بخش دولتی مثل وزارت بهداشت که خیلی اوضاع بدتره!!!!
اینهایی که این عمل ها رو می کنن بیمار هستند. نباید بگذاریم که مد یا همگانی شود چون واقعا زشت است.من حتی با خالکوبی هم مخالفم.
متاسفانه ایرانی بی سواد ترین ملت دنیا هستند . متاسفم برای مادران فردا
بيني من دوبار شكست وكاملا دفرمه شد وقتي براي جراحي رفتم دكتر يه برگه رضايت نامه گذاشت جلوم كه امضا كنم ديدم تمام بندهاش حق را به پزشك داده گفتم من امضا نميكنم دكتر هم گفت اگر امضا نكني من هم بيني شما رو جراحي نميكنم هيچ ، جراح ديگري هم بدون امضاي رضايت نامه از طرف شما ، تو رو عمل نميكنه!!!! حالا از دكتر مرندي ميپرسم چه فرقي ميكنه كه مفاد رضايت نامه رو بدانيم يا نه ؟؟؟؟ كار خود بيمار لنگ ميماند!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار