بازدید 23096
دعوای ارزی، حج را دور کرد؛

چه کسی سد راه حج ۴۳ درصد متقاضیان شده است؟!

اگر بخواهیم همه تلاشمان را برای فرستادن متقاضیان واجد شرایطی که هشت سال پیش پولشان را در اختیار سیستم بانکی کشور گذاشته‌اند، اما امروز قادر به پرداخت مبلغ گزاف باقی مانده نیستند، به کار بگیریم، دو راهکار پیش رویمان است؛ نخست این که ندای یاری رئیس سازمان حج و زیارت را لبیک گفته و برای کاهش نرخ ارز راهکار بجوییم. دوم آنکه نظر وی را به ابهامات سخنانش جلب کنیم که به نظر دومین گزینه معقول‌تر است!
کد خبر: ۳۱۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۴ 05 May 2013
با اندک چشم‌پوشی، نزدیک نیمی از افرادی که ستاره بختشان دمیده بود و می‌توانستند راهی سرزمین وحی شوند، اکنون ‌مشکلی دارند که تا این لحظه آرزویشان را بر باد داده است و تلخ‌تر آن که به نظر نمی‌رسد گشایشی برایشان حاصل شود، مگر اینکه حساب و کتاب مسئولان از زبان ریاضیات تبعیت کرده و جنگ ارزی درگرفته میان دو نهاد پایان بگیرد!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که سازمان حج و زیارت هر سال، نهایتا ‌دو هفته ثبت‌ نام‌های سفر حج واجب را انجام می‌داد، امسال این دو هفته گذشت، ولی چهل هزار نفر وسع مالی ‌نام‌نویسی داشتند و این کار را کردند؛ چهل هزار نفر از هفتاد هزار نفری که می‌توانند بنا بر سهمیه کشورمان به حج مشرف شوند.

این رویداد بی‌سابقه از این روست که در یک سال اخیر، بحران نرخ ارز شرایط را به گونه‌ای رقم زده که به گواه سخنان رئیس کل بانک مرکزی، باید هزینه حج بر مبنای جایگزین شدن ارز مبادلاتی با ارز مرجع، دو برابر شود اما سازمان حج و زیارت این رقم را بسیار چرب‌تر محاسبه کرده تا عملا هزینه ۹ تا ۱۲ میلیونی اعلام شده این سازمان، عدم استطاعت چهل و چند درصد از متقاضیان و به دنبال آن، بازماندن ایشان از انجام فریضه واجب را رقم بزند.

حج از چهار و نیم میلیون تا دوازده میلیون!

ماجرا از آنجا آغاز شد که با رسمیت یافتن نرخ ارز مبادلاتی، هزینه همه کالا‌ها و خدماتی که با نرخ ارز مرجع محاسبه می‌شد، به ناگهان افزایشی چشمگیر یافت و یکی از این خدمات، هزینه سفرهای زیارتی و حج بود؛ بنابراین، در شرایطی که سال گذشته سقف هزینه سفر حج واجب، چهار و نیم میلیون تومان محاسبه و از متقاضیان گرفته شده بود، سازمان حج و زیارت برای اعزام متقاضیان واجد شرایط در سال جاری، رقمی بین ۹ تا ۱۲ میلیون تومان را اعلام کرد که اعتراض بسیاری را به همراه داشت.

هزینه‌ها می‌بایست دو برابر شود؛ می‌بایست دو نیم برابر شود!

رقم درخواستی سازمان حج و زیارت اینقدر عجیب بود که استدلال ایشان برای جایگزینی ارز مبادلاتی با ارز مرجع، صدای رئیس کل بانک مرکزی را هم درآورد، چراکه به باور بهمنی، «اگر قرار باشد قیمت حج تمتع تغییر کند، سازمان حج باید بر اساس نرخ تورم سال ۹۱ (۳۰/۵ درصد) آن را افزایش دهد. در این صورت و با در نظر گرفتن ارز مبادلاتی که سازمان حج آن را ۲۶۵۰ تومان اعلام کرده است، هزینهٔ سفر حج باید دو برابر نرخ سال پیش شود که سقف آن بنا بر اعلام معاون سازمان حج، چهار میلیون و پانصد هزار تومان بود».

البته استدلال بانک مرکزی مورد پذیرش سازمان حج و زیارت نیست، چراکه به عقیده حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی، رییس این سازمان، «بهای ارز مبادلاتی ۲۶۵۰ تومان است که نسبت به ارز مرجعی که سال پیش به حج دادند، دو و نیم برابر شده» و بنا بر این استدلال، همه باید مشارکت کنند تا نرخ ارز کاهش یافته و به دنبال آن میزان مبالغ دریافتی از متقاضیان کمتر شود.

بدین ترتیب متقاضیان با دو تفسیر از یک موضوع روبه‌رو هستند که از یک سو بر مبنای سخنان بانک مرکزی، سقف (و نه کف!) نه میلیون تومانی را برایشان رقم خواهد زد و از سوی دیگر و بنا بر اظهارات سازمان حج، در حالت کمینه نه میلیون تومان شده و سقف آن به دوازده میلیون تومان سر خواهد سایید.

تناقض در سخنان رئیس سازمان حج و زیارت

این تفاوت حداقل سه میلیون تومانی زمانی مبهم‌تر خواهد شد که بدانیم رییس سازمان حج و زیارت، جزییات هزینه‌ سفر حج را به تازگی اعلام کرده و البته تناقضاتی در سخنانش به چشم می‌خورد!

موسوی در تشریح جزییات هزینه این سفر می‌گوید: «هزینه‌ هر زائر ایرانی در حج با حداکثر ۴۵ روز اقامت و تأمین بهترین وعده‌های غذایی، پذیرایی، بهداشت، درمان و... بین ۳۸۶۶ تا۴۷۰۰ دلار می‌شود».

وی در ادامه هزینه‌های این سفر را به تفکیک خدمات و بر مبنای دلار این گونه برشمرد: «اقامت (۵۸ تا ۸۴ دلار در هر شب)، تغذیه (روزانه نزدیک ۱۲/۵ دلار)، ورودیه‌ عربستان، ‌ چادرهای منا و عرفات (سرجمع ۱۷۶/۲۷ دلار)، هزینه‌ حمل و نقل ترددی و برون‌شهری (هر نفر ۲۲۸ دلار)، سرانه‌ بهداشت و درمان (۵۴ دلار) و نرخ بلیت هواپیما برای هر نفر (۷۶۹ دلار)».

ابهام نخست

نخستین ابهام این ماجرا آنجاست که رئیس سازمان حج و زیارت، مبنای محاسبات را بر اقامت ۴۵ روزه زائران گذاشته است، حال آنکه بیشتر زائران ایرانی در موسم حج، سفری بین ۳۰ تا ۳۵ روز به عربستان دارند که گواه این موضوع را می‌توان هزینه‌ درمان هر زائر دانست که در محاسبات خود رییس سازمان حج و زیارت هم ۵۴ دلار برای ۳۰ روز اقامت در نظر گرفته شده است!

ابهام دوم:


دومین ابهام ماجرا هنگامی جلوه گر خواهد شد که اعداد سرجمع ارائه شده توسط موسوی را در نرخ ارز مبادلاتی ضرب کنیم که در این صورت، هزینه کف تا سقف این سفر، معادل ۱۰ تا ۱۲/۵ میلیون تومان خواهد شد؛ حال آنکه این هزینه در رقم اعلامی سازمان به متقاضیان، ۹ تا ۱۲ میلیون آمده و معلوم نیست ‌کدام تخفیف شامل حال ایشان شده و اصولا منبع تأمین این تخفیفِ نیامده کجاست!

ابهام سوم:

عجیب‌ترین ابهامی که در سخنان رئیس سازمان حج و زیارت به چشم می‌خورد، زمانی است که هزینه‌های جداگانه زائران را بر مبنای اقامت یک ماهه‌ای حساب کنیم که بیشتر زائران حج تمتع تجربه می‌کنند؛ در این صورت هزینه سفر به ۳۱۱۴ تا ۳۸۹۴ دلار، معادل هشت تا ده میلیون تومان بر مبنای نرخ ارز مبادلاتی خواهد بود که به رغم افزایش چشمگیر به نسبت هزینه‌های سال گذشته، به مراتب کمتر از هزینه‌های اعلام شده از سوی سازمان است.

برخی متقاضیان واجد شرایط که قادر به پرداخت سهم باقی مانده هزینه سفرشان نیستند، ادعا می‌کنند که اگر هشت سال پیش، با یک میلیون تومانشان به سراغ بازار سکه می‌رفتند، پنج سکه نصیبشان می‌شد، اما امروز نه تنها از سودی معادل این محروم مانده‌اند، بلکه باید ۹ تا ۱۲ برابر سرمایه اولیه‌شان هزینه کنند تا امتیازی که به خون جگر به دست آورده‌اند، از کفشان نرفته و به حج مشرف شوند؛ گلایه‌ای قابل توجه که نه بانک مرکزی و سازمان حج و زیارت پاسخی برایش دارند و نه احتمالا هیچ نهاد دیگری!
بدین ترتیب، به نظر می‌رسد که اگر بخواهیم همه تلاشمان را برای فرستادن متقاضیان واجد شرایطی که هشت سال پیش پولشان را در اختیار سیستم بانکی کشور قرار داده، اما امروز قادر به پرداخت مبلغ گزاف باقی مانده نیستند، به کار بگیریم، دو راهکار پیش رویمان است؛

نخست این که بخواهیم ندای یاری رئیس سازمان حج و زیارت را لبیک گفته و برای کاهش نرخ ارز راهکار بجوییم، و دوم آنکه نظر رئیس سازمان را به ابهامات سخنانشان جلب کرده و از ایشان درخواست کنیم که برای کاستن از هزینه‌ها، ترتیبی دهند که مثلا مدت زمان سفر حج امسال ولو در حد چند روز کاهش پیدا کند، نه آنکه به جای ۳۰ تا ۳۵ روز، ۴۵ روز محاسبه شود؛ گویا این راهکار در مقابل یافتن راه کاهش نرخ دلار، راه معقول‌تری باشد!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۷۹
انتشار یافته: ۳۷
مکه رفتن هم در آینده میره تو لیست آرزوهای دست نیافتنی !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
خبر نداری ارزو شد دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
در هر دوره آرزوی حج برای همه خوبه اما فقط بر کسانی واجبه که میتونن و پولشو دارن که برن.
پس لازم نیست نگران باشیم.
اگه نداریم واجب نیست.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
به نظر من سازمان حج و زیارت باید این شانس را به تمامی ثبت نام کنندگان تمتع بده تا مشرف شوند
پول ثبت نامی را به قیمت دلار در همان روز ثبت نام محاسبه کنید.
باسلام .
یه راهکار خوب هم اینه که مثل عتبات که گروه های آزاد میبرن تازه با اون نا امنی کشور عراق ، بگذارن چندتا شرکت دیگه هم تو بردن سفر عمره و تمتع کار کنند . شاید رقابت باعث بشه که قیمت ها ارزون تر بشه . البته به قول آقای موسوی خیلی طرح استانی خوب بوده پس برای بردن به عربستان هم میشه از این گزینه به عنوان کم کردن سفر عمره استفاده کرد . ممنون
پاسخ ها
میممصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
عربستان به عراق خیلی فرق داره
شما فکر کردی به همین راحتی ویزا میده؟
روابط ایران با عراق خیلی بهتره و مشکل ویزا نداریم.
اقا باور کن نصف ثبت نام کننده ها هم وسع ندارن پدرشون در اومده تا بتونن ثبت نام کنن
پدر من هم امسال ثبت نام کرده اما من میدونم با چه مصیبتی
زمان اقامت در عربستان را کم کنيد
ا توجه به اینکه افرادی که سال 84 برای حج تمتع ثبت نام کرده‌اند امسال می‌خواهند اعزام شوند و هشت سال در انتظار بوده‌اند و سال 84 یک میلیون تومان واریز کرده‌اند اکنون یک میلیون تا یک میلیون و پنجاه هزار تومان به آنها سود از طرف بانک ملی تعلق می‌گیرد. ظاهرا اعلام شده است که محاسبه سود 14درصد و کوتاه‌مدت است، ‌در این صورت چند پرسش به ذهن متبادر می‌شود، چرا سود کوتاه‌مدت به این افراد تعلق می‌گیرد درحالی‌که سرمایه‌گذاری بلندمدت و هشت ساله بوده است و سود بلندمدت در سیستم بانکی 20درصد است.

حال که کوتاه‌مدت سود می‌دهند و 14درصد، چرا مثل سایر سپرده‌گذاری‌های کوتاه‌مدت سود نمی‌دهند، یعنی به تراکم سود، سود نمی‌پردازند. با محاسبه بانک برای زائران پس از هشت سال فقط یک میلیون سود محاسبه می‌شود درحالی‌که بنابر قانون بانک حتی برای سپرده کوتاه‌مدت نیز دو میلیون سود باید به این سپرده‌گذاری‌ها تعلق بگیرد. به‌نظر می‌رسد سود 20درصد که حق زائران است دقیقا سه میلیون ‌تومان می‌شود حال آنکه فقط یک میلیون سود می‌دهند. مهم‌تر از سود بانک این است که سال 84 با یک میلیون فرد می‌توانست حج برود ولی هم‌اکنون باید دست‌کم هشت تا 11میلیون تومان روی اصل سپرده و سود آن بگذارد تا بتواند حج برود. سال 84 با این سپرده زائران مشکلات دولت و بانک‌ها حل شد! و حالا که مردم با مشکلاتی دچار هستند آیا کسی به فریاد آنان می‌رسد؟
چه جوری گفته 45 روز؟؟؟؟
سازمان حج در موقع ثبت نام از مردم ریال گرفته حالا داره با دلار حساب می کنه . بهتر نیست همان پول ثبت نام را به قیمت دلار 8 سال پیش محاسبه کنند و امروز ببینند که چند دلار باید به ثبت نام کنندگان بپردازند.
با سلام - پول چند سال پيش ما را هم به دلار آنروز حساب كنند و به ما برگردانند. از طلا بودن پشيمان گشته ايم - مرحمت فرموده مارا مس كنيد.
راستی پول 15 روز چی میشه که حاجی ها کمتر می مانند
بنظر مي رسد با توجه به تأثير نرخ ارز جهت تعيين نرخ عادلانه حج تمتع لازم است از نظر شوراي رقابت استفاده شود.
به هر حال طبق شرع اسلام کسی مجاز به انجام حج تمتع است که از توان جسمی و مالی کامل برخوردار باشد و حج تمتع بر مسلمانان به شروط فوق واجب میشود .حال اگر کسی با افزایش چند میلیونی هزینه سفر توتن مالی را از دست بدهد قطعا از نظر شرعی تکلیفی بر وی نیست کسی که به انجام حج تمتع مشرف میشود باید بر اساس احساس تکلیف و انجام وظیفه اقدام نماید وقتی شرعا تکلیف از اشخاص ساقط میشود چه اصراری وجود دارد؟البته موضوع حقوق سپرده گذاران حج و اجحاف در حق ایشان باید پی گیری گرددولی وقتی ما چرا جامعه ما در مورد تشرف به حج اپیدمی گرفته است؟چرا از بیان واقعیات گریزانیم؟برای خیلی ها این موضوع تبدیل به کلاس واسم و عنوان شده و خدا جایی در این منظور ندارد.. پس خدایا همان ده که آن به
سلام
می خواهم موضوعی را طرح کنم تا انشاءا.. به نتیجه ایی برسیم.
درسال 80 یک میلیون به عنوان ودیعه پرداخت کردیم. ارزش ریالی این مبلغ چه چقدر بوده؟ حداقل می توانستیم 4سکه بخریم..حال سوال این است که چرا دولت محترم ارزش ریالی را اینگونه حساب نمی کند ؟چندین سال از پولها استفاده کرده ؟ درست است که قرار بوده سود بدهد؟ اما جواب بی برنامه گی مسئولان محترم را چرا ما باید بدهم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
4*1.300000 = 52000000

شد پنج ميليون و دويست
ناشناس
| - |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
سال 80 سکه 100 تومن هم نبود پسر جان کجای کاری؟؟؟؟
خداوند منان در قرآن می فرمایند که حج برای کسانی است که مستطیع اند و بضاعت مالی دارند. حالا چه اصراریه که مردم هر طور شده (با قرض و وام و...) می خواهن برن مکه نمی دونم. 
در ضمن کسی که پول داره دیگه براش مهم نیست که با 12 میلیون بره مکه یا با 4/5میلیون و کسانی هم که پول ندارن که حجت بر آنها تمام است.
پاسخ ها
ایرانی
| Germany |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
با سلام
احتمالا سازمان نیز تفکر شما را دارد که هزینه را این جوری حساب کرده
دوست برادر بحث رعایت حقوق است آیا به واسطه اینکه کسی دارد می شود حقش را پایمال کرد
بله می شود هزینه را چنان کرد که کسی اسطاعت نداشته باشد ولی استطاعت حج شروط پیچیده ای ندارد قرار نیست فقط میلیاردرها به حج بروند هزینه ها باید واقعی باشند و امکان انتخاب حداقل ها باشد می شود طوری بود که بعضی ها فقط مکه مشرف شوند برای اعمال واجبه ی حج و زیارت و تشرف مدینه را موکول کنند به عمره
بهترين راه كاهش هزينه هاي اضافي است كه در حج صورت مي گيرد. چرا بايد حاجي ايراني اينقدر بريز و بپاش داشته باشد. در كاروان حجاج ايراني اسراف كاملا مشهود است.
جای تامل بسیار دارد!!!!!!???????
خدائيش حرف دل ما ها را زدي.دستت درد نكنه.من ديروز 18مليون واريز كردم البته مجبور بودم چون سن پدر و مادرم بالاست
پولی که هشت سال پیش برای حج سپرده شده رو باید با توجه به قیمت سکه اون زمان و الان حساب کرد و در اینصورت به صاحبانشون برگردوند، هشت سال پیش سکه 150 تومان بود، قیمت فیش هم 1 میلیون یعنی میشه به عبارتی 6 تا سکه و خورده ای و با این حساب اگر قیمت سکه رو الان 1.3 میلیون تومان هم فرض کنیم 1 میلیون اون موقع میشه 7.8 میلیون تومتن و این یعنی همینطوری سازمان حج کلی بدهکار هست به مردم، این انصاف نیست،
در حقیقت آقایان در موقع ثبت نام یک بار هزینه کامل حج را در همان زمان از مردم گرفته اند و یک بار هم حالا هزینه حج را می گیرند.
این یعنی 100 درصد مالیات از هزینه واجب عبادی مسلمین!
بقیه اش که دلار فلان شده و . . . توجیه است.
واقعا اگر پول ثبت نام ان موقع به دلار 800تومان تبديل مي شد امروز همه مي تونستند بروند واگر الان با دلار محاسبه مي شود بايد با ارزش همان موقع باشد
یک نکته را نباید از یاد برد که اماکن اقامتی مکه و مدینه را برای یک موسم اجاره می دهند ( همان 45 روز) نه کمتر و نه بیشتر. بنابراین سازمان حج و زیارت مجبور است هزینه اقامت همه را معادل همان 45 روز پرداخت کند. هزینه اقامت در مدینه کمتر می شود چون زائرین در دو نوبت به آنجا می روند ولی چون کل زائرین می بایست در زمان واحدی در مکه باشند ( حدود 10 روز) به اندازه کل زائرین باید هتل موسمی در مکه اجاره شود. با این توصیف که مقداری از آن خالی می ماند. به دیگر سخن با توجه به ثابت بودن میزان بلیط و ویزا و رفت و آمد و هتل برای سازمان هزینه حج 45 روزه با 30 روزه تفاوت زیادی ندارد و فقط هزینه تغذیه است که کم یا زیاد می شود.
پاسخ اصلی را باید بانک ها بدهند. سود سپرده گذاری یک میلیون در هشت سال که مشخص است می شود سه میلیون تومان. باید بانک پاسخ دهد که چرا یک میلیون سود می دهد. پس بقیه اش یعنی دومیلیون تومان چی می شه!!
با سلام خدمت دوستان گرامی، این یک مقدار بی انصاف است که در مورد استطاعت مالی مردم استدلال مسئولین محترم رو تکرار کنیم، موضوعی که نباید از اون غفلت بشه اینکه این بندگان خدا که الان به قول شما استطاعت مالی ندارند هشت سال پیش پول سفر حج رو بطور کامل پرداخت کردند و سازمان توان اعزام اونها رو نداشت آیا این تقصیر مردم هستش ؟ تازه هشت سال هم از پول این بندگان خدا استفاده شده. دقت کنید انگار هشت سال پیش جنسی به اونها فروخته شده، توان تحویل جنس رو نداشتیم حالا جنس فروخته رو دوباره باید اونها بخرن واقعا که این دیگه آخرشه!
سلام سود ودیعه را معادل با نرخ ارز مبادله ای محاسبه کنند
اول اینکه شما اگر آمار سال گذشته را در می آوردید متوجه می شدید که پارسال اعلام شد که برای اینکه تاخیر هواپیماها کمتر شود و برنامه ریزی های بهتر پیش برود تعدادی از حاجی ها حدود 40 روز و بلکه بیشتر سفرشان طول کشید و در واقع این طور نبوده که همه 30 تا 35 روزه سفرشان تمام شود. البته اینکه این کار چه قدر کمک کرد که تاخیرها کمتر شود خود جای بحث دارد
بعد هم یک پیشنهاد داشتم و آن اینکه در زمان ثبت نام هر چه قور می خوهند پول بگیرند به قیمت روز بانگ حساب کند و حسابی که باز می کند را به صورت دلار باز کند و نه ریال.
با سلام - بيان چند سوال و نكته را ضروري ميدانم
1- اگر ارزش پول پرداخت شده در زمان ثبت نام ملاك نيست چرا از مردم كل پول دريافت شده است سازمان حج مي توانست با دريافت مبلغ بسيار جزئي ثبت نام نمايد.
2- آيا معناي بانك داري اينست كه پول مردم به امانت گرفته شود و پس از چند سال يك هشتم آن بازگردانده شود يا بايد معادل همان ارزش اوليه بازگردانده شود در صورتي كه جواب مورد اول مي باشد كه بانكداري كاري بسيار ساده و بدون نياز به تخصص خواهد بود.
3- محاسبه رياست محترم سازمان براي حالتي است كه شما بصورت انفرادي و براي موسم حج اقدام به رزرو هتل نمائيد درصورت اجاره ساليانه هتل( براي حج عمره و تمتع) و چارتر كردن هواپيما و ... هزينه ها بسيار كمتر خواهد بود.
اصلا برای من سواله چرا باید پول پیش پرداخت را چند سال پیش داد ایا برای زیارت خدا رفتن پیش پرداخت باید کرد؟
لطفا توضیح دهید ویزای 50 دلاری عربستان + هزینه بلیط با خطوط خوب منطقه + هزینه اقامت همین الان چقدر است که دوستان با گرفتن ودیعه های طولانی و با این مبالغ قصد بردن حجاج را دارند؟آیا اگر حجاج از نقاط دیگر راهی شوند همین هزینه ها را دارند؟چرا سازمان حج که مبنایش دلار بوده ودیعه دریافتی مردم در سال های قبل به صورت دلاری نگه نداشته تا مردم اینگونه متضرر نشوند؟؟؟؟؟؟
وقتی استطاعت رفتن به حج نیست واقعا چه اصراری هست که باید بریم؟ لطفا جنجال نکنید شرایطه اقتصادی کشور رو در نظر بگیرید.
9 تا 12 میلیون که فقط هزینه سفره با محاسبه هزینه های بعد سفر که سر از 20 میلیون درمیاره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار