بازدید 5590
۴
جایی که کلام باز مانده و تصویر سخنرانی می‌کند؛

خانه‌دار شدن به نرخ مسکن مهر، ایمن خواهد بود؟!

می‌گویند «هر چه بگندد نمکش می‌زنند» اما زمانی که این اتفاق رخ بدهد، چاره چیست؟ مثلا اگر با اطمینان به دو، سه نهاد بزرگ و متخصص پای در راهی بگذارید که نهایتا محصول خروجی‌شان با یک آزمون (بزرگی و کوچکی آزمون را خودتان قضاوت کنید) تا اندازه بسیاری مردود می‌شود؟ آیا می‌بایست برای ناظران هم ناظر بگماریم؟!
کد خبر: ۲۷۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۰ 08 September 2012
تاکنون چند بار ترکیب به ظاهر اطمینان بخشِ «مهندسی‌ساز» درباره یک منزل به گوشتان خورده است و چند بار استفاده از ترکیب‌هایی از این دست را مصداق تبلیغات دانسته‌اید؟ ریشه این بی‌اعتمادی کجاست؟

به گزارش «تابناک»، با انتشار نخستین تصاویر از زلزله در آذربایجان شرقی، خانه‌های کاه‌گلی آوار شده بر سر مردم خودنمایی می‌کرد؛ خانه‌هایی ساخته شده از مصالحی چون خاک و چوب که غالبا فرسوده نبوده و حتی بر مبنای اصول خانه‌سازی پیشینیان نیز ساخته نشده بودند و شاید اگر فرو نمی‌ریختند عجیب بود.

تکیه سخنمان بر اصلی پذیرفته شده است که کار را باید به کاردان سپرد؛ تعبیر این حرف در ساخت و ساز،‌‌ همان به‌کارگیری مهندسان از مرحله طراحی تا اجراست که علی القاعده باید به ساخت سازه‌ای اصولی شود که نه تنها ایمن است، بلکه شرایط خوبش تا سال‌ها محفوظ خواهد ماند و اصطلاحا عمر بالایی دارد.

به تصویر زیر دقت کنید؛ خانه‌ای در حال ساخت در روستای مهترلو در مناطق زلزله‌زده حومه شهرستان ورزقان که حتی شمع‌های کارگذاشته در طره ورودی ایوانش هم پس از لرزه‌های ریز و درشت و متعدد در منطقه، پابرجا مانده است.



این همان فرمولی است که ماحصل یک کار علمی و اصولی به شمار رفته و بارها و بارها در عمل، مثلا در کشوری لرزه خیز مانند ژاپن، به اثبات رسیده است اما ظاهرا هنوز در کشور ما سرسری و تشریفاتی انگاشته می‌شود، وگرنه چه توجیهی دارد که خانه‌های مهندسی‌سازِ مسکن مهر پیش از تحویل دچار آسیب‌هایی جدی شوند؟

به این تصاویر که یکی از هم‌وطنانمان برای بخش «نگاه شما» فرستاده دقت کنید:













اکنون شاید نکاتی مانند مصالح به کار رفته، چگونگی اجرا و از همه مهمتر، نحوه نظارت بر این سازه‌ها مورد پرسش قرار گیرد. اینجاست که با کمی دقت در سخنان مسئولان، درخواهیم یافت که مصالح به کار رفته در سازه‌های مسکن مهر، از استانداردهای لازم برخوردار هستند و جز این نیز انتظار نداریم؛ پس چرا این ساختمان‌ها در فاصله نزدیک بیست کیلومتری از کانون زلزله تا این اندازه سست نمودار شده‌اند؟

ماجرا وقتی جالب‌تر (!) می‌شود که بدانیم همه پروژه‌های مسکن مهر در سراسر کشور، مشترکا در حیطه نظارت و ارزیابی دو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ که در زمان کلیدخوردن طرح، وزارت تعاون نامیده می‌شده ـ و وزارت راه و شهرسازی ـ که این یکی هم، وزارت مسکن و شهرسازی سابق را در خود جای داده ـ قرار دارد که اولی از طریق دفا‌تر مرکزی مسکن مهر و دومی با استفاده از شرکت‌های عمران و شهرسازی در شهر‌ها و استان‌های گوناگون بر روند اجرا و پیشرفت این پروژه‌ها نظارت دارند.

ناگفته پیداست که حتما در جایی از این روند کوتاهی شده، ولی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی چیز دیگری می‌گوید: «در زلزله اخیر در مناطق گوناگون آذربایجان‌شرقی و پس‌لرزه‌های آن به هیچ عنوان به واحدهای مسکونی مسکن مهر در هیچ کدام از شهرستان‌ها خسارت وارد نشده است».



آیا برای رسیدن به حداقل‌ها در امور ساخت و ساز، باید برای ناظران هم ناظر بگماریم؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴
راست میگه آسیبی ندیده کافیه گچ بزنید درست میشه مثل روز اول!
دروغ چرا؟ تا قبر آ...آ...آ....آ..
عمده پیمانکاران به نفع خود توجه میکنند و اگر این انبوه سازی را به کشورهای ضد مسلمان میدادید هم با قیمت کمتر و هم مشخصات فنی بهتر درست مینمودند. زیرا انسانهایی جدی و به دور از تملق و چاپلوسی اند و دروغگویی در کارشان نیست.
4 تا ترکه , اینقدر بزرگش میکنین , این که چیزیش نشده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان