بازدید 117304
روایت فضای سیاسی کشور؛ روز سی و هشتم سال سی و پنجم انقلاب

رئیس جمهور سال جدید را با دو تهدید آغازکرد!

هشدارها به ضرغامی رئیس صدا و سیما روز به روز بیشتر می شود. هشدارهایی که مشخص نیست از سر دلسوزی است، یا برای گروکشی. در فضای انتخاباتی هم یکی از کاندیداهای انتخاب اعلام کرده است که برای اعلام کاندیداتوری از سوی مردم، علما و مراجع تقلید تحت فشار است!
کد خبر: ۳۰۹۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰ 21 March 2013
روز سی و هشتم، سال سی و پنجم انقلاب اسلامی، تحویل سال 1392 هجری شمسی است. روزی که توسط هبر انقلاب به نام سال حماسه سیاسی؛حماسه اقتصادی نام گرفت. دو موضوع مهم سال آینده: انتخابات ریاست جمهوری و احیای اقتصادی. رهبر انقلاب با توجه به مسائل زیر سال 92 را سال حماسه اقتصادی و سیاسی نامیدند:

«آنچه را که ما در سال ۹۲ در پیشِ‌ رو داریم، باز عمدتاً در دو عرصه‌ی مهم اقتصاد و سیاست است. در عرصه‌ی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. ...در زمینه‌ی امور سیاسی، كار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری است؛ كه در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی، و  به یک معنا مقدرات عمومی كشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی میكند. ... با این نگاه، سال ۹۲ را به عنوان «سال حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی نامگذاری می کنیم.

 پیام نوروزی رئیس جمهور همه چه داشت از شعر نوروزی تا شعار و البته تهدیدات انتخاباتی. رئیس جمهور مدت هاست که دو گونه تهدید انتخاباتی می کند:

اول اینکه حق انتخاب با ملت است نه با کس دیگری! و همه ایرانیان و از جمله امام راحل و رهبر انقلاب هم فقط یک رای دارند.

 دوم :  او مرتب می گوید اجازه تخلف در انتخابات را نخواهد داد وشخصا در این باره حساسیت خواهد داشت.

 با توجه به این دو جمله ، مخاطب سخنان رئیس جمهور، یقینا کسانی هستند که معتقدند حق انتخاب با ملت نیست و با کسان دیگری است. راستی چه کسی می گوید حق انتخاب با ملت نیست؟ اگر چنین کسانی وجود دارند، چگونه خود احمدی نژاد به قدرت رسیده است؟ چرا رئیس جمهور در صدد است القاء کند که عده ای معتقدند حق انتخاب با ملت نیست. آیا این نهایت بی انصافی نیست؟

یا اینکه رئیس جمهور می گوید حساسیت نسبت به تخلف دارد که همان حرف کمیته صیانت از آرای دیگران است. آقای رئیس جمهور چرا چهار سال پیش حرف از تخلف و حساسیت وی نسبت به تخلف نمی زد. آیا این واژه تخلف در شب انتخابات به واژه ی دیگری تبدیل نخواهد شد؟ راستی مگر چه کسی قرار است انتخابات را برگزار و احیانا در آن تخلف کند؟ آیا کسی جز دولت انتخابات را برگزار می کند ؟ این همه شک و تردید نسبت به مجموعه ای که مطیع محض رئیس جمهور است چه هدفی دارد ؟

این هم تهدیدات نوروزی آقای رئیس جمهور:

امام راحل عظيم الشأن فرمودند كه فقط يك رأي دارند و حق انتخاب با ملت است. مقام معظم رهبري نيز فرموده اند كه فقط يك رأي دارند و حق انتخاب با ملت است. همه بايد به حق ملت احترام بگذارند. دولت به عنوان برگزار كننده انتخابات، بدنبال انتخاباتي پرشور و شكوه و حداكثري و نهايت سلامت است. اينجانب شخصاً نهايت حساسيت را به كار خواهم برد و همچنان كه بارها و بارها به مسئولين استاني و غير استاني گفته ام از كوچكترين تخلفي اغماض نخواهم كرد.

اما در کنار طرح این تهدیدات و شبهه افکنی ها در فضای سیاسی کشور، استراتژی انتخاباتی دولت به روشی مشابه چهار سال گذشته در حال شکل گیری است. تلاش برای دو قطبی کردن و همچنین مظلوم نمایی و اینکه همه علیه یک نفر و آن هم کاندیدای دولت هستند، دو تاکتیک نخ نمای دولتیان است! این دو تاکتیک به ظاهر در چهار سال پیش جواب داده که هنوز هم دولتیان به شدت به دنبال آن هستند. البته در کنار این دو، توزیع سیب زمینی در شب انتخابات که دیگر خود به نمادی قدرتمند در انتخابات ایران تبدیل شده است را هم نمی توان نادیده گرفت.

دولتیان برای مظلوم نمایی خودی و اینکه همه علیه آنان هستند به تدریج تا شب انتخابات خود را با گروه های مختلف درگیر می کنند. با ادعای مبارزه با جریان ثروت ، عده ای از رقیبان خود را از ثروتمندان بی درد می دانند و به آنها حمله می کنند! عده ای را با این بهانه که آنان را به خاطر ایرانی گری بهایی می دانند با خود درگیر می کنند و بر طبل ملی گرایی می کوبند و مخالفان را ضد ایرانی می نامند! حمله به آقای مصباح در روزهای اخیر در راستای این استراتژی است! با ادعای ساده زیستی خود را با تحصیل کردگان درگیر می کنند و بقیه را تکنوکرات می نامند! و در نهایت دولتی مظلوم که باید پای صندوق های رای برایش گریست!

اما روز به روز که به انتخابات نزدیک تر می شویم ، فشار ها به صدا و سیما بیشتر می شود و ضرغامی برای تریبون دادن به کاندیداها و یا افرادی که در معرض کاندیداتوری هستند، تحت فشار قرار می گیرد. ظاهرا در هفته اخیر حضور شهردار تهران در شبکه پنج ، برخی گروه ها را عصبانی کرده است و آنان در نامه ای به ضرغامی خواهان مراقبت بیشتر در این زمینه شده اند. در نامه ای که ادعا شده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به ضرغامی نوشته شده به وی در مورد سانسور نیروهای انقلاب هشدار داده شده است و از وی خواسته شده که رسانه را قربانی وابستگی های سیاسی خود نکند!

فشار ها بر ضرغامی درباره تریبون دادن به کاندیداهای انتخابات از زمانی جدی شد که دبیر شورای نگهبان در آخرین نماز جمعه سال گذشته، هشدار هایی شدید به صدا و سیما در این باره داد و این کار را از مصادیق تخلف و تبلیغات زود هنگام انتخاباتی نامید.

اما در بین افرادی که قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارند، حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ، گفته است که برای کاندیداتوری تحت فشار است. وی همچنین گفته است که اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل و افراد مبارز از طرفداران وی هستند.

من برای حضور در انتخابات به شدت تحت فشار هستم. بسیاری از علما و بزرگان و سیاسیون و مردم هرجا که می‌روم از من درخواست حضور دارند؛ به‌ویژه اینکه تجربیات من را بزرگترین نقطه قوت و ضروری‌ترین نیاز کشور برای مدیریت سال‌های آینده می‌دانند. حتی برخی از بزرگان و صاحبنظران آن را برای من تکلیف و وظیفه می‌دانند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر