بازدید 4479

باهنر: کار دیپلمات‌های هسته‌ای سخت است

در رابطه با مذاکرات باید توجه شود که ریزترین تصمیمات همچون تعداد سانتریفیوژها و یا تغییر آن از بحث‌های کارشناسی است که باید دیپلمات‌ها دنبال کنند، ما هم از خطوط قرمز مراقبت و مواظبت می‌کنیم
کد خبر: ۳۸۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۷ 04 March 2014
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار دیپلمات‌ها در مذاکرات هسته‌ای سخت است، گفت که اکنون جمهوری اسلامی به طرف مقابل برای شرکت در بازی برد – برد فرصت داده است که در صورت عمل به تعهداتشان، ما هم به تعهداتمان پایبند خواهیم بود.

محمدرضا باهنر ایسنا، در مورد مذاکرات ایران و 1+5 در وین و پیش‌بینی‌اش از احتمال رسیدن به توافق نهایی در شش ماه آینده گفت: اینها جزو مسائل اجتماعی است و ممکن است برای رسیدن به توافق، زمان کم و زیاد شود ولی به طور کلی همه چیز بستگی به طرف مقابل دارد مبنی بر اینکه آیا قبول می‌کند در بازی برد - برد شرکت کند و یا به دنبال بازی برد – باخت است.

وی یادآور شد: جمهوری سالامی تبحر خود و تجربه قوی در بازی برد – باخت دارد به طوری که در طول 35 سال بعد از انقلاب همواره با استکبار و در راس آن آمریکا در بازی برد – باخت بوده است که نتیجه را آمریکایی‌ها می‌توانند بگویند مبنی بر اینکه در طول 35 سال گذشته یا 50 سال قبل یعنی از زمان نهضت امام ما برده‌ایم یا آمریکایی‌ها؛ مسلما ما در این بازی برنده بوده‌ایم.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بازی برد – باخت، برنده بوده است، اظهار کرد: ما تجربه بازی برد – باخت را داریم اما به طرف‌های مقابل فرصت داده‌ایم تا در صورت وجود اراده‌ای در بازی برد – برد شرکت کنند. اگر آنها آمدند، ما هم هستیم ولی اگر خواستند دوباره بازی را به برد - باخت تبدیل کنند، ما برای آن هم آمادگی کامل داریم.

باهنر همچنین در مورد پیش‌بینی‌اش از انجام توافق نهایی با طرف‌های مقابل در موضوع هسته‌ای گفت: اکنون روند در حال دنبال شدن است و همه چیز بستگی به گفت‌وگوها دارد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مورد جزییات توافق ژنو نیز گفت: بحثی که افکار عمومی باید در این رابطه تعقیب کند، کلان قضیه است و طبیعی است که مسائل جزیی و تخصصی در گفت‌وگوها و مذاکرات انجام شود. ما می‌دانیم که کار دیپلمات‌هایمان سخت است و در آینده هم سخت‌تر می‌شود. از طرفی تردیدی هم نیست که خطوط قرمز هسته‌ای بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه خطوط قرمز هسته‌ای به صورت جدی دنبال می‌شود، گفت: در رابطه با مذاکرات باید توجه شود که ریزترین تصمیمات همچون تعداد سانتریفیوژها و یا تغییر آن از بحث‌های کارشناسی است که باید دیپلمات‌ها دنبال کنند، ما هم از خطوط قرمز مراقبت و مواظبت می‌کنیم، قطعا دیپلمات‌هایمان که سرداران این جبهه هستند هم با دقت و مواظبت جدی کار را دنبال می‌کنند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در ادامه با بیان اینکه طرف‌های غربی به کشاندن مساله هسته‌ای به سمت مسائل دیگر علاقه‌مندند، گفت: ما بارها و بارها اعلام کرده‌ایم که در حال حاضر سیاست‌های فعلی نظام فقط بحث هسته‌ای و در هیچ مقوله دیگری مذاکره نمی‌کنیم تا ان‌شاءالله مساله هسته‌ای حل شود.

باهنر همچنین درخصوص اظهارنظر آمریکایی‌ها مبنی بر گزینه‌های روی میز و طرح مباحث دیگری برای تحت‌الشعاع قراردادن مذاکرات هسته‌ای گفت: گزینه‌های روی میز همواره وجود داشته است و ما هم از گزینه‌های روی میز هراسی نداریم.

وی افزود: جمهوری اسلامی در طول 35 سال گذشته بارها و بارها گزینه روی میز نظامی آمریکا را تجربه کرده است که نمونه آن در هشت سال دفاع مقدس و در جنگ‌های منطقه اعم از 22، 33 و 8 روزه و همچنین جنگ‌های عراق و افغانستان است، پس از جمهوری اسلامی با تمامی این موارد آشناست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما همواره خود را برای گزینه روی میز تهدیدکننده آمریکا یعنی حرکت نظامی آماده کرده‌ایم و خیلی‌ها هم نیز منتظر این گزینه هستند. البته گزینه روی میز ما، مرگ بر آمریکا است که در طول 35 سال گذشته هم آنها و هم ما از گزینه‌های روی میز‌مان استفاده کرده‌ایم.

باهنر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بازی‌های برد – باخت تجربه کافی به دست آورده است، گفت: ما خودمان را آماده کرده‌ایم تا با آمریکا در یک بازی برد باخت شرکت کنیم. در این شرایط اعلام کردیم که آماده‌ایم زمین بازی را عوض کرده و در بازی برد – برد شرکت کنیم پس اکنون همه چیز به طرف مقابل بستگی دارد.

وی توضیح داد: اگر طرف مقابل وارد بازی برد - برد شد و به تعهداتش عمل کرد، ما هم به تعهداتمان پایبند هستیم اما اگر آنها منحرف شدند و یا خواستند مسائل دیگر را توسعه دهند، ما هم بازی برد - باخت را که در آن تجربه داریم، کمافی‌السابق دنبال می‌کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل