بازدید 37638
روایت فضای سیاسی کشور در هشتمین روز سال سی و پنجم انقلاب

دیداری با رهبر انقلاب که خیلی دیر انجام شد!

تحرکات انتخاباتی نشان می‌دهد، شاید بتوان به تدریج در فضای سیاسی کشور، از «الگوی حبیب‌الله» سخن گفت و این مفهوم را به مفاهیم موجود در فرهنگ لغت سیاسی کشور وارد کرد. از دو کاندیدای انتخابات هم خبر رسیده که آپارتمان‌هایی در مناطق پررفت‌وآمد شهر اجاره کرده‌اند که تاریخ شروع قرارداد آن اسفند و پایانش خرداد ماه آورده شده است.
کد خبر: ۳۰۳۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰ 19 February 2013
روزی که فضای سیاسی کشور را سخنان سخنگوی قوه قضائیه از احکام متهمان پرونده اختلاس بزرگ سه هزار میلیاردی پر کرده بود و هر پیامک خبری که به دست مخاطبان می‌رسید، از تأیید حکم اعدام یا حبس یکی از متهمان این پرونده خبر می‌داد، باز انتخابات دست از سر فضای سیاسی کشور برنداشت و همچنان انتخابات سال آینده در فضای سیاسی کشور رنگ پر رنگی داشت.

شاید مهمترین خبر درباره فضای سیاسی کشور در ساعات گذشته، خبر دیدار سه اصلاح‌طلب با رهبر انقلاب بود که اتفاقا جزيیات آن منتشر نشد. پیشتر در تابناک نوشتیم که نامه‌نگاری‌های عسکر‌اولادی با اصلاح‌طلبان درجه دوم و تداوم آنها، احتمالا برای گشودن باب گفت‌وگو با بزرگترهای اصلاح‌طلبان است و حبیب‌الله عسکر‌اولادی می‌کوشد آنان را به گفت‌وگو دعوت کند.

پس از دیدار این سه اصلاح‌طلب، برخی تحلیلگران اصلاح‌طلب از احتمال یا تشویق رهبران این گروه برای دیدار با رهبر انقلاب سخن گفته‌اند. شاید بتوان به تدریج در فضای سیاسی کشور از «الگوی حبیب الله» سخن گفت و این مفهوم را به مفاهیم موجود در فرهنگ لغت سیاسی کشور وارد کرد.

اصلاح‌طلبانی که دل در گرو نظام، آرمان‌های انقلاب و حضرت امام (ره) دارند، پیش از این باید وارد گفت‌وگو می‌شدند که هیچ کس در هیچ کجا از گفت‌وگو زیان ندیده است. کنج عزلت گزیدن افرادی که ادعای دلسوزی برای انقلاب و نظام سیاسی کشور را دارند، به سود هیچ کس نیست. اکنون این راه با مجید انصاری، موسوی لاری و جهانگیری آغاز شده است.

همان گونه که پیشتر گفته شد، در میان اصولگرایان، جبهه پایداری (حامیان دولت منهای مشایی) یعنی کسانی که پیشتر حامی احمدی‌نژاد بودند و اکنون مدعی‌اند به دلیل جریان انحرافی از آن بریده‌اند، تکلیف خود را مشخص کرده‌اند.

حسینیان در این باره گفته است، دو تن از افراد مورد نظر آنان کاندیداتوری را پذیرفته‌اند. اما در روزهای اخیر، خبرهای متناقضی از اردوگاه پایداری‌ راجع به ارتباط کاندیدای آنان با کاندیدای دولت به گوش می‌رسد.

از یک سو، حجت‌الاسلام آقا تهرانی می‌گوید، در صورتی که کاندیدای دولت، کاندیدای اصلحی باشد، دلیلی ندارد از او حمایت نکنند و از سوی دیگر، زهره طبیب‌زاده از دیگر اعضای این جبهه به صراحت و با قاطعیت می‌گوید: این جبهه هیچ گاه از کاندیدای دولت حمایت نخواهد کرد، چرا که وی بر این باور است، هر کسی را دولت معرفی کند، وجاهت خود را از آقای احمدی‌نژاد و دولت گرفته است؛ بنابراین، به هیچ وجه نمی‌تواند بیرون از چهارچوب حلقه انحراف عمل کند. به همین جهت من به شما اطمینان صد در صد می‌دهم که کاندیدای جبهه پایداری و دولت به هیچ وجه یکسان نخواهد بود. اما به هر حال، تحلیل‌ها حاکی از این است که در بین چند گزینه گروه پایداری، شانس کامران باقری لنکرانی برای کاندیداتوری بیشتر شده است!

همچنین در روزهای اخیر، فعالیت‌های اولیه برای ساماندهی ستادهای انتخاباتی حجت‌الاسلام پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور آغاز شده و همین امر نشان می‌دهد که بحث کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست‌جمهوری حتمی شده است.

خبر‌های رسیده حاکی از آن است که در روزهای اخیر، برخی اعضای ستادهای انتخاباتی این روحانی اصولگرا در نقاط گوناگون تهران، واحدهای مسکونی متعددی را در خیابان‌های پررفت‌وآمد پایتخت اجاره کرده و در اجاره‌نامه‌های خود تاریخ اول اسفند تا سی‌ام خرداد ماه ۹۲ را نوشته‌اند.

در حالی که کاندیداتوری پورمحمدی حتمی گشته، شنیده شده برخی از اطرافیان شهردار تهران نیز در حال مذاکرات اولیه برای بستن قرارداد اجاره با صاحبان برخی املاک در نقاط گوناگون تهران هستند که این موضوع نیز نشان می‌دهد، بحث کاندیداتوری او در بین گروه سه نفره «۱+۲» جدی‌تر است.

جبهه پیروان هم اعلام کرده که تشکل آنان از متکی، باهنر و یک کاندیدای مؤتلفه حمایت خواهند کرد. محمدرضا عارف، معاون اول سید محمد خاتمی در دوران اصلاحات، محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دولت خاتمی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، سعیدی کیا، حسن روحانی، حسن سبحانی و... هم تحرکاتی انتخاباتی در ساعات گذشته داشته‌اند؛ اما همان گونه که پیشتر هم گفته شد، کاندیداهای درجه اول از هر دو جناح فعلا عرصه انتخابات را در دست دارند، ولی این عرصه در روزهای آینده تغییراتی اساسی را تجربه خواهد کرد.

و در پایان نیز حبیب‌الله عسکر‌اولادی، نقدی به ایده وحدت ملی آقای هاشمی رفسنجانی وارد کرده و گفته است: در دولتی که هم علی‌اکبر ولایتی و هم مسعود پزشکیان باشند، کاری از پیش نمی‌رود.

وی افزود: اینکه دولتی بیاوریم که هم چهره‌ای مثل آقای ولایتی در آن باشد و هم آقای پزشکیان؛ یعنی دولتی دارای سلایق گوناگون و کار مردم این گونه پیش نمی‌رود. دولت باید سلیقه فقاهت، ولایت و مرجعیت داشته باشد. نمی‌شود برای اداره کشور، آش شله قلمکار درست کنیم که این امر به نظرم زننده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان