بازدید 3970

آمريکايي‌ها درباره سوريه دچار تناقض شده‌اند

اخضر ابراهیمی هم به عنوان یک سیاستمدار بسیار کهنه کار است ولی نکته مهم این است که دولت سوریه نگران مواضع آمریکا و عربستان نیست، بلکه مواضع سوریه مهم است که تا کنون تغییری را نشان نداده است، روسها هم چشمشان به مواضع ایران است.
کد خبر: ۳۷۹۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۵۳ 17 February 2014
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به خواست همزمان آمریکایی ها برای مبارزه با تروریسم و برکناری بشار اسد، این مسئله را تناقض این کشور درباره سوریه دانست.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، مسعود اسداللهی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دو سیما، کنفرانس ژنو دو را بر مبنای نظر و توافق روسیه و آمریکا و خواست سازمان ملل دانست و گفت : برخی کشورها مانند پاکستان و مکزیک موضعی نداشتند و برخی مانند قطر، فرانسه و ترکیه با برگزاری کنفرانس مخالفت داشتند.

وی افزود: حتی نظام سوریه هم به علت موضع قوی خود با آن موافقتی نداشت، مخالفان هم به علت موضع ضعف، خود را در معرض دادن امتیاز می دیدند از این رو آنها هم موافق نبودند.

اسداللهی تصریح کرد: موضوع تروریسم که مورد اتفاق نظر آمریکا و روسیه است و حضور پررنگ القاعده و تکفیری ها و همسایگی این کشور با رژیم صهیونیستی موجب شد تا این دو کشور برای برگزاری کنفرانس ژنو دو توافق کنند.

وی گفت: آمریکایی ها هم خدا را می خواستند و هم خرما را از این جهت دچار تناقض شدند چرا که هم می خواهند با تروریسم مبارزه شود و هم بشار اسد کنار برود، البته آنها در مصر هم دچار سردرگمی شدند و در لیبی هم کنترل از دستشان خارج شده است.

اسداللهی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر مبنای یک دیدگاه راهبردی طراحی شده و جناحی نبود از این رو با تغییر دولت، راهبرد تغییری نکرد.

وی با اشاره به بی نتیجه بودن نشست ژنو 2 و تاکید بر تجربه زیاد سوری ها در مذاکرات دو و چند جانبه افزود: نمی توانیم بگوییم که مذاکرات کاملا شکست خورد زیرا مذاکراتی که در جنگ ویتنام یا جنگ بوسنی و مانند آن هم صورت گرفت طولانی بود.

اسداللهی تصریح کرد:‌ اخضر ابراهیمی هم به عنوان یک سیاستمدار بسیار کهنه کار است ولی نکته مهم این است که دولت سوریه نگران مواضع آمریکا و عربستان نیست، بلکه مواضع سوریه مهم است که تا کنون تغییری را نشان نداده است، روسها هم چشمشان به مواضع ایران است.

هادی محمدی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا نیز در این برنامه، با اشاره به شکست راه حل های نظامی و براندازی نظام سوریه گفت: با به دست گرفتن ابتکار عمل توسط دولت سوریه مجامع بین المللی به آنجا رسیدند که باید به یک رویکرد سیاسی برای مدیریت فضای کنونی تمکین کنند.

وی افزود: اگر چه در این مذاکرات گروه مخالف شرکت کننده وجهاتی برای نمایندگی مخالفان نداشتند، دولت سوریه توانست آمریکا و این گروهها را در موضع انفعالی قرار دهد.

محمدی گفت: آمریکایی ها از این به بعد 4 دستور کار دارند از جمله در سفر آقای اوباما به عربستان که مقدمات آن در حال فراهم شدن است توافق با عربستان برای دادن سلاح های پیشرفته به گروههای تروریستی در جنوب سوریه در دستور کار قرار دارد، یک مجموعه اقدام فشار سیاسی و حقوقی هم در دستور کار اینهاست.

وی افزود: در ژنو 3 هم حداکثر تلاش آقای اخضر ابراهیمی می تواند این باشد که دو محور مبارزه با تروریسم و تشکیل کابینه را ادغام کند که این موضوع در این 5 روز مذاکره اثرگذاری نداشت در ضمن امیدوارند که با فعال تر کردن صحنه های عملیاتی بتوانند نتیجه بگیرند ولی امروز خبر رسید که مخالفان در بخش های دیگری در سوریه نیز تسلیم شده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار