بازدید 9471

فوتبالی‌ها به دنبال استیفای حق قانونی خود از صداو‌سیما

صدا‌و‌سیما‌ ۶ درصد ‌درآمد خود از پخش تلویزیونی رقابت‌های فوتبال را به فوتبالی‌ها می‌دهد و همین، محل اعتراض سازمان لیگ و فدراسیون است. با نزدیکی به پایان زمان قرارداد سه ساله حق پخش، این‌ بار فوتبالی‌ها با پیشنهاد بزرگتری‌ از سوی فدراسیون روبه‌رو هستند. آیا آن‌ها می‌توانند به حق خود دست یابند؟
کد خبر: ۳۶۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳ 07 January 2014
فوتبالی‌ها به دنبال استیفای حق قانونی خود از صداو‌سیماسه سال پیش وقتی بحث حق پخش تلویزیونی پیش‌ آمد، بنا بر قوانین فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، صدا و سیما باید به فدراسیون فوتبال ایران بابت پخش بازی‌های فوتبال پول می‌داد و به دنبال آن کشمکشی در‌گرفت که سرانجام با میانجی‌گری محمود احمدی‌نژاد پایان یافت؛ اما با نزدیک شدن به پایان قرار‌داد سه ساله فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما، گویا بار دیگر، ماجرای حق پخش تلویزیونی به محل مناقشه مدیران صداوسیما و فدراسیون تبدیل شده است!

به گزارش «تابناک»، آذر ماه امسال بود که مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ از مهلت پانزده هفته‌ای سازمان صدا و سیما برای بررسی پیشنهاد مالی سازمان لیگ در خصوص حق پخش تلویزیونی خبر داد و آن را راهکاری در راستای حرکت به سوی استقلال مالی فوتبال در ایران خواند.

به هر حال، ما باید به سمتی حرکت کنیم که مسیر ورود و خروج پول در فوتبال کشورمان ‌مشخص و شفاف‌ باشد. در این باره، نحوه تزریق بودجه دولتی به بدنه فوتبال، یکی از آن گره‌هایی است که فوتبال ما به آن دچار است. ‌ما باید با اسناد و مدارک به AFC و FIFA نشان بدهیم که کمک دولت به فوتبالمان زیر 50 درصد است و جدی گرفتن قرارداد حق پخش تلویزیونی، یکی از راهکارهای این موضوع است.

در ماده ۷ قرارداد سه‌ ساله فدراسیون و صدا وسیما که مشروط امضا‌ شد، ‌۱۳.‌۲ میلیارد تومان ‌‌حق پخش تلویزیونی برای سال نخست تعیین شد. در این قرار‌داد آمده ‌که صدا و سیما موظف است این مبلغ را در قالب چند قسط در ‌بازی‌ها پرداخت کند و تأکید شده که کل مبلغ تا پایان بازی‌ها ‌پرداخت شود.

بر پایه مفاد این قرارداد، صدا و سیما موظف است، سالانه مبلغی را به پول قرارداد سال گذشته برای قرارداد سال جدید ـ بنا بر هماهنگی با مدیران فدراسیون ـ بیفزاید.

علی کفاشیان که گویا ‌منتظر پایان قرار‌داد سه ساله اولیه حق پخش با صدا و سیما بود، بر این باور است که صدا و سیما سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق پخش بازی‌های فوتبال درآمد دارد و از این رهگذر، تنها دوازده تا سیزده میلیارد تومان آن را به سازمان فوتبال ایران می‌دهد که این منطقی نیست.

فوتبالی‌ها به دنبال استیفای حق قانونی خود از صداو‌سیما

شاید اگر رئیس فوتبال ایران، ‌امروز مشکل قرارداد سه ساله با صدا و سیما را نداشت، از هم‌اکنون رسما وارد دعوا می‌شد و‌ حتی اجازه حق پخش بازی‌ها را به صدا و سیما نمی‌داد.

کفاشیان که منتظر است چند ماه باقی ‌مانده به این قرارداد پایان یابد، برای لیگ چهاردهم برنامه سفت و سختی دارد و نمی‌خواهد به هیچ وجه از بالا بردن قیمت قرارداد حق پخش پایین بیاید. او حتی راهکارهای عجیب و البته ناممکنی ‌برای جایگزینی صدا و سیما در صورت نرسیدن به توافق برای افزایش حق پحش دارد؛ توزیع در شبکه خانگی و قرارداد با یک شرکت خارجی برای پخش تلویزیونی بازی‌ها که اولی از پیش شکست خورده است و دومی غیر قانونی!

در این رهگذر اما به نظر می‌رسد مهدی تاج، روش بهتری ‌پی گرفته است. او پس از فرستادن نامه به ضرغامی،‌ رونوشتی از آن را برای مجلس شورای اسلامی فرستاده و در پی این است که سازوکار قرارداد‌ حق پخش را قانونی کند.

فوتبالی‌ها به دنبال استیفای حق قانونی خود از صداو‌سیماتاج در این باره می‌گوید: «فیفا و ای‌اف‌سی مسیر شناخت شده کار را می‌شناسد، ما به فوتبال پول می‌دهیم؛ اما از مسیری که برای فیفا و ای‌فی‌سی شناخته شده نیست. در این میان کار مجلس مهم است که قانونگذاری کند تا حق پخش از مسیر خودش به فوتبال بیاید.

باید اسناد مالی به ای‌اف‌سی و فوتبال نشان دهیم که کمک دولت زیر ۵۰ درصد است‌».
یکی از کارکردهای قرارداد حق پخش این است که دست‌کم تکلیف بودجه تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس ـ که چشم به جیب دولت دارند ـ کمی تا قسمتی مشخص می‌شود، چه اینکه بنا بر قرارداد کنونی، ‌۵ درصد این مبلغ نصیب فدراسیون و سازمان لیگ خواهد شد و درصد بسیار کمی نیز به حساب هیأت فوتبال‌ها واریز‌ می‌شود و بقیه باید برای تیم‌های لیگ برتری هزینه شود.

تقریبا همه می‌دانیم که تیم‌های فوتبال در ایران درآمدزا نیستند و زیان‌ده هستند و به رغم زیان‌ده بودن، سازوکار مالی مشخصی ندارند و این پرسش همیشه وجود دارد که بودجه باشگاه‌ها از چه محلی تأمین می‌شود. با ورود مجلس به ماجرای حق پخش و تدوین سازوکار قانونی برای آن، می‌توان دست‌کم گامی در راستای شفاف شدن سازوکار مالی باشگاه‌ها برداشت‌.

گویا این ‌بار در فدراسیون همگرایی مناسبی میان کفاشیان و تاج برای استیفای حقوق فوتبال ایجاد شده و این دو برای گرفتن حق خود، قصد کوتاه آمدن ندارند که البته در این راه به حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان ‌نیاز دارند که این روز‌ها تأمین بودجه باشگاه‌های سرخابی به دغدغه آن‌ها بدل شده است.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناکرا از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۳
آخه این فوتبال ایران دیدن داره که واسش حق بخشم پرداخت کنند.همین که نشونشون میدن باید یه چیزی هم بدن
چرا صدا سیما بابت تهیه سریالهای تلویزیونی پولهای انچنانی میدهد امابه فدراسیون فوتبال که هر هفته برای صدا و سیما فوتبال و خوراک خبری و برنامه های دیگر ایجاد می کند پول پرداخت نکند در ضمن اگر از صدا و سیما فوتبال پخش نشود صدا سیما این چند در صد بیننده را نیز از دست می دهد چون مدتهاست که صدا و سیما مخاطبان خود را از دست داده
پاسخ ها
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
مگه ایرانم فوتبال داره؟
ehsan
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
عزیر جان درسته که فوتبال ایران حرفه ای نیست و این حرفه ای نبودن باعث شده که جذابیتش را از دست بده ولی با این حق بخشها ، حق فروش بلیطها برای باشگاها ، فروش البسه تیمها و صد البته زمین استاندارد که در ایران وجود خارجی نداره و ... میتونه پیشرفت کنه و شما و بنده از آن لذت ببریم
داش حامد با احترام به نظر شما با وجود اینکه فوتبال ما در قیاس با کشور های پیشرفته ضعیف تر است اما این دلیلی برای از بین رفتن حقوق فوتبال ضعیف ما نیست،به هر حال از پول بیت المال خرج تیم ها می شود پس چه بهتر که این پول ها قانونی و از مسیر درست وارد گردد تا حداقل مشکلات تیم های داخلی تا حدی برطرف گردد .به عبارتی این پول ها بجای ساخت سریال های بی محتوای پر هزینه صرف ورزش که جوانان علاقمند آن هستند گردد تا جذب اعتیاد و . . . نگردند.
اصلا موقع بخش فوتبال از صدا و سیما شبکه ها کابلی بشن(امکانش که هست) و مردم برند بخرند.
اصلی ترین بخش درآمد باشگاه های حرفه ای از طریق حق پخش تلویزیونی است. معلوم نیست صدا سیما با درآمدی که از پخش آگهی های بازرگانی کسب میکند چه کار مثبتی انجام میدهد؟
اگه فوتبال خصوصی بود و از بیت المال پول نمیگرفت باید حق پخش هم داده میشد ولی حالا که میلیارد میلیارد پول بیت المال خرج فوتبال میشود دیگر حق پخش چه معنی داره
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
خوب بهتر نیست هرچی بره سرجای خودش؟؟ اونوقت هرتیمی به اندازه محبوبیتش بین مردم میتونه از صدا و سیما بابت پخش تلویزیونی پول بگیره نه به اندازه محبوبیتش نزد دولتمردا!!!
هر وقت فوتبالی ها حق مردم رو به جا اوردن صدا و سیما هم حق اونها رو میده.
دمت گرم آقای کفاشیان !
سر حرفت وایسا و تا قرون آخر حق این فوتبالو که صدا وسیما صرف پخش برنامه های بی کیفیت کم بیننده میکنه ازشون بگیر چطور بلدن هر ده دیقه یه بار تبلیغات از هرشبکه پخش میشه حالا یک درصد سود تبلیغات رو که پخش میکنن هم زورشون میاد
این اقایون فوتبالی که انقدر ادعا دارن باید تلویزیون فوتبال رو حتما پخش کنه چرا به خودشون زحمت نمیدن برن استادیوم از جیب خودشون خرج کنن کی اون فوتبال رو میبینه که صدا سیما بابتش پول هم هزینه کنه
اين تلويزيون بجاي حق پخش بيايد اين 1.5 ساعت كه اين فوتبالي ها وقت مردم را ميگيرند بيايد مسابقه تلويزيوني پخش كند و جايزه بدهد خيلي بهتر از اين فوتبال هستش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل