بازدید 22765
تحلیل یک روزنامه اماراتی:

نفوذ منطقه‌ای ایران بر ترکیه پیشی می‌گیرد

ایران و ترکیه، دو کشوری که زمانی از آن‌ها به عنوان دو متحد بالقوه منطقه‌ای یاد می‌شد، مدت‌هاست در رقابتی شدید برای گسترش نفوذ منطقه‌ای خود برآمده و هر یک راهبردهای خاصی را در این زمینه پیش گرفته‌اند؛ تحلیل یک روزنامه اماراتی، از پیشی گرفتن ایران در این رقابت حکایت می‌کند.
کد خبر: ۳۰۲۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷ 11 February 2013
ایران و ترکیه، دو کشوری که زمانی از آن‌ها به عنوان دو متحد بالقوه منطقه‌ای یاد می‌شد، مدت‌هاست در رقابتی شدید برای گسترش نفوذ منطقه‌ای خود برآمده و هر یک راهبردهای خاصی را در این زمینه پیش گرفته‌اند؛ تحلیل یک روزنامه اماراتی، از پیشی گرفتن ایران در این رقابت حکایت می‌کند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه اماراتی «گالف نیوز» در مطلبی به بررسی رقابت‌های ایران و ترکیه در سطح جهانی و تحلیل ابعاد گوناگون آن پرداخته است. «اسامه الشریف»، تحلیلگر این روزنامه در مطلب خود در این باره می‌نویسد:

در رقابت میان ترکیه و ایران بر سر گسترش نفوذ منطقه‌ای و بالا بردن جایگاه بین‌المللی، ایران در حال پیشی گرفتن است. یکی از دلایل این امر، سوریه است. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که زمانی دوست نزدیک بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بود، کمپینی بین‌المللی را برای خلع وی از قدرت رهبری کرده است.



آنکارا به ائتلاف سست ضد اسد پیوست که از قطر، عربستان سعودی، انگلیس، فرانسه و ایالات متحده تشکیل می‌شود. اردوغان حتی از مخالفین سوری دعوت کرد در ترکیه اقامت گزینند و میزبان نخستین گروه‌های سربازان و افسران فراری شد که بعدها هسته اصلی «ارتش آزاد سوریه» را تشکیل دادند. بیشتر اسلحه و مهمات، از مرزهای ترکیه با سوریه به دست شورشیان مخالف دولت اسد می‌رسد.

در نخستین روزهای بحران دو ساله سوریه، احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه وارد ماجرا شد و تلاش کرد، اسد را متقاعد به انجام اصلاحات و مذاکره با مخالفان کند؛ اما این تلاش وی ناکام ماند و آنکارا به یک حامی مهم شورشیان سنی و مخالفین در تبعید سوری تبدیل شد.

اندکی پس از آن، اردوغان درخواست‌های خود برای کنار رفتن اسد از قدرت را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون، ارتباط ترکیه با دولت سوریه از میان رفته است. اردوغان و داوداوغلو چندین بار اظهار داشتند که کار اسد رو به پایان است. با این حال، رئیس جمهور سوریه توانست به آن‌ها ثابت کند که اشتباه می‌کنند.

همزمان با اینکه افراط گرایان – که برخی از آن‌ها با القاعده مرتبط هستند – در شمال سوریه قدرت گرفتند، موضع واشنگتن شروع به تغییر کرد. از آن زمان، حمایت از شورشیان مسلح کاهش یافته و انتقال تسلیحات نیز محدود شده است. غرب اکنون نگران آن است که روی کار آمدن گروه‌های افراطی، سوریه را به پایگاه افراط‌گرایان تبدیل کند.

به این ترتیب، ترکیه که موضع سختی علیه اسد در پیش گرفته، دیگر کارتی برای بازی کردن ندارد. در عوض، این کشور از شرکای خود در ناتو خواست تا موشک‌های پاتریوت را جهت استقرار در مرز سوریه برایش بفرستند.

اما در طرف دیگر ماجرا، ایران در حمایت از نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه، ثابت قدم باقی مانده است. ایران به حمایت‌های خود از دمشق ادامه می‌دهد و رهبران آن اعلام کرده‌اند با توطئه بین المللی برای کنار زدن اسد و بی‌ثبات کردن سوریه ـ که از آن به عنوان ستونی در مقاومت در برابر رژیم اسرائیل یاد می‌شود ـ مقابله خواهند کرد.

با وجود تحریم‌های نفتی غرب، ایران می‌تواند حمایت مادی و معنوی لازم را برای متحد سوری خود فراهم کند. بر خلاف آنکارا، ایران ابتکارات سیاسی را برای پایان دادن به بحران سوریه پیشنهاد کرده؛ اما همیشه اعلام نموده که آینده اسد غیر قابل مذاکره است.

بر خلاف ترکیه، ایران چندین برگ برنده را در سطح منطقه ارد. علاوه بر اتحاد نزدیک با سوریه، این کشور دارای نفوذی چشمگیر در عراق و به ویژه در دولت نوری مالکی است. در لبنان، ایران مهم‌ترین پشتیبان حزب الله است و میان اکثریت شیعه، محبوبیت دارد. این کشور همچنین توانسته هزاران موشک برد کوتاه را برای حماس در غزه بفرستد که در نبرد اخیر با رژیم اسرائیل مورد استفاده قرار گرفت.

البته ایران نیز در سطح منطقه دارای دشمنانی است. این کشور از سوی این دشمنان به حمایت از معترضان در بحرین، یمن و عربستان سعودی متهم می‌شود. در حقیقت، اتهام اصلی این کشور، کشیدن هلالی شیعی از تهران تا بغداد، سوریه و لبنان است. برنامه هسته‌ای این کشور در منطقه ایجاد نگرانی کرده و رژیم اسرائیل را بی‌قرار ساخته است. با این حال، ایران تاکنون توانسته موضع خود را حفظ کند و در روزهای اخیر، به موفقیتی دست یافته است.

هفته گذشته، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد کشورش آماده است تا وارد مذاکره دوجانبه با ایران شود و البته در این زمینه شروطی را نیز مطرح نمود. این موضع گیری، با سیاست دیرپای آمریکا مبنی بر عدم مذاکره مستقیم با ایران متفاوت بود. در همین حال، قرار است ایران به زودی با کشورهای عضو گروه ۱+۵ در قزاقستان وارد مذاکره شود. ترکیه نیز تمایل خود به شرکت در این مذاکرات را اعلام کرده است.

اقبال مساعد دیگر برای ایران، این موضوع بود که «معاذ الخطیب»، رئیس ائتلاف مخالفان سوری، در مونیخ اعلام کرد که آماده مذاکره با دولت اسد است. وی همچنین با وزرای خارجه ایران و روسیه دیدار کرد. صالحی اعلام نمود تهران برای یافتن راهکاری سیاسی در بحران سوریه به تماس‌های خود با مخالفین سوری ادامه می‌دهد. ابتکار بحث برانگیز خطیب، مورد حمایت وزارت خارجه آمریکا نیز قرار گرفت.

در پایان، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، در سفری تاریخی که نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران در ۳۴ سال گذشته به شمار می‌رفت، برای شرکت در کنفرانس همکاری اسلامی به قاهره رفت. این سفر، روابط مصر و ایران را که از زمان انقلاب سال ۱۹۷۹ در ایران قطع شده بود، توسعه خواهد داد.

به این ترتیب، هرچند تهران همچنان تحت تحریم‌های غرب باقی مانده و از دولت سوریه که مورد مخالفت‌های زیادی در عرصه بین‌المللی است، حمایت می‌کند، نفوذ منطقه‌ای این کشور هرگز تا این میزان گسترده نبوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۸
انتشار یافته: ۳۵
تو اين مورد خاص تركيه كجا ايران كجا؟!!!
حالا حالاها مونده بخواد واسه ما شاخ و شونه بكشه!
پاسخ ها
ilia
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
ما هم اگه خودمون رو در اختیار آمریکا قرار بدیم آسفالت جاده هامون نو میشه. کنار ساحل هامون....... میشه اما عزت ملی مون چی می شه؟
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
این رسم کشور ترکیه است که از تشنج سود ببره
در زمان جنگ ایران و عراق از هر دو طرف خوب چاپید بعد در جنگ آمریکا و عراق از عراق سود خوبی برد و حالا هم که اوضاعش کساد شده داره دو به هم زنی میکنه تا نونش رو دوباره به روغن بزنه
هر کس سن و سالی ازش گذشته باشه متوجه حرف من میشه
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
در همه ی موارد همینطور است دوست عزیز
باید در نظر داشت که چرخ اقتصاد عراق و مخصوصا وخودمختار کردستان به نفع ترکیه میچرخه ولی برای ما که این همه تلاش کردیم چی رسیده؟!!!
ترکیه به دنبال الحاق سوریه به امپراتوری عثمانی و باز کردن سفره دیگری است
پاسخ ها
داور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
تركيه و امارات جيره خور ايران هستن و تمام اقتصادشون محتاج ايرانه
کافی است سری به بیرون از مرزها برید معلوم میشه فرق بین ترکیه و ایران رو
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
من هم که بیرون مرز هستم هیچ فرقی بین مردم ترکیه و ایران نمی بینم
بیچاره مردم ترکیه که تو اروپا هر چی شغل پایین و بدنی سخته به اینها می دن و جز حق زیستن و گهگایی استفاده از ارای انها به نفع کاندیدای خاصی هیچ حقی به انها نمی دهند
حداقل وضع ایرانی ها بهتره و درصدی از انها شغل بالا دارند
وحید
| Germany |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
عزیز جان به دبدبه وکبکبه این کشور نگاه نکن
من نمیگم برای آینده برنامه ای نداره ولی در حال حاضر بسیار کشور سطح پایینی به شمار میاد که اگر حمایت غرب ازش قطع بشه قسم میخورم به فلاکت میافته
تا به حال شده فکر کنی جرا ایقدر دوست داره تا خودش رو اروپایی نشون بده
دلیلش اینه که خودش از خودش چیز زیادی نداره درست مثل ایران سلتنطی قدیم
محمد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
شاید دلیل اینکه شغلای پایین نتری دارن بخاطر این باشه که نخبه هاو دانشمنداشون تو کشور خودشون سکنا دارن و مردم طبقات پایین جامعه تو کشورای دیگه پخش شدن
الحمدلله رب العالمين
ما که هر روز در کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه و آفریقا می بینیم نفوذ ترکیه بیشتر می شود !
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
شما چند نفرید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
مثلا کجا بیشتر شده ؟؟؟؟؟؟ اینکه بری به یک کشور فقیر چندرغاز کمک کنی بعد باهاشون عکس بگیری اوناهم پرچم ترکیه رو بالا ببرن و تکون بدن میشه نفوذ ؟؟؟ همون کاری که با مردم سومالی ، میانمار ، اوارگان سوری و ... انجام دادن - غر زدن و بیگانه پرستی تو خون ما ایرانی هاست همیشه مرغ همسایه غازه !!!
ناشناس
| Belgium |
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
بی زحمت چند تا نمونه بگویید ما هم بدانیم کدام کشورها زیر نفوذ ترکیه هستند
داور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
همچين مي گيد تركيه فكر كردم امريكارو ميگيد !
من(اردوغان)آنم که رستم(ایران)بود پهلوان...
خب اين مشخص بود,چيزعجيب وتازه اي نيست,وقتي ايران بطورملموس برعربستان پيشي داره ديگه فهميدن پيشي گرفتن برتركيه كارسختي نيست.عربستان براي خودش بازو وگروه هايي داره كه متحدو وابسته به عربستان هستند,عربستان همچنين قابليت استفاده ازابزاري بنام سني هاست,اماتركيه اصلأهنوز وارداين فازنشده,كدوم گروه ساخته شده ومتحدتركيه هست كه برجايي وكشوري حكومت كنه?ازجنبه رهبريت مذهبي هم تركيه نميتونه نقش مهمي ايفاكنه
صنعت ترکیه پیشرفتهای قابل ملاحظه داشته
من ازدولت ايران ميخوام روابط اقتصادي باعراق روكه متحدماست به شدت گسترش بده,مابايدبه نسبت قدرت ونفوذي كه درعراق داريم رابطه اقتصادي داشته باشيم,همچنين درسوريه ولبنان كه متحدان مامحسوب ميشن,من متأسفم كه ايران اونطوركه به پيشرفت ونفوذسياسي اهميت نشون ميده وقويأهم دراين كارموفق وبي رقيب بوده درمسايل اقتصادي قوي رفتارنميكنه.مابايدنوابغ ونخبه هاي اقتصادي رو هم دركنارنظريه پردازان قدرتمندسياسي ونظامي داشته باشيم.بهتره مسولان اقتصادي كمي ازمسولان سياسي يادبگيرند,همچنين ازبخش موفق نظامي الگوبگيرندويادبگيرندتامثل اون بخشهادراقتصادهم مثل اون بخشهابشيم
به نظر من رفتار و رابطه کشورهای منطقه چیز دیگه ای رو نشون میده، نمیدونم منظورتون تو کدوم کشورهای منطقه است که نفوذ ما بیشتر شده؟ بهتره با واقعیت ها ببینیم.
ترکیه نیم اپسیلون هم نفوذ ایران رو نداره تو سوریه خودشو داره میکشه هنوز هیچ کاری نکرده
عربا هم که کلا غرب نباشه یه روز هم دووم نمیارن
با احترام به همه‏ی این نظرها،
اما
فکر کنم منافع هردو ملت وقتی تامین می‏شود که ما راهکاری برای همکاریِ بیشتر (در صحبنه‏ی سیاسی) بین ایران و ترکیه پیدا کنیم. این کار احتمالا بسیار سخته؛ اما انجامش منافع بلندمدتِ دو ملت را تامین می‏کند. من فارس هستم؛ اما می‏فهمم دو کشور همسایه‏ی ایران و ترکیه برای پیشرفت اصولا به هم احتیاج دارند؛ ایکاش این مطلب را بفهمیم و هوشمندانه مدیریت کنیم.
رهبران سیاسی ترکیه به نام اسلام رو کار آمدند ولی با اقدامات ضد اسلامی ملت خود را شرمنده کردند ،آنان همان راهی را می روند که شاه خائن ایران طی کرد ولی تکیه بر قدرتهای بیگانه وندیدن توانائی های ملت خود دودمانش را بر باد داد ،انان در مقابل جمهوری اسلامی متکی بر ملت خود ، چیزی برای نمایش ندارند ريا، اروپائیان در زمان قدرت ترکیه را نپذیرفتند و حال که به روز سیاه نشته اند ترکیه برای آنان عزیز شده، کی می خواهند متوجه دوست از دشمن شوند؟
به نظر میاد در مورد ترکیه بیشتر از واقعیت از آرزوهاتون مینویسین .
به نفع تركيه هست عوض رقابت وايجادسددر مقابل ايران به اتحادوهمبستگي اقتصادي باايران روي آورد
ايران بة فضل پروردگارابر قدرت منطقة هست و خواهدبود بة كوري چشم دشمنانان اين مرز وبوم
ترکیه ثبات سیاسی ندارد و هر روز یک نوع سیاست در قبال مسائل روز در خاورمیانه اتخاذ می کند و به همین دلیل در دراز مدت مورد اعتماد کشورهای منطقه نیست کما اینکه در بالا هم اشاره شد روزی اردوغان دوست نزدیک اسد بود اما حالا کشور مسلمان و جبهه اول مقاومت در برابر رژیم منحوس صهیونیستی را به غربیها فروخت اما ایران از همان ابتدا که با حافظ اسد دوست و برادر بود الان نیز با پسرش بشار اسد نیز همین عهد و پیمان را دارد و حتی در این اوضاع تحریم کشورمان باز حامی سر سخت بشار است و این یعنی سیاست خارجی قوی و مورد اعتماد در منطقه و طبیعی است که رفته رفته کشورهای منطقه این کشور را که در این آزمون موفق بیرون آمده قابل اعتماد دانسته و از سایر کشورهای مدعی نظیر ترکیه نان به نرخ روز خور روی برگردانند
ترکیه رو باد کردن
نگران نباشید ایران عزیز بر قلبها نفوذ دارد تا آب وخاک وهمه می دانیم گستردگی قلبها بیش از اینهاست .با یک نگاه اجمالی و بدور از حب وبغض میتوان آنرا فهمید .
ذولت ترکیه چیزی از خوذ ندارد . فقط نوکری آمریکا و غربیها را انجام می دهد تا شاید جزء اتحادیه اروپا جای گیرد ولی زهی خیال باطل آنها ترکیه اصلا آدم حساب نمی کنند و فقط برای نوکری از آن استفاده می کنند.
و با پولهای کشورهای حوزه خلیج فارس جنگ صلیبی علیه مسلمانان براه انداحته که انشاء الله یقه خودش را خواهد گرفت .
واقع بین باشید با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشود. حقیقت اینست اینقدر ترکیه از قبل ما طلا میخورد و از طرفی ما را تحقیر هم میکند که جای هیچ مانوری برای ما نگذاشته است.
ترکیه عددی نیست.
قدرت ونفوذ ترکیه در منطقه و جهان کجا و حمایت اون از جهان اسلام کجا و موقعیت و نفوذ ایران کجا؟شاید 50 سال دیگه بدویم تا به الان ترکیه برسیم. این مقاله بیشتر تهدید های ایران را در منطقه نشون میده تا نفوذ ایران را.
رجب طیب اردوغان عامل سیا باشکل جدید است بدین صورت که خود را در زیر پرچم اسلامگرایان مخفی کرده است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار