بازدید 17645
این روز را گویی جهانیان برای ما نامگذاری کرده‌اند؛

ثروت بزرگی که در بی خبری عمومی به تاراج می‌رود!

بی‌گمان پاسخ دادن به پرسش‌‌هایی از این دست برای بسیاری از دور و اطرافیانمان سخت‌تر از مسائل معمولی ریاضی و فیزیک است، زیرا اگر برای آن دروس ساعت‌ها، روز‌ها، ماه‌ها و سال‌ها انرژی گذاشته‌ایم، برای دانستن تفاوت شاهین با سنقر، با قوش، با بالابان و چه بسا حتی با عقاب فرصتی نگذاشته‌ایم.
کد خبر: ۳۸۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰ 03 March 2014
از دور و اطرافیان خود مناسبت امروز را بپرسید و از روی جواب‌هایی که می‌دهند، قضاوت کنید. قضاوت کنید که در دوره فناوری‌ تا چه اندازه از ثروتی که می‌خواهیم از آن بگوییم، آگاهی دارند و به تناسب میزان‌ آگاهی‌شان، چقدر مانع از تاراجش می‌شوند؟

به گزارش «تابناک»، سازمان ملل متحد در نشست عمومی خود در بیست و نهم آذر ماه امسال (بیستم دسامبر ۲۰۱۳)، دوازدهم اسفندماه (سوم مارس) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه‌های در معرض خطر انقراض (سایتیس) به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کرده است؛ روزی جهانی که جا داشته در تقویم رسمی کشورمان، ‌ ‌آغاز هفته‌ای ملی به این مناسبت به ثبت رسیده و پاس داشته شود.

از این روی می‌گوییم روز جهانی حیات وحش باید در کشورمان به هفته‌ای ملی تبدیل شود که می‌بینیم حیات وحش کشورمان به تنهایی حکم گنجینه‌ای منطقه‌ای و حتی جهانی دارد؛ اما به این دلیل که کمتر از آن سخن گفته و در شناساندن آن همت گمارده‌ایم، اغلب از آن بی‌اطلاع هستند و متأسفانه در سایه این بی‌اطلاعی روز به روز بر شمار ضرباتی که بر پیکره آن وارد می‌شود، افزوده می‌گردد.

ثروت بزرگی که در بی خبری عمومی به تاراج می‌رود!

ایران ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی ویژه و اقلیم گسترده‌اش، یکی از متنوع‌ترین ساختارهای حیات وحش دنیا را میزبانی می‌کند. شناسایی بیش از ۱۱۴۰ گونه جانوری شامل ۱۹۶ گونه انواع پستانداران، ۵۳۰ گونه انواع پرندگان که خود به تنهایی معادل کل گونه‌های شناسایی شده در قاره اروپا و دو سوم گونه‌های شناسایی شده در خاور‌میانه را شامل می‌‌شود، ۲۲۷ گونه انواع خزندگان، ۲۰ گونه انواع دوزیستان و ۱۷۴ گونه انواع ‌ماهیان آب‌های داخلی، سندی‌ است بر این مدعا.

ثروت بزرگی که در بی خبری عمومی به تاراج می‌رود!

این در حالی‌ است که به گفته احمد علی کیخا، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست هفتاد و چهار گونه جانوری از گنجینه غنی محیط زیست کشورمان در معرض تهدید هستند؛ یعنی در فهرست قرمز رنگ IUCN قرار دارند و اگر در امر حفاظت از آنها سستی کنیم، به سرنوشت شیر ایرانی و ببر مازندران دچار خواهند شد.

ثروت بزرگی که در بی خبری عمومی به تاراج می‌رود!

اگر در این فهرست حساب چهار گونه یوز آسیایی (یوز ایرانی)، گور ایرانی، خرس سیاه بلوچی و گوزن زرد را که از وضعیت به مراتب نگران کننده‌تری نسبت به ۷۰ گونه در معرض خطر دیگر قرار دارند، جدا کرده و در نظر داشته باشیم که جز یوز و گوزن زرد، تقریبا آمار سایر گونه‌های در معرض خطر را تنها بر اساس تخمین می‌دانیم، درخواهیم یافت که چه بسا از خوش اقبالی‌مان بوده که این تنوع عظیم به رغم تهدیدات روز‌افزونی چون شکار، تصادف با خودرو، از بین رفتن زیستگاه‌ها و دیگر عوامل تهدید کننده نسل ایشان هنوز در بوم کشورمان می‌زیند.

ثروت بزرگی که در بی خبری عمومی به تاراج می‌رود!

اما تا چه زمان این خوش اقبالی می‌تواند دوام داشته باشد؟ آیا توانسته‌ایم نقش کارآمدی در ثبات جمعیت گونه‌های ‌حیات وحش کشورمان داشته باشیم؟ آیا تلاش کرده‌ایم که این گنجینه را به مردم معرفی کرده و قدمی، ولو کوچک، در راه بهره گرفتن از آن در صنعت عظیم گردشگری برداشته باشیم؟ در پاسداری از زیستگاه‌ها یا زدودن مخاطراتی که برایشان ایجاد کرده‌ایم، چطور؟

ثروت بزرگی که در بی خبری عمومی به تاراج می‌رود!

کافی است لختی درباره پرسش‌هایی از این دست اندیشیده و بعد به قدر آزمودن شرایط هم که شده، به سراغ پرسشی برویم که در آغاز مطرح کردیم: از دور و اطرافیان خودمان مناسبت امروز را بپرسیم و از روی پاسخی که می‌دهند، با یک استقرای ریاضی وضعیت حیات وحش کشور را حدس بزنیم. اصلا به مددشان آمده و مناسبت امروز را برایشان بازگو کرده و پس از ایشان بپرسیم آیا می‌دانند جبیر چیست؟ مرال و شوکا چه تفاوتی دارند؟ گوزن زرد ایرانی با آن تصویری که از گوزن‌های سورتمه بابانوئل در کارتون‌ها برایمان تصویر شده، چه شباهتی و چه وجوه تمایزی دارد؟ پرندگان مهاجری که هزاران کیلومتر تا کشورمان بال می‌زنند، از کجا می‌‌آیند و فصل کوچشان چه زمانی است و... .

ثروت بزرگی که در بی خبری عمومی به تاراج می‌رود!

بی‌شک پاسخ دادن به پرسش‌هایی از این دست که حتی برای نگارنده این سطور امری دشوار می‌نماید، برای بسیاری از دور و اطرافیانمان سخت‌تر از مسائل معمولی ریاضی و فیزیک است چراکه اگر برای آن دروس ساعت‌ها، روز‌ها، ماه‌ها و سال‌ها انرژی گذاشته و هرگز درکی از کاربرد بسیاری‌شان در زندگی روزمره نیافته‌ایم، برای دانستن تفاوت شاهین با سنقر، با قوش، با بالابان و چه بسا حتی با عقاب فرصتی قائل نشده‌ایم؛ شاید به این دلیل که نمی‌دانستیم چه فایده‌ای دارد.

ثروت بزرگی که در بی خبری عمومی به تاراج می‌رود!

غافل از آنکه اگر حال این گونه‌ها خوب باشد، یعنی حال انسان‌ها خوب است و اگر حال این گونه‌ها خوب نباشد، اگر شکار نسلشان را تهدید کند، اگر چراگاه برای علف‌خواران و علف‌خواران برای شکار گوشتخواران نباشد، اگر بی‌آبی تهدیدشان کند، اگر قاچاق‌چیان از آن‌ها نردبان ثروت‌اندوزی بسازند، اگر برخی به دلایل خرافاتی نابودشان کنند و اگر و اگر...، آن‌گاه حال انسان‌ها نیز نمی‌تواند خوب باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۵
در باغ وحش آمستردام رفته بودم. در قسمت پرندگان آنچنان پرنده های زیبایی وجود داشتند که بی اختیار مدتی طولانی محو تماشای آنها شده بودم و دلم نمی آمد که از آنجا بروم. وقتی اطرافم را نگاه کردم دیدم تنها من نیستم که آن طور شیفته زیبایی آن پرندگان شده ام بلکه جمعیت زیادی مثل من محو تماشای آنها بودند. موجودات طبیعت حقیقتا یک ثروت سرشار خدادادی هستند که باید در زمینه حفظ آنها و لذت بردن از تماشای آنها سخت کوشید و هرچه در این زمینه تلاش بشود و هزینه بشود زیاد نیست.
تابناک عزز از اینکه به گزارشات مربوط به حیوانات ایران میپردازی من از شما سپاسگزاری میکنم . کاش سایر رسانه ها و صداوسیما در برنامه های خود تبلیغات برای حمایت از حیوانات ارزشمند ایران داشتند . هر روزه شاهد کشتار انها هستیم بی انکه ذره ای ترس در دل سلاح بدستان طبیعت وجود داشته باشد . حیف از پلنگ زیبا افسوس بر تن بیجان انواع سمداران خرس سیاه و قهوه ای و ... این حیوانات از ترس بکجا باید برای زندگی پناه برند لااقل جایی را برایشان مشخص کنید تا در انجا زنده بمانند .
مطلب جالبی بود.
امیدواریم اخبار محیط زیست پای ثابت خبرهای شما باشد
دلم گرفت ..
کسی که به خدا ایمان داشته باشه و زندگی رو موهبت الهی بدونه که خداوند به همه موجودات هدیه داده، هیچ وقت نمی تونه از دیدن این همه زیبایی در طبیعت اشک شوق نریزه..
ادم با این دید هیچ وقت نمی تونه به طبیعت و حیات وحش اسیبی برسونه ..
باید از خودمون شروع کنیم .. من و شما باید به فرزندانمون عشق به طبیعت رو یاد بدیم.. نه با حرف که باعمل ..
وقتی من جلوی چشمای فرزندانم ،برای پرنده ها -حتی کلاغ - داخل حیاط دون می ریزم .. یا با دیدن گربه یا سگ-هرچند کثیف- سعی نمیکنم اونو با سنگ از خودم دور کنم .. یا با دیدن گلی خود رو در کنار خیابان و پیاده رو ، خم نمی شم و اونو بچینم بلکه بوش میکنم یا با شوق نگاهش میکنم .. فرزندانم حتما به طبیعت جور دیگه ای نگاه خواهند کرد.
کار سختی نیست ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
اگه میتونستم 1000 تا + میزدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
هموطن، هزار میلیارد لایک بزن.
خود شما، از آلودگی وا جلوگیری میکنی؟ به زیبایی شهرت اهمیت نمیدی؟ آشغال زمین نمیریزی؟ درخت میکاری؟ در دفاع ز محیط زیست و حیات وحش چه میکنی؟
ما ایرانی ها فقط لایک میکنیم و بس تازه کلی هم خسته میشیم
در ايران از روز جهاني زبان مادري نيز خبري نيست.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
چون یک اقلیتی زبان مادریشون همان زبان رسمی است و ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
آقای سعیدتااونجاکه آماررسمی نشون میده بین 55تا60 درصدمردم ایران فارس زبان هستن یعنی زبان مادریشون فارسی هست چطوراقلیت هستن؟
تابنک صبح در خبر هات خوندم که شکار چیان حیاط وحش را آزاد کردند و این خبر با وجود حمل اسلحه و موتور غیر مجاز باعث شد که فکر کنم حمایت از حیاط وحش در کشور ما بی حمایت ...حمایت از شکارچیان در اولویت قرار دارد...متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
پول حرف اولو میزنه. پل قدرت میاره. قدرت هم همه چی
وجدا چراچیدمان عکسها اینطوری انجام شده بصورت مثلا مگرنمیشد عکس اول خرس وگربه وحشی آنجا نمگذاشتید وبه آنجا عکس پرندها می گذاشتید وازآن طرف نیز عکسهاضمن عدم هم خوانی بایکدیگر نمی توانستید عکسها طوری چیدمان شوند که یکدیگرراپوشش ندهند واینگونه عکسها بروی همدیگرافتاده وهمدیگر رانپوشانند واز آن طرف دیگر ما ایرانی ها کی میخواهیم به خودمان وطبیعت واطراف خود با احترام برخوردبکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
خیلی غلط املایی و دستور زبانی داری هموطن
لیاقت نداریم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار