بازدید 7731

معمای قتل جوان ایرانی حل می‌شود؟

بر اساس تازه‌ترین اخبار پلیس جزیره مانوس در کشور «پاپوآگینه‌نو» روز جمعه از رسیدگی به اتهام چند مرد که گفته می‌شود عامل قتل جوان ایرانی در بازداشتگاه پناهجویان در این جزیره بودند، خبر داده است.
کد خبر: ۳۸۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰ 15 March 2014
پلیس جزیره مانوس در کشور «پاپوآگینه نو» از رسیدگی به اتهام چند مرد که گفته می‌شود عامل قتل جوان ایرانی در بازداشتگاه پناهجویان در این جزیره بودند، خبر داده است.

به نوشته آرمان، یک روزنامه استرالیایی دیروز درحالی این خبر را منتشر کرده است که ماجرای به قتل رسیدن یک پناهجوی ایرانی در «پاپو اگینه نو» در روزهای اخیر تا حد زیادی جنجال‌آفرین بوده است به‌گونه‌ای که مسئولان وزارت خارجه نیز به این حادثه واکنش نشان داده و خواستار پاسخگویی دولت استرالیا شده بودند.

رضا براتی، ایرانی 23ساله، اواخر بهمن به‌دلیل برخی تنش‌ها در یک اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس گینه پاپوآ جان خود را از دست داد. او دوم مرداد سال جاری و پنج روز پس از تصویب قانون گینه‌نو به استرالیا وارد شده بود اما، دولت استرالیا این جوان را به مانوس فرستاد.

در پی کشته‌شدن این شهروند ایرانی، سیدحسین میرفخار، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر استرالیا در تهران مراتب اعتراض و ناخشنودی دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به بدرفتاری و اعمال خشونت منجر به قتل این ایرانی اعلام کرد. همچنین 16 اسفند وزیر امورخارجه ایران طی اظهاراتی اعلام کرد که بررسی رفتارهای استرالیا در قبال پناهجویان در دستور کار قرار دارد. محمد جواد ظریف با بیان اینکه زندگی و جان ملت ایران برایمان مهم است، تصریح کرد: ما پیش از این بیانیه‌ای علیه نوع رفتار استرالیا با پناهجویان ایرانی صادر کرده‌ایم.

او تاکید کرد که با توجه به مرگ یک ایرانی در جزیره مانوس، ایران و اندونزی درمورد رفتارهای استرالیا در قبال پناهجویان بحث و گفت‌وگو می‌کنند. پس از کشته‌شدن پناهجوی ایرانی هزاران نفر در استرالیا با تجمع و روشن کردن شمع، خشم خود را نسبت به قتل این جوان توسط نیروهای امنیتی بازداشتگاه جزیره مانوس پاپوآ گینه‌نو نشان دادند.

دولت استرالیا پس از کشته‌شدن این ایرانی در بازداشتگاه پاپوآ گینه‌نو و فشار جامعه بین‌الملل به کانبرا درمورد بازداشتگاه‌ها، انتقال پناهجویان به کشور فقیر کامبوج در جنوب شرق آسیا را مدنظر قرار داده و مذاکراتی نیز با مقامات این کشور آغاز کرده است. دولت استرالیا سیاست‌های سختگیرانه‌ای در قبال پناهجویان اتخاذ کرده و براساس این سیاست‌ها پناهجویانی که از طریق آب‌های اندونزی به این کشور وارد می‌شوند به اردوگاه‌ها و بازداشتگاه‌های بسیار نامطلوب در جزایر دورافتاده‌ای از قبیل مانوس و کریسمس اعزام می‌شوند.

ما آنها را به خیانت متهم می‌کنیم


بر اساس تازه‌ترین اخبار پلیس جزیره مانوس در کشور «پاپوآگینه‌نو» روز جمعه از رسیدگی به اتهام چند مرد که گفته می‌شود عامل قتل جوان ایرانی در بازداشتگاه پناهجویان در این جزیره بودند، خبر داده است. الکس اندراسال، فرمانده پلیس منطقه‌ای مانوس ابراز امیدواری کرده است: اتهام سه تا چهار متهم این پرونده مورد رسیدگی قرار گیرد. روزنامه دایج استرالیا نوشته است: قرار بازداشت این افراد به‌دنبال کشته‌شدن رضا براتی پناهجوی 23ساله ایرانی صادر شده است. همچنین فرمانده پلیس منطقه‌ای مانوس گفته است: امیدواریم این افراد در هفته جاری یا اوایل هفته آینده بازداشت شوند. او تاکید کرده است: ما آنها را به خیانت متهم می‌کنیم . برخی رسانه ها پیمانکار محلی امنیت بازداشتگاه را مسئول مرگ این جوان ایرانی دانسته‌اند.

دفاع از حقوق ایرانیان هر جا که باشند


یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درمورد حادثه رخ‌داده برای جوان ایرانی در جزیره مانوس به آرمان می‌گوید: هر ایرانی در هر کجا که باشد و به هر طریقی که از کشور خارج شده باشد، حقوقی دارد و ما خود را ملزم به دفاع از این حقوق می‌دانیم. عباسعلی منصوری‌آرانی تصریح می‌کند: ممکن است تعدادی از شهروندان ایرانی به‌صورت غیرمجاز از کشور خارج شوند. این خروج البته خلاف است اما، انجام این کار خلاف باعث نمی‌شود که فرد هیچ‌گونه حقوقی نداشته باشد بلکه، اگر حق او ضایع شود وزارت خارجه مسئول پیگیری موضوع خواهد بود. او با اشاره به اینکه دفاع از حقوق شهروندان ایرانی همواره مورد تاکید بوده است، به پیگیری وضعیت ایرانیانی که در زندان‌های مالزی به‌سر می‌برند اشاره می‌کند و می‌گوید: اغلب این افراد در ارتباط با موادمخدر بازداشت شده‌اند. هرچند، به نظر ما همه آنها گناهکار نیستند. عده‌ای از آنها آگاهانه اقدام به قاچاق موادمخدر کرده‌اند و عده‌ای دیگر ناآگاهانه و از روی جهل در دام افتاده‌اند. این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: ما وظیفه خود می‌دانیم که وضعیت آنها را پیگیری کنیم و هر چند، در این زمینه اولویت‌بندی داریم اما، حتی کسانی که واقعا خلافی مرتکب شده‌اند نیز مورد توجه هستند. او تصریح می‌کند: در رابطه با قتل پناهجوی ایرانی در جزیره مانوس اوضاع کاملا متفاوت است و موضوع به‌گونه‌ای است که باید در اولویت قرار بگیرد و ابعاد اتفاق رخ‌داده برای جوان ایرانی کاملا مشخص شود. منصوری‌آرانی، وزارت خارجه را مسئول رسیدگی به این حادثه می‌داند و خواستار تسریع در این امر است.

پناهجویان و حوادث تلخ


ایران جزو کشورهایی است که هر سال برخی از شهروندانش به دلایل مختلف تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. هرچند آمار دقیقی از تعداد مهاجران ایرانی وجود ندارد اما، برخی منابع نیمه‌رسمی از وجود چهار میلیون و برخی دیگر از وجود شش میلیون مهاجر ایرانی خبر می‌دهند. بیش از آنکه تعداد ایرانیان خارج از کشور اهمیت داشته باشد، نحوه خروج آنها مهم است. هرچند، ایران جزو کشورهایی نیست که آمار بالای خروج غیرقانونی از مرزها را دارند اما، هرساله تعدادی از شهروندان دست به این کار می‌زنند که در این میان حوادث تلخی نیز رخ می‌دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر